Gå til innhold

Slutte å drikke sprit !


Anbefalte innlegg

Nå har dama gitt meg ultimatumet, slutte å bli overstadig beruset på fest, eller så går hun fra meg. Bare en dråpe sprit til og det er slutt, sa hun! Problemet er bare at jeg elsker å feste. Jeg liker å være sosial og bli brisen. Men har overhode ikke behov for å bli dritings! Men så ender det ofte slik da.... Når jeg begynner å drikke svekkes dømmekraften og klarer ikke å stoppe eller å si nei til en shot eller en drink. Det begynner å bli standar at jeg ligger å spyr i 2-3 timer etter festen er over hver eneste gang!

Jeg pleier å kun ha med en sekser med øl, men problemet er at det alltid er noen som spanderer, og at jeg ikke klarer å si nei! Men nå har ikke jeg noe valg, for jeg elsker kjæresten min, men jeg vill ikke slutte å feste heller. Så er det noen som har noen gode råd eller forslag til hvordan jeg skal kontrolere meg mere på fest?

Endret av Kjell Arne Fredriksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du skriver her om alkohol er at det, i tillegg til å være en kilde til akutt moro, også gir deg problemer med selvkontrollen og med kjæresten. Om du alltid blir overstadig full og spyr masse når du drikker kan det både tolkes som at du har et flatfyllmønsterforhold til alkohol (det har blitt din vane og mentale innstilling å drikke slik), eller at du reellt sett ikke klarer å begrense deg.

Om det er førstenevnte kan du prøve å endre både innstillinga di til alkohol og drikkemønsteret ditt. I stedet for å helle innpå fortest mulig kan du prøve å ha fokus på å ha det gøy med de rundt deg. Drikk sånn at du får sakte stigninger i promillen, og stopp opp dersom du merker det ble litt for mye på én gang. Drikke med lavere prosent er selvfølgelig mer forutsigbar. Om du spyr har du hatt i deg for mye. Om du gjør ting som du ikke kan stå inne for i edru tilstand har du hatt i deg for mye. Dårlige vaner tar tid og krefter å endre, men ved å gå målretta inn for det er det absolutt mulig.

Dersom du ikke klarer å begrense deg på tross av at du ønsker det er det mer problematisk; særlig hvis det er slik at du også fester mer for å drikke mer. I så fall er det bare du som kan avgjøre om det fortsatt er verdt å ha alkohol som en del av livet ditt.

Lenke til kommentar

Som dei andre seier så må du enten skaffe deg sjølvkontroll slik at du klarer å takke nei når du blir tilbudt sprit, eller så må du holde deg vekke frå fristelsane ved å f.eks. kutte heilt ut alkoholen.

 

Dei fleste vil klare seg med ein mellomting som f.eks. ved å kun drikke øl på fest, då kan du fortsatt drikke på fest men du blir ikkje like lett overstadig berusa. Men om du er av typen som alltid havner på flatfylla så fort du åpner fyrste øla så har du nok eit rus-problem som du ikkje vil få orden på utan at du avstår heilt ifrå alkohol.

Spesielt problematisk er det dersom du blir så sugen på å drikke meir at du tyr til smiger, kjøp eller rett og slett tjuveri av alkohol frå dei andre festgjestane. I så tilfelle vil det være eit svært stort faretegn fordi det betyr at du er villig til å bryte ein del sosiale barrierer kun for å bli meir rusa.

 

Ein stor fare ved å ikkje klarer å kontrollere alkoholinntaket er at det i løpet av kort tid ikkje vil være særlig til hjelp å begrense seg til kun å drikke øl heller. Blir trangen til alkoholrusen veldig stor så vil du etterkvart lære deg å drikke øl både raskt og i stort volum.

 

 

Uansett, av meir konkrete råd dersom det ikkje hjelp å ha med seg berre seks øl på fest.

 

-Vil du kunne la deg kontrollere av dama di på fest? Vil det kunne fungere om det er dama som skjenker deg ved å være den som bestemmer når du får åpne ei ny øl, eller om du får lov til å takke ja til tilbudet om ein dram?
Alternativt informere vennekretsen din om at du vil ha hjelp til å styre alkoholinntaket slik at du kjem deg heim til fornuftig tid og i fornuftig tilstand?

 

-Kan det være eit alternativ å ta med berre to øl til vorspielet og kun ein 500 lapp som du tar med deg på byen? På den måten vil du begrense deg sjølv i forhold til kor mykje alkohol du får kjøpt. Pass berre på at du her ikkje går i fella av å alltid bli påspandert drikke på byen og aldri er den som spanderer tilbake.

 

-Vil det hjelpe for din del å velge alkohol som du ikkje synest smaker like godt? Det vil i likheit med strategien om å kun å drikke øl gjere at du begrenser alkoholinntaket ved at du drikker mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...