Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en sluknet - hovedkort?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Før i dag døde den stasjonære PC-en min helt plutselig imens jeg brukte den. Jeg mistenker at det er hovedkortet, for strømforsyningen fungerte fint med en annen maskin. Hovedkortet er et ASUS Z97-A, kjøpt for ett år siden. Jeg har prøvd å starte uten minne og skjermkort, men uten hell. Det er lys på LED-indikatoren på LAN-porten, så noe strøm er det.

 

Skjer det at hovedkort bare dør sånn helt uten videre? Og bare etter ett år?

 

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, alle datadeler (alt annet også) kan dø ut av det blå. Har vel aldri skjedd meg personlig, men når jeg jobbet med "support" for lenge siden så hadde vi en avtale med Dell og et par av de modellene var kjent for dårlig HK, døde veldig regelmessig :p

 

Hvis du tester alle delene i en annen maskin og alt fungerer så er det nok HK, men det kan være en feil på andre ting så HK-døden var en følgefeil. Har du høyttaler på HK? Du vil få en "alarm" hvis det ikke er RAM montert. Test en og en brikke og se hva som skjer. Prøv med et annet skjermkort, gjerne et uten ekstern strøm. På min gamle gamle gamle maskin så var det en feil med PSU (tror jeg) og maskinen "drepte" skjermkort som trengte ekstra strøm, den fungerer knirkefritt enda (ga den bort) nå som den ikke har et strømkrevende skjermkort.

 

Som du sikkert skjønner så kan det være mange forskjellige problemer :wee:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar. PC-en jeg har til å teste med er en gammel HP-PC, så det er litt begrenset med testemuligheter. Hvis det hadde vært skjermkortet eller minnet som var problemet burde vel maskinen i det minste startet når ingen av disse var tilkoblet? Og jeg tenker også at det er veldig liten sjanse for at det er prosessoren (som også er ett år gammel).

 

Hvordan blir det i så fall med reklamasjon? Pleier butikkene å være vrange på sånt?

 

Igjen, takk.

Lenke til kommentar

Nei, ingen butikker jeg har vært borti har kranglet på reklamasjon etc. Det er dog en del folk på forumet som har laget tråder om trøbbel med reklamasjon, hos stort sett alle de store kjedene.

 

Anbefaler deg å teste litt til så du har utelukket "alt" så du ikke får trøbbel med at ting funker når de tester det etter at du har sendt inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne er visst ikke løst likevel. Nå drev jeg å skrudde ut hovedkortet, og prøvde igjen etter at jeg hadde tatt ut prosessoren, og da var det liv i PC-en. Så prøvde jeg å putte inn prosessoren igjen, og da gikk den tilbake til å ikke fungere. Betyr det automatisk at det prosessoren som er ødelagt, eller kan det fortsatt være hovedkortet?

 

Igjen, takk.

Lenke til kommentar

Er det noen skadde pinner på hovedkortsokkelen der CPU skal festes? I gamle dager hendte det at man bøyde en pinne eller to på CPU, men det har blitt litt vanskeligere nå. Se om CPU-sokkelen er skadefri. 

Du har montert avstandsstykkene som skal være mellom kabinett og hovedkort? (og kun riktig antall, ikke for mange)? 

Lenke til kommentar

Det er ganske mange pinner, så det er litt vanskelig å se, men jeg greier ikke å se noe uvanlig. Og som nevnt så fungerte jo PC-en i et år før det plutselig skjedde, så det ville jo vært rart hvis en pin plutselig skulle bøye seg av seg selv? På en annen side igjen er det jo rart at prosessoren plutselig skal dø også. Den var ikke overklokket eller noe heller.


Lenke til kommentar

Jobber en del med elektronikk, og i nesten alle tilfeller hvor noe slutter å virke, så er det helt plutselig uten forvarsel.

 

Om du får liv i hovedkortet uten CPU så er det ikke dermed sakt at CPU har feilet (det er meget sjeldent, men ikke umulig)

 

Vil tro hovedkortet går i en annen "modus" når CPU er ute og at det fungerer.

Lenke til kommentar

Hei, om det bare er feil på CPU så skal hovedkortet normalt lyse (rødt? mener jeg) på CPU led dioden. På ditt hovedkort er den her: 

 

post-62564-0-23951600-1447254012_thumb.png

 

 

Så ville ikke meldt ut cpuen enda, har jobbet på et pc-verksted i 1 år og mye på fritiden og har enda til gode å se en cpu bli ødelagt. Men er selvfølgelig en mulighet. 

 

Lenke til kommentar

Jobber en del med elektronikk, og i nesten alle tilfeller hvor noe slutter å virke, så er det helt plutselig uten forvarsel.

Det er sant, men jeg tenkte mer på at f.eks dersom pinner hadde vært bøyd, burde jo det skjedd under montering.

 

Hei, om det bare er feil på CPU så skal hovedkortet normalt lyse (rødt? mener jeg) på CPU led dioden. På ditt hovedkort er den her: 

 

CPU-LED-indikatoren lyser rødt når det ikke er noen prosessor i i det hele tatt. Da går også viftene. Når prosessoren er montert, derimot, da fungerer f.eks. ikke viftene.

 

Men jeg skal forhøre meg med butikken. Dersom jeg allerede sender hovedkortet er det jo ikke noe problem å slenge med prosessoren i tillegg.

Lenke til kommentar

 

Jobber en del med elektronikk, og i nesten alle tilfeller hvor noe slutter å virke, så er det helt plutselig uten forvarsel.

Det er sant, men jeg tenkte mer på at f.eks dersom pinner hadde vært bøyd, burde jo det skjedd under montering.

 

Hei, om det bare er feil på CPU så skal hovedkortet normalt lyse (rødt? mener jeg) på CPU led dioden. På ditt hovedkort er den her: 

 

CPU-LED-indikatoren lyser rødt når det ikke er noen prosessor i i det hele tatt. Da går også viftene. Når prosessoren er montert, derimot, da fungerer f.eks. ikke viftene.

 

Men jeg skal forhøre meg med butikken. Dersom jeg allerede sender hovedkortet er det jo ikke noe problem å slenge med prosessoren i tillegg.

 

 

Ja om du f.eks ikke har beskyttelsen til cpu sokkelen vil jeg ikke anbefale å sende inn hovedkortet uten cpu montert. Kan tenke meg at det er feil på hovedkortet ja, sikkert en kortsluttting eller noe.  Er du maks uheldig så er det strømforsyningen som forårsaker problemer med at den har fått en feil som gjør at den ikke klarer å lever nok strøm lenger.  Om du skulle sende inn noe som fungerer så er det stort sett ikke store summen de fleste nettbutikker tar for feilsøket. 

Lenke til kommentar

Har du prøvd med reset bios?

Har prøvd det, men det gjorde ingen forskjell.

 

Ja om du f.eks ikke har beskyttelsen til cpu sokkelen vil jeg ikke anbefale å sende inn hovedkortet uten cpu montert. Kan tenke meg at det er feil på hovedkortet ja, sikkert en kortsluttting eller noe.  Er du maks uheldig så er det strømforsyningen som forårsaker problemer med at den har fått en feil som gjør at den ikke klarer å lever nok strøm lenger.  Om du skulle sende inn noe som fungerer så er det stort sett ikke store summen de fleste nettbutikker tar for feilsøket. 

 

Prosessorviften er en sånn ferdig lukket vannkjøling, og den kan jo ikke være på. En mulighet vil være å montere på stock-viften, men dette blir også stort og klumpete. Det er jo en del kjøleribber, kontakter og kondensatorer som står opp av hovedkortet og hindrer at pinnene skulle bøyes, så tror ikke det skal være noe problem. Når jeg tenker meg om så var det vel en sånn slags beskyttelsesgreie som fulgte med, og som standardviften skulle puttes nedi. Denne kan jo like gjerne skrues på igjen.

 

Ja du sier noe der. Hvilken psu har du nå. Ta med alt 

Strømforsyningen er Corsair RM750 750W, mens prosessoren er en i7-4790K

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...