Gå til innhold

Kan harddisker monteres oppned?


JoaJoa

Anbefalte innlegg

hmmm, jeg så en harddisk vannkjøler, husker ikke om det var på microplex.no eller 3dfxcool.no, men den vannnkjøleren kunne man bruke på 2 harddisker og da var den øverstee disken riktig veg, så kom vannkjøling platen så var harddisk nr.2 snudd oppned

 

så hvis det er tilfelle at det er farlig eller dumt og snu harddisken oppned, så er det jo dumt og lage en slik kjøling som man må snu hardisken da  :shrug:

 

derfor trodde jeg det ikke hadde betydning jeg, men jeg har ikke prøvd selv så jeg skal ikke si noe om det er dumt eller ei

Mener du denne? Det er en Koolance blokk og man kan tydelig se at den ene harddisken er montert oppned. Bildet er hentet fra Koolance sin hjemmeside: www.koolance.com

 

hdc1-a01_p1.jpg

Så CrazyD du mener koolance lager en skummel kjøler her??? er jo litt rart å lage noe som vil "drepe" disken fortere enn hva den hadde gjort uten kjøing og stått riktig vei :shrug:

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diskene kan stå både både stå loddrett og opp ned. Det har ingen betydning. Servere har ofte dirskene på høykant og mange vanlige kabinetter er de også plasert slik.

 

Det er heller ikke problem å sette den opp ned. Det har ingen betydning på lese/skrivehordet, da det på mamge disker har lese/skrivehode på begge sider av plata.

 

Cinet og IBM har også montert diskene på høykant uten problemer og hadde det vert "farlig" så hadde det vært en fin stor gul lapp på diskene.

Lenke til kommentar
hei, tenk på berbare  maskiner ?

Bruker du ofte din bærbare opp ned?

De kan lagres opp-ned og loddrett. Men tenk på bærbart som Ipod? Den ligger vel ofte opp-ned i en veske eller sekk eller lignende når den er i bruk? Den inneholder jo en harddisk.

 

Som andre sier... det finnes hoder både på oversiden og undersiden av platene i harddisken, så det er samme om den står rett vei eller opp-ned. De kan også stå loddrett. Det er oppklart nå, og vi behøver ikke diskutere dette mer.

Lenke til kommentar

I følge boken Computer Organization & Architecture som vi bruker på dataingeniørstudiet i Bergen er det på nye disker sentrifugalkraften som gjør at armen står vinkelrett og gir riktig avstand til platene. Dermed vil jeg gansker sikkert si at om disken er "opp ned" vil det ikke ha noe å si.

 

Min disk er forresten montert "opp ned" og det har ikke gitt noen problemer hittil.

Lenke til kommentar
se hva produsenten sier om produktet...særlig det med liten skrift...lol...står ofte at disken ikke må brukes sånn og sånn...

Det er ofte pga. det amerikanske markedet, for å unngå erstatninger milliardklassen.

Advarsel på amerikansk strykejern: Fjern klærne fra kroppen før stryking. *grin*

Lenke til kommentar

Har hatt mine disker i raid sående på høykant i mitt Lian li tower i over 2 år nå..Ingen problemer med det i det hele tatt.Tror det er hipp som happ nå for tiden hvilken vei diskene står montert.Fikk for en stund tilbake en maxtor hard disk i en eske med bruks anvisning og i den stod det ingen ting om att du ikke kunne montere disken opp ned.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
Har før hørt at harddisker kan stå vannrett, loddrett, skrått, opp-ned og hvilken vei du vil ha den. Harddisker er konstruert på den måten at samme hvordan du setter den, sitter alt godt fast i akkurat den posisjonen de skal stå... gravitasjonskreftene spiller lik rolle samme hvordan den står (om jeg ikke tar feil er det lese/skrivehoder på begge sider av platene uansett, og de som allerede står opp-ned tåler jo det).

 

Tenk bare på I-pod eller lignende bærbare mp3 spillere med harddisk... de kan jo ligge i alle mulige posisjoner, og det står ingen advarsler om dette noe sted... skulle bare mangle ettersom den er bærbar.

 

I riktig gamle dager, burde harddiskene stå vannrett, men det er lenge siden nå.

 

Ja for Ipod-minner og stasjoære harddisker er AKKURATT det samme... nei ?

Stasjonære harddisker består av plater som går rundt og blir lest, nesten som ein vanleg CD. Flash lagrer og blir lest på ein heilt anna måte.

Lenke til kommentar
hei, tenk på berbare maskiner ?

Joa. Sant det, men hvor ofte sitter du og skriver på laptoppen din oppned? :lol:

Med tanke på at flere bærbare pcer har hardisken motnert "opp ned" fra starten av er vel ikke det så viktig.

 

Edit: eeehhh?! skylder på haraldka og PepsiCo Howard_ for og poste i gammel tråd

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar

Det viktigste er ikke hvilken vei disken står, men at du ikke flytter på den (endrer vinkel) når den spinner. :) Bærbare disker med små plater spinner sakte og er gjerne laget for å kunne flyttes på, men jeg ville ikke tatt risken lenger på å flytte en rask (7200rpm eller mer) 3.5-tommers disk mens den spinner. Dette fordi gyrokreftene ved slike omdreiningstall fort kan bli sterke nok til å bøye platene bittebittelitt eller på en eller annen måte føre til at lesehodet tar seg en tur litt for nærme platene. Samme med CD-drev, forresten.

 

EDIT: WTF. Så ikke at tråden var så gammel. :p

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...