Gå til innhold

Vurdering av lønn som IT-konsulent (datavarehus)


Gjest Slettet+135sgd

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+135sgd

Hei,

 

Jeg jobber som IT-konsulent innen datavarehus, i et mellomstort konsulentselskap basert i Oslo. Mistenker at jeg er litt underbetalt nå. Setter pris på deres vurdering.

 

Jeg har:

- Arbeidet i over 3 år, i 100 % stilling, ute hos kunde

- Mastergrad i Business Intelligence

- Bachelorgrad i IT

 

Får mye skryt fra kunde, har høye karakterer, har knapt noe fravær i det hele tatt, osv.

 

Fastlønnen er på 390 000 kr, med rundt 50 000 i årlig bonus.

 

Mistenker at jeg kan få opp i mot 100 000 kr mer dersom jeg bytter selskap, men kanskje jeg tar feil?

Endret av Slettet+135sgd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basert på din erfaring, utdannelse, hvilken by (Oslo) og hva slags type selskap (konsulenthus) som du jobber i, så vil jeg si at du er temmelig underbetalt. Når det finnes en del andre som starter med over 500K i startlønn etter utdanning, uten erfaring, så kan jo det illustrere ganske bra hvor underbetalt du er.

 

Klart, bonusen hjelper jo bittelitt på, men fastlønnen burde ligget høyere, samtidig som du fikk den bonusen.

 

Vet ikke hvor mye konsulentselskapet tjener på denne kunden, men vil tippe det er en del i året.

 

En annen ting som teller en del i konsulentbransjen dog, er sertifiseringer. Mulig at du kan få påspandert dette også sammen med langt høyere lønn etterpå hvis du tar en samtale med lederen din?  

Endret av Dr. Tesla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber med nettverk/noc. 

har en veldig grei turnus med 1 uke fri i mnd og 1 jobbhelg i mnd. Ingen natt. 

Du har bedre utdannelse enn meg, men grunnlønn med vakt og turnustillegg hos meg er over 700. 

Hadde jeg ikke hatt vakt og turnus så 550 ca. 

Med overtid så kommer jeg over 900 i år. 

Lenke til kommentar

Må kime inn med resten av gjengen her, du er underbetalt og kjører E6 mot å bli minstepensjonist (for å sette det på spissen) ;)

 

OP, tenk deg at du fakturerer for ett sted mellom 800 kr - 1200 kr.

 

Med din fastlønn og bonus sitter du ikke igjen med skorpen, kun smulene. Det er på tide for deg å ta steget ut og passivt se etter nye muligheter. Si til deg selv at det er slutt på at din 8 - 16 hverdag skal belønnes med knapper og glansbilder.

 

For din type kompetanse og år med erfaring kan jeg tenke at din neste arbeidsgiver er villig til å betale et sted mellom 550k og 600k i året for deg. Hvis du sier et tall så legger konsulenthusene seg på (din oppgitte fastlønn - bonusutbetaling) = deres fastlønn tilbud.

 

Oppdater din CV og LinkedIn, ha en tydelig konsulentprofil, send ut søknader og se hva som biter.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei,

 

Jeg jobber som IT-konsulent innen datavarehus, i et mellomstort konsulentselskap basert i Oslo. Mistenker at jeg er litt underbetalt nå. Setter pris på deres vurdering.

 

Jeg har:

- Arbeidet i over 3 år, i 100 % stilling, ute hos kunde

- Mastergrad i Business Intelligence

- Bachelorgrad i IT

 

Får mye skryt fra kunde, har høye karakterer, har knapt noe fravær i det hele tatt, osv.

 

Fastlønnen er på 390 000 kr, med rundt 50 000 i årlig bonus.

 

Mistenker at jeg kan få opp i mot 100 000 kr mer dersom jeg bytter selskap, men kanskje jeg tar feil?

 

Jeg jobber i samme bransje. Startlønn innenfor BI ligger på 500.000 gitt at du har mastergrad.

 

Hvis du har 5 års erfaring så burde du få en lønn på mellom 550.000 og 700.000 NOK avhengig av forhold!

 

Send meg en pm hvis du lurer på noe mer eller ønsker å vurdere stilling der jeg jobber.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+135sgd

Takk for alle tilbakemeldingene, de gav definitivt økt motivasjon til å søke andre steder. Nå har jeg nettopp takket ja til et tilbud med årslønn på 600k (+ bonus og endel goder), som virker veldig fair når man har 3-4 års erfaring. :w00t:

Endret av Slettet+135sgd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...