Gå til innhold

Utdanning som Astrofysiker?


Anbefalte innlegg

Hei, går vg3 på romteknologi og har lyst til å bli Astrofysiker.
Jeg ser at det ikke er noen skoler som tilbyr dette. men UiO har Astronomi(3 årig) og UiT har Romfysikk (5 åring sivilingeniør) 

Hvilket av de to eller vanlig fysikk er lurt å ta for å bli astrofysiker? eller finnes det bedre alternativer?

 

og er det noen som vet hva man blir ved romfysikk i UiT? Blir man fysiker eller blir man ingeniør. Kan man for eksempel gå videre med doktorgrad innen for Fysikk etter masteren?

http://www.uio.no/studier/program/fam/

 

https://uit.no/studietilbud/program?p_document_id=282393

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du har lyst til å drive med? Bygge romskip? Eller vil du forske på hvorfor stjerner oppføre seg som det gjør, hva mørk materie er eller hvordan universet har utviklet seg? De siste er eksempler på astrofysikk. 

Har du lyst til å drive med forskningen er det best at du studere fysikk. UIO har kanskje den beste astrofysikk avdelingen, men både NTNU og UiB har gode fysikk linjer. Hadde holdt meg til en av de tre og styrt unna andre små universiteter og høyskoler. Hvis du vil bli forsker vil jeg også anbefale en bachelor + master, det var det jeg gjorde, og ikke siv.ing. Når du tar en bachelor + en master har du mye mer frihet til å velge fag og styre din egen utdanning. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er det du har lyst til å drive med? Bygge romskip? Eller vil du forske på hvorfor stjerner oppføre seg som det gjør, hva mørk materie er eller hvordan universet har utviklet seg? De siste er eksempler på astrofysikk. 

 

Har du lyst til å drive med forskningen er det best at du studere fysikk. UIO har kanskje den beste astrofysikk avdelingen, men både NTNU og UiB har gode fysikk linjer. Hadde holdt meg til en av de tre og styrt unna andre små universiteter og høyskoler. Hvis du vil bli forsker vil jeg også anbefale en bachelor + master, det var det jeg gjorde, og ikke siv.ing. Når du tar en bachelor + en master har du mye mer frihet til å velge fag og styre din egen utdanning. 

Ta fysikk eller astronomi? Har lyst til å studere universet. Har fått et inntrykk at astronomi ved UiO består av mye av det samme som fysikk består av. 

Lenke til kommentar

Universet er stort ;-) Noe spesifikt du er interessert i? Det er så utrolig mange forskjellige forskningsområder, men grunnstudiet til alt er jo Fysikk. Ved Bachelor lærer du alt det grunnleggende, ved Master begynner du å spesialisere deg innen noe, og som Stipendiat tilegner du deg spisskompetansen. 

 

Fysikkutdanning er solid, og noe du kan bruke til mange andre ting. Ville personlig gått for B.Sc i Fysikk, også tatt det som det kommer. 

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hvis du vil studere fysikk, og gjerne astronomi, ville jeg søkt "Fysikk, Astronomi og Meteorologi" på UiO som er en bachelor. Velg klassisk fysikk som studieretning så du har mulighetene åpne om du ombestemmer deg. Du kan fint komme inn på astronomi-master ved å velge klassisk fysikk isteden for astronomi, så lenge du setter sammen mastergraden din riktig ved å velge riktige valgfag. Fordelen med klassisk fysikk er at den er bredere, og du kan komme inn på flere forskjellige masterstudier på UiO innen fysikk(mekanikk, astronomi, partikkelfysikk, teoretisk fysikk +++). Da har du også muligheten til å ta master(siv.ing) ved NTNU etter fullført bachelorgrad om du vil ta en mer "anvendt" rettet utdanning.

Lenke til kommentar

 

Hvis du vil studere fysikk, og gjerne astronomi, ville jeg søkt "Fysikk, Astronomi og Meteorologi" på UiO som er en bachelor. Velg klassisk fysikk som studieretning så du har mulighetene åpne om du ombestemmer deg. Du kan fint komme inn på astronomi-master ved å velge klassisk fysikk isteden for astronomi, så lenge du setter sammen mastergraden din riktig ved å velge riktige valgfag. Fordelen med klassisk fysikk er at den er bredere, og du kan komme inn på flere forskjellige masterstudier på UiO innen fysikk(mekanikk, astronomi, partikkelfysikk, teoretisk fysikk +++). Da har du også muligheten til å ta master(siv.ing) ved NTNU etter fullført bachelorgrad om du vil ta en mer "anvendt" rettet utdanning.

Jeg tror ikke det i siste linje stemmer (men er ikke helt sikker..). NTNU har realfagstudier tilsvarende de ved uio (BFY og MSPHYS), i tillegg til siv.ing. fysikk og matematikk(MTFYMA). Jeg tror ikke det er mulig å søke seg inn i 4.klasse på MTFYMA med bachelor i realfag fra uio, så man blir ikke siv.ing. sånn.

Hmm, kjenner et par som tok bachelor i elektronikk(fysikk) på UiO og det var null problem å søke seg inn på 2årig elentronikkmaster(siv.ing) på NTNU.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...