Gå til innhold

Ny skjerm for gaming. 1440? Freesync? Hz?


mfb

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har bygd ny pc nå, og har lyst på en ny skjerm, men vet ikke om jeg trenger det.

 

Jeg har nå en 24" 60hz 1080p LED fra Samsung.

 

 

Pcen min er:

R9 390x skjermkort

16gb 2400mhz ram

i5 4690k prosessor

Asrock z97x hovedkort

 

 

Jeg vil spille assassins creed unity, witcher 3, shadow of mordor, nye assassins creed og star wars battlefront når det kommer.

 

Etter å ha lært litt om skjermtyper, hz og freesync har jeg bare blitt mer forvirret, spesielt etter å ha brukt "fraps".

 

 

Jeg er fornøyd med å spille i 1080p, men ser alle snakker om 1440p.

 

Spørsmålet blir da, bør jeg gå for f.eks en 1080p skjerm, eller en 1440p skjerm?

Bør jeg fokusere på hz eller muligheten for freesync?

 

Med f.eks en 1440p skjerm, vil jeg få spillbar fps i overnevnte spill i 1440p, trenger jeg da en 120/144hz skjerm, eller freesync?

 

Om noen har gode råd og konklusjoner :p setter jeg pris på det.

 

 

Vil ikke bruke oppimot 5000kroner for en skjerm heller, jeg tenker jeg kan strekke meg til 3000, men der går grensa.

 

Om det blir en 24 eller 27 tommer spiller ingen rolle, men 27 er jo ett pluss, eller bør jeg bare beholde den skjermen jeg har?

Endret av Tittus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FreeSync har med seg et kinderegg av fordeler: mindre inputlag enn med V-Sync på, mindre hakking enn med V-Sync på, og eliminering av tearing som man får med V-Sync av.

 

Men som du ser; om du synes det er greit å spille med V-Sync av, er det i utgangspunktet kun tearing du eliminerer med en FreeSync skjerm.

 

Her er FreeSync skjermene som er på markedet for øyeblikket. Med din maks pris er det da bare et alternativ.

 

Her er alle 144Hz skjermene på markedet for øyeblikket. Som du ser kan du spare maks 195Kr på å velge en 144Hz skjerm uten FreeSync. Da tenker jeg vi sier det er dumt å la være.

 

Her er alle 144Hz 1440p skjermer på markedet i dag. De 4 billigste har FreeSync, de 3 dyreste har G-Sync.

 

Slik ser listen ut om man tar med 1440p skjermer på 60Hz (men med max 4ms responstid). Du kan altså spare inntil 1295Kr på å velge en skjerm uten FreeSync og uten 144Hz.

 

For å unngå tearing må V-Sync skrus på. Du kan sette skjermkortet ditt til å ha en target framerate på 60Hz, det er en strømsparende funksjon, men som også hjelper med å holde frame rate stabil.

 

For å få en god spill-opplevelse uten FreeSync og i 60Hz uten tearing bør du altså stille alle spill inn slik at skjermkortet klarer ~70+ fps og skru på V-Sync. Du kan se her hvor mange av spillene skjermkortet ditt klarer det med i 1440p.

 

Så, er FreeSync verdt det? Vel, det er ihvertfall verdt 195Kr. :p

 

For 1440p koster det litt mer ekstra, men det er jo også her du virkelig har bruk for det. 1440p er 80% flere pixler enn 1080p, og blir selvsagt svært mye tyngre å drive til tider. 390X passer svært godt sammen med en 1440p FreeSync skjerm etter min mening. Til 1440p@60Hz ser jeg ikke helt vitsen i å oppgradere skjermen. Grafikken må skrues ned på nesten halvparten av spillene i benchmark-listen til TPU.

 

Jeg mener man åpenbart bør legge de 1295Kr ekstra inn i en FreeSync skjerm om man vil spille i 1440p.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei. Står i litt samme situasjon.
Vurderer sterkt å oppgradere (Benq 24" 60hz) til 27" skjerm med Freesync men er veldig usikker på om jeg skal gå opp til 1440p i samme slengen.

Har satt meg ut AOC G2770PF som en meget aktuell 1080p (NT) kandidat til 3500kr.
Og Asus MG279Q som 1440p (IPS) kandidat, men denne koster 5700kr (2200kr mer!)

En skjerm har jeg gjerne lenge, så lurer på om det kan være smart å gå for Asus'en når det først skal handles. Asus'en er IPS som også kan ansees som et pluss.
Spørsmålet er om 1440p (og IPS) er verdt 2200kr mer.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg går aldri tilbake til tn. Det er stor forskjell.

 

Det er fordi du ikkje har hatt et bra TN panel som Asus swift. Dårlig IPS er dårlig, og dårlig TN er dårlig ;)

 

Asus swift har 8bit panel som er lynraskt, og har meget bra farger. Faktisk såpass bra at det er svært likt et bra IPS panel. IPS paneler har også sine svakheter som ips glow og f.eks back light bleed.

 

Jeg har både TN og IPS skjermer her hjemme.

 

Noen tror jo at sterke farger ER bra farger  :wee:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Jeg går aldri tilbake til tn. Det er stor forskjell.

 

Det er fordi du ikkje har hatt et bra TN panel som Asus swift. Dårlig IPS er dårlig, og dårlig TN er dårlig ;)

 

Asus swift har 8bit panel som er lynraskt, og har meget bra farger. Faktisk såpass bra at det er svært likt et bra IPS panel. IPS paneler har også sine svakheter som ips glow og f.eks back light bleed.

 

Jeg har både TN og IPS skjermer her hjemme.

 

Noen tror jo at sterke farger ER bra farger  :wee:

 

Åssen føler du innsynsvinkelen er TN vs IPS? har TN blitt "bedre"?

Lenke til kommentar

En ting å tenke på er input lag og PWM.  Input lag er ikke samme som refresh rate/responstiden på en skjerm ala 1ms, det handler om hvor raskt skjermen viser respons fra du trykker på en knapp, viktig i spill som f.eks Street Fighter.  PWM styrer bakbelysningen på skjermen og kan gjør deg sliten/vondt i hode.

 

Input lag: http://www.displaylag.com/

Flicker/PWM free: http://www.tftcentral.co.uk/articles/flicker_free_database.htm

 

Er selvsagt ikke alle som vil bli plaget av det, men det kan vær avgjørende faktor når du velger ny skjerm.  Som sagt, er bare et tips fra meg :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg går aldri tilbake til tn. Det er stor forskjell.

 

Det er fordi du ikkje har hatt et bra TN panel som Asus swift. Dårlig IPS er dårlig, og dårlig TN er dårlig ;)

 

Asus swift har 8bit panel som er lynraskt, og har meget bra farger. Faktisk såpass bra at det er svært likt et bra IPS panel. IPS paneler har også sine svakheter som ips glow og f.eks back light bleed.

 

Jeg har både TN og IPS skjermer her hjemme.

 

Noen tror jo at sterke farger ER bra farger  :wee:

 

Åssen føler du innsynsvinkelen er TN vs IPS? har TN blitt "bedre"?

 

 

TN er blitt bedre enn i gamledager på innsynsvinkel ja. Sitter man rett forran skjermen, så er aldri innsynsvinkel noe problem på Asus swift iallefall. Har man skjermen i pivot (høykant) så er innsynsvinkelen fra høgre, altså undenifra skjermen litt dårlig. Dette merkes dog KUN om man har skjermen i Pivot. Så om man har skjermer slik, så anbefales IPS og liknende uansett. Normal stand, så er nye TN meget bra. Man kan ha problemer med å se om det er TN (swift 8bit panel) og en annen IPS skjerm. Veldig dyre IPS skjermer ER bedre, men man ofrer alt annet. F.eks evig responstid og bare 60hz. Altså skjermer kun for stillbilder.

 

Merker greitt forskjell på min X34 100hz IPS VS Asus Swift TN i hastighet, men utrolig digg med X34 pga størrelsen og oppløsningen, så den er bra nok til spill for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...