Gå til innhold

Posten har (visstnok) ikke levert varen


Anbefalte innlegg

Jeg driver en liten nettbutikk på hobbybasis. Siden det mest er for hobby er det ikke snakk om store inntjeningen, og jeg er fornøyd med å gå litt over 0. Jeg sendte en pakke til tyskland, og etter noen uker fikk jeg beskjed fra kunden om at den ikke var mottatt. Den var veldig godt merka, med frimerker og tollmelding. Jeg har opplevd litt drøye forsinkelser, men ikke at de har blitt borte. Kunden bestilte ikke sporing, så det er ikke aktuelt. I kjøpsvilkårene står det at jeg ikke tar ansvar for postens levering.

 

Det er veldig viktig at kundene er fornøyde, og jeg er som regel kjapp til å gi tilbake pengene. Denne gangen opprettet kunden veldig raskt PayPal-sak for å få pengene. Og ved et kjapt Google-søk så finner jeg øverst en "Rip off" melding på navnet til vedkommende. I tillegg ser jeg at fyren selger en del lignende varer på Ebay. Jeg kan altså ikke bevise om han hverken har fått pakken eller ikke, men aner litt ugler i mosen. Hva tenker dere? Bør jeg bite i det sure eplet, og bare betale tilbake for servicens skyld?

Endret av Unleash_Hell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakk med PayPal, hvis denne fyren er en svindler så har de nok loggført litt.

 

Da må jeg vel først si til kunden at han må sette igang PayPal-klagesaken (foreløpig står status på at vi megler), og at jeg da skriver det inn i klagesaken. Men tenkte kanskje det er litt drøyt å komme med påstander om en kunde liksom.

Lenke til kommentar

 

Snakk med PayPal, hvis denne fyren er en svindler så har de nok loggført litt.

 

Da må jeg vel først si til kunden at han må sette igang PayPal-klagesaken (foreløpig står status på at vi megler), og at jeg da skriver det inn i klagesaken. Men tenkte kanskje det er litt drøyt å komme med påstander om en kunde liksom.

 

 

Men klagesaken er registrert hos dem? PayPal vet om saken? Jeg har aldri klaget via PayPal så jeg vet ingenting om det. Hvis de har registrert en sak så bør du som selger ha mulighet for innsyn hvis denne fyren er mistenkt svindler, synes jeg hvertfall :) Kan du kontakte dem i det hele tatt mtp denne saken?

 

Du har to valg slik jeg ser det; 1. ikke gi ham noe, kanskje få trøbbel med PayPal (?) miste en kunde og dermed litt dårligere rykte i jungeltelegrafen.

 

2. Gi ham pengene, PayPal blir irrelevant, du beholder en kunde og får litt bedre rykte i jungeltelegrafen (hvis ikke kunden alerede er dritt lei og snakker dritt).

 

Jeg trodde alle visste at brevpost ikke er forsikret av posten :p Hvor mye ekstra koster sporing når du sender pakker? Jeg ville vurdert å ha det som et krav ved dyre sendinger, mange jeg har kjøpt fra i utlandet som har krevd det pga slike problemer som har skjedd her.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Har du prøvd, eller bare antar du at Posten ikke tar ansvar?

 

Det er ikke uten grunn at det kreves signatur på at pakken er mottatt

Kunden signerer ikke når det er snakk om brevpost. Selv når kunden henter selv hos posten.

Endret av gangangan
Lenke til kommentar

Til opplysning så er det du som har ansvaret for at varen blir levert. Uavhengig av om det er med sporing eller ikke. Unntaket er om kunden har valgt en annen transportør enn hva du tilbyr. 

Kan du vise til noen kilder på det? Dersom kunden godtar vilkårene med at det er posten som er ansvarlig leverandør?

 

Hvilken verdi var det på det du sendte?

Ca. 500 kr. Ikke all verden, men samtidig ergelig for et så lite foretak.

Lenke til kommentar

 

Til opplysning så er det du som har ansvaret for at varen blir levert. Uavhengig av om det er med sporing eller ikke. Unntaket er om kunden har valgt en annen transportør enn hva du tilbyr.

Kan du vise til noen kilder på det? Dersom kunden godtar vilkårene med at det er posten som er ansvarlig leverandør?

 

Hvilken verdi var det på det du sendte?

Ca. 500 kr. Ikke all verden, men samtidig ergelig for et så lite foretak.

 

Forbrukerkjøpsloven § 14 fjerde ledd:

Ved sendekjøp går risikoen over på forbrukeren når forbrukeren, eller en tredjeperson forbrukeren har pekt ut som ikke er fraktføreren, fysisk har fått varene i sin besittelse. Risikoen går likevel over på forbrukeren når varene overlates til fraktføreren, dersom det er forbrukeren som har gitt fraktføreren transportoppdraget, og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet. Annet punktum berører ikke forbrukerens rettigheter overfor fraktføreren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven § 14 fjerde ledd:Ved sendekjøp går risikoen over på forbrukeren når forbrukeren, eller en tredjeperson forbrukeren har pekt ut som ikke er fraktføreren, fysisk har fått varene i sin besittelse. Risikoen går likevel over på forbrukeren når varene overlates til fraktføreren, dersom det er forbrukeren som har gitt fraktføreren transportoppdraget, og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet. Annet punktum berører ikke forbrukerens rettigheter overfor fraktføreren.

Er ikke Fkjl. § 14 første ledd mest relevant å ta først?

Risikoens overgang

Risikoen går over på forbrukeren når tingen er levert i samsvar med § 7. Hvis leveringstiden er kommet og forbrukeren unnlater å overta en ting som er stilt til hans eller hennes rådighet, har forbrukeren likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved tingen selv, for eksempel forråtnelse.

 

§ 7 Leveringen

Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren.

Lenke til kommentar

 

Forbrukerkjøpsloven § 14 fjerde ledd:Ved sendekjøp går risikoen over på forbrukeren når forbrukeren, eller en tredjeperson forbrukeren har pekt ut som ikke er fraktføreren, fysisk har fått varene i sin besittelse. Risikoen går likevel over på forbrukeren når varene overlates til fraktføreren, dersom det er forbrukeren som har gitt fraktføreren transportoppdraget, og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet. Annet punktum berører ikke forbrukerens rettigheter overfor fraktføreren.

Er ikke Fkjl. § 14 første ledd mest relevant å ta først?

Risikoens overgang

Risikoen går over på forbrukeren når tingen er levert i samsvar med § 7. Hvis leveringstiden er kommet og forbrukeren unnlater å overta en ting som er stilt til hans eller hennes rådighet, har forbrukeren likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved tingen selv, for eksempel forråtnelse.

 

§ 7 Leveringen

Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren.

 

Nei, ikke så lenge det er avtalt sendekjøp. Da går fjerde ledd foran første ledd/§ 7.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen! Jeg har alltid forstått det som at forbrukeren må avtale og ordne fraktfører på eget initiativ (f.eks. at forbruker ønsker det sendt med UPS, mens nettbutikken bare tilbyr Posten/Bring ved bestilling), og at først da blir fjerde ledd relevant. Og f.eks. ved bestilling fra Komplett hvor man kan velge mellom brevpost og med sporing ved betaling, vil ikke risiko gå over på forbruker før varen er levert.

 

Sånn går det når man kan telle antall studiepoeng i avtalerett på én hånd, tusen takk for oppklaringen. Da kan dere fortsette uten flere avbrytelser fra meg. :)

Lenke til kommentar

I ditt eksempel om Komplett så tilbyr jo selger to forskjellige fraktmetoder, og da kommer hovedregelen i fjerde ledd til anvendelse. Kun om kjøper/forbruker selv finner en fraktmetode som ikke selger tilbyr kommer unntaket til anvendelse.

 

At du ikke kan dette er for øvrig ikke så rart, fjerde ledd ble innført ved lovendring i fjor. Dette var nytt for meg også :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I ditt eksempel om Komplett så tilbyr jo selger to forskjellige fraktmetoder, og da kommer hovedregelen i fjerde ledd til anvendelse. Kun om kjøper/forbruker selv finner en fraktmetode som ikke selger tilbyr kommer unntaket til anvendelse.

 

At du ikke kan dette er for øvrig ikke så rart, fjerde ledd ble innført ved lovendring i fjor. Dette var nytt for meg også :)

Litt forvirret. Hvordan gjelder lovverket da for saken i denne tråden? Forbruker eller selger som står ansvarlig? Kommer nok uansett til å tilby tilbakebetaling mtp. goodwill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...