Gå til innhold

Har mye fritid vil lære meg programmering og hacking på egenhånd, hvor starter jeg.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En god kompis av meg, kan MYE om hacking. Han jobber som profesjonell hacker. Han fikk tillatelse av meg til og hacke facebooken min. tok han ca 15 min så var han inne på profilen min, han kunne være inne på facebooken min usynlig (altså uten at verken jeg eller andre ser at jeg er pålogget)  Syntes det var veldig fascinerende, spesielt når han ikke trengte verken brukernavn/epost adresse eller passord for å få kommet seg inn + at han var usynlig for både meg å andre.
 
Selv om jeg ikke fulgte så godt med fikk jeg med meg litt basic:

Eneste han trengte var linken til facebook profilen min, derifra fikk han id nummeret til brukeren min, hvordan han gjorde det vet jeg ikke.
 
For de som lurer er Id nummer en identifikasjonen til brukeren.
 
Derifra kunne han få noe som kalles Hash string og puttet noe i mellom den for og lure systemet. facebook bruker visstnok noe som heter OAuth som brukes for kommunikasjon mellom applikasjoner og faceboook brukere, selv om offeret aldri har godkjent noen applikasjoner fungerer dette.

Deretter så hadde han fått tak i accses token min. Ganske avansert med andre ord, å relativt skummelt.

 

For de av dere som lurer så er Hash en kryptert nøkkel som bruker algoritme, som kan bestå av enten tall og bokstaver. Det finne flere typer algoritme som er mer avanserte, disse kan bestå av både store og små bokstaver, tall og symboler og en lenger kryptering.

 

Etter dette begynte jeg og bli litt nysgjerrig selv så har lest litt om kryptering/dekryptering og divs programmer. 

Eksempler på noen typer hash som finnes er:
 
-MD4
-MD5
-NTLM
-SHA-1
-OSX v10.4/5/6
 

[table]

Eksempler på krypteringer[/th][th]MD5 krypteringLa oss si at ordet er "hei" da blir det kryptert til slik:e8ebb89f7a3a17edaf7d2a130e11f349SHA.1 krypteringVi bruker samme ord som i det  første eksempel da blir det kryptert på denne måten7e88t38d60a45b304c0e33a2cd9fb1061836326
[/table]

 

Siden diskusjon tydeligvis ikke godtar rader i tabellen? så poster jeg med ett bildet

post-102257-0-31303000-1450701240_thumb.jpg
 

Så SHA.1 er tryggere med tanke på at den bruker en lenger krypterings kode.

 

En kryptert "H" er helt annerledes kryptert en hva "hei" er, samme med "hei hvordan har du det". Lenger ordet eller setning er desto vanskeligere er det og dekryptere meldingen.

MD5 kryptering og dekryptering kan du gjøre online, disse er selvfølgelig trege og kan bruke over 2 min bare for å dekryptere "hei" . Men igjen morsomt og teste ut :)  
 

Finnes utallige programmer for dekryptering, som feks THC Hydra som er hackeren's valg. 
Om du er interessert i å lære om hacking så er det en app som heter Hacking tutorials fra Xeus ett bra sted og starte. 

Starter på beginner som har flere underkategorier og går videre til intermediate, exspert, protecting yourself og til slutt general. appen lagrer prosessen av hvor langt du har kommet, noe som er ganske kjekt :)

Edit: tok bort den ene Hash'en pga det er den jeg vet facebook bruker til dags dato.

Endret av Grievdus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En god kompis av meg, kan MYE om hacking. Han jobber som profesjonell hacker. Han fikk tillatelse av meg til og hacke facebooken min. tok han ca 15 min så var han inne på profilen min, han kunne være inne på facebooken min usynlig (altså uten at verken jeg eller andre ser at jeg er pålogget)  Syntes det var veldig fascinerende, spesielt når han ikke trengte verken brukernavn/epost adresse eller passord for å få kommet seg inn + at han var usynlig for både meg å andre.

 

Selv om jeg ikke fulgte så godt med fikk jeg med meg litt basic:

 

Eneste han trengte var linken til facebook profilen min, derifra fikk han id nummeret til brukeren min, hvordan han gjorde det vet jeg ikke.

 

For de som lurer er Id nummer en identifikasjonen til brukeren.

 

Derifra kunne han få noe som kalles Hash string og puttet noe i mellom den for og lure systemet. facebook bruker visstnok noe som heter OAuth som brukes for kommunikasjon mellom applikasjoner og faceboook brukere, selv om offeret aldri har godkjent noen applikasjoner fungerer dette.

Deretter så hadde han fått tak i accses token min. Ganske avansert med andre ord, å relativt skummelt.

 

For de av dere som lurer så er Hash en kryptert nøkkel som bruker algoritme, som kan bestå av enten tall og bokstaver. Det finne flere typer algoritme som er mer avanserte, disse kan bestå av både store og små bokstaver, tall og symboler og en lenger kryptering.

 

Etter dette begynte jeg og bli litt nysgjerrig selv så har lest litt om kryptering/dekryptering og divs programmer. 

 

Eksempler på noen typer hash som finnes er:

 

-MD4

-MD5

-NTLM

-SHA-1

-OSX v10.4/5/6

 

[table]

Eksempler på krypteringer[/th][th]MD5 krypteringLa oss si at ordet er "hei" da blir det kryptert til slik:e8ebb89f7a3a17edaf7d2a130e11f349SHA.1 krypteringVi bruker samme ord som i det  første eksempel da blir det kryptert på denne måten7e88t38d60a45b304c0e33a2cd9fb1061836326

[/table]

 

Siden diskusjon tydeligvis ikke godtar rader i tabellen? så poster jeg med ett bildet

 

attachicon.gifTabell.jpg

 

Så SHA.1 er tryggere med tanke på at den bruker en lenger krypterings kode.

 

En kryptert "H" er helt annerledes kryptert en hva "hei" er, samme med "hei hvordan har du det". Lenger ordet eller setning er desto vanskeligere er det og dekryptere meldingen.

 

MD5 kryptering og dekryptering kan du gjøre online, disse er selvfølgelig trege og kan bruke over 2 min bare for å dekryptere "hei" . Men igjen morsomt og teste ut :)  

 

Finnes utallige programmer for dekryptering, som feks THC Hydra som er hackeren's valg. 

Om du er interessert i å lære om hacking så er det en app som heter Hacking tutorials fra Xeus ett bra sted og starte. 

 

Starter på beginner som har flere underkategorier og går videre til intermediate, exspert, protecting yourself og til slutt general. appen lagrer prosessen av hvor langt du har kommet, noe som er ganske kjekt :)

 

Edit: tok bort den ene Hash'en pga det er den jeg vet facebook bruker til dags dato.

Veldig interessant, vet du hvordan fremgangmåten for å finne ein hashkode er? Vet at du kan få tilgang på en pc sin hash(og cracke den) ved bruk av minne penn/CD med OPCrack innstalert.

Og så ut som du hadde fått med deg en del ting hvor startet du hvor startet han? Holder på med phyton forstår ingenting.

Edit: Han kjørte vell linux?

Endret av Turbo300
Lenke til kommentar

Ikke sløs bort tid på å bruke programmer andre har laget, eller følge "hacking guides" på nettet. Ekte hacking skjer i grunnleggende forståelse for datamaskiner, og det har ofte røtter i programmering.

 

Ikke gi opp på å lære deg programmering. Hvis du har noen spørsmål så må du heller spørre oss. Trenger du drahjelp så kan jeg sikkert hjelpe deg litt i gang om du sender meg en query på Gavekort@EFNet på IRC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En god kompis av meg, kan MYE om hacking. Han jobber som profesjonell hacker. Han fikk tillatelse av meg til og hacke facebooken min. tok han ca 15 min så var han inne på profilen min, han kunne være inne på facebooken min usynlig (altså uten at verken jeg eller andre ser at jeg er pålogget) Syntes det var veldig fascinerende, spesielt når han ikke trengte verken brukernavn/epost adresse eller passord for å få kommet seg inn + at han var usynlig for både meg å andre.

 

Selv om jeg ikke fulgte så godt med fikk jeg med meg litt basic:

 

Eneste han trengte var linken til facebook profilen min, derifra fikk han id nummeret til brukeren min, hvordan han gjorde det vet jeg ikke.

 

For de som lurer er Id nummer en identifikasjonen til brukeren.

 

Derifra kunne han få noe som kalles Hash string og puttet noe i mellom den for og lure systemet. facebook bruker visstnok noe som heter OAuth som brukes for kommunikasjon mellom applikasjoner og faceboook brukere, selv om offeret aldri har godkjent noen applikasjoner fungerer dette.

Deretter så hadde han fått tak i accses token min. Ganske avansert med andre ord, å relativt skummelt.

 

For de av dere som lurer så er Hash en kryptert nøkkel som bruker algoritme, som kan bestå av enten tall og bokstaver. Det finne flere typer algoritme som er mer avanserte, disse kan bestå av både store og små bokstaver, tall og symboler og en lenger kryptering.

 

Etter dette begynte jeg og bli litt nysgjerrig selv så har lest litt om kryptering/dekryptering og divs programmer.

 

Eksempler på noen typer hash som finnes er:

 

-MD4

-MD5

-NTLM

-SHA-1

-OSX v10.4/5/6

 

[table]

Eksempler på krypteringer[/th][th]MD5 krypteringLa oss si at ordet er "hei" da blir det kryptert til slik:e8ebb89f7a3a17edaf7d2a130e11f349SHA.1 krypteringVi bruker samme ord som i det første eksempel da blir det kryptert på denne måten7e88t38d60a45b304c0e33a2cd9fb1061836326

[/table]

 

Siden diskusjon tydeligvis ikke godtar rader i tabellen? så poster jeg med ett bildet

 

attachicon.gifTabell.jpg

 

Så SHA.1 er tryggere med tanke på at den bruker en lenger krypterings kode.

 

En kryptert "H" er helt annerledes kryptert en hva "hei" er, samme med "hei hvordan har du det". Lenger ordet eller setning er desto vanskeligere er det og dekryptere meldingen.

 

MD5 kryptering og dekryptering kan du gjøre online, disse er selvfølgelig trege og kan bruke over 2 min bare for å dekryptere "hei" . Men igjen morsomt og teste ut :)

 

Finnes utallige programmer for dekryptering, som feks THC Hydra som er hackeren's valg.

Om du er interessert i å lære om hacking så er det en app som heter Hacking tutorials fra Xeus ett bra sted og starte.

 

Starter på beginner som har flere underkategorier og går videre til intermediate, exspert, protecting yourself og til slutt general. appen lagrer prosessen av hvor langt du har kommet, noe som er ganske kjekt :)

 

Edit: tok bort den ene Hash'en pga det er den jeg vet facebook bruker til dags dato.

Veldig interessant, vet du hvordan fremgangmåten for å finne ein hashkode er? Vet at du kan få tilgang på en pc sin hash(og cracke den) ved bruk av minne penn/CD med OPCrack innstalert.

Og så ut som du hadde fått med deg en del ting hvor startet du hvor startet han? Holder på med phyton forstår ingenting.

Edit: Han kjørte vell linux?

Ja har noen kunnskaper innenfor det, men langt ifra proff. Men det er slik som jeg ikke vil dele rundt på nettet.

 

Du må først å fremst ha en del kunnskaper innenfor data og programering for å kunne begynne med hacking

 

Om du er helt blank på programering anbefaler jeg deg å starte med HTML som står for hyper text markup language .

 

Så evt HTML5 eller php så videre Java som er grunn programeringen til alt.

 

Som du ser er det en del og lese.

Men når ting til sklir det lettere :)

 

 

 

 

 

Ikke sløs bort tid på å bruke programmer andre har laget, eller følge "hacking guides" på nettet. Ekte hacking skjer i grunnleggende forståelse for datamaskiner, og det har ofte røtter i programmering.

 

Ikke gi opp på å lære deg programmering. Hvis du har noen spørsmål så må du heller spørre oss. Trenger du drahjelp så kan jeg sikkert hjelpe deg litt i gang om du sender meg en query på Gavekort@EFNet på IRC.

Den app guiden jeg foreslo forklarer en god del om hacking og mange nyttige tips for å bedre sikkerheten, verdt og ta en titt :) Endret av Grievdus
Lenke til kommentar

Det er et horribelt utgangspunkt om en skal lære seg å programmere.

 

Selv om html teknisk sett ikke er et programmeringsspråk kan språket likevel være nyttig.

Det å lære seg Html å lage noen enkle nettsider syns jeg er et godt sted å starte.

 

Kjapt og enkelt å lære for en som ikke har noe kunnskap i programering.

Lenke til kommentar

HTML er absolutt ingen blindgate når det kommer til programmering.

 

Når TS ikke vet hvordan man programmerer, Så er det å lære grunnleggende HTML og gradvis bygge ferdigheter faktisk en forutsetning!

 

Når man ser på en nettside av bilder og design komponenter vil man se at alt er kodet ved hjelp av HTML.

 

Det å lære HTML vil hjelpe til med å forstå bedre hvordan Internett fungerer. Man trenger bare å forstå strukturen i språket og ha en ide om hvordan alt henger sammen.

 

HTML er det Internett er laget av.

 

Etterkort tid har man lært det grunnleggende innenfor HTML.

 

Deretter kan man gå løs på programer som Python og Java.

Endret av Grievdus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...