Gå til innhold

Docsis 3.1 eller docsis 4 med like hastighet ned\opp


Anbefalte innlegg

Hei, som sikker mange kunne ønske var at både Get og canaldigital i fremtiden fant en måte å tilby fiberhastighet på docsis litt usikker på om det blir i docsis 3.1 eller docsis 4.

 

Som kjent tidligere må man betale like mye på fiber som coax med mindre man har komplett borettslag avtale.

 

Spørsmålet er hva som må til for å gjøre dette.

Man kunne i praksis fjernet alle digitale tvkanaler slik at docsis kun blir brukt til bredbånd \ IPTV.

 

Det betyr hvis man ikke bruker TV får man høyere hastigheter.

Men har noen erfaringer på prisene på en slik løsning sammenlignet mot fiber?

 

Spørsmålet blir om sfp+ 10gbase-t blir mere vanlig mot docsis modem.

 

For i dag er det vanlig å dele 6 gigabit nedlasting og 300 mbit opp.

I docsis 3.1 blir vel det 10 gigabit ned og 1100 mbit opp.

 

Men problemet med en slik løsning frem til digitale tvkanaler forsvinner slik som FM radio og analoge kanaler, og det ikke finnes utstyr sfp+ som kan konvertes til Coax så blir det vanskelig.

 

Coax SDI SFP (emSFP) INTRODUCTION

 

Ser det finnes slike, men usikker på om slike funger kun i USA?

 

Dette er for steder der det blir for dyrt å legge fiber om docsis finnes fra før.

 

Så er slik praksis mulig å konvertere fiber til docsis 3.1 på en enkelt måte?

Eller er det umulig uten å ha større node?

 

Eller er Fiber\sfp+ eneste løsning om man skal f.eks ha 1000 mbit både på nedlasting\opplasting?

Om levrandørene skulle brukt docsis 3.1 til dette ville det blitt alt for dyrt?

 

Her påstår canaldigital: Slik oppgraderer Canal Digital nettet for 2023

 

Men å kun tilby 500 mbit og 50 mbit opp frem til 2023 er som å selge vann i ørken.

Tror de må gjøre som altibox tenke lengere en det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra:

http://www.side3.no/teknologi/canal-digital-lanserer-nytt-superbredband-til-flere-hundre-tusen-kunder/3423146278.html

 

Men burde ikke Canaldigital\Telenor gå sammen å gjøre slik: Så det betyr i tereorien hver av boligene kan ha 1 gigabit hastighet på G.fast + 1 gigabit hastighet mot docsis 3.1 om det skulle være behov for mere, kan man bytte fibernode og docsis sentralen tilkoblet til hver av husene. Det tror slik hadde fungert om det var bare internett som skulle leveres, men så kommer TV i tillegg, de kjøres vel på andre frekvenser en internett, så er usikker på om dette er fysisk mulig, eller billigere, tenker ikke på noder som er store som hus, men

 

så store som

Da særlig GET, Canaldigital og Telenor siden de har fra lenge siden valgt gammeldags løsning.
Ikke at det er ubrukelig, men tror det burde være mulig å finne løsning som gjør det billigere å legge fiber siden det er særlig graving som er dyrt. Men vet ikke med tanke på pinghastighetene om de får gjort dette på annen løsning. Siden tror ikke det er mulig å endre frekvenser slik at opplasting tar mere slik at docsis 3.1 får 6 gigabit nedlasting og 5 gigabit opplasting.

nettverk_docsis_vdsl.png

 

cd_segmentering.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fant nå endelig ut:

tidsdelt multipleksing (TDMA), som vel faktisk brukes på returkanalene i (Euro)DOCSIS

 

Er ikke ekspert på dette, men tror ikke det er mulig å få bedre opplastinghastighet, med mindre man øker frekvensområdet.

 

F.eks den siste nederst om man klokker linjene opp til 2400 mhz da burde det være mulig å få dobbelt ned og opp lasting? Hvorfor er ikke 162 til 290 i bruk og 746 og oppover?

 

cd_frekvens.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fant nå endelig ut:

tidsdelt multipleksing (TDMA), som vel faktisk brukes på returkanalene i (Euro)DOCSIS

 

Er ikke ekspert på dette, men tror ikke det er mulig å få bedre opplastinghastighet, med mindre man øker frekvensområdet.

 

F.eks den siste nederst om man klokker linjene opp til 2400 mhz da burde det være mulig å få dobbelt ned og opp lasting? Hvorfor er ikke 162 til 290 i bruk og 746 og oppover?

 

 

Hva mener du med å klokke linjene til 2,4 GHz? 

 

Mener du at de burde øke frekvensområdet fra 1,2 til 2,4 GHz i DOCSIS 3.1? 

Tror egentlig operatørene har nok som det er med å utvide dagens kabelnett til 1,2 / 1,5 GHz.

 

162-210 MHz brukes vel til analog TV i dagens kabelnett?

På 210-240 ligger vel DAB?

Vet ikke om DAB er planlagt distribuert på kabel men kanskje de holder seg unna frekvensene. 

Lenke til kommentar

Det jeg mener er som om du sammenligne første bilde med siste, så er vel ikke første bilde docsis 3 og det andre docsis 3.1

 

Det viser vel hvordan dette blir i docsis 3.1 når dette kommer i 2016.

Er usikker på hvordan Canaldigital har klart å gi 500 mbit hastighet, hvis de bare har fjernet analoge kanaler + fm radio.

Det klarte ikke å gi dette for 1-2 år siden siden de har lenge påstått det er umulig å gi over 100 mbit. Men siden TC4210 kun klarer opp mot QAM 64/256 og 16 kanaler, så blir det ikke kapasitet nok for alle selv om modemet klarer 880 Mbps nedlasting og 122 mbit opp teoretisk hastighet.

 

Så det enten kan være, at docsis 3.1 faktisk finnes i kabelnettet, er modemet som setter begrensingen.

Vi har i dag Technicolor TC4210, men det allerede finnes: MediaAccess TC4400 som er docsis 3.1

 

nettverk_docsis_vdsl_2.png

Angående dette igjen, er det slik at Dab+ og Digital TV (Ukesarkiv må kjøres på Multicast?)

Fordi ellers måtte man tilpasse bredbånd frekvensene til hver bruker istedenfor men deler på dette?

 

For det tror jeg egentlig er største problemet at dette ikke fysisk er mulig, eller dyrere og vanskeligere å få til.

Siden kapasitet med docsis 3.1 til en kunde (10 gigabit opp og i bestefall 2 gigabit ned) tror jeg er maks teoretisk.

 

Vet ikke om docsis platformen funger som slags server med SFP+ bare den er litt mere komplisert, er bygget for å bruke utendørs, den varmer opp coax nettet ved varmesensorer slik at kabelene minst holder 20 grader, det er fordi ved kalde tempraturer kan docsis kabelene bli ustabile ved fuktigheter. Men vet ikke om det praksis er mulig på platformen å bytte selve modulene for øke frekvensene, eller overklokke dette, problemet er gjør man det risikerer man ustabilitet, derfor vil helst ikke levrandørerene gjøre det. Og blir det først ustabilt går det ut over alle.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det jeg mener er som om du sammenligne første bilde med siste, så er vel ikke første bilde docsis 3 og det andre docsis 3.1

 

Det viser vel hvordan dette blir i docsis 3.1 når dette kommer i 2016.

Er usikker på hvordan Canaldigital har klart å gi 500 mbit hastighet, hvis de bare har fjernet analoge kanaler + fm radio.

Det klarte ikke å gi dette for 1-2 år siden siden de har lenge påstått det er umulig å gi over 100 mbit. Men siden TC4210 kun klarer opp mot QAM 64/256 og 16 kanaler, så blir det ikke kapasitet nok for alle selv om modemet klarer 880 Mbps nedlasting og 122 mbit opp teoretisk hastighet.

 

Så det enten kan være, at docsis 3.1 faktisk finnes i kabelnettet, er modemet som setter begrensingen.

Vi har i dag Technicolor TC4210, men det allerede finnes: MediaAccess TC4400 som er docsis 3.1

 

Angående dette igjen, er det slik at Dab+ og Digital TV (Ukesarkiv må kjøres på Multicast?)

Fordi ellers måtte man tilpasse bredbånd frekvensene til hver bruker istedenfor men deler på dette?

 

For det tror jeg egentlig er største problemet at dette ikke fysisk er mulig, eller dyrere og vanskeligere å få til.

Siden kapasitet med docsis 3.1 til en kunde (10 gigabit opp og i bestefall 2 gigabit ned) tror jeg er maks teoretisk.

 

Vet ikke om docsis platformen funger som slags server med SFP+ bare den er litt mere komplisert, er bygget for å bruke utendørs, den varmer opp coax nettet ved varmesensorer slik at kabelene minst holder 20 grader, det er fordi ved kalde tempraturer kan docsis kabelene bli ustabile ved fuktigheter. Men vet ikke om det praksis er mulig på platformen å bytte selve modulene for øke frekvensene, eller overklokke dette, problemet er gjør man det risikerer man ustabilitet, derfor vil helst ikke levrandørerene gjøre det. Og blir det først ustabilt går det ut over alle.

 

Jo så vidt jeg kjenner til så virker det jo som "frekvensplan før HFC 2.0" viser nåsituasjonen i CDs nett.

 

For å realisere 500 ned til deg i dag har de vel bygget enkelte segmenter små nok til at de kan ha plass til et begrenset antall kunder som legger beslag på opp til 16 kanaler. Med mindre segmenter blir det jo færre kunder som deler de samme 2 blokkene de bruker til internettaksess nedstrøms, og så lenge få nok kunder har 500/50, men holder seg til mer folkelige abonnement,  går det vel rundt på et vis. 

 

Tegningen over nåsituasjonen viser at alle på et segment normalt deler de to båndene på til sammen 800 Mbits kapasitet ned til brukeren, og 162 opp. Dette er vel årsaken til at de har hatt problemer med å tilby mer enn 100 Mbit med overbooking innregnet. Om de nå har begynt å bruke frekvenser i området 746-862 i tillegg til segmentering er vanskelig å si. Det vil i så fall gi en dobling av kapasiteten hvis de bruker alt til internettaksess.

 

Kjenner ikke CDs overbookingsbrøk, men det er ikke plass til så mange 500 Mbits-abonnement der folk blir fornøyde kunder hvis de forventer å sluke all tilgjengelig kapasitet hele døgnet.

 

Og de gidder neppe skvise mye mer ut av 3.0 før ombyggingen til 3.1. Spesielt oppstrøms har de jo lite å gå på.

 

Hvor lurt det er å lansere 500/50 over 3.0 kan vel diskuteres, du har jo selv erfaring med at du ikke får den hastigheten du forventer.

 

For Digital-TV brukes en videostrøm alle deler på, hver digitale TV-kanal tar derfor samme plass uavhengig av størrelsen på segmentet.

VOD krever sin egen videostrøm og dedikert båndbredde per bruker.

 

HFC 2.0 er vel enda ikke realisert, og så vidt meg bekjent har hverken CD eller Get DOCSIS 3.1 i produksjon i dag. Om de har noe pre-release-utstyr i head end som kan produsere 3.1, så er det neppe aktivert på normale abonnentnett. Og f.eks. CD har jo nettopp valgt Teleste som leverandør av utstyr til 3.1.

 

De må også til med en del fysisk arbeid, skifte en del forsterkere rundt om kring (siden de skal utnytte et større frekvensområde), bygge om internt hos folk (kun 1 kontakt i hver husstand) og sikkert gjøre en del endringer både i det optiske og koaks-baserte delene av distribusjonsnettet sitt, trekke nye fibre, grave opp/ned kabler og rør m.m.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg finner av Teleste:

media_ace8_csi2014.jpg

Er usikker på om dette er antenneforsterker som kobles til husene som brukes til TV\internett.

Finner ikke docsis 3.1 noder slik som Casa’s C100G, noe lignene som MediaAccess TC4400

 

 

Hvor lurt det er å lansere 500/50 over 3.0 kan vel diskuteres, du har jo selv erfaring med at du ikke får den hastigheten du forventer.

Fant ut at med internet download manager

er det mulig å laste ned med full hastighet over 500 mbit, nettleserne klarer ikke over 200-300 mbit det gjelder nyeste firefox, opera, chrome etc og microsoft Edge er ikke mulighet så lett å se hvilken hastigheter man laster ned, men på antall minutter så virker ikke ut som heller den klarer å laste ned DVD image rundt 4.4 GB raskere en 3-4 minutter.

 

Men klarer ned det samme med internet download manager på 1,5 minutt.

Men ja speedtest.net og test.telenor.net varer hastigheten noe voldsomt, uansett om jeg bruker GET sin måler i oslo. Så vet ikke om det er fordi mye av serverne kun har 1 gigabit båndbredde eller docsis 3.0 platformen som setter begrensingene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det jeg finner av Teleste:

media_ace8_csi2014.jpg

Er usikker på om dette er antenneforsterker som kobles til husene som brukes til TV\internett.

Finner ikke docsis 3.1 noder slik som Casa’s C100G, noe lignene som MediaAccess TC4400

 

Teleste har et bredt produktspekter.

 

Jeg kjenner dem bare som en leverandør av RF-forsterkere til kabel-TV.

 

I pressemeldingen står det et par linjer om at de skal levere 1,2 GHz optisk transmisjonsutstyr, samt nye forsterkere til koaks-delen av nettet. Først når de har installert dette hele veien ut til kunden og utført nødvendige utbedringer, tenker jeg de starter pilottesting av 3.1-tjenester i utvalgte segmenter.

 

https://www.teleste.com/stock-exhange-release/2015/canal-digital-cable-tv-selects-teleste-their-next-generation-cable.

 

Det står ikke noe om at de skal kjøpe CMTS eller annet utstyr til head end fra Teleste.

Og jeg aner ikke hva Canal Digital bruker av utstyr i head end.

 

Innen tjenestene er på plass i nettet, har det nok kommet nye typer modem.

 

 

Når det gjelder sammenligningene av DOCSIS vs. Ethernet og hva som er mulig så må du huske på et par ting:

 

Kabel-TV-nettet er historisk bygget for enveis distribusjon av TV. DOCSIS ble opprinnelig lansert som en løsning for å realisere toveis datatransport via dette kabelnettet, uten store endringer ute hos kunden utover bytte av forsterkere.

 

Uansett versjon 1,2,3 eller 3.1 så er det det samme hovedprinsipp som benyttes;

 

I CMTS på head end står det en bredbånds radiosender og -mottaker, som snakker med mottakere (modem og tunere) og sendere (modem og evt. tunere med toveis kommunikasjon) hjemme hos deg. På veien fra CMTS blir det komplette signalet (5-862 Mhz) konvertert fra Radiofrekvenser (RF) til et optisk signal på en fiber, og tilbake igjen til RF nærmere deg.

 

Kvaliteten på tjenestene har blitt bedre med årene ved en kombinasjon av bl.a. stjernenett, nye modulasjonsteknikker, mer effektiv signalbehandling, fokus på bedre kvalitet i signalkjeden (bedre kabler og forsterkere) som igjen tillater bruk av litt høyere frekvenser, mindre segmenter.

 

Med 3.1 utvider man frekvensområdet ytterligere, og må sørge for at alle ledd i kjeden takler dette, og må derfor skifte optiske forsterkere og rene RF-forsterkere - man blir også strengere med hvilke løsninger som finnes på kablingen internt hos kunder - for å unngå refleksjoner og annet gørr.

 

Hvis man skulle tenkt helt "nytt" og ikke behøvde ta hensyn til noe som helst av bakoverkompatibilitet eller sameksistens med andre tjenester, og brukt koakskablingen til et rent IP-nett for internettaksess, kunne man kanskje tenke seg at større deler av frekvensbåndet kunne vært brukt til returtrafikk.

 

Men man måtte fremdeles holdt seg til radiofrekvenser som kan transporteres langt nok innenfor eksisterende kabling, skiftet ut alle forsterkere i kjeden, gjort tilpasninger på kabelnettet som sikrer god nok signalvei helt frem. Når man skal øke kapasiteten i et nett som er i full produksjon og hensynta årelange investeringer i utstyr og kompetanse, er man nødt til å benytte standarder som til en viss grad er bakoverkompatible.

 

Mange kunder ønsker enn så lenge tilgang på tradisjonell digital-TV, og når man ikke kommer utenom at trafikkmønsteret til den jevne forbruker fremdeles er ganske asymmetrisk, så er det lite trolig at noen gidder å innføre en proprietær løsning for å realisere en helt symmetrisk aksess ende til ende på eksisterende koaks som uansett når sin begrensning en gang i fremtiden.

 

Ser du også nevner "bundling" av flere parallelle aksesser av forskjellig slag - er vel teoretisk mulig at en tilbyder kan fordele leveransen på flere forskjellige typer aksesser, men jeg kjenner ikke til noen som gjør det i dag. Og de fleste vil nok da heller sørge for å etablere en fiberaksess. De fleste kan jo få en fibertilknytning fiber i Stor-Oslo bare de er villige til å dekke kostnadene selv, og tegner et bedriftsabonnement. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du tror aldri det vil bli et alternativ til fiber?

 

Selv ønsker jeg helst fiber, selv om jeg i praksis kunne klart meg med SFP+ Vertfall internt i huset eller RJ45.

 

Men siden mye på bygda eller uten for storby så får man kun valget mellom G.fast og coax.

Det er litt surt.

 

Docsis 4 kan tenkes vil kunne gi 40 gigabit ned og kanskje 10 gigabit opp.

Eller beste fall 100 gigabit ned og 40 gigabit opp.

 

Da tror jeg det vil løse problemene, men tviler på dette kommer før 2023 som kan være lenge å vente på.

 

Problemet også med kabel TV, er jeg tror det bli voldtsom mye utskiftinger på det ene og det andre.

Godt mulig i 2023 kan hver av oss enten om vi har GET eller canaldigital bestille 10 gigabit nedlasting og 2 gigabit opplasting. Men er usikker på om vi må betale rundt månedslønn for dette fort over 20 000 kr måneden i 2023.

 

Vet noen ca totaltpriser for docsis 3.1?

Si gjennomsnitt hva det vil koste per kunde? Sammenlignet med bredbånd prisen?

 

Siden man kan jo lure, om både GET\Canaldigital forsøker å vente lengst mulig å ta bruk teknolgien.

Kanskje de stiller krav minst 60% av kundene må ha 100 mbit hastighet eller høyere, og minst 20% må ha 500 mbit før dette vurderes. For Get må kanskje 60% av kundene ha 100 mbit eller 20% må ha 200 mbit før dette blir vurdert.

 

Får heller ikke bekreftet det er umulig å lage micro docsis 3.1 noder, for maks 10 kunder eller lavere?

Eller om det vil bli urimlig kostnad for Get\ Canaldigital. Da behovet for det tydligvis ikke er stort nok.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så du tror aldri det vil bli et alternativ til fiber?

 

Selv ønsker jeg helst fiber, selv om jeg i praksis kunne klart meg med SFP+ Vertfall internt i huset eller RJ45.

 

Men siden mye på bygda eller uten for storby så får man kun valget mellom G.fast og coax.

Det er litt surt.

 

Docsis 4 kan tenkes vil kunne gi 40 gigabit ned og kanskje 10 gigabit opp.

Eller beste fall 100 gigabit ned og 40 gigabit opp.

 

Da tror jeg det vil løse problemene, men tviler på dette kommer før 2023 som kan være lenge å vente på.

 

Problemet også med kabel TV, er jeg tror det bli voldtsom mye utskiftinger på det ene og det andre.

Godt mulig i 2023 kan hver av oss enten om vi har GET eller canaldigital bestille 10 gigabit nedlasting og 2 gigabit opplasting. Men er usikker på om vi må betale rundt månedslønn for dette fort over 20 000 kr måneden i 2023.

 

Jeg synes DOCSIS allerede er et OK alternativ hvis man ikke har eller på en enkel måte kan få en fibertilknytning. Og med 3.1 blir det nok enda bedre når de har fått løst alle problemene som garantert dukker opp i felten.

 

Jeg kan ikke si at jeg savner så veldig mye nedstrøms med 200/20-abo, men skulle gjerne økt oppstrøms-hastigheten et par ganger.

 

Jeg ser frem til mulighetene for dette i 3.1, men håper Get segmenterer smått nok i strøket her så de ihvf. kan tilby 50 mbps oppstrøms stabilt før 3.1 er klart. Betaler gjerne noen ekstra kroner for "dobbel opphastighet".

 

Når DOCSIS ikke kan tynes lenger, kommer nok kabelselskapene eller konkurrenter med et oppgraderingsprogram der de dekker utskiftning/parallell installasjon hvis man binder seg til dem i noen år.  

 

Trenger ikke ta så lang tid - er jo typisk det som har skjedd med Altibox i villastrøk.

Og Telenor har jo snikinstallert hybridkabel de siste årene, og har en stor mengde "passiv" fiber rundt om kring.

 

Bor man virkelig langt ut på bygda, må det vel en lokal innsats/dugnad/lokal konkurranse til for å få til en utbygging. Men har du Canal Digital i veggen så er det ikke "skikkelig bøgda" vel - der finnes det ikke kabel-TV - i beste fall har man tilgang til 800 MHz LTE. :)

 

Litt usikker på hva du mener med å klare deg med SFP+ - SFP+ er en modulstandard som takler 10 Gbps, med en SFP+-port kan kan man velge mediamodul selv avhengig av hva man trenger; Kobber, fiber, Ethernet, Fibre Channel, med og uten CWDM osv. Kan det være du tenker på "SM" (singelmodus) - kabling som tradisjonelt brukes på fiberstrekk over lengre avstander (og etter hvert korte også)?

 

Ser også at du muligens blander klokkefrekvenser og radiofrekvenser når du nevner å "overklokke" modem. Vi snakker ikke CPU-klokkehastigheter her, men hvilken frekvens man benytter til kommunikasjon mellom to eller flere radioer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja som et eksempel. Fordi med tanke på valgfrihet tror jeg det er lettere med SFP+.

 

Nå skal jeg ikke gå så veldig mye inn på fiber, men det kunne vært aktuelt om det kun var SFP+ eller RJ45 internt i huset.

På den måten kan man velge løsninger selv.

 

Men problemet med andre kabelstandarder en Coax\VDSL,G.fast er at de ikke kan strekkes så langt uten det går over signalkvalitet.

Er litt usikker på man antar 500-1000 meter på coax og rundt 100-200 meter eller noe slik på telefoni kabel før man må inn med forsterkere av ulike typer. Dette koster penger.

 

Hadde man sluppet det, så kunne man kanskje legget fiber nærmere husstandene istedenfor.

Men den balansegangen er fint å vite litt detaljer om.

 

For dere ser vel om internetlevrandørene kun bytter noder (Docsis 3.0) til docsis 3.1 men ikke legger fiber nærmere, så eksister problemene fremdeles, de ungås i litt mindre retning.

 

Så her har nok alle internetlevrandøre lang vei å gå før man kan se slutten på forskjellbehandlingen G.fast og docsis 3.1 mot fiber.

Før eller senere må vi enten vurdere om eldre teknologi er noe å ta vare på?

Lenke til kommentar

 

Selv ønsker jeg helst fiber, selv om jeg i praksis kunne klart meg med SFP+ Vertfall internt i huset eller RJ45.

SFP+ er jo fiber det da... Eller mente du kanskje twinax?

 

SFP+ er ikke fiber. Det er en modulstandard.

 

Om du så i din switch med SFP+-port installerer en SFP+-modul modul som igjen benytter fiberoptikk, kobber (coax/twinax) eller bongotrommer er opp til deg - selv om 10 GBASE-Bongo vil bli litt bråkete da man må ha vel mange parallelle trommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når DOCSIS ikke kan tynes lenger, kommer nok kabelselskapene eller konkurrenter med et oppgraderingsprogram der de dekker utskiftning/parallell installasjon hvis man binder seg til dem i noen år.

Trenger ikke ta så lang tid - er jo typisk det som har skjedd med Altibox i villastrøk.

Og Telenor har jo snikinstallert hybridkabel de siste årene, og har en stor mengde "passiv" fiber rundt om kring.

 

Bor man virkelig langt ut på bygda, må det vel en lokal innsats/dugnad/lokal konkurranse til for å få til en utbygging. Men har du Canal Digital i veggen så er det ikke "skikkelig bøgda" vel - der finnes det ikke kabel-TV - i beste fall har man tilgang til 800 MHz LTE. :)

 

Litt usikker på hva du mener med å klare deg med SFP+ - SFP+ er en modulstandard som takler 10 Gbps, med en SFP+-port kan kan man velge mediamodul selv avhengig av hva man trenger; Kobber, fiber, Ethernet, Fibre Channel, med og uten CWDM osv. Kan det være du tenker på "SM" (singelmodus) - kabling som tradisjonelt brukes på fiberstrekk over lengre avstander (og etter hvert korte også)?

Ja det er jo problemet det første, når de tilby dette, så tviler jeg kunder har noe særlig lyst å beholde levrandøren.

Har selv prøvd å høre med canaldigital rekke ganger men de har aldri kommet med noe bedre tilbud.

 

Når de gjør det får jeg veldig lyst å gi den fingeren,  og velge noe annet.

Slik elendig kundebehandling skal man lete lenge etter.

 

Men altibox løser ikke alle problemer, selv om man har flere valgt på hastigheter.

Canaldigital har kun 100 og 500 mbit å velge mellom.

 

Så må man ha HET-3012

media converter og zyxel p2812.

 

Selv om man slipper å ha TV pakke.

Det er jo også lønnsomt å bo i enten enebolig med flere som kan betale eller borettslag.

 

Men da er ikke like lett å bytte levrandør.

Bor man sammen med andre, i en enebolig er det kanskje ikke like lett å få alle med seg å bytte fiberlevrandør, da de gamle kabelene bør kastes bortsett fra internt Cat6 kabling fordi da trenger man ikke coax lengere.

 

Tror de fleste som har altibox kan si kundeservice der er heller ikke helt på topp, ser det stadig på facebook.

Men å velge strømlevrandør eller mindre f.eks lynet.no eller bayonette er jeg usikker på om det har mere kompentanse men tviler på de vil vurde enebolig i bærum med det første.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tror dere internetlevdører som bruker SFP+ i fiberkonverteren er snakk om internetlevrandører egentlig for datasenter?

Så den teknologien tror man ikke vil se i forbrukermarkedet før 2017 stor sansynlig? Vil nok alltid være spesielt platform for bedrifter som skal ha mulighet for 40-100 gigabit båndbredde, særlig jottacloud og uninett. De betaler en del milioner i året bare for internett.

Lenke til kommentar

Ja som et eksempel. Fordi med tanke på valgfrihet tror jeg det er lettere med SFP+.

 

Nå skal jeg ikke gå så veldig mye inn på fiber, men det kunne vært aktuelt om det kun var SFP+ eller RJ45 internt i huset.

På den måten kan man velge løsninger selv.

 

Men problemet med andre kabelstandarder en Coax\VDSL,G.fast er at de ikke kan strekkes så langt uten det går over signalkvalitet.

Er litt usikker på man antar 500-1000 meter på coax og rundt 100-200 meter eller noe slik på telefoni kabel før man må inn med forsterkere av ulike typer. Dette koster penger.

 

Hadde man sluppet det, så kunne man kanskje legget fiber nærmere husstandene istedenfor.

Men den balansegangen er fint å vite litt detaljer om.

 

For dere ser vel om internetlevrandørene kun bytter noder (Docsis 3.0) til docsis 3.1 men ikke legger fiber nærmere, så eksister problemene fremdeles, de ungås i litt mindre retning.

 

Så her har nok alle internetlevrandøre lang vei å gå før man kan se slutten på forskjellbehandlingen G.fast og docsis 3.1 mot fiber.

Før eller senere må vi enten vurdere om eldre teknologi er noe å ta vare på?

 

Tror dere internetlevdører som bruker SFP+ i fiberkonverteren er snakk om internetlevrandører egentlig for datasenter?

Så den teknologien tror man ikke vil se i forbrukermarkedet før 2017 stor sansynlig? Vil nok alltid være spesielt platform for bedrifter som skal ha mulighet for 40-100 gigabit båndbredde, særlig jottacloud og uninett. De betaler en del milioner i året bare for internett.

 

I et bedriftsnett med mye trafikk til klientene skal man ikke ha så veldig mange Gigabit-desktops på en switch/stack med mange porter før switchen bør ha en SFP+-port, hvertfall hvis switchen skal leve noen år.

 

SFP støtter opp til 1 Gbps, skal du bruke 10 Gbps uplink så benyttes SFP+.

 

Diverse GPON-utstyr må allerede i dag bruke SFP+ hvis man skal bruke en 10 Gbps uplink, f.eks. i områder der man skal ha flere kunder med 500/500-abo.

 

Men synes vi er rimelig off-topic ift "DOCSIS 3.1" nå altså.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men vet du om Technicolor TC4210 har støtte for docsis 3.1?

 

Du vet ikke om andre metoder, der det er mulig å konkurere mot fiber på ping og opplastinghastighet?

Det finnes ikke andre teknologier som kan brukes.

 

Tror SFP+ brukes mest i bedrifter og borettslag istedenfor fiber.

Lenke til kommentar

Men vet du om Technicolor TC4210 har støtte for docsis 3.1?

 

Du vet ikke om andre metoder, der det er mulig å konkurere mot fiber på ping og opplastinghastighet?

Det finnes ikke andre teknologier som kan brukes.

 

Tror SFP+ brukes mest i bedrifter og borettslag istedenfor fiber.

 

Aner ikke noe om TC4210 eller andre modem de lager.

Kjenner bare specs på mitt gamle gode Cisco EPC3010-modem.

 

Hva er din definisjon av "godt nok" ift. RTT og opphastighet?

Hvis du tenker på 500 Mbps eller Gigabit og RTT under 1 ms til NIX vet jeg ikke om noe annet enn fiberaksess som er spesielt egnet.

 

Som nevnt flere ganger: SFP+ er en standard for transceiver-moduler, ingenting annet.

Kjøp en switch med SFP+-port så bestykker du modulporten ift. den standarden du trenger.

Porter av typen SFP+ på en Ethernet-switch kan utstyres med den modulen som dekker behovet.

 

Så hva i alle dager mener du med at SFP+ brukes i stedet for fiber?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...