Gå til innhold

Lag din egen hjemmeside


Anbefalte innlegg

Ok, jeg kan omformulere meg:

 

Jeg synes det er like greit å lære nybegynnere den "korrekte måten" å gjøre ting på fra begynnelsen.

Enig. Det burde fokuseres på xhtml og css.

Om xhtml eller html 4 skal brukes, er faktisk et omdiskutert tema. Her argumenteres det mot bruk av xhtml, med mime type som en av argumentene. Jeg personlig har respekt til forfatteren, og har gått over til å bruke html 4.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke lenge før hw.no begynner med tabloid-artikler for å konkurrere med leserne til VG. Skjerp dere, hw! Hvor langt skal dere tøye temaet "hardware"?

Ærlig talt. Har du fulgt litt med på hardware.no vet du at dette ikke er en side utelukkende om hardware. Programvare, internett, med andre ord det meste folk som er interessert i data eller andre som trenger informasjon om denslags har nytte av.

Lenke til kommentar
Ikke lenge før hw.no begynner med tabloid-artikler for å konkurrere med leserne til VG. Skjerp dere, hw! Hvor langt skal dere tøye temaet "hardware"?

 

Eh.. så det er navnet på domenet som definerer hva siten skal skrive om? Hm.. VG.no - Verdens Gang.. Så rart, jeg synes å se de stort sett skriver "artikler" der de kan få lov til å benytte seg av bilder av halvnakne mennesker for å få folk til å klikke seg videre til en side med tre linjer tekst og masse reklame? Er det virkelig Verdens Gang? Eller hva med Dagbladet.no? Hoho, her skriver de jo om ting som skjer om natten også! ..og ikke er det et blad heller! Horribelt! Eller hva med den verste overtredelsen av dem alle - Komplett.no! Her selger de jo datadeler, ikke bare komplette varer! Jesus være med dem!!

 

Herregud kis - du driter deg ut. Jeg mener heller ikke at Hardware.no bør pushe vassne "Lag din egen hjemmeside-guide", men det er av helt andre årsaker - det er klart det er journalistisk forsvarlig å kjøre det her selv om siden heter Hardware.no.

 

..og til Java-menneskene - her; tygg litt Perl istedet :)

 

#!/usr/bin/perl
print "Hello, world.\n";

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
Eh.. så det er navnet på domenet som definerer hva siten skal skrive om? Hm.. VG.no - Verdens Gang.. Så rart, jeg synes å se de stort sett skriver "artikler" der de kan få lov til å benytte seg av bilder av halvnakne mennesker for å få folk til å klikke seg videre til en side med tre linjer tekst og masse reklame? Er det virkelig Verdens Gang? Eller hva med Dagbladet.no? Hoho, her skriver de jo om ting som skjer om natten også! ..og ikke er det et blad heller! Horribelt!

 

Nei, det er ikke kun domenenavnet som avgjør. Ellers er det jo som jeg sier: De ligner mer og mer på vg og dagbladet ved å skrive om alt det de egentlig ikke skulle skrevet om. Akkurat som at f.eks. dagbladet tilbyr fotofremkalling for å spe på avisinntektene, virker det som hw.no gjør alt for å rette seg mot de brede folkemassene uten å holde seg til "tema".

 

Formål

Hardware.no har i utgangspunktet et ikke-kommersielt formål. Vi ønsker kort og godt å hjelpe leserne til å finne ut hva slags datautstyr man skal kjøpe, til hvilken pris man bør kjøpe det - og ikke minst hvor man skal kjøpe det. Dvs. ikke bare "Kjøp kjapt, trygt og billig" - men også "riktig".

 

Ettersom hw.no absolutt fronter sine såkalte søstersider såpass bevisst mye, hvorfor ikke for en gangs skyld benytte dem til det dem er til for? Burde ikke en slik hjemmeside-guide heller blitt publisert på f.eks. sourcecode.no?

 

Ærlig talt. Har du fulgt litt med på hardware.no vet du at dette ikke er en side utelukkende om hardware. Programvare, internett, med andre ord det meste folk som er interessert i data eller andre som trenger informasjon om denslags har nytte av.

 

Det er nettopp det jeg har gjort. Har fulgt med på hw.no i mange år, og blir mer og mer oppgitt over hvor bred profil de prøver å holde, ved å vanne ut innholdet mer og mer. Dette er jeg helt sikker på blir gjort bevisst og det skuffer meg.

 

Ville du gått til dagbladet hvis du skulle fremkalle bilder?

Lenke til kommentar

Her er det desverre endel feil ute og går. Det er heldigvis mye bedre en forrige runde: http://www.hardware.no/guider/hjemmeside/index5.html

 

O grøss og gru. Heldigvis har hw lært seg at det skal brukes et p-element for å definere et avsnitt.

 

I delen om CSS står det nevnt noe om størresle på skrift i CSS-eksempel 2 på siden http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=3286&side=6:

P { font-size: 16pt;

color : blue;

}

 

Her er skriftstørrelsen definert ved hjelp av pt som betyr points. Dette refererer direkte til utskrift og skal KUN brukes sammen med stilsett beregnet for utskrift.

 

I stedet burde man bruke EM som setter størreslen i forhold til den som brukeren har definert (1em = 100% av den brukeren har definert som sin standardstørresle, 1.1em = 110% av størrelsen)

 

Man kan også til nøds bruke px som er en fast størrelse (eller burde i alle fall være det) over alle platformer. 1px = 1px på skjermen.

 

Problemet med PX er at det ikke blir større eller mindre ved hjelp av resize i Internet Explorer, som jo er den mest brukte nettleseren. (Menyen view - text size)

 

Det er flere ting i artikkelen (mange, for eksempel at man i det hele tatt nevner font- og og b-taggen. Fysj og fy) som overhodet ikke er kvalitetskontrollert.

Lenke til kommentar
PS: Visste dere forresten at alle hw-interesserte er avhengige av mat? Hva med en en oppskriftdatabase, så kan dere konkurrere og trekke lesere fra matprat.net. DOH!

Det var faktisk en veldig god idé ;) (tror jeg har foreslått noe liknende tidligere)

Haha! Hva med oppskrifter på programmeringsspråk slik at hardware-entusiastene forstår det?

 

If

ovn.status = av

Then

ovn.tempjuster = 200

 

og...

 

If

steke.tid = 12

Then

pizza = ferdig

End

 

(jeg kan ikke programmeringsspråk så...)

Lenke til kommentar
Svert så arrogante holdninger enkelte har, nemmelig " dette kan jeg og dermed skjønner jeg ikke hva det har på forumet å gjøre".

vill heller si det sånn at er det folk med slike holdninger så skjønner ikke jeg hva de gjør på forumet :shrug:

Enig.

 

Er forsåvidt enig at den hadde passet bedre på sourcecode.no. Greidt med nybegynner guider.

 

ps. Skal det ikke være

ovn.tempjuster = 220

 

dessuten

if(skal_den_smake_bedre) {
   pizza += ekstra_skinke;
   pizza += ekstra_ost;
}

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Hvordan lage Pizza (nesten) From Scratch:

 

function pfs ($antall) {

# innkjøp

$pizzabunn = buy($toropose['pizzabunn'] * $antall);

$fyll = buy($toropose['pizzafyll'] * $antall);

$kjøtt = buy($kjøttdeig['400g'] * $antall);

 

# ovn

skrupå('ovn', 225c);

 

# pizzabunn

$pizzabunn = $pizzabunn + tapp('vann', 5dl);

kjevle($pizzabunn);

 

# pizzafyll

stek($kjøtt, 'tildetblirbrunt');

trekkavplate($kjøtt);

$kjøttfyll = bland($kjøtt, $fyll);

$kjøttfyll = bland($kjøttfyll, 'vann');

kokpåplate($kjøttfyll);

 

# pizza

$pizza = leggoppå($kjøttfyll, $pizzabunn);

puttiovn($pizza);

sleep(15m);

tautogspis($pizza)

}

Lenke til kommentar
..og til Java-menneskene - her; tygg litt Perl istedet :)

 

#!/usr/bin/perl
print "Hello, world.\n";

Her er til Java og Perl-menneskene som har lyst å tygge litt PHP...

#!/usr/bin/php
<?php
echo "Hello world!\n";
?>

Du kan gjerne sløyfe "#!/usr/bin/php" hvis du skal ha scriptet på en hjemmeside og ikke kjøre det som et client side script...

eller Javascript:

<script language="JavaScript" type="JavaScript">
document.writeln("Hello World");
</script>

Kunne sikkert holdt på i det uendelige

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...