Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kernel Power 41


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo soleklart at noe er galt... Men hva?

 

Fikk du ordnet med en UPS? På dette tidspunktet hadde jeg trolig gått for en UPS som denne : https://www.komplett.no/product/613080/datautstyr/upsoverspenningsvern/ups-og-ups-batteri/bluewalker-pw-ups-vi2000-lcd-2000va

 

Ser at du har byttet psu , var begge to du nå bruker Corsair?

 

Jeg hadde tenkt til å kjøpe UPS, men da jeg så at jeg måtte ha minst 1000W så ble prisen altfor høyt (fra 800kr til minst 1500kr).

Edit: Leste nå på brukeranmeldelsene av UPS-en du lenket at den bråker endel. Det er synd hvis dette er eneste løsning.

 

Jeg kan eventuelt kjøpe den og bruke angreretten om det ikke fungerer.

 

Hva tenker du om det Pop skrev?

Kan en UPS være nødvendig når alltid den samme loggen med Filter Manager skjer før kritisk feil?

Hvis strømmen skulle gått på et helt tilfeldig tidspunkt, burde ikke Windows klare å logge noe som helst før krasj. Men kanskje det Pop sier, med at loggen blir opprettet av krasjen, og ikke motsatt.

 

Begge modellene var Corsair, RM750 til RM1000.

Har prøvd 3 nye ting nå idag:

- DriverMax for oppdatering av drivere (Driver Reviver viste mange færre utdaterte drivere).

- Kjørte chkdsk \r \f for å sjekke om det var noe problemer med hdd'en (Selv om Samsung Magician sa den var healthy).

- Disablet all logs utenom Event logs i Performance monitor (en kilde sa at det kanskje kunne ha noe med det å gjøre.

Endret av _Jaden_
Lenke til kommentar

rYgbz8f.jpg

 

Slik ser min ut. Kan ikke se noe som ligner den du har. Hver eneste Kernel 41 så restarter maskinen. Jeg kjører to monitorerer, sist gang la jeg merke til at monitor 2 gikk i svart i ca. 10 sekunder før systemet bestemte seg for reboot.

 

Det ser ut som du har filtrert loggen din til Feil/Advarsel/Kristisk. Det skal være en haug med Informasjon logger. Sjekk 'Filter current log' i event viewer.

 

PC-en min restarter ikke, men fryser. Må holde power knappen nede et par sekunder før PC-en skrur seg av. Jeg har valgt 'Automatically restart' i 'Startup and Recovery'.

Lenke til kommentar

 

 

 

Slik ser min ut. Kan ikke se noe som ligner den du har. Hver eneste Kernel 41 så restarter maskinen. Jeg kjører to monitorerer, sist gang la jeg merke til at monitor 2 gikk i svart i ca. 10 sekunder før systemet bestemte seg for reboot.

 

Det ser ut som du har filtrert loggen din til Feil/Advarsel/Kristisk. Det skal være en haug med Informasjon logger. Sjekk 'Filter current log' i event viewer.

 

PC-en min restarter ikke, men fryser. Må holde power knappen nede et par sekunder før PC-en skrur seg av. Jeg har valgt 'Automatically restart' i 'Startup and Recovery'.

 

KXqwnxg.jpg

Endret av Fspirit
Lenke til kommentar

 

 

rYgbz8f.jpg

 

Slik ser min ut. Kan ikke se noe som ligner den du har. Hver eneste Kernel 41 så restarter maskinen. Jeg kjører to monitorerer, sist gang la jeg merke til at monitor 2 gikk i svart i ca. 10 sekunder før systemet bestemte seg for reboot.

 

Det ser ut som du har filtrert loggen din til Feil/Advarsel/Kristisk. Det skal være en haug med Informasjon logger. Sjekk 'Filter current log' i event viewer.

 

PC-en min restarter ikke, men fryser. Må holde power knappen nede et par sekunder før PC-en skrur seg av. Jeg har valgt 'Automatically restart' i 'Startup and Recovery'.

 

KXqwnxg.jpg

 

 

Nesten identisk. Hva står det innenfor de to Filter Manager under 'Kritisk'?

Lenke til kommentar

Filesystemfilter npsvctrig (10.0, ‎2015‎-‎10‎-‎30T03:40:23.000000000Z) er lastet og registrert hos filterbehandling.

 

og

 

Filesystemfilter FileCrypt (10.0, ‎2015‎-‎10‎-‎30T03:37:49.000000000Z) er lastet og registrert hos filterbehandling.

 

File System Filter 'npsvctrig' (10.0, ‎2015‎-‎10‎-‎30T03:40:23.000000000Z) has successfully loaded and registered with Filter Manager.

File System Filter 'FileCrypt' (10.0, ‎2015‎-‎10‎-‎30T03:37:49.000000000Z) has successfully loaded and registered with Filter Manager.

 

Hmm identisk.

Lenke til kommentar

 

Filesystemfilter npsvctrig (10.0, ‎2015‎-‎10‎-‎30T03:40:23.000000000Z) er lastet og registrert hos filterbehandling.

 

og

 

Filesystemfilter FileCrypt (10.0, ‎2015‎-‎10‎-‎30T03:37:49.000000000Z) er lastet og registrert hos filterbehandling.

 

File System Filter 'npsvctrig' (10.0, ‎2015‎-‎10‎-‎30T03:40:23.000000000Z) has successfully loaded and registered with Filter Manager.

File System Filter 'FileCrypt' (10.0, ‎2015‎-‎10‎-‎30T03:37:49.000000000Z) has successfully loaded and registered with Filter Manager.

 

Hmm identisk.

 

Hvilken informasjon får du i de fire neste ? Jeg får som du ser Kernel-Processor-Power i fire hendelser som utfylles slik på alle fire.

 

Prosessoren 0 i gruppe 0 viser følgende strømstyringskapasitet:

 

Inaktiv tilstandstype: ACPI Inaktivitetstilstander © (3 tilstand(er))

 

Tilstandstype for ytelse: ACPI Ytelsestilstand (P) / Begrensningstilstand (T)

Nominell frekvens (MHz): 3501

Maksimal ytelsesprosent: 100

Minste ytelsesprosent: 22

Minste kvelningsprosent: 22

 

Det samme gjentar seg for hver eneste Kernel 41. Jeg gikk inn på strømalternativer og satte opp minimum ytelsesprosent for å se om det har noen effekt.

Lenke til kommentar

 

 

Filesystemfilter npsvctrig (10.0, ‎2015‎-‎10‎-‎30T03:40:23.000000000Z) er lastet og registrert hos filterbehandling.

 

og

 

Filesystemfilter FileCrypt (10.0, ‎2015‎-‎10‎-‎30T03:37:49.000000000Z) er lastet og registrert hos filterbehandling.

 

File System Filter 'npsvctrig' (10.0, ‎2015‎-‎10‎-‎30T03:40:23.000000000Z) has successfully loaded and registered with Filter Manager.

File System Filter 'FileCrypt' (10.0, ‎2015‎-‎10‎-‎30T03:37:49.000000000Z) has successfully loaded and registered with Filter Manager.

 

Hmm identisk.

 

Hvilken informasjon får du i de fire neste ? Jeg får som du ser Kernel-Processor-Power i fire hendelser som utfylles slik på alle fire.

 

Prosessoren 0 i gruppe 0 viser følgende strømstyringskapasitet:

 

Inaktiv tilstandstype: ACPI Inaktivitetstilstander © (3 tilstand(er))

 

Tilstandstype for ytelse: ACPI Ytelsestilstand (P) / Begrensningstilstand (T)

Nominell frekvens (MHz): 3501

Maksimal ytelsesprosent: 100

Minste ytelsesprosent: 22

Minste kvelningsprosent: 22

 

Det samme gjentar seg for hver eneste Kernel 41. Jeg gikk inn på strømalternativer og satte opp minimum ytelsesprosent for å se om det har noen effekt.

 

 

 

Loggen etter Kernel Power 41 (12 identiske):

Processor 0 in group 0 exposes the following power management capabilities:
 
Idle state type: ACPI Idle © States (2 state(s))
 
Performance state type: ACPI Performance (P) / Throttle (T) States
Nominal Frequency (MHz): 3301
Maximum performance percentage: 100
Minimum performance percentage: 36
Minimum throttle percentage: 4
 
Si ifra hvis endringene dine hadde noe effekt.
Endret av _Jaden_
Lenke til kommentar

Ingen effekt dessverre. Rebootet som vanlig, samme hendelsesliste.

 

Du kan vurdere å prøve 3 tre tingene jeg prøvde idag:

EDIT: PC-en frøs nettopp, så punktene nedenfor kan man se bort ifra (Utenom DriverMax, pga. free version kan man kun laste ned 2 drivere per dag, så har ikke oppdatert alle).

Prøver med et nytt forsøk nå med med å skru av C1E, C-STEP og EIST i BIOS.

 

- DriverMax for oppdatering av drivere (Driver Reviver viste mange færre utdaterte drivere).

- Kjørte chkdsk \r \f for å sjekke om det var noe problemer med hdd'en (Selv om Samsung Magician sa den var healthy).

- Disablet all logs utenom Event logs i Performance monitor (en kilde sa at det kanskje kunne ha noe med det å gjøre.

Endret av _Jaden_
Lenke til kommentar

Mulig det ikke har noe som helst sammenheng, men symptomene hørest veldig likt ut noe jeg hadde for en tid tilbake.

Da var det rett å slett powersaving til CPU i BIOS som var syndebukken. Husker ikke i farta hva det heter, men når jeg disabla det funket alt fint.

 

Men som sagt, er ikke noe sikkert det har noen sammenheng å jeg vil anta dere allerede har sjekket dette.

Endret av .Winter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig det ikke har noe som helst sammenheng, men symptomene hørest veldig likt ut noe jeg hadde for en tid tilbake.

Da var det rett å slett powersaving til CPU i BIOS som var syndebukken. Husker ikke i farta hva det heter, men når jeg disabla det funket alt fint.

 

Men som sagt, er ikke noe sikkert det har noen sammenheng å jeg vil anta dere allerede har sjekket dette.

 

Der frøs PC-en igjen. Disablet C1E, C-STEP og EIST i BIOS nå, får håpe det hjelper.

Jeg har ikke hatt KP41 i 5 dager, og så skjer det 3 ganger ikveld... hvordan er det mulig...

Lenke til kommentar

Mulig det ikke har noe som helst sammenheng, men symptomene hørest veldig likt ut noe jeg hadde for en tid tilbake.

Da var det rett å slett powersaving til CPU i BIOS som var syndebukken. Husker ikke i farta hva det heter, men når jeg disabla det funket alt fint.

 

Men som sagt, er ikke noe sikkert det har noen sammenheng å jeg vil anta dere allerede har sjekket dette.

Gjorde dessverre ikke noen forskjell her. Rebootet som vanlig av seg selv, samme hendelser i event viewer.

Lenke til kommentar

 

Mulig det ikke har noe som helst sammenheng, men symptomene hørest veldig likt ut noe jeg hadde for en tid tilbake.

Da var det rett å slett powersaving til CPU i BIOS som var syndebukken. Husker ikke i farta hva det heter, men når jeg disabla det funket alt fint.

 

Men som sagt, er ikke noe sikkert det har noen sammenheng å jeg vil anta dere allerede har sjekket dette.

Gjorde dessverre ikke noen forskjell her. Rebootet som vanlig av seg selv, samme hendelser i event viewer.

Du finner veldig fort ut om en fix fungerer eller ikke, hvor ofte får du KP41? Hvor mange ganger idag?

Lenke til kommentar

 

 

Mulig det ikke har noe som helst sammenheng, men symptomene hørest veldig likt ut noe jeg hadde for en tid tilbake.

Da var det rett å slett powersaving til CPU i BIOS som var syndebukken. Husker ikke i farta hva det heter, men når jeg disabla det funket alt fint.

 

Men som sagt, er ikke noe sikkert det har noen sammenheng å jeg vil anta dere allerede har sjekket dette.

Gjorde dessverre ikke noen forskjell her. Rebootet som vanlig av seg selv, samme hendelser i event viewer.

Du finner veldig fort ut om en fix fungerer eller ikke, hvor ofte får du KP41? Hvor mange ganger idag?

 

Jeg får det ca hvert 12-15 minutt om jeg lar maskinen stå uberørt. Har prøvd å la den stå alene noen timer, da gjentar dette seg i det uendelige. Jeg hadde nesten et par uker uten feilen etter windows update. K41 skjer uavhengig av strømstyringer eller dvalemoduser etter hva jeg har prøvd ut.

 

Bruker jeg maskinen kontinuerlig oppstår aldri K41.

Endret av Fspirit
Lenke til kommentar

Om du har mulighet, prøv en linux boot. Lag en Bootable Ubuntu stick for eksempel. Om ikke annet enn for å eliminere feilkilder.

Det du sier med at maskinen restarter eller fryser når den ikke er aktiv peker veldig i retning mot dvale\strømsparing moduser dog.

Noe Windows liker veldig dårlig om det foregår i BIOS.

Endret av .Winter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...