Gå til innhold

Uncharted - hvorfor ble det så populært?


Anbefalte innlegg

Det er tross alt en third-person shooter. 

Det er strengt tatt GTA og Metal Gear Solid også. Og Tomb Raider, for den saks skyld. Og nei, Uncharted er teknisk sett en "action-adventure third person shooter". Så hvor blir det av adventure-biten? Jeg sier bare at Uncharted er sterkt påvirket av Indiana Jones og Tomb Raider, og ingen av dem er kjente for å være rene skytespill. Tomb Raider begynte ikke med ren action før i TR: Legend, og det roet seg betraktelig ned i TR: Underworld. Rebooten har veldig mye action igjen, men Rise skal visstnok fokusere mye mer på utforsking osv. Indy, på sin side, er nok heller ikke kjent for å være en ren slosskjempe.

 

Igjen, jeg sier ikke at Uncharted er dårlig, og har nok tenkt å fullføre det etterhvert. Er oppe i 57% av kampanjen i det første, etter en pause i går. Historien fenger meg ganske mye, grafikken er vakker, musikken ganske bra, og de få stedene jeg har fått utforske og løst puzzles har vært interessante nok. Det er bare så ekstremt med slossing her. For å ta si det sånn hadde jeg nettopp ned puzzle der jeg skulle klatre opp et tårn. JEg klatret litt, dro i noen kjettinger for å dra bjelker på plass, klatret litt videre, justerte noen bjelker igjen og så videre, helt til jeg var på topps. Og hva skjer så? Jepp, jeg ble skutt på. Hvordan i helv... har han fienden kommet seg opp dit? Dette skjer hele tiden. Uansett hvor langt inn i et uutforsket område jeg drar, blir jeg betandig skutt på av fiender foran meg. Det er med andre ord ikke mye uncharted i Uncharted. Det er jo folk over alt, hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som ikke helt skjønner hvorfor folk elsker Uncharted serien og hvorfor det har fått så mye skryt...... vel da er det noe med smakene deres rett og slett :p Enkelte liker ikke pizza. Din smak men det er fortsatt rart at du ikke liker det!

Uncharted 2 fikk over 200 game of the year awards fra ulike medier verden rundt med masse forskjellige smaker. Uncharted 3 var enda bedre igjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.gamer.no/artikler/80-av-playstation-4-eiere-har-aldri-spilt-uncharted/193303

 

Jeg synes det er litt rart at dette skal være et såpass stort og bra spill når kun 20% av PS4 eierne har spilt Uncharted.

Ja, jeg vet at PS4 har solgt mer enn PS3. og at dette kan være noe av grunnen til den lave prosenten. Men alikevell... 

 

Det er jo noen her som har blåst av store deler av marketing budsjettet sitt på dette spillet. men det nådde ikke ut til de 80% de hadde håpet på.  

 

Jeg tror (uten å ha spilt spillet) at hele suksessen er en illusjon. Alle tror at det er et fantastisk spill p.g.a media omtale. Men det er faktisk et få tall i det store bilde som faktisk liker dette spillet. men de liker også denne typen spill i utgangspunktet.  

 

Så det vi ser er egentlig en markedsføring som har gått skikkelig dårlig fordi 80% ikke har kjøpt det. Men den har også gått bra, fordi alle tror det er et super bra spill.  :)

Lenke til kommentar

De som ikke helt skjønner hvorfor folk elsker Uncharted serien og hvorfor det har fått så mye skryt...... vel da er det noe med smakene deres rett og slett :p Enkelte liker ikke pizza. Din smak men det er fortsatt rart at du ikke liker det!

Uncharted 2 fikk over 200 game of the year awards fra ulike medier verden rundt med masse forskjellige smaker. Uncharted 3 var enda bedre igjen. 

Det holder ikke helt å komme med "det fikk masse awards" når hele poenget er hvorfor det har fått så mange. Jeg skjønner det rett og slett ikke. Jeg har sagt flere ganger at jeg synes Uncharted er et bra spill. Det er ikke der problemet ligger. Problemet er heller hvorfor et så middelmådig spill har blitt så vanvittig populært? Som jeg sa tidligere kan vi spørre oss om spill er populære fordi de er bra, eller om de er bra fordi de er populære. Jeg har selv prøvd å uttale meg negativt om spill som Dark Souls 2, Last of Us og Witcher 3, og hver eneste gang fikk jeg en hel masse kjeft fordi jeg ikke skjønner spillene, fordi jeg våger å kritisere dem, fordi det er de beste spillene noensinne og så videre. Tenk da på en stakkars spillanmelder som sitter der med årets AAA-spill "alle" elsker. Tror du han våger å komme med sin ærlige mening og si spillet suger hesteballe? Eller i det minste si at spillet er rent middels, og gi det en tilsvarende karakter? Dette er en av hovedgrunnene til hvorfor jeg ikke stoler på anmeldelser. En annen grunn er at alle anmeldelsene i hovedsak er skrevet av én person, så en anmeldelse fra f.eks gamer.no er kun meningen til h*n som skrev det, og ikke alle som jobber i gamer.no samlet.

 

Men til poenget. Selv med tanke på når det kom gjør Uncharted fint lite som ikke er gjort før, og ofte bedre. Utforsking er gjort mye bedre i Tomb Raider. Skytingen er bare en middels cover-based shooter som er gjort bedre mange ganger før. Gears of War, for eksempel. Historien er bra, men vi har hatt bra historie siden spill fikk historie. Grafikken er bra, men ikke så sykt mye bedre at spillet blir en klassiker av den grunn. Hva med f.eks Crysis? Grafikken der var suveren da det kom, men serien ble ikke en klassiker av den grunn. Så hva er det som gjør Uncharted så sykt mye bedre en alle andre spill i samme sjanger, at det fortjener så vanvittig mange awards? Jeg skjønner det ikke. En og annen award er greit nok, men flere hundre? Og i tillegg dytte serien opp til selve flaggskipet til Sony? Hvorfor?

Lenke til kommentar

Hææ? Tror du misforstår hele greia.

 

Nei egentlig ikke..  Spørsmålet var "hvorfor ble det så populært?" 

Er det egentlig så populært som alle skal ha det til?  eller er det en del av merkedsføringen?

 

Hvis kun 20% av de som eier PS4, har spilt dette spillet. så er det bare noen få milioner i verden som har spilt det. kanskje enda færre som eier det. fordi mange har spilt det hos en venn eller lånt spillet av en venn.  :)

Lenke til kommentar

Eg synest serien er middelmådig, men har likevel spelt gjennom alle tre. Har alltid vore glad i eventyrspel og einspelar, så det var ikkje noko problem å runde dei. Gameplay er enkelt og banalt, historien og karakterane er ikkje så mykje å skryte av heller. Element frå det første spelet blir repetert i dei to andre gang på gang, men i ein ny setting.

 

Humoren og hovudkarakteren vart eg fort lei. Drake gav meg særs lite gjennom spelet.

 

Når det gjeld kvifor det vart populært, så er nok det faktum at det vart lansert ikkje lenge etter PS3 kom ut, samt at det kom ut rundt juletider, viktige element.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Tror enkelt og greit fordi det var det første PS3 spillet som virkelig leverte varene, eksklusive spillet altså. Naughty Dog leverer alltid gode og polerte spill opplevelser. Personlig syns jeg ikke Uncharted serien er det beste som kom ut til PS3 i sin tid, men liker det godt. Gameplayet føles litt for lett ut, pistol følelsen og bevegelsene er ikke alltid helt på topp. Syns Tomb Raider fra 2013 løste dette mye bedre, hvor kampsystemet føltes veldig bra ut. Historien er bra skrevet, humoren er bra, fantastisk motion capture, nydelig grafikk for sin tid. Alt i alt en solid opplevelse. 

Lenke til kommentar
 

Uncharted ble aldri spesielle populært. Uncharted 2 derimot.

Jeg snakker i hovedsak om serien. Har knapt spilt Uncharted 2 og Golden Abyss, men det jeg har spilt virker å være mer av det samme. Noen bra actionscener, litt utforsking og ekstremt mye skyting.

 

 

Hææ? Tror du misforstår hele greia.

 

Nei egentlig ikke..  Spørsmålet var "hvorfor ble det så populært?" 

Er det egentlig så populært som alle skal ha det til?  eller er det en del av merkedsføringen?

 

Hvis kun 20% av de som eier PS4, har spilt dette spillet. så er det bare noen få milioner i verden som har spilt det. kanskje enda færre som eier det. fordi mange har spilt det hos en venn eller lånt spillet av en venn.   :)

Jeg tar det med 20% med en stor klype salt. Noen går fra XB360 til PS4, noen startet rett på PS4, noen lånte det av en venn osv. Men uansett, bare ta en titt på anmeldelsene på gamefaq.com, Dette er alt fra brukere til seriøse anmeldersider, og så godt som samtlige gir det 4/5 eller 5/5. Og vi snakker mange anmeldelser. Det ligger også på imdb.com med 9.0/10 og nesten syv tusen brukere. Så ja, det er nok svært populært. Jeg ser bare ikke hvorfor.

 

Men kanskje det er et vanlig problem i dag. Alt for mange ser seg blinde på spill "alle andre" liker, og føler de "må" like det også. Det må jo være en grunn til hvorfor noen middelmådige spill blir hyllet som tidenes beste spill, mens andre spill som faktisk er bra og nyskapende blir glemt. Se bare på Beyond Good & Evil, Grim Fandango eller Psychonauts, for å nevne noen av de mest vanlige. Alle tre er knallbra, men ingen solgte noe særlig. Neste Call of Duty og GTA? Kommer til å selge i bøtter og spann. For den saks skyld tjente GTA5 inn over en milliard dollar på noen dager (!), men hvorfor? Hvorfor ble det spillet så vanvittig populært? For å tjene så mye så raskt holder det ikke å bare være bra. Det må være noe av det beste som noensinne er laget, og det er nok GTA5 ikke. Det gjør veldig lite nytt i forhold til de forrige, historien blir for rotete med tre karakterer, og vi har strengt tatt sett det meste før. Men likevel tjente det over en milliard dollar på noen dager. Hvorfor!!!!

Lenke til kommentar

Beyond Good & Evil, Grim Fandango og Psychonauts tilhører smalere sjangere. Det er som med film det, de blir hyllet av de som liker sjangeren, men nei, det er ikke sjangere som er så veldig populære, slik som CoD og GTA som du nevner. Og ja, GTA V er et av de beste spillene noensinne, det gjør masse, og selv om det i seg selv ikke er originalt, så gjør det så mye så utrolig bra. Det er så enkelt som det.

 

PS: Grim Fandango er mitt favorittspill.

Endret av Admiral Necrolamedor
Lenke til kommentar

Tja, stort sett er det like lett at nokre personer ikkje liker forskjellige spill fordi di blir for vanskelige å gjennomføre, ikkje faller i smak osv. Når spill blir populære er det som regel fordi spilla gjorde noko riktig på rett tidspunkt.

 

Tomb Raider tok av fra første spill og holdt koken til og med TR3, deretter søppel for svært mange før di greidde å svinge seg litt oppatt med Legend, Anniversary og Underworld. Med nye Tomb Raider forsvann veldig mykje av det som var Tomb Raider samtidig som spillet slo ann blant mange nye spillere. Mykje tyder og på at det neste Tomb Raider vil bli enda meir action og enda mindre utforsking/puzzel. Det er kanskje positivt for nye spillere, men mange føler at Tomb Raider har mista seg sjølv på veien.

 

GTA serien har eg likt fra første spill, men spillet vart ikkje populært før ved GTA3. Deretter har GTA gjort det meste riktig sjølv om det er nokre som føler for å klage fordi spillet ikkje er godt nok. Det i seg sjølv er ganske spesiellt da GTA har leda ann på sitt felt og stadig flytta grensene.

 

Drake's Fortune dukka opp i eit vakum etter Tomb Raider og gav ei blanding av action og utforsking/puzzel som slo greit ann. Med Among Thieves tok det av og Drake's Deception gav enda meir av samme oppskrift. Får ein følelse av at den nye retninga til Tomb raider kjem av Uncharted sin suksess.

 

For stort sett alle spill gjelder det at di dukker opp på riktig tidspunkt samt gjere noko riktig for å slå ann. Nokre spill greie ikkje å bevege massene nett som at nokre spillere ikkje greie å leve seg inn i alle spill.

 

For di som prøver ut Uncharted serien nå skal det noko til å for å kjenne på følelsen av spillet som kom ut for 8 år sidan, men det som er fint med denne nye Uncharted-samlinga til PS4 er at spilla nå er enda betre enn di var og gjev ein betre opplevelse enn før. Muligens er ikkje spillpakken det ypperste for alle nå til dags, men av alle di spilla som har kome ut i det siste er dette ein spill-pakke som leverer på alle nivå. 

 

At Uncharted-samlinga på PS4 nå har stort potensiale for å selge er difor ikkje så rart og spill-samlinga er virkelig verdt å oppleve for di fleste som liker action blanda med utforsking/puzzel. For min del er det lett å ønske spilla velkommen når di byr på 1080/60 samt at alle spilla er forbetra på di fleste nivå. :)

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som aldri hadde noen interesse for Uncharted når de spillene kom i sin tid, men pga. alt skrytet så kostet jeg på meg Nathan Drake Collection som nå kom til ps4. 

Er kommet 64% inn i første spillet og det er mye som er bra her. Jeg liker karakterene godt, lydmiksen er flott og gjør seg bra på hjemmekinoanlegget, veldig bra grafisk overhaling, det ser veldig flott ut med tanke på alderen.

Men skytesekvensene..., de forb***a skytesekvensene er noe av DET MEST traurige/trassige/triste/ufyslige (etc.) som jeg noen gang har vært borti i noe spill! De er alt for mange og det er alt for mange fiender!

Håper virkelig karakterene og historien klarer og holde på interessen min videre ellers vet jeg ikke om jeg makter å fullføre.

Dette fra en som vanligvis er VELDIG tilgivende til svakheter i spill så lenge de har andre aspekter jeg liker godt.

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som aldri hadde noen interesse for Uncharted når de spillene kom i sin tid, men pga. alt skrytet så kostet jeg på meg Nathan Drake Collection som nå kom til ps4.

Er kommet 64% inn i første spillet og det er mye som er bra her. Jeg liker karakterene godt, lydmiksen er flott og gjør seg bra på hjemmekinoanlegget, veldig bra grafisk overhaling, det ser veldig flott ut med tanke på alderen.

Men skytesekvensene..., de forb***a skytesekvensene er noe av DET MEST traurige/trassige/triste/ufyslige (etc.) som jeg noen gang har vært borti i noe spill! De er alt for mange og det er alt for mange fiender!

Håper virkelig karakterene og historien klarer og holde på interessen min videre ellers vet jeg ikke om jeg makter å fullføre.

Dette fra en som vanligvis er VELDIG tilgivende til svakheter i spill så lenge de har andre aspekter jeg liker godt.

Spilte ferdig 1'a i går og er tildels enig angående litt mye ensformig skyting. Har spilt 3 timer av among thieves nå og det er bedre på absolutt alle aspekter. Ja det er mye action her og, men gjennomført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...