Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kernel Power 41


Anbefalte innlegg

Se der ja.

Hadde oversett at det var et Nvidia 970 skjermkort der.

Mente at de hadde fått til bedre drivere for Windows 10 , her må du trolig prøve deg litt fram og ikke minst sørger for å manuelt fjerne automatisk oppdatering for selve skjermkortenheten.

 

Krasj analysen over din kommentar har ikke noe med min feil å gjøre.

Har siste driver. Nødvendig å fjerne automatisk oppdatering av skjermkortet?

Glemte å nevne at jeg har SLI GTX 970.

Edit: Feilen skjer med og uten SLI aktivert. (Men har ikke fysisk fjernet det ene kortet)

Endret av _Jaden_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å nevne det :

 

Du bør ikke utelukke noen komponenter kun basert på "Det er jo et bra merke" , da kommer man ikke langt i feilsøkingen.

Jeg hadde prøvd å sett om det har latt seg gjøre å teste med en annen strømforsyning også.

 

Jeg antar dog at det kan være noe så enkelt som en løs kabel eller dårlig driver , Nvidia har vært kjent for å ha ganske så ustabile drivere i det siste.

Lenke til kommentar

Har akkurat slitt med denne feilen i litt over en måned på svigers sin PC. Feilkode 41, kategori 63, Internal_power_error. Startet som du, med å oppdatere alt av drivere, firmware i de enkelte komponenter osv. Testet med andre skjermkort, rambrikker, byttet dvd-rom som ikke har var helt i lodd lenger, fjernet alt av støv for ikke å ha ledere feil sted osv. Feilen kom litt etter overgangen til Win 10, beholdt personlige data ved installasjonen.

Testet to ganger med fresh install av Win 10 i tillegg til alle forsøkene med hardware.

 

Helgen for to uker siden ble det å bite i det sure eplet; ut med win 10, erase ssd, install win 7. Etter et par timer, samme feil. Samme prosedyre i Win 7 igjen. Problemet var til sist helg, og den siste uka har det ikke skjedd. Siste feil var 7. nov. ser jeg i loggen. Den siste endringen jeg gjorde var å slå av hibernation-muligheten. Altså, PC får slå av skjerm men aldri slå seg av selv. Etter det har ikke feilen skjedd igjen, men jeg har ingen garanti for at det var den endelige løsningen. Det er bare verdt et forsøk.

 

Så nå at det var et hibernate option i Samsung Magician.

post-307298-0-92565400-1448657819_thumb.png

Denne var deaktivert i Power Options (Windows), men ikke i Samsung Magician. Bare lurte på om du skrudde av hibernate kun i power options eller i en SSD utility?

Deaktiverte den nå, kanskje det hjelper.

Lenke til kommentar

 

Har akkurat slitt med denne feilen i litt over en måned på svigers sin PC. Feilkode 41, kategori 63, Internal_power_error. Startet som du, med å oppdatere alt av drivere, firmware i de enkelte komponenter osv. Testet med andre skjermkort, rambrikker, byttet dvd-rom som ikke har var helt i lodd lenger, fjernet alt av støv for ikke å ha ledere feil sted osv. Feilen kom litt etter overgangen til Win 10, beholdt personlige data ved installasjonen.

Testet to ganger med fresh install av Win 10 i tillegg til alle forsøkene med hardware.

 

Helgen for to uker siden ble det å bite i det sure eplet; ut med win 10, erase ssd, install win 7. Etter et par timer, samme feil. Samme prosedyre i Win 7 igjen. Problemet var til sist helg, og den siste uka har det ikke skjedd. Siste feil var 7. nov. ser jeg i loggen. Den siste endringen jeg gjorde var å slå av hibernation-muligheten. Altså, PC får slå av skjerm men aldri slå seg av selv. Etter det har ikke feilen skjedd igjen, men jeg har ingen garanti for at det var den endelige løsningen. Det er bare verdt et forsøk.

 

Så nå at det var et hibernate option i Samsung Magician.

attachicon.gifMagician.PNG

Denne var deaktivert i Power Options (Windows), men ikke i Samsung Magician. Bare lurte på om du skrudde av hibernate kun i power options eller i en SSD utility?

Deaktiverte den nå, kanskje det hjelper.

 

Det stod en Corsair SSD i den maskinen og jeg sjekket at det ikke lå noe tilsvarende funksjon i den. Så langt har maskinen gått 2 uker nå er det vel, uten en eneste BSOD. Men leser om andre som også får fikset sitt problem med samme feilkoder, med annen løsning. Så det blir bra med loddtrekning for å løse denne.

Lenke til kommentar

Trodde power options i Samsung Magician kanskje ville løse problemet, men nå oppstod problemet igjen.

Det rare er at problemet skjedde ikke i hele går og på dagen idag, men nå plutselig skjedde det 2 ganger på rad med 10 min mellomrom.. Lurer på om har noe med boligen / naboer etc.

Tar ut det ene grafikkortet nå, hvis feilen skjer bytter jeg dem om.. Skal få tak i minnebrikke for å ta memtest86.

Lenke til kommentar

Første innlegg er oppdatert med:


  1. Satt AC-kabelen direkte i veggen. (24 november 2015)
  2. Skrudd av hibernate i Samsung Magician. (27 november 2015)
  3. Tatt ut og festet kablene i kabinettet (30 november 2015)
  4. Tatt ut det ene grafikkortet. (Nå)
  5. Memtest86 - Avventes til forrige punkt er fullført. (Selv om oddsen er ekstremt lav da RAM nylig ble byttet ut)

Sier ifra om siste forsøk fungerte.


Kom gjerne med flere forslag i mellomtiden.


Lenke til kommentar

 

  1. Tatt ut det ene grafikkortet. (2. desember 2015) <- Ingen feil på en uke, bytter graikkort for å se om det ene kortet er defekt.

 

 

Og akkurat når jeg sa det, så skjedde det.

Eneste endringen jeg gjorde idag var å sette en USB-splitter i USB3 porten. Satt den tilbake i USB2 porten nå.

Lenke til kommentar

 

 

  1. Tatt ut det ene grafikkortet. (2. desember 2015) <- Ingen feil på en uke, bytter graikkort for å se om det ene kortet er defekt.

 

 

Og akkurat når jeg sa det, så skjedde det.

Eneste endringen jeg gjorde idag var å sette en USB-splitter i USB3 porten. Satt den tilbake i USB2 porten nå.

 

 

Har du sjekket hva du har koblet til i den USB3 porten? Om det er en del av kabinettet bør du dobbeltsjekke at du faktisk har satt den i en USB3 uttak fra hovedkortet , noen ganger har brukere forvekslet med 1134 tilkoblingen og dermed tabbet seg ut.

 

Man må også huske på at USB3 trekker noe ekstra strøm, dette kan selvsagt by på problemer om man har et hovedkort som sliter med å kunne levere nok strøm via usb3 porten.

Lenke til kommentar

 

 

 

  1. Tatt ut det ene grafikkortet. (2. desember 2015) <- Ingen feil på en uke, bytter graikkort for å se om det ene kortet er defekt.

 

 

Og akkurat når jeg sa det, så skjedde det.

Eneste endringen jeg gjorde idag var å sette en USB-splitter i USB3 porten. Satt den tilbake i USB2 porten nå.

 

 

Har du sjekket hva du har koblet til i den USB3 porten? Om det er en del av kabinettet bør du dobbeltsjekke at du faktisk har satt den i en USB3 uttak fra hovedkortet , noen ganger har brukere forvekslet med 1134 tilkoblingen og dermed tabbet seg ut.

 

Man må også huske på at USB3 trekker noe ekstra strøm, dette kan selvsagt by på problemer om man har et hovedkort som sliter med å kunne levere nok strøm via usb3 porten.

 

 

Koblet til den blå USB-inngangen (som alltid er USB3?).

Med 1000W strømforsyning så burde alt dette gå fint. Når hovedkortet er byttet ut kan det nok ikke være at begge de ikke klarte å levere nok strøm via USB.

 

Sorry for at jeg maser om drivere. Men prøvd å installere nyere 3,0/3,1 usb drivere?  :)

http://www.win-raid.com/t834f25-USB-Drivers-original-and-modded.html

 

Siste drivere fra hovedkortet sin side er lastet ned:

http://www.msi.com/product/motherboard/support/X99A-RAIDER.html#down-driver&Win1064

 

PC-en frøs nå igjen med USB-splitteren i USB2 porten.

Det er et helvete å feilsøke når det kan ta opp til 1 uke mellom hvert frys.

Lenke til kommentar

Det er noe litt mistenkelig som skjer.

PC-en får aldri freeze om natten eller på dagen, kun på kvelden.

- Jeg kjører Prime95 fra kl 01:00 til 08:00 ingen feil.

- Jeg bruker PC-en idag fra 11:00 til 20:00 ingen feil. Kl 20:00 til 21:00 2 ganger freeze (Samme skjer hver helg).

- PC-en fungerer helt fint i 7 dager i strekk, og så får jeg freeze 18:00.

 

Det virker nesten som det er noe med uttaket i leiligheten / strømmangel på kvelden (da flere bruker strøm). Vet ikke om dette faktisk gir noe mening.

 

Kan andre leiligheter påvirke strømmen her? Det virker som et eller annet trigger problemet om kveldene, og da virker det logisk at det kan være fra en annen leilighet. Det bor ca. 8 andre leililgheter i bygget.

Lenke til kommentar

Det er noe litt mistenkelig som skjer.

PC-en får aldri freeze om natten eller på dagen, kun på kvelden.

- Jeg kjører Prime95 fra kl 01:00 til 08:00 ingen feil.

- Jeg bruker PC-en idag fra 11:00 til 20:00 ingen feil. Kl 20:00 til 21:00 2 ganger freeze (Samme skjer hver helg).

- PC-en fungerer helt fint i 7 dager i strekk, og så får jeg freeze 18:00.

 

Det virker nesten som det er noe med uttaket i leiligheten / strømmangel på kvelden (da flere bruker strøm). Vet ikke om dette faktisk gir noe mening.

 

Kan andre leiligheter påvirke strømmen her? Det virker som et eller annet trigger problemet om kveldene, og da virker det logisk at det kan være fra en annen leilighet. Det bor ca. 8 andre leililgheter i bygget.

 

Det er en mulighet for at du har et spenningsfall , koster litt å kjøpe utstyr som sikrer mot dette , kanskje du kan låne hos noen?

https://prisguiden.no/kategorier/ups-og-overspenningsvern?f[2][]=UPS&s=price%20asc

Lenke til kommentar

 

 

Det er noe litt mistenkelig som skjer.

PC-en får aldri freeze om natten eller på dagen, kun på kvelden.

- Jeg kjører Prime95 fra kl 01:00 til 08:00 ingen feil.

- Jeg bruker PC-en idag fra 11:00 til 20:00 ingen feil. Kl 20:00 til 21:00 2 ganger freeze (Samme skjer hver helg).

- PC-en fungerer helt fint i 7 dager i strekk, og så får jeg freeze 18:00.

 

Det virker nesten som det er noe med uttaket i leiligheten / strømmangel på kvelden (da flere bruker strøm). Vet ikke om dette faktisk gir noe mening.

 

Kan andre leiligheter påvirke strømmen her? Det virker som et eller annet trigger problemet om kveldene, og da virker det logisk at det kan være fra en annen leilighet. Det bor ca. 8 andre leililgheter i bygget.

Det er en mulighet for at du har et spenningsfall , koster litt å kjøpe utstyr som sikrer mot dette , kanskje du kan låne hos noen?

https://prisguiden.no/kategorier/ups-og-overspenningsvern?f[2][]=UPS&s=price%20asc

Kan spenningsfall ha noe med hvilken tid det er på dagen? Og/eller om mange bruker strøm samtidig?

Skal se om noen jeg kjenner har dette fra før.

Lenke til kommentar

Jupp, kan bekrefte det Bjonness406 påpeker.

Du kan også ta en titt på hva som er tilkoblet den strømkretsen du har i hjemmet , av og til kan man bli overrasket over feks en vaskemaskin som slår seg på til gitte tidspunkter eller annen hvitevare som ser "uskyldig" ut...

 

 

Kan spenningsfall ha noe med hvilken tid det er på dagen? Og/eller om mange bruker strøm samtidig?

Skal se om noen jeg kjenner har dette fra før.

Det har absolutt noe med det å gjøre. Jo mer strøm som brukes, jo høyere spenningsfall får du :)

Hvis du får tak i en UPS, så er det vært et forsøk å teste.

 

 

Jeg bor alene og ingenting kan plutselig skru seg på.

Hvordan har det seg at hvis en annen i blokken, i en annen leilighet, bruker mye strøm så har det en effekt her?

PC-en fungerte perfekt i ca. 3 måneder etter kjøp. De neste 3 månedene til nå har jeg fått freeze regelmessig. Kan det hende en annen person har flyttet inn i blokken som har en påvirkning på dette? Kjøpt utstyr som krever enormt med strøm? Høres rart ut, men er nesten tom for ideer her.

 

Hvordan så beskyttelse om spenningsfall klarer å lagre strøm / gi manglende strøm som PC-en trenger i tilfeller dette skjer? Har kun hørt om spenningsvern tidligere.

 

Edit: Begge grafikkortene er testet hver for seg. PC-en fryser fortsatt. Også byttet Q-connector (som løste problemet for en annen person)

Edit 2: Hva slags utstyr trenger jeg for å teste om det er spenningsfall?

Edit 3: post-307298-0-02155200-1450385889_thumb.png

Som dere ser her, skjer feilen kun på kveldene, selvom jeg har hatt på PC-en 24 timer i døgnet i de siste dagene.

Endret av _Jaden_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...