Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kernel Power 41


Anbefalte innlegg

Har vært borti Kernel et par ganger, men har liksom aldri funnet ut direkte hva som har fikset problemet for meg.

Sist gang byttet jeg PSU, som fikset problemet for meg. Ser du allerede har byttet..

 

Linker uansett til gammel og ny PSU. Resten av hardware ser du i signaturen min.

 

Gammel:

https://www.komplett.no/product/646597#

 

Ny:

https://www.komplett.no/product/769192/datautstyr/strmforsyning/enheter/corsair-ax-760-psu#

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jupp, kan bekrefte det Bjonness406 påpeker.

Du kan også ta en titt på hva som er tilkoblet den strømkretsen du har i hjemmet , av og til kan man bli overrasket over feks en vaskemaskin som slår seg på til gitte tidspunkter eller annen hvitevare som ser "uskyldig" ut...

 

 

Kan spenningsfall ha noe med hvilken tid det er på dagen? Og/eller om mange bruker strøm samtidig?

Skal se om noen jeg kjenner har dette fra før.

Det har absolutt noe med det å gjøre. Jo mer strøm som brukes, jo høyere spenningsfall får du :)

Hvis du får tak i en UPS, så er det vært et forsøk å teste.

 

 

Jeg bor alene og ingenting kan plutselig skru seg på.

Hvordan har det seg at hvis en annen i blokken, i en annen leilighet, bruker mye strøm så har det en effekt her?

PC-en fungerte perfekt i ca. 3 måneder etter kjøp. De neste 3 månedene til nå har jeg fått freeze regelmessig. Kan det hende en annen person har flyttet inn i blokken som har en påvirkning på dette? Kjøpt utstyr som krever enormt med strøm? Høres rart ut, men er nesten tom for ideer her.

 

Hvordan så beskyttelse om spenningsfall klarer å lagre strøm / gi manglende strøm som PC-en trenger i tilfeller dette skjer? Har kun hørt om spenningsvern tidligere.

 

Edit: Begge grafikkortene er testet hver for seg. PC-en fryser fortsatt. Også byttet Q-connector (som løste problemet for en annen person)

Edit 2: Hva slags utstyr trenger jeg for å teste om det er spenningsfall?

Edit 3: attachicon.gifevent viewer.PNG

Som dere ser her, skjer feilen kun på kveldene, selvom jeg har hatt på PC-en 24 timer i døgnet i de siste dagene.

 

 

Vet ikke om dere siktet til at spenningsfall kan skje også hvis personer i andre leiligheter i samme bygg eller kun andre personer i samme leilighet. Kan noen bekrefte?

 

Edit: Legger også til at jeg ikke ser at lysene flimrer når PC-en fryser. Kan det da være spenningsfall?

Endret av _Jaden_
Lenke til kommentar

Faktisk så kan spenningsfall i det lokale nettet gjøre mye rart.

Boksen man har i gangen kan også være en årsak.

I andre tilfeller kan det jo være radiobølger som kan forstyrre elektriske komponenter så det kan være vanskelig å finne ut hva det er, jeg hadde prøvd å flyttet datamaskinen til et annet rom og sett om det blir bedre ( bare pass på at det er en annen sikring for det strømuttaket enn det du nå brukte nylig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tenker å teste ut en UPS nå.

https://www.komplett.no/product/800566/datautstyr/upsoverspenningsvern/ups-og-ups-batteri/bluewalker-pw-ups-vi-650-se-650va#

Det står 360 watt / 600 VA i teniske detaljer, vil dette gå med min 1000W strømforsyning? Går kanskje greit fordi den trenger bare ekstra watt som trengs, og dermed er 360 watt mer enn nok? (Hvis strømmen går i flere sekunder så vil den fortsatt faile, men det er jo greit). Spenningsfallet virker som er på et millisekund.

 

Eller denne: https://www.proshop.no/UPS/VI-850-LCD/2332420?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

480 watt - 850 VA

 

Graf for spenningsfall mellom desember - slutten av januar:

post-307298-0-31926000-1455359486_thumb.png

 

Endret av _Jaden_
Lenke til kommentar

Tenker å teste ut en UPS nå.

https://www.komplett.no/product/800566/datautstyr/upsoverspenningsvern/ups-og-ups-batteri/bluewalker-pw-ups-vi-650-se-650va#

Det står 360 watt / 600 VA i teniske detaljer, vil dette gå med min 1000W strømforsyning? Går kanskje greit fordi den trenger bare ekstra watt som trengs, og dermed er 360 watt mer enn nok? (Hvis strømmen går i flere sekunder så vil den fortsatt faile, men det er jo greit). Spenningsfallet virker som er på et millisekund.

 

Eller denne: https://www.proshop.no/UPS/VI-850-LCD/2332420?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

480 watt - 850 VA

 

Graf for spenningsfall mellom desember - slutten av januar:

attachicon.gifspenningsfall.png

 

Trenger svar så fort som mulig så jeg får kjøpt utstyret.

Lenke til kommentar

Du trenger en ups som takler lasten du har, om du bruker 1000w er en annen sak. 
Hvis du hadde brukt 1000w og har en gold psu, da trenger du en ups på 1000w/0,88 (effektivitet på psu)= 1140w ups. Tviler dog sterkt på at du bruker 1000w.

 

Du må heller ikke går for en off-line psu, siden de kun kobler om ved når du mister spenning, og ikke ved spenningsfall. 

Tror du må ha en line-interactive ups, eller on-line ups. De kan derimot bråke litt, så pass på det når du kjøper.

Ta en titt her også

 

Kan desv ikke anbefale noen ups, siden jeg ikke kan så mye om dette, men håper noen andre kan. 

 

Med spenningsfall så trenger det ikke være i din leilighet, det kan være fra noen helt andre. Det kan være spenningsfall siden du er langt vekk fra transformatoren f.eks, og at det er mange tilkoblet denne. Når mange bruker mye strøm samtidig, så får du spenningsfall selv om ikke du bruker mye strøm. 

Lenke til kommentar

Du trenger en ups som takler lasten du har, om du bruker 1000w er en annen sak. 

Hvis du hadde brukt 1000w og har en gold psu, da trenger du en ups på 1000w/0,88 (effektivitet på psu)= 1140w ups. Tviler dog sterkt på at du bruker 1000w.

 

Du må heller ikke går for en off-line psu, siden de kun kobler om ved når du mister spenning, og ikke ved spenningsfall. 

Tror du må ha en line-interactive ups, eller on-line ups. De kan derimot bråke litt, så pass på det når du kjøper.

Ta en titt her også

 

Kan desv ikke anbefale noen ups, siden jeg ikke kan så mye om dette, men håper noen andre kan. 

 

Med spenningsfall så trenger det ikke være i din leilighet, det kan være fra noen helt andre. Det kan være spenningsfall siden du er langt vekk fra transformatoren f.eks, og at det er mange tilkoblet denne. Når mange bruker mye strøm samtidig, så får du spenningsfall selv om ikke du bruker mye strøm. 

 

Takk for info.

 

Vet ikke hva line-interactive ups og on-line ups er, men ser de to lenkene jeg postet bra ut?

 

Jeg skal la PC-en være et par dager hos en venn for å finne ut om det er spenningsfall eller ikke.

 

Jeg fant ut for 1 måned siden at det har blitt funnet en hasjplantasje i tredje etasjen i bygget (dekket hele leiligheten) xD, og de hadde brukt mange strøm-generatorer for å holde det igang. Mye tyder på at det startet samtidig som problemet mitt skjedde. Uansett, politiet var der i et par uker og har fjernet utstyret, men problemet skjer fortsatt. Kan de ha tuklet med strømmen for å få nok strøm til plantasjen? Kan det være noe som ikke har blitt rettet opp? Dette er moderne leiligheter på St.Hanshaugen, ingen anelse hvorfor de valgte å starte en plantasje der :p

Lenke til kommentar

Ta en titt på linken min så kan du lese om forskjellen på line-interactive og on-line ups, står veldig godt forklart :)

Kan godt hende at de er ok, ser de er line-interactive begge to, men kan desv ikke nok om det til å si at de er bra. 
Pass dog på at du får nok effekt (watt) fra ups, den må kunne levere nok til din pc. 

 

Det kan godt være med hasjplantasje for har forårsaket dette, siden dette drar veldig mye strøm (mye lys og varme til plantene). 
Ville prøvd meg på en reinstall av windows nå, for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettopp en ny ferdigbygd pc og har også fått kernel 41 problemet etter noen få dager. http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ACDTB1MEQ019/acer-predator-g6-710-stasjonar-gaming-pc

 

Loggnavn:      System
Kilde:         Microsoft-Windows-Kernel-Power
Dato:          17.02.2016 20.29.28
Hendelses-ID:  41
Oppgavekategori:(63)
Nivå:          Kritisk
Nøkkelord:     (35184372088832),(2)
Bruker:        SYSTEM
Datamaskin:    DESKTOP-IDRN0SE
Beskrivelse:
Systemet har startet på nytt uten å avslutte på riktig måte. Denne feilen kan oppstå hvis systemet uventet har sluttet å svare, krasjet eller mistet strøm.
Hendelses-XML-fil:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
    <EventID>41</EventID>
    <Version>3</Version>
    <Level>1</Level>
    <Task>63</Task>
    <Opcode>0</Opcode>
    <Keywords>0x8000200000000002</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2016-02-17T19:29:28.847256800Z" />
    <EventRecordID>3809</EventRecordID>
    <Correlation />
    <Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
    <Channel>System</Channel>
    <Computer>DESKTOP-IDRN0SE</Computer>
    <Security UserID="S-1-5-18" />
  </System>
  <EventData>
    <Data Name="BugcheckCode">209</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter1">0xfffff801b5f47838</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter2">0x2</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter3">0x8</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter4">0xfffff801b5f47838</Data>
    <Data Name="SleepInProgress">0</Data>
    <Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
    <Data Name="BootAppStatus">0</Data>
  </EventData>
</Event>

 

Har prøvd mange av løsningene her, uten å lykkes.

Det jeg har funnet ut er at det alltid skjer når pc-en får stå 10-15 min uten bruk.

Jeg har slått av alle muligheter for at den skal gå i dvale og psu er koblet direkte i støpselet. 

Har googlet endel og det ser ikke ut til å være noen klare løsninger på dette problemet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettopp en ny ferdigbygd pc og har også fått kernel 41 problemet etter noen få dager. http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ACDTB1MEQ019/acer-predator-g6-710-stasjonar-gaming-pc

 

Loggnavn:      System

Kilde:         Microsoft-Windows-Kernel-Power

Dato:          17.02.2016 20.29.28

Hendelses-ID:  41

Oppgavekategori:(63)

Nivå:          Kritisk

Nøkkelord:     (35184372088832),(2)

Bruker:        SYSTEM

Datamaskin:    DESKTOP-IDRN0SE

Beskrivelse:

Systemet har startet på nytt uten å avslutte på riktig måte. Denne feilen kan oppstå hvis systemet uventet har sluttet å svare, krasjet eller mistet strøm.

Hendelses-XML-fil:

..

<Data Name="BugcheckCode">209</Data>

..

 

Har prøvd mange av løsningene her, uten å lykkes.

Det jeg har funnet ut er at det alltid skjer når pc-en får stå 10-15 min uten bruk.

Jeg har slått av alle muligheter for at den skal gå i dvale og psu er koblet direkte i støpselet. 

Har googlet endel og det ser ikke ut til å være noen klare løsninger på dette problemet.

 

Du har en bugcheckcode.

Sjekk ut denne lenken: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-update/continuous-bsod-kernel-power-id-41-bugcheckcode/d15cfc92-d900-452c-966e-c11332266e18?auth=1

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slik jeg forstår kan Kernel Power 41 indikere alt mulig av feil, eller bedre sagt, en aner ikke hva feilen skyldes. Jeg ble kvitt feilen over en lang periode  etter en Windows update, men nå startet det igjen etter en lang pause. Maskinen rebooter seg selv automatisk når den vanligvis skulle ha gått i "idle"-modus.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår kan Kernel Power 41 indikere alt mulig av feil, eller bedre sagt, en aner ikke hva feilen skyldes. Jeg ble kvitt feilen over en lang periode  etter en Windows update, men nå startet det igjen etter en lang pause. Maskinen rebooter seg selv automatisk når den vanligvis skulle ha gått i "idle"-modus.

 

Jeg har alltid følgende informasjon før krasjen skjer:

post-307298-0-32155000-1457788577_thumb.png

 

Siste melding:

File System Filter 'npsvctrig' (10.0, ‎2015‎-‎10‎-‎30T03:40:23.000000000Z) has successfully loaded and registered with Filter Manager.

 

Filter Manager er mistenksom her.

 

Har du det samme i din event viewer?

Hvis windows alltid logger dette nøyaktig før en krasj, så burde feil med strømnettet være umulig?

Endret av _Jaden_
Lenke til kommentar

Lette som sagt mye rundt på nett etter løsninger på denne feilen og felles var at det ikke var noen felles feil eller melding før den kritiske 41 og da shutdown. 

En mulighet er også at det ikke er meldingen rett før din kritiske som er årsaken, men at den også er konsekvens av den egentlig årsaken.

Svigers PC som fikk feilen med samme feilkode og id, da jeg hev den over på Win10 og ble bra igjen da jeg la inn Win7 på nytt, skal nå oppgraderes med ny cpu, hk og ram (skylake) og deretter over på Win10 igjen. Det blir spennende å se om feilen kommer tilbake. Alt annet enn disse tre komponentene blir værende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...