Gå til innhold

Docsis 3.1 eller docsis 4 med like hastighet ned\opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men docsis (ansett versjonsnummer) er vel utstyret i begge veier som i de fleste tilfeller begrenser hastigheten.

Splittere kan vel muligens også begrense kapasiteten siden man deler en coax på TV\internett i et eller flere rom.

 

Men med mindre pluggen er dårlig issulert kan jeg ikke forstå hvorfor et skulle ha stor betyning.

Er ikke problem på verken FM radio\Dab+ eller TV stort sett å splitte signal.

 

Kunne ønsket jeg får et ennå bedre svar av Capo Crimini.

Eller er docsis 3.1 litt for tidlig som G.fast og si hvordan forskjellen blir sammenlignet mot fiber?

Det skal være umulig merke forskjeller, hvis jobben er godt utført.

 

Flere fiberlevrandører virker å gå over fra GPON til NG-PON2 som betyr fiberen kan være lengere unna.

For de som ikke bruker P2P (Active Optical Network) f.eks altibox og bayonette slik jeg forstår det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva du spør om her, men forsøker med et innspill likevel. :)

 

DOCSIS 3.0 og nedover forholder seg til dagens nett, mens DOCSIS 3.1 åpner for mer returkapasitet ved også å endre det fysiske nettet, ikke bare utstyret i hver ende.

 

Forstår 3.1 alene (uten å skifte komponenter i nettet) er 25-30% mer effektivt enn 3.0 men 25% økning rekker ikke så lenge.

Så skal du få noe i nærheten av 10 Gbps ned /1 Gbps opp per segment, kommer du ikke utenom en ombygging av nettet.

 

At dagens splittere funker til radio/TV/internett skyldes at dagens signaler er innenfor det området splitterne er laget for. DOCSIS skal gå utover 1 GHz ned og følgelig må de skiftes.

 

Erfaringer rundt 3.1 finner du neppe så mye av, siden det knapt nok er en uke siden første modem ble satt i drift hos en bruker;

http://corporate.comcast.com/comcast-voices/worlds-first-live-docsis-3-1-gigabit-class-modem-goes-online-in-philadelphia

 

Aner ikke om andre enn Comcast har startet noen tilsvarende pilot.

Get forteller jo ingen ting om hva de holder på med ifm. dette, mens CDK har jo vært litt mer åpne.

Lenke til kommentar

Har du lest produktbeskrivelsen før du postet dette? :)

 

Rohde & Schwarz lager test- og måleutstyr. Dette er en signalgenerator - utstyr som typisk brukes under i laben til de som f.eks. utvikler modem- og CMTS-utstyr, eller konsulentselskap som utfører testing på vegne av kabelselskapene. Vet ikke hvor mye slikt Get og CDK har i eget hus.

Lenke til kommentar

Fordi man har 2x SFP+ porter, det er ikke vanlig for hjemme utstyr.

Slik jeg har finnet så har jeg ikke funnet et modem der det opplyses om 10 gigabit ethernet\SFP+.

Så tror det er uvanlig slike enheter har switch. Er unødvendig å måtte bla opp for 60 port SFP+ 10G TOR switch redundant PSU Brocade VNX 6720-60 Layer 3 da 2 SFP+ porter er nok.

 

Syns det høres litt rart at prisen skulle være like høy som CMTS.

Så du tror hvis man må ha SFP+ i docsis modemet\converteren så måtte man betalt fort 10 000 kr ekstra for det?

 

Er usikker på om det vil bli slik med docsis 3.1 man kun kan ha 1 router per nettverk.

Har vært lenge man kan ha 4 routere på docsis nettverk uten problemer med ipv4 adressene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fordi man har 2x SFP+ porter, det er ikke vanlig for hjemme utstyr.

Slik jeg har finnet så har jeg ikke funnet et modem der det opplyses om 10 gigabit ethernet\SFP+.

Så tror det er uvanlig slike enheter har switch. Er unødvendig å måtte bla opp for 60 port SFP+ 10G TOR switch redundant PSU Brocade VNX 6720-60 Layer 3 da 2 SFP+ porter er nok.

 

Syns det høres litt rart at prisen skulle være like høy som CMTS.

Så du tror hvis man må ha SFP+ i docsis modemet\converteren så måtte man betalt fort 10 000 kr ekstra for det?

 

Er usikker på om det vil bli slik med docsis 3.1 man kun kan ha 1 router per nettverk.

Har vært lenge man kan ha 4 routere på docsis nettverk uten problemer med ipv4 adressene.

 

Nei, nå er jo heller ikke dette et modem da. Slikt test- og måleutstyr er dyrt, forundrer meg ikke om denne enheten koster mange hundre tusen kroner.

 

Switcher med et par SFP+-porter til SMB-markedet får man allerede under 2000 Kroner, så portprisen på SFP+ er neppe så høy i seg selv. Når hastigheter over 1 Gbit blir vanlig i DOCSIS 3.1-verdenen, er nok prisen på 10 Gbit-porter overkommelig.

 

Det er jo ikke så mange ledige IPv4-adresser lenger, så dagens praksis hos Get opphører kanskje på et tidspunkt.

Lenke til kommentar

Får see når CD/Get kommer for fult ut med Docsis 3.1.  

Get/CD har økt hastighetene i det siste og kommet med noe bedre hastigheter, menn tbh når folk starter og få 500mbit ned så er det per nå nok, de burde heller ha fokus på ut hastighet.

 

Selv  har jeg 75 ned nå, det er nok for meg.  20 ut kunne derimot ha vært noe mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

de burde heller ha fokus på ut hastighet.

 

De fokuserer på hva "folk flest" vil ha.

For "folk flest" er det inn hastigheten som er viktigst.

 

Så folk flest har behov for 500mbit+ slik det er i dag?

 

Dette her er heller tvert i mot, See hva vi "kan" lever, ikke at kundene klarer i stor grad utnytte denne hastigheten, over tid og til lovlige formål 

Endret av -Night-
Lenke til kommentar

 

 

de burde heller ha fokus på ut hastighet.

 

De fokuserer på hva "folk flest" vil ha.

For "folk flest" er det inn hastigheten som er viktigst.

 

Så folk flest har behov for 500mbit+ slik det er i dag?

 

Dette her er heller tvert i mot, See hva vi "kan" lever, ikke at kundene klarer i stor grad utnytte denne hastigheten, over tid og til lovlige formål 

 

Akkurat det er jeg enig med deg i, men for gjennomsnittskunden er ikke uthastighet spesielt viktig...

Lenke til kommentar

 

 

 

de burde heller ha fokus på ut hastighet.

 

De fokuserer på hva "folk flest" vil ha.

For "folk flest" er det inn hastigheten som er viktigst.

 

Så folk flest har behov for 500mbit+ slik det er i dag?

 

Dette her er heller tvert i mot, See hva vi "kan" lever, ikke at kundene klarer i stor grad utnytte denne hastigheten, over tid og til lovlige formål 

 

Akkurat det er jeg enig med deg i, men for gjennomsnittskunden er ikke uthastighet spesielt viktig...

 

Vi ser i dag at brukermønsteret endret seg kraftig, sky baserte tjenester er i sterk frammarsj, mye større enn før, der ser vi blant annet med Chromebook, som næmrest ikke har lokal lagring og alt er i skyen.    

 

Så jeg er uenig i at gjennomsnittkunden om vi tar en median i statistikk sannsynlighet basert på alder, så er den kundegruppen som har sterkest behov for interaktiv to-veis kommunikasjon. 

 

Ja du har oldemor på 80 som så vidt brukter nettet til og lese VG, men på andre enden har du jenta på 30 som lastet tar backup av alle bildene hennes til Dropbox/Onedrive men også streamer filmer fra netflix/spotify, som du veit så bruker spotify p2p teknologi for og dele innhold.. enkelt og hver for seg tar  disse tjeneste lite kapasitet men samlet blir det fort en del 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Noen som har lest:

 

Så bra er internett hjemme hos deg om ti år

 

 

- Det er selvfølgelig vanskelig å si sikkert. Jeg tror at utviklingen kommer til å gå fort opp mot 1 Gbps. Hvor fort utviklingen går etter det, kommer mest an på hvilke nye kapasitetskrevnde tjenester som kommer på markedet, sier Arne Husom, produktsjef for bredbånd i Canal Digital Kabel.

Ligger i forkant

Husom tror heller ikke at 1 Gbps nødvendigvis trenger å være så veldig langt unna for kundene til Canal Digital Kabel, selv om de færreste har behov for slik kapasitet akkurat nå.

 

 

- For Canal Digital Kabel er det viktig å lansere produkter med kapasitet tilpasset framtidas behov. Vi ønsker å ligge i forkant av utviklingen, sier Husom.

 

 

Nordmenn med bredbånd fra Canal Digital Kabel er tilkoblet via enten HFC-nett eller fiber. Begge nettene er gode nok til å kunne håndtere kapasitetsbehovene framover, understreker han. Du trenger med andre ord ikke å grave opp hagen din og legge fiberkabler helt inn til stua for å kunne ta del i framtidas internettmoro.

 

Om ikke lenge vil det bli muligheter for at alle kan få samme kapasitet for opplasting som for nedlasting, uavhengig av om man har HFC eller fiber.

- Utviklingen når det gjelder kapasitet kommer til å være viktig, men vel så viktig er nok teknologiutviklingen når det gjelder trådløs dekning. Det skal bli en selvfølge at selv de med store hus får internettdekning i alle rom – og gjerne i hagen også, sier Husom.

 

Så hjelper lite å love gull og grønne skoger hvis dette tar 10 år.

Spørsmålet er heller sagt priser\ og muligheter.

 

For tror dette blir dyrt, hvis ikke det blir en node per kunde. (Mediaconverter).

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

"Jeg tror at utviklingen kommer til å gå fort opp mot 1 Gbps. Hvor fort utviklingen går etter det, kommer mest an på hvilke nye kapasitetskrevnde tjenester som kommer på markedet, sier Arne Husom, produktsjef for bredbånd i Canal Digital Kabel."

 

Les: Hastigheter over 1 Gbit kommer når folk trenger det.

 

Dyrere blir det ikke, du kan tro hva du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...