Gå til innhold

Reise USA - krysse grensen til Mexico


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg skal fylle ut ESTA-informasjonen står det "In the First (Given) Name field, enter your first (given) name as the first name appears on your passport under the First og Given name field. Do not include the middle name in this field. The first name is required to complete the application...."

 

Blir litt forvirret om jeg skal fylle ut mellomnavn eller ikke. Det står jo i fornavn-feltet på passet? Noen som vet?

 

Når det står "do not include the middle name in this field", betyr det akkurat det som står der: du skriver det første fornavnet ditt i feltet for fornavn, uten mellomnavn. Det har jeg alltid gjort, og har aldri hatt problemer ved innreise. Eneste unntaket er dersom du har fornavn med bindestrek, som Anne-Beate, da tar du med hele fornavnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen måte jeg kan sjekke at visumet er godkjent og alt er riktig ellers? Jeg printet ut en kopi av kvitteringen da jeg betalte for det, men alltid litt skummelt om det skulle være noe surr med ting.

 

Nei, det gis ingen sånn forhåndsgodkjennelse. Du finner først ut om du slipper inn i landet når du kommer til grensekontrollen.

Men det går jo som regel bra, da, såfremt du ikke har et rulleblad som gjør at du plutselig kan bli "interessant" for myndighetene.

 

Og for all del, ikke kom med "over grensen"-vitser på sosiale medier; noen briter twitret om at de skulle til California for å grave opp Marilyn Monroe, og de måtte skaffe seg billett til hjemreise samme dag som de landet ...

Lenke til kommentar

De fleste byene som ligger ved grensen mot USA er "høl", du må mye lenger syd for å finne det ekte Mexico. Grensebyene er generelt veldig fattige, og har høy kriminalitet. Har vært i Nogales, Sonora og i Ciudad Juarez, anbefaler ingen. For de som velger å dra, anbefales sterkt å parkere bilen på USA-siden av grensen og gå over, ellers får du timevis i kø for kontroll av bilen på returen. Husk at det er enkelt å komme inn i Mexico (ingen går den veien frivillig), mens det er full kontroll av pass og dokumentasjon på vei tilbake til USA.

Lenke til kommentar

De fleste byene som ligger ved grensen mot USA er "høl", du må mye lenger syd for å finne det ekte Mexico. Grensebyene er generelt veldig fattige, og har høy kriminalitet. Har vært i Nogales, Sonora og i Ciudad Juarez, anbefaler ingen. For de som velger å dra, anbefales sterkt å parkere bilen på USA-siden av grensen og gå over, ellers får du timevis i kø for kontroll av bilen på returen. Husk at det er enkelt å komme inn i Mexico (ingen går den veien frivillig), mens det er full kontroll av pass og dokumentasjon på vei tilbake til USA.

Tar vel mye lengre tid å komme tilbake til USA igjen uten bil? Køen der er jo en dag lang.

Lenke til kommentar

Tar vel mye lengre tid å komme tilbake til USA igjen uten bil?

Tror ikke det. Sist jeg gikk over grensen til Mexico, var det nesten ikke kø tilbake til USA i det hele tatt. Ventet under 1 minutt i immigrasjonskontrollen tilbake. Bilkøen var kjempelang på samme sted. Dette vil nok variere over tid.

Lenke til kommentar

 

Tar vel mye lengre tid å komme tilbake til USA igjen uten bil?

Tror ikke det. Sist jeg gikk over grensen til Mexico, var det nesten ikke kø tilbake til USA i det hele tatt. Ventet under 1 minutt i immigrasjonskontrollen tilbake. Bilkøen var kjempelang på samme sted. Dette vil nok variere over tid.

 

Jeg sto i kø ca en times tid før jeg betalte en fyr for å kjøre meg et godt stykke fram i køen. På den tiden hadde jeg beveget meg maks en meter. Køen var i hvert fall 300m lang. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...