Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forlate kokeplata på full styrke i tre timer, hvordan kan det gå bra?


heblilla

Anbefalte innlegg

Har en gammeldags komfyr som jeg overtok etter forrige eier. I dag glemte jeg at kokeplata sto på, og da jeg kom hjem etter tre timer, var det godt og varmt i heimen, men ingen skade skjedd. Skulle trodd at plata var rødglødende, men det var den altså ikke. Yippi!

 

Mangel på søvn kan gjøre en veldig glemsk og distre....

 

Hva er best for helsa i det lange løp,: 7,5 mg zopiklone hver dag (for søvn) eller 100 mg Truxal?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Mange har god erfaring med Zopiklone over lang - særlig om det kun er søvn som skal medisineres. Jeg ville vel valgt det som virker best.

 

Litt rart at kokeplata ikke glødet om den sto på fullt, men det bør du kanskje være glad for!

Lenke til kommentar

Mange har god erfaring med Zopiklone over lang - særlig om det kun er søvn som skal medisineres. Jeg ville vel valgt det som virker best.

 

Litt rart at kokeplata ikke glødet om den sto på fullt, men det bør du kanskje være glad for!

Tror at kokeplata ikke blir rødglødende er fordi jeg og kanskje de som eide komfyren før meg, har glemt å slå den av så mange ganger at termostaten er gåen . Men den funker fint, koker opp vann på no time.

 

Zopiklone er min favoritt. vet ikke om det er bra å bruke den i flere år, som jeg har gjort. Det er jo et såkalt "hypnotikum". (og kanskje derfor liker jeg den..)

 

Men John Bergman sier at man sover kun 11 minutter lengre om natta når man bruker sovemedisin, og selv om man skulle sove dårlig, husker man ikke at man har gjort det, fordi medisinen påvirker minnet. Mulig han har rett i det. Skal ikke se bort i fra det:-)

Endret av dis
Lenke til kommentar

Tror at kokeplata ikke blir rødglødende er fordi jeg og kanskje de som eide komfyren før meg, har glemt å slå den av så mange ganger at termostaten er gåen . Men den funker fint, koker opp vann på no time.

Regner med at vi snakker om komfyr med tradisjonelle støpjernsplater. Kokeplatene med høyest effekt i forhold til størrelse (1500W/145mm og 2000W/180mm) har vanligvis noe som kalles ego-vakt. Det er en automatisk sikring som senker effekten til halv effekt før det blir farlig varmt. Når platen blir helt kald igjen kobler sikringen ut og platen fungerer normalt igjen.

 

 

 

 

Edit: Rettet størrrelser som blir ti ganger for store når man bommer på cm og mm.

Endret av Mr D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror at kokeplata ikke blir rødglødende er fordi jeg og kanskje de som eide komfyren før meg, har glemt å slå den av så mange ganger at termostaten er gåen . Men den funker fint, koker opp vann på no time.

Regner med at vi snakker om komfyr med tradisjonelle støpjernsplater. Kokeplatene med høyest effekt i forhold til størrelse (1500W/145cm og 2000W/180cm) har vanligvis noe som kalles ego-vakt. Det er en automatisk sikring som senker effekten til halv effekt før det blir farlig varmt. Når platen blir helt kald igjen kobler sikringen ut og platen fungerer normalt igjen.

 

Det er sikkert egovakt på min komfyr da. Selv om den er "eldgammel". Supert!!!:-)

Lenke til kommentar

Truxal hjelper mot soveproblemer, Zopiklone mot innsovningsproblemer. Ved bruk utover 4-6 uker viser zopiklone seg å ha motsatt effekt på søvnproblemene enn hva man ønsker, og man får større symptombelastning enn tidligere. Frarådes for de aller fleste for langtidsdbruk.

Ja, det er kanskje bedre å sove mindre enn å bruke z i årevis, som jeg har gjort. Vinninga går sikkert opp i spinninga, ja kanskje er den rent ut sagt skadelig for almennhelsa.:-/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Zopiklone er bedre enn å ikke sove, så man får vurdere selv. Mange har gått på disse pillene i årevis med like bra virkning, det at man får en motsatt effekt er bare tull.

Lenke til kommentar

Og derom strides de lærde?

Lurer bare på hva langvarig bruk av z. gjør med en (meg).

Tenker ikke på bivirkningene, de er alltid utallige. Tenker mere på hva den gjør med hjernen og den generelle helsetilstanden. Det er jo et slags dop da, etter hva jeg har erfart.

 

Men nå problematiserer jeg sikkert.....:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...