Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utstyr i reservehjulsbrønnen på en audi og ulyd


corsa91

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

 

Jeg har en Audi a4 2003 mod men igår når jeg skulle bytte dekk klarte jeg å ødelegge den "plastskruen" som man setter inn for å holde hullet der boltene skal på på riktig plass slik at de ikke sklir av posisjon. Noen som vet hva den heter? 

 

Og forresten vet hva som kan være årsaken hvis det kommer skrapelyd ved kjøring. Når jeg trykker inn bremsen så stopper den. Byttet dekk igår på bilen. Tipper at det ikke er hjullager pga når jeg svinger både til venstre og til høyre så blir det ingen endringer. Lyden kommer fra høyre forhjul. 

post-185298-0-94452000-1445251063_thumb.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 Lyden kommer fra høyre forhjul. 

 

Da er det nok en av bremsekaliperne bak som har satt seg ...

(Basert på egen erfaring...)

 

Og den plastpinnen; trenger du egentlig den?

Skrevet

Det var visst klossene som var dårlige. Plastpinnen blir brukt for å holde hullet der boltene skal gjennom. Hjulageret roterer seg 

Skrevet

Snodig, har audi, bytter dekk som før. 

 

Løfter det på, roterer til hullene passer og holder det der / passer på at det ikke kommer sjevt på mens jeg setter i 2 bolter på tvers , så det ikke sklir ut av den rette posisjonen før jeg strammer. Plastpinner er kult første gangen bare 

  • Liker 1
Skrevet

Er ikke sikker på om jeg forsto den siste setningen, men om du bare passer på at du både drar på brekket og setter bilen i 1.gir/park, er det enkelt å vri hjulene til bolthull stemmer som War forklarer, uten at navene snurrer rundt. 

  • Liker 2
Skrevet

Ok. Jeg pleier å sette den i revers evt i 1gir når jeg gjør sånt. det som jeg opplever er at med engang jeg setter på dekket så sklir den av posisjon som gjør at jeg ikke får satt på boltene. Men jeg skal faktisk ta av dekket for å skifte siste bremseklossen foran, Skal prøve tipset ditt i morgen :D

Skrevet

Sett det på og med kne og en hånd hold den mens du setter i boltene ^^ 

 

Hvis du har 4 venner, kan de bli med på skifte uten at det sklir av, slik 

  • Liker 3
Skrevet

Den "plastskruen" visste jeg ikke at fantes. Hvorfor visste jeg ikke det når jeg hadde Audi?

Jeg fant i metall her: http://www.ebay.co.uk/itm/ALLOY-WHEEL-FITTING-ALIGNMENT-TOOL-AUDI-A4-S4-RS4-B5-B6-B7-BOLT-LUG-NUT-3E-/230882714610

Som det står på annonsen, er det enda enklere med 2. Dette er til M14x1.5, sjekk at det er riktig til din bil.

Hvordan kan jeg sjekke det om det er riktig? Forresten opplevde du også det samme når du byttet dekk

Skrevet

Er det noe spesielt med Audi? Har skiftet dekk på en drøss med biler, men aldri hatt noe problem med å treffe boltsirkelen og holde hjulet med ene hånden/skru fast de to første boltene med andre hånden.....

Skrevet

A4 2003 har M14x1,5, den jeg linket til, så den er riktig.

 

Ja, opplevde akkurat det samme, var verst bak. Blir faktisk verre å sette på håndbrekket, for da står bremseskiven stille mens navet beveger seg. 

Som en midlertidig løsning, kan du finne en plaststang som passer inni hullet der gjengene sitter. Kan godt være litt mindre. Selv om den ikke er skrudd fast, vil den holde seg ca på plass.

Selvsagt lønner det seg å bestille en slik pinne på ebay, eller om du drar innom en VW/Audi-forhandler og kjøper ny der.

 

Problemet kunne vært løst på fabrikken ved å sette inn en liten bolt som holdt bremseskiven fast i navet. 

Uansett bil som har løse hjulbolter vil det være enklere med 1 eller 2 slike pinner.

  • Liker 1
Skrevet

 Blir faktisk verre å sette på håndbrekket, for da står bremseskiven stille mens navet beveger seg. 

 

 

Hvis du med "navet" mener den delen av bilen som du skrur fast hjulet i, så har du store problemer dersom navet roterer når bremseskiven står stille ...

Skrevet

Hvis du med "navet" mener den delen av bilen som du skrur fast hjulet i, så har du store problemer dersom navet roterer når bremseskiven står stille ...

Har du lyst til å forklare hvorfor?

  • Liker 2
Skrevet

 

Hvis du med "navet" mener den delen av bilen som du skrur fast hjulet i, så har du store problemer dersom navet roterer når bremseskiven står stille ...

Har du lyst til å forklare hvorfor?

 

Ikke spesielt, men jeg kan godt gjøre det:

 

Hvis bremseskiven ikke er festet til navet, så virker ikke bremsene.

 

Vanligvis er både hjulet og bremseskiven festet til navet (også kalt trommel).

For å stanse bilen bruker man bremseklosser til å skape friksjon mellom den roterende skiven og klossene (som ikke roterer og som holdes fast i en kaliper).

Skrevet (endret)

Hvis bremseskiven ikke er festet til navet, så virker ikke bremsene.

På biler med løse hjulbolter er det (som oftest) nettopp dem som fester bremseskiven til navet...

Enkelte fornuftige bilprodusenter har i tillegg kostet på seg en eller to ekstra forsenkede skruer som bare fester skiven/trommelen, og som fremdeles står igjen når hjulboltene og hjulet er skrudd av.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Skrevet

 

Hvis bremseskiven ikke er festet til navet, så virker ikke bremsene.

På biler med løse hjulbolter er det nettopp dem som fester bremseskiven til navet...

Hæ? Det har jeg aldri vært borti på noen av de bilene jeg har hatt. (Med både hjulmutre og -bolter.)

Javel, da lærte jeg noe i dag og. Nok en ting å sette på sjekklista for bilkjøp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...