Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gode læreren


Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk!

 

Vi har alle hatt lærere av ulik kvalitet oppgjennom skolegangen våres, noen er fantastisk gode lærere mens andre så håpløse at de aldri burde blitt plassert i et klasserom med elever.

Jeg hadde selv hele spekteret med lærere, fra en kjekk, givende, inspirerende, motiverende og utrolig lærer til en håpløs lærere som hverken kunne kommunisere med elevene, var ikke engasjert og kunne heller ikke faget til den graden at elever måtte opp på tavlen å rette på han under undervisningen. 

 

Selv har jeg nå beveget meg i samme retning, går "lærerskolen" på universitetet samt er jeg leksehjelp i matte et par timer i uken. Planen er jo å gå ut å bli en slik fantastisk lærer, men det er jo ikke bare å være en god lærer.

 

Det jeg lurer på, har du en lærer som har vært veldig god og som har satt et inntrykk på deg? 

Kan du fortelle meg hva som gjorde/gjør den læreren flink? Oppførsel, fremlegging av nytt stoff, måten h*n snakker på, inspirerende eller noe annet du synes var flott med den læreren.

Hvordan har h*n behandlet deg når du har hatt problemer med stoffet? 

Hvordan har undervisning/lekser vært?

 

Jeg spør siden jeg ønsker å bli en god lærer, men jeg har akuratt også kastet meg inn i leksehjelpjobben og fått smake litt på eplet.

Selv har jeg alltid tatt matematikk ganske lett, har ikke hatt noen store problemer med å forstå det. Så når jeg nå skal forklare noe som jeg synes er kjempelett til noen som sliter med matte så går jeg litt raskt tom for ideer. Jeg hadde aldri det problemet at jeg måtte få det forklart på en, to eller tre måter når jeg ikke forso stoffet. Jeg forsto det på første forsøk eller etter et par ganger med regel i skriveboka.

 

Hva var det læreren gjorde for at du forso stoffet? Hva gjorde h*n for at faget var kjekt og inspirerende?

 

Jeg vil veldig gjerne ha historier eller konkreter fra dere som har hatt en slik lærer/episode.

Dere står fritt til å ta med ting jeg abosolutt ikke bør gjør, altså oppførselen til en dårlig lærer. Men jeg håper på å få mest positivt ellers kan det vel bli en god del ting jeg får høre at jeg ikke bør gjør :tease:

 

 

....

Jeg går mattelinjen på lærerskolen, har ikke noe norsk. Så jeg får beklage eventuelle skrivefeil, det er en god grunn til at jeg valgte matematikk ;) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nevne at jeg også utdanner meg til å lærer/lektor, hovedsaklig i samfunnsfag/historie/geografi. Spørsmålet du stiller er vel kanskje noe vi selv burde vite veldig enkelt, siden vi tross alt utdanner oss til å bli lærere. Samtidig er det et veldig vanskelig tema som det kanskje ikke er like enkelt å svare på.

 

For det første er jeg helt sikker på at man som lærer kommer veldig langt med gode relasjoner og et faglig engasjement. Hvis du selv synes emnet er tørt og fælt, smitter det garantert over på elevene. Hvis elevene i verste fall misliker deg, er det veldig vanskelig å få gode resultater. Man må "se" alle elevene, og være støttende.

 

Videre er det viktig at du er en tydelig voksenperson som stiller krav. Kravene må være realistiske opp mot hva eleven kan oppnå (den proksimale opplæringssone/stillasbygging). Du har helt sikkert hørt om den autoritative læreren, og her ligger en del av svaret.

 

Videre er jeg overbevist om at tverrfaglighet er en god idé, og det er veldig aktuelt i faget matematikk. Har bare 30 studiepoeng i matematikk, men har nå lært litt av det. I en praksisperiode jeg hadde for et år siden hadde jeg om middelalderen i samfunnsfag. I Kunst og Håndverk skulle da elevene lage en middelalderby ut fra gitte kriterier (mur, kirke, gapestokk, x antall hus osv.). Da kan man enkelt trekke inn matematikk i byggingen; areal, lengder, vinkler, former osv. La elevene bruke kunnskaper i flere settinger utenfor matematikkboken, hvor de kan få motivasjon og alle kan få til noe.

 

Det er selvsagt begrensinger for hva tid og ressurser kan gi. Hvis du skal undervise på videregående skole, blir det igjen vanskeligere for hva du kan gjøre.

Lenke til kommentar

Foreslår at spørsmålsstilleren forteller litt om sin opplevelse av hverdagen ved universitetet.

 

  • Har du noen lærere som er veldig gode og som gjør inntrykk på deg?
  • Har du noen lærere som ikke er fullt så gode?
  • Hva var det læreren gjorde som medførte at du forstod stoffet?
  • Opplever du at det stilles tydelige krav til deg og at du har en god progresjon i studiet?
  • Synes du ellers det er en god sammenheng mellom pedagogiske teori og gjennomført undervisning?
  • Hvordan opplevde du overgangen fra videregående skole til universitetet? Var det en stor overgang eller var det noenlunde det samme?

 

Hvis spørsmålsstilleren forteller litt om egne opplevelser, inntrykk og erfaringer, så går det sikkert an å få noen kommentarer omkring dette fra forumets medlemmer.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Til Speider-Gutten:

 

Den aller viktigste egenskapen til en god lærer er evnen til god kommunikasjon.

Litt grunnleggende kommunikasjonsteori har du her på linken under og det undervises forhåpentligvis også i lærerutdanningen.

Klarer du å få øye på noen feil som du gjør i den første posten din som medfører at du ikke kan regne med å få svar fra de personer som du ønsker?  (Men kanskje noen andre.)

 

http://ndla.no/nb/node/117897

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...