Gå til innhold

TEST: Microsoft Surface Pro 4


Anbefalte innlegg

Hei!

Elkjøp kjører nå en kampanje på Surface pro 128 gb i5 4gb ram, inkludert tastaturcover til den nette sum av 11 495 ,-

 

Er ikke dette en veldig god pris? Tror dere prisen vil være noe bedre neste uke? når det er såkalt "black friday" ?

 

veldig lyst å slå til på denne, det er også siste dag kampanjen gjelder, så her må man tenke rastk!

Expert kjørte nesten samme kampanje forrige uke, men på versjonen med 8Gb ram. Da til en pris på 12995,- inkl tastaturet,  og jeg bestilte den. 

Jeg tviler på at prisen blir lavere på Black Friday.

Endret av sirandrew214
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Elkjøp kjører nå en kampanje på Surface pro 128 gb i5 4gb ram, inkludert tastaturcover til den nette sum av 11 495 ,-

 

Er ikke dette en veldig god pris? Tror dere prisen vil være noe bedre neste uke? når det er såkalt "black friday" ?

 

veldig lyst å slå til på denne, det er også siste dag kampanjen gjelder, så her må man tenke rastk!

Kan ikke innbille meg det. Et nytt produkt som har vært i salg noen få dager kommer ikke på ekstra godt tilbud så tidlig. 

 

Microsoft selger Gamleversjonen (pro 3) med litt avslag og kanskje kan denne modellen komme på tilbud på "svartefredag".

 

11495 for den rimeligste i5-versjonen med tastatur er en brukbar pris. Det er samme prisen som Microsoftstore tar for denne uten tastatur. Når det gjelder de andre modellene så har Elkjøp m.fl. (på noen få kroner nær) operert med samme priser som Microsoftstore.

 

Jeg vil tippe på at Elkjøp setter opp prisen med ca 1500 kr (for kobinasjonen) etter kampanjen.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Det er jo ingen "cover", den er jo like tjukk som et kompakt tastatur. Like mye "cover" som andre halvdelen av en helt konvensjonell ultrabook, bare at den kan fjernes. Blir egentlig en laptop, med tablet-funksjonalitet og et tastatur som har ikke hengsler så man må bruke et ekstra stativ for skjermen.

Og mekaniske taster? Seriøst?

Lenke til kommentar

Det er jo ingen "cover", den er jo like tjukk som et kompakt tastatur. Like mye "cover" som andre halvdelen av en helt konvensjonell ultrabook, bare at den kan fjernes. Blir egentlig en laptop, med tablet-funksjonalitet og et tastatur som har ikke hengsler så man må bruke et ekstra stativ for skjermen.

Og mekaniske taster? Seriøst?

 

Det finnes ikke noe alternativ til mekaniske taster.

Lenke til kommentar

 

Håper de lager ordnelig docking til dette, med det mener jeg... Mulighet å koble 2 skjermer til dockingstasjonen.

Bare delvis. Du kan koble to 4k-skjermer til den nye docken, men da får du bare 30Hz. Men om du kobler en til skjermen og en rett i Surfacen så får du 60Hz.

 

Usikker på hvordan det er ned 1080p-skjermer.

Aha. Men da burde to skjermer med 1080p fungere fint på 60 Hz og kanskje til og med 120 Hz (via docken)? Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Vil utgaven som er testet klare seg fint til oppgaver i Photoshop og Lightroom, eller anbefales da en dyrere utgave?

Jeg har hatt min Pro 4 et par dager og PS/LR fungerer bedre enn ventet. Jeg synes også at jeg får gjort en bra jobb i de programmene selv når jeg ikke bruker tastatur/pekebrett.

 

Det eneste man skal være obs på er å fjerne "haken" for "Use Graphics Prosessor" i innstillingene for LR og Camera Raw, ellers blir det litt dårlig med bilder i LR-Develop og Camera Raw (Rawfiler som åpnes i PS).

Endret av polljen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Håper de lager ordnelig docking til dette, med det mener jeg... Mulighet å koble 2 skjermer til dockingstasjonen.

Bare delvis. Du kan koble to 4k-skjermer til den nye docken, men da får du bare 30Hz. Men om du kobler en til skjermen og en rett i Surfacen så får du 60Hz.

 

Usikker på hvordan det er ned 1080p-skjermer.

Aha. Men da burde to skjermer med 1080p fungere fint på 60 Hz og kanskje til og med 120 Hz (via docken)?

 

 

Jeg vet ikke. Har ikke testet selv, bare videreformidler det Brad Sams (tidligere Neowin, nå Petri.com/Thurott.com) sa på sin podcast.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå skranter min gamle macbook pro (2010) skikkelig. Sitter å vurderer surface opp mot mac igjen, og sliter skikkelig med valget. Bruker sjelden dataen lenger, men trenger sårt en ny. Bruker den stort sett til photoshop, Sims 3 og 4, samt nettsurfing og skriving. Jeg har ikke peiling på data, men vil gjerne ha noe som holder litt og som kan klare disse oppgavene uten å måtte sveives i gang....

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Supermisfornøyd!

 

Satte først opp en Surface Pro 4 til faren min, men dockingstasjon og to skjermer. Mye trøbbel i den prosessen. Kundestøtte hos Microsoft innrømmer deretter at maskinen IKKE støtter allverdens skjermer. Gjøken på support sier til og med at dette er en "ny type maskin" og at man må forvente litt trøbbel da den hverken er nettbrett eller skikkelig pc. Deretter kommer det frem at den nye dockingen er dårlig, noe til og med selgere i butikk har innrømt.

 

Droppet derfor docking til min egen Surface som jeg fikk en uke senere. Allikevel har jeg masse rusk med apper som vises uklart på den ene eller andre skjermen. Innimellom går skjermen i sort etter oppstart. Maskinen bruker mye batteri og har et mystisk forbruk selv i hvile/dvalemodus. Jeg testet mitt eget trådløsnett med to ulike mobiler - 40Mbps. Testet deretter på Surfacen(som jeg syns det gikk tregt på) 1.7Mbps. Det er også andre mindre problemer som at maskinen blir varm raskt og kjører vifte ved lett bruk.

 

Og når jeg googler diverse problemer så kommer det frem at mange andre sliter med nøyaktig det samme.

 

Maskinen er et fantastisk stykke hardware, men software og drivere virker halvferdig. Jeg er skikkelig skuffa og vurderer å levere den tilbake med mindre jeg klarer å fikse til slik at oppsettet blir stabilt.

 

Jeg har forøvrig utdannelse i datateknikk, jobbet med IT i mange år og finner min vei rundt softwareoppdateringer og drivere. Jeg identifiserer et uferdig produkt når jeg ser det. Trolig er Windows 10 og drivere hovedproblemet dessverre.

Lenke til kommentar

Satte først opp en Surface Pro 4 til faren min, men dockingstasjon og to skjermer. Mye trøbbel i den prosessen. Kundestøtte hos Microsoft innrømmer deretter at maskinen IKKE støtter allverdens skjermer. Gjøken på support sier til og med at dette er en "ny type maskin" og at man må forvente litt trøbbel da den hverken er nettbrett eller skikkelig pc. Deretter kommer det frem at den nye dockingen er dårlig, noe til og med selgere i butikk har innrømt.

 

Droppet derfor docking til min egen Surface som jeg fikk en uke senere. Allikevel har jeg masse rusk med apper som vises uklart på den ene eller andre skjermen.

Jeg bruker selv docken og to eksterne skjermer på jobb. Det funker greit, men ikke så smidig som jeg skulle ønske. Når jeg svitsjer mellom dock og ikke dock blir maskinen forvirret mtp. skalering og visse ting kan bli uskarpt. En ut- og innlogging gjør susen, men ikke alltid optimalt når jeg har mye kjørende.

 

Innimellom går skjermen i sort etter oppstart. Maskinen bruker mye batteri og har et mystisk forbruk selv i hvile/dvalemodus.

Dette skyldes vel et kjent problem med Sleep. Selv har jeg svitsjet til å bruke Hibernate isteden. Hibernate bruker ingen batteri og har ikke problemer med å våkne opp igjen.
Lenke til kommentar

Hibernate (dvale) har fjernet problemet med at skjermen går i sort hos meg også (og samtidig at den bruker batteri/blir varm mens den er i sleep, naturligvis). Trådløst så slet jeg litt med at Wifi ikke alltid koblet seg automatisk til, men dette har ikke skjedd etter oppdateringen som kom i desember (usikker på om det er tilfeldig eller om noe faktisk ble utbedret). Farten har derimot alltid vært god (50 mbit på vårt 50 mbit nett). :)

 

Så eneste problemet jeg kjenner meg igjen i nå er skjermskaleringen - min eksterne skjerm blir småblurry. Og i tillegg at enkelte program også blir blurry, rart at dette skal være et problem? :hmm:

Endret av 2bb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...