Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppgradere lydanlegg i 740


Sir3n

Anbefalte innlegg

God dag
Har tenkt på å oppgradere lyden i en 740 jeg har fått tak i og trenger litt hjelp. 
Skal låne en 2x12" JBL subwoofer og Boss Phantom 4000w monoblokk av broren og kjøpe en Sony MEX-XB100BT spiller http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=18442&katid=2&id=

 

I første omgang så er det bare de 2 høytallerene i framdørene som jeg tenkt å bytte ut. Hvilke høytallerene funker bra med den spilleren? Det er 5.25" som sitter i døra har jeg hørt. Kan jeg bruke de original kablene til de gamle høytallerene eller må jeg ha nye? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke snakke om hvilke komponenter du bør ha, det kan noen andre anbefale.  Men ja, kablene som ligger der er helt kurrante og det er ish 5,25" som sitter der. Jeg har tidligere brukt noen høytaleradaptere for best mulig passform. Mener å huske at 5,25" kan være akkurat litt for lite. Vil anbefale å sette inn en komponentsett hvor du har en egen diskant (som du trykker inn under gitteret i dashen). Disse settene er etter min erfaring mer lyd for pengene når du skal ha en subwoofer som tar seg av bassen. Merk deg forresten at spilleren ikke har DAB, og at du derfor mest sannsynlig ikke har radio fra 2017.

Lenke til kommentar

Hvis du skal OPPGRADERE, så bør det gjøres skikkelig. Det hjelper lite med et par nye høyttalere i de gamle festene. Høyttalerene trenger skikkelig innfesting, så du bør vurdere å lage til noe i mdf. En annen ting er demping, og tetting av døra, bruker du noen kr på dempematter og kler dørene innvendig, så demper det vibrasjoner og tetter så døra blir som en kasse. Det er en bedre løsning med tanke på kroner, for da kan du få bra lyd i billigere høyttalere også ;)

 

En annen ting, spilleren er den komponenten som igrunn bestemmer hvordan dette skal låte, og der bommer du grovt, du må ikke finne på å kjøpe Sony-spiller. En Pioneer eller Alpine til under 1K, låter bedre enn den skiten der ;)

 

Skal du forresten ha egen forsterker til høyttalerene, eller koble de rett til spilleren?

Lenke til kommentar

Det med DAB er jeg helt klar over, og tenkte at denne har 4x40ish w rms så trodde jeg det vil gå greit med å kjøre de rett inn i den spilleren?

En enkel men god oppgradering som er planen, er ikke helt sikker hvor mye tid og penger jeg skal legge ned i denne bilen i anlegg. Har og tenkt å kjøpe slik 5.25" brakett til framdørene på samme nettside. Slik småe diskanter du nevner her, er det de som kalles tweeters eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar

Hvis du skal OPPGRADERE, så bør det gjøres skikkelig. Det hjelper lite med et par nye høyttalere i de gamle festene. Høyttalerene trenger skikkelig innfesting, så du bør vurdere å lage til noe i mdf. En annen ting er demping, og tetting av døra, bruker du noen kr på dempematter og kler dørene innvendig, så demper det vibrasjoner og tetter så døra blir som en kasse. Det er en bedre løsning med tanke på kroner, for da kan du få bra lyd i billigere høyttalere også ;)

 

En annen ting, spilleren er den komponenten som igrunn bestemmer hvordan dette skal låte, og der bommer du grovt, du må ikke finne på å kjøpe Sony-spiller. En Pioneer eller Alpine til under 1K, låter bedre enn den skiten der ;)

 

Skal du forresten ha egen forsterker til høyttalerene, eller koble de rett til spilleren?

 

En oppgradering vil vel være alt som er bedre enn det han har i dag. Enig om at best mulig resultat kommer ved å kjøre "full" pakke som du beskriver, men kan være mye jobb om man ikke ønsker en så ordentlig oppgradering.

 

 

Det med DAB er jeg helt klar over, og tenkte at denne har 4x40ish w rms så trodde jeg det vil gå greit med å kjøre de rett inn i den spilleren?

En enkel men god oppgradering som er planen, er ikke helt sikker hvor mye tid og penger jeg skal legge ned i denne bilen i anlegg. Har og tenkt å kjøpe slik 5.25" brakett til framdørene på samme nettside. Slik småe diskanter du nevner her, er det de som kalles tweeters eller har jeg misforstått?

 

Ja, de er vel ofte kalt tweeter :)

Lenke til kommentar

Skal du drive høyttalere rett fra spilleren, så må du ha lettdrevne høyttalere, hvis ikke er det ikke sikkert du vil oppleve det som en forbedring, spes ikke med spiller fra Sony ;)

Denne spilleren er et mye bedre valg: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17215&katid=2&id=

Eller ennå bedre: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17214&katid=2&id=

Når det kommer til høyttalere, så vil jeg på det sterkeste anbefale disse: http://www.dynabel.no/bilstereo/hoyttalere/komponentsett/5/gladen-sqx-130-2-ohm-komponentsettde funker bra rett på spilleren.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har og sett litt på ny spiller til bilen min, men da jeg var innom en butikk og så på Pioneer DEH-X8700DAB så fikk jeg et litt plastikk intrykk av spilleren... E Pioneer en spiller folk vill anbefale, eller kunne jeg fått noe bedre for 2-2500kr?

 

I butikken anbefalte de meg å beholde orginalhøytalerene (Peugeot 307) og heller bare bytte ut spilleren og skaffe meg en sub, høres det bra ut eller burde eg kjøpe noen nye høytalere?

 
Lenke til kommentar

 

Hei! Jeg har og sett litt på ny spiller til bilen min, men da jeg var innom en butikk og så på Pioneer DEH-X8700DAB så fikk jeg et litt plastikk intrykk av spilleren... E Pioneer en spiller folk vill anbefale, eller kunne jeg fått noe bedre for 2-2500kr?

 

I butikken anbefalte de meg å beholde orginalhøytalerene (Peugeot 307) og heller bare bytte ut spilleren og skaffe meg en sub, høres det bra ut eller burde eg kjøpe noen nye høytalere?

 

 

Det er en meget god spiller, eneste alternativet jeg ser, er denne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11944&katid=1204&id=hvis du skal ha BT og DAB. Det kan god hende orginalhøyttalerene er grei, men du burde kjøre ekstern forsterker på dem, og delefilter er et must ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...