Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overta hus etter foreldre - takst ol.


Aixeesosh-a

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er i den situasjon at vi har to eiendommer. Den ene er et småbruk og det andre er en enebolig, utskilt fra småbruket. Min mor bor i eneboligen, mens jeg bor på småbruket et par dager i uken.

 

Vi er to søsken, og jeg lurer på hvor vi skal starte. Jeg er den som er mest ivrig etter og få meg hus. Skal jeg ha takstmann til og taksere husene opp mot hverandre, siden vi har vært enige om at min bror skal ha eneboligen, mens jeg skal ha småbruket. Det er ikke odel eller drift på småbruket.

 

 

Huset på småbruket ble for 5 år tilbake pusset opp for bortimot en million, mens eneboligen nylig har blitt pusset opp for 350 000,- Jeg har frontet med at vi takserer husene opp mot hverandre, også betaler hverandre ut på det som blir diff på husene. Men en takstmann, beregner han utfra salgstakst eller er det egen takt på hus etter arv?

 

Og siden forsikringen ikke har blitt oppjustert, må jeg også få forsikrings takst, må jeg ha en egen takstmann for det, eller tar som oftest en takstmann seg av det meste innenfor bolig??

 

Takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er litt uklar. Din mor eier nå eneboligen og småbruket, så vidt jeg forstår. Sitter hun i uskiftet bo? Skal hun flytte på aldershjem og din bror overta huset, eller er det framtidsmusikk?

Skal hun ikke flytte nå, er det vel greiest at hun selger småbruket til deg etter takst (salgsverdi). Så avhendes eneboligen i forbindelse med arveoppgjøret, når den tid kommer. 

Lenke til kommentar

i denne situasjonen er ikke takstmannen god for noe annet enn å vurdere standard på boligene samt sjekke for skader og slikt. For å finne verdi av boligene vil ikke en takstmann kunne gi noe markedsrepresentativt svar, da må du ha en eiendomsmegler inn for å gi dere en sannsynlig prisantydning. 

 

Forsikringstakst? hva skal du med det i et slikt oppgjør?

 

Advokat burde dere også hyre inn for å ta seg av papirarbeidet og passe på at prosessen blir ryddig utført, pr nå høres det ikke ut som dere har nødvendig erfaring for å gjennomføre prosessen ryddig.

Lenke til kommentar

Forsikringstakst? hva skal du med det i et slikt oppgjør?

Advokat burde dere også hyre inn for å ta seg av papirarbeidet og passe på at prosessen blir ryddig utført

Hvilket oppgjør, hvilken prosess? Så vidt jeg forstår er det snakk om et salg.

Advokat pleier ikke være påkrevd. Det er ikke vanskelig å kjøpe og selge et hus mellom venner. Mer innfløkt kan det være om det er en jordeiendom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker ikke eiendomsmeklere takstmenn når de skal verdivurdere boliger? Hvis de gjør det selv så er de jo takstmenn i tillegg til å ta seg av papirarbeid og alt det andre.

 

Definisjonen fra wikipedia sånn bare for å ha slengt den med :)

 

Ein eigendomsmeklar kan bruke ein takstmann, men vanligvis vil eigendomsmeklaren berre gi ein verditakst og ikkje ein boligsalgsrapport.

Forskjellen er at verditaksten oppgir kva ein forventer at boligen blir solgt for basert på størrelse, beligenheit, oppussing, osv, medan boligsalgsrapporten seier noke om kva boligen er verdt basert på teknisk tilstand og vedlikeholdsbehov.

 

Det finnes eigendomsmeklarar som kan gjere begge delar, men vanligvis er dette to fagfelt som krever forskjellig kompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker ikke eiendomsmeklere takstmenn når de skal verdivurdere boliger? Hvis de gjør det selv så er de jo takstmenn i tillegg til å ta seg av papirarbeid og alt det andre.

 

Definisjonen fra wikipedia sånn bare for å ha slengt den med :)

Jo, en eiendomsmegler baserer sin verdivurdering på takstmannens tilstandsrapport. men en takstmann alene kan ikke gi noen representativ verdivurdering, han kan gi en takst men denne baseres på helt andre premisser enn hva en eiendomsmegler vil gi. Eiendomsmegleren vil kunne gi en mye mer nøyaktig prising enn hva en takstmann vil kunne klare. 

Lenke til kommentar

Mulig det er lokale forskjeller her, men jeg synes dere undervurderer takstmennenes kompetanse. En takstmann kan godt gi en verditakst, der det først vurderes hva det vil koste å bygge tilsvarende hus, og deretter tilstandsgrad som gir en prosentvis verdiforringelse => teknisk takst: Så legges tomteverdi til, og en vurdering av pris ut fra markedet => verditakst. Ja, takstmenn klarer i likhet med meglere å se på statistikker for priser på solgte hus i området.

 

 

I annonser i de områder jeg følger med, ser jeg ralativt sjelden at det oppgis en "meglers verdivurdering". Megler oppgir takstmanns verditakst f.eks. 3.230.000 (denne skal ikke være eldre enn seks måneder) og setter en prisantydning, f.eks. 2.990.000 for å få treff på Finn for alle som søker på boliger som koster inntil tre millioner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...