Gå til innhold

Bruk av One Note


Alf Ivar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har ikke fått mye respons på denne, så jeg forsøker.

 

OneNote er et riktig godt forsøk på ideen "hva gjør vi med dokumenter som ennå ikke er dokumenter?". Som i det virkelige liv en haug med løse lapper, skisser, notater, mobilbilder, post-it-tavler. Du kan skrive hvasomhelst hvorsomhelst, tegne, klippe-lime og dra-slippe fra hvorsomhelst.

 

Så bruke... Hvis du bedriver journalistisk research eller ett eller annet forbundet med et kreativt eller analytisk yrke så er dette et glimrende sted å samle usorterte tanker, bilder, klipp og sitater (den tar med seg nettadresse fra nettlesere), og å eventuelt sortere dem etterpå.

 

Jeg tror kanskje at grunnen til at jeg tenner bare 75% på programmet er at den deilige mangelen på struktur krever en veldig struktur rundt hva jeg legger hvor hvordan. Det kan man sikkert få inn i autopiloten med litt trening. Det er virkelig et kult program.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Hei folkens. Jeg har ikke kommet i gang med One Note ennå, men skjønner at dette kan være nyttig å settesette seg inn i. Jeg har søkt litt rundt på nettet etter eksempler på hva folk bruker det til, men finner egentlig lite.

 

Så hva bruker dere Onenote til privat?

 

Jeg bruker OneNote til møteforberedelser og prosjektmapper. Ideer og relevant informasjon som jeg kommer over underveis sendes enten til OneNote, mellomlagres i min personlige notatbok og flyttes over til relevant notatbok i OneNote 2016 ved passende anledning, eller jeg henter opp relevant notabok og limer inn eller noterer direkte i den. 

 

Programmet hemmes noe av manglende integrasjon mot epost, kalender og oppgavehåndtering. En kan koble en hendelse i kalenderen i Outlook 2016 til en bestemt side i en bestemt notatbok i OneNote, men koblingene består ikke av mer enn at om man klikker på hendelsen senere og velger Send til OneNote så kommer man til den samme siden. 

 

OneNote skal ha gode muligheter for samarbeid, men de har jeg aldri testet. Ingen som jeg samarbeider med privat, på jobb eller i organisasjoner bruker OneNote. 

 

Det enkleste er sider med avhukningsbokser, type handleliste, oppfylling av lager, bestilling av varer eller personer man skal ringe. Det bruker jeg OneNote mye til. 

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å lukte litt på OneNote i jobbsammenheng. Jeg har daglig oppfølging av ganske mange kunder, og ser for meg OneNote som en mulighet til å huske detaljer rundt hva vi har diskutert osv.

 

At jeg kan høyreklikke på en sendt epost, og velge å kopiere den til OneNote synes jeg høres ut som et pluss i så måte.

 

Jeg sliter mer med å se hvorfor jeg skal bruke det privat

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bruker det på jobb og privat.

 

På jobben bruker jeg det til blant annet møtenotater og som wiki. Jobber som IT-konsulent så skriver gjerne ned div tutorials på problemer jeg kommer over så kan jeg enkelt søke det opp neste gang. Bruker det også som en slags kontaktliste hvor jeg har en tabell med tjeneste og hvem som administrerer den tjenesten.

 

På privaten deler jeg OneNote med dama hvor vi planlegger reiser osv.

Enkel handleliste og litt praktisk info som f.eks Wifi passord, skiltnummer på bilen osv.

 

Det fine med OneNote er at man kan sette passord på fanene slik at uvedkommende ikke får åpnet fanen dersom de skulle klare å få tilgang til notatboken.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har vurdert å bruke OneNote på jobben men ikke kommet så langt enda. Jeg tror Harald Staff treffer ganske bra med hva det kan brukes til i sitt første innlegg. På jobben ser jeg det er veldig mange som bruker klistrelapp-funksjonen som finnes i Windows. Ulempen med det er at alt blir borte hvis maskinen havarerer. Med OneNote har en muligheten til å lagre andre steder og det er bra.

 

Det er støtte for ganske tett samarbeide i OneNote hvis en har OneDrive men jeg har ikke testet den funksjonaliteten selv.

Microsoft Virtual Academy ligger det flere videoer om OneNote. Ser du igjennom Microsoft OneNote 2013 Essentials så ser jeg for meg du vil få forklart ganske mye om bruken av programmet. Jeg holder på å se igjennom en del andre videoer for øyeblikket så har ikke kommet til OneNote-videoene selv enda. Gjennomgangen jeg lenket til tar en drøy time og det bør du klare. Jeg har vært ganske fornøyd med mye jeg har sett der. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...