Gå til innhold

Gaming til jente som skal streame og spille


Anbefalte innlegg

I løpet av neste par timer vil jeg bestille og bli ferdig med detta.

 

Skal kjøpe pc til lillesøsteren til samboeren. 

 

Hun skal spille og streame.

 

Ting hun trenger:

 

PC

2 skjermer

Tastatur + Mus

Webcamera

Headset

 

PC: Rundt 10-15k. Hvit tower hvis mulig.

Tastatur: Mekanisk, Helst noe annet enn svart. Uten numpad!

Mus: Jeg elsker deathadder, men finner den ikke i andre farger. Fins det noe like bra? Andre forslag til mus?

Webcamera: Full HD camera. Helst uten auto zoom eller som har zoom problemer. Helst camera uten mikrofon. Ren HD camera.

Headset: Må være pen å se på.

 

Jeg sjekker ut komplett nå og skal se hva de har. Men som dere skjønner utseende teller for jenter av en eller annen grunn. Så prøver å unngå svart så langt det lar seg gjore.

 

Kom med forslag.

 

 

 

NB!!! UPDATE så langt setup: 

 

Mus: Razer Taipan White 895,-

Tastatur: ???

Musematte: Logitech G240 Cloth Gaming Mouse Pad 199,-

Headset: FUNC HS-260 Gaming Headset Hvit 849,-

Webcam: Logitech HD Pro Webcam C920 1095,-

Skjerm: Acer 24" LED Predator GN246HLB 2490,- x2 = 4980,-

PC: 17401,-

ASUS PCE-AC68 AC1900 Trådløs Adapter Dual Band AC PCI-E Adapter 600+1300Mbps [info]

CM Storm Scout II Gaming Ghost White Vifter: 2x 120mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX, 2x USB3.0/2.0, Hvit LEDs, Vindu [info]
Corsair CX 600M, 600W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 4x Molex [info]
Intel Core i7-6700 Skylake Socket-LGA1151, Quad Core, 3.4GHz, 8MB, 65W, 14nm, Boxed w/fan [info]
Intel TS15A CPU Air Cooler High performance air cooler for Skylake, 130w, works with all LGA115x [info]
MSI Z170A PC MATE, Socket-1151 ATX, Z170, DDR4, PCIe-x16, D-Sub, HDMI, DVI, USB3.1 [info]
HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit 2x8GB CL14 [info]
MSI GeForce GTX 970 4GB Tiger OC PCI-Express 3.0, DL-DVI-I + DL-DVI-D, HDMI 2.0, DisplayPort, UEFI [info]
Crucial® MX200 250GB 2.5” SSD SATA 6GB/s 555MB/500MB, with 9.5mm adapter [info]
Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5" [info]
Microsoft Windows 10 Home 64-bit Nordic + English, for Komplett PC
 

 

Extra Gaming Stol: AKracing Player Gaming Chair - Black Pink 2690,-  (Hvis hun er snill)

Endret av elementz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

 

Hei. Du skjønner tingen. Hvite pene ting :)

 

Men ang selve pcen. Hun skal streame, laste ned spill etc. Er det noe spesielt jeg burde tenke på når man skal streame i 1020HD? Jeg tenker med 500ssd disk og 970 nvidia? Hvilke andre faktorer gjor at streaming blir dårlig?

Lenke til kommentar

Nei, den er 120Hz :)

men ble litt usikker på hva TS er ute etter mtp på pris
Var det totalpris på 10-15k, eller mente du at prisen på PCen skulle være 10-15k?
Jeg og Marius har vertfall tolket dette forskjellig

 

Tok å laget en liste jeg og, så er det litt mer oversiktlig
http://www.prisjakt.no/list.php?l=213652&view=l

 

 

 

Hei. Du skjønner tingen. Hvite pene ting :)

 

Men ang selve pcen. Hun skal streame, laste ned spill etc. Er det noe spesielt jeg burde tenke på når man skal streame i 1020HD? Jeg tenker med 500ssd disk og 970 nvidia? Hvilke andre faktorer gjor at streaming blir dårlig?

 

 

Så det er viktigere at skjerm/headset/... er hvitt enn at det faktisk fungerer godt?

Streaming bruker mye CPU kraft, så du kan gjerne bytte ut 980Tien med en 970 for en rimligere PC, men da forsvinner også endel grafikkytelse. 

Hva er det hun skal spille/streame forresten?
 

Lenke til kommentar

Nei, den er 120Hz :)

 

men ble litt usikker på hva TS er ute etter mtp på pris

Var det totalpris på 10-15k, eller mente du at prisen på PCen skulle være 10-15k?

Jeg og Marius har vertfall tolket dette forskjellig

 

Tok å laget en liste jeg og, så er det litt mer oversiktlig

http://www.prisjakt.no/list.php?l=213652&view=l

 

 

 

Hei. Du skjønner tingen. Hvite pene ting :)

 

Men ang selve pcen. Hun skal streame, laste ned spill etc. Er det noe spesielt jeg burde tenke på når man skal streame i 1020HD? Jeg tenker med 500ssd disk og 970 nvidia? Hvilke andre faktorer gjor at streaming blir dårlig?

 

 

Så det er viktigere at skjerm/headset/... er hvitt enn at det faktisk fungerer godt?

 

Streaming bruker mye CPU kraft, så du kan gjerne bytte ut 980Tien med en 970 for en rimligere PC, men da forsvinner også endel grafikkytelse. 

 

Hva er det hun skal spille/streame forresten?

 

 

Selve pcen er 10-15k. Så kommer ca 2k max per skjerm. Hun spiller competative spill for det meste. League, csgo etc.

 

Hvis streaming tar mye cpu, burde jeg ikke gå for en i7 eller tar streaming mye cpu på grafikk kortet?

Lenke til kommentar

CPU er Central Processing Unit og GPU er Graphics Processing Unit (skjermkort) så når man skriver at noe tar mye CPU kraft har det ingenting med skjermkort å gjøre.

 

Streaming tar en del CPU kraft fordi man skal rendre bildet før det lastes opp til streamen. Du bør gå for en i7, helst en 5820K eller en annen K-versjon så hun kan overklokke den litt, men det bør ikke være et stort problem med 6 kjerner som 5820K har. CS:GO tar en del CPU (LoL også?) og lite GPU. Da sier det seg jo selv at kombinasjonen av CS og streaming vil tilsammen bruke en del mer CPU enn hver for seg. Et GTX 970 burde være helt kurant, kan eventuellt oppgradere senere hvis hun skal spille andre spill som krever mer av skjermkortet :)

Lenke til kommentar

CPU er Central Processing Unit og GPU er Graphics Processing Unit (skjermkort) så når man skriver at noe tar mye CPU kraft har det ingenting med skjermkort å gjøre.

 

Streaming tar en del CPU kraft fordi man skal rendre bildet før det lastes opp til streamen. Du bør gå for en i7, helst en 5820K eller en annen K-versjon så hun kan overklokke den litt, men det bør ikke være et stort problem med 6 kjerner som 5820K har. CS:GO tar en del CPU (LoL også?) og lite GPU. Da sier det seg jo selv at kombinasjonen av CS og streaming vil tilsammen bruke en del mer CPU enn hver for seg. Et GTX 970 burde være helt kurant, kan eventuellt oppgradere senere hvis hun skal spille andre spill som krever mer av skjermkortet :)

 

Ser den. Leste om K-versioner, men verken hun eller jeg er interessert i å overklokke noe som helst. Så basicly, MAD CPU, grei skjermkort? Hva med minne? Er det veldig nødvendig om jeg tar ddr4 eller ddr3? 8 eller 16?

Lenke til kommentar

Hvis hun er opptatt av hvordan kabinettet skal se ut, ville jeg latt henne tatt en kikk selv. Her har du de jeg mener er best, et med vindu og et uten. :)

 

Phanteks EVOLV (995,- mellomstort)

2813874_zpsms9i2cxr.jpg

 

 

BitFenix Prodigy M (890,- mellomstort) 

 

2131793_zpslyi2q3di.jpg

 

 

For tastatur, når du sier mekanisk, ikke sort, og uten numpad, går mine tanker umiddelbart til Corsair Vengeance K65 (749,-).

 

vengance_zpsvqhx3atf.png

 

Skal du ha noe som går litt i stil med resten av bygget, har også Corsair M65 RGB (659,-) gaming mus.

 

CG_M65_RGB_W_01_hero_R_zpssmmchhjf.png

 

Hodetelefoner er et veldig enkelt valg. Kingston HyperX Cloud II (849,-). Den finnes også i hvit utgave, om det er ønskelig.

 

cloud%20ii_zpstyozlcwd.png

 

For skjerm, anbefaler jeg helst å ta AOC G2460VQ60 som er en FreeSync 24" skjerm med 75 Hz.

 

AOC_zps2gukcad5.png

 

Ønsker du å ta stylingen helt ut, med alt hvitt, kan du gå for 27" modellen fra Samsung, S27E370D. Det koster imidlertid 1000 kroner mer per panel, og går derfor 2k over budsjettet totalt. Den ser slik ut:

 

Samsung_zpssvvhllbf.png

 

 

Ellers setter jeg opp listen slik at det går innenfor budsjettet på 15 000 kroner. Med skjermene fra AOC blir det ganske nøyaktig 15 050 kroner. Handleliste her

 

Komponenter.png

 

Kabinett: Phanteks Evolv eller BitFenix Prodigy M
Hovedkort: MSI Z97M-G43
Prosessor: Intel Core i5 4690K
Skjermkort: MSI Radeon R9 380
Minne: Corsair Vengeance Pro Black 1600MHz 8GB
SSD: 
Samsung 850 EVO 250GB SSD

Lagring: Seagate Barracuda 1TB
Kjøler: Cooler Master Hyper 212 EVO
Strømforsyning: EVGA SuperNova G2 550W

Tastatur: Corsair Vengeance K65

Mus: Corsair Vengeance M65 EVO (hvit)

Headset: Kingston HyperX Cloud II (hvit)

Skjerm: AOC G2460VQ60

 

Å overklokke får alle til. Det er veldig mye enklere enn å sette sammen maskinen for å si det slik. Du skriver inn to tall i UEFI BIOS og klikker lagre. Det tar rundt 1 minutt og gir deg cirka 25% ekstra ytelse helt gratis. :)

 

Edit: Glemte webkamera. Da tar du ganske enkelt Logitech C920 til 750,-

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på noe i5 blir fort alt for svak til streaming...

Der beste er å skaffe en streaming boks i tillegg med hardware encoder, feks elgato

 

Edit: vet du forresten hva hun spiller/har tenkt å spille?

Edit 2: leste hele tråden mer nøye ;)

 

Men ja enten ekstern streaming enhet eller bedre CPU også 16GB ram kan være en fordel!

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på noe i5 blir fort alt for svak til streaming...

Der beste er å skaffe en streaming boks i tillegg med hardware encoder, feks elgato

 

Edit: vet du forresten hva hun spiller/har tenkt å spille?

 

Kompetitive spill, CS:GO, League of Legends etc. Les postene hennes :p

 

Du bør gå for DDR4 siden det ikke koster noe mer og alle de nye hovedkortene og sokklene bruker det, DDR3 er vel nesten bare for folk som skal oppgradere et gammelt system (satt litt på spissen). Hun vil ha 16GB RAM siden hun må ha fler programmer oppe samtidig som antagelig spiser litt RAM. Når RAM-bruken overstiger 60-70% så vil ytelsen svekkes noe, etter min erfaring. Uansett så er det bare snakk om noen få hundrelapper forskjell fra 8 til 16GB så det er ikke noe vits å bestille 8GB for å finne ut at man må slenge inn 8GB til rett etter.

Lenke til kommentar

 

 

Kom til å tenke på noe i5 blir fort alt for svak til streaming...

Der beste er å skaffe en streaming boks i tillegg med hardware encoder, feks elgato

 

Edit: vet du forresten hva hun spiller/har tenkt å spille?

Kompetitive spill, CS:GO, League of Legends etc. Les postene hennes :p

 

Du bør gå for DDR4 siden det ikke koster noe mer og alle de nye hovedkortene og sokklene bruker det, DDR3 er vel nesten bare for folk som skal oppgradere et gammelt system (satt litt på spissen). Hun vil ha 16GB RAM siden hun må ha fler programmer oppe samtidig som antagelig spiser litt RAM. Når RAM-bruken overstiger 60-70% så vil ytelsen svekkes noe, etter min erfaring. Uansett så er det bare snakk om noen få hundrelapper forskjell fra 8 til 16GB så det er ikke noe vits å bestille 8GB for å finne ut at man må slenge inn 8GB til rett etter.

Edited før du postet ;)
Lenke til kommentar

Så langt har jeg kommet fram til at jeg trenger i7, 970 og ddr4. Usikker på om jeg skal gå for 16 eller 32? Blir 32 overkill?

 

Tror jeg skal gå for headset, Kingston HyperX Cloud II (849,-). Den er grei, enkelt å bytte hvis hun for all del ikke skulle like ut. Vil ikke tenke mer på den.

 

Webcamera tenkte jeg på c930. Men alle sier c920? 

 

Når det gjelder skjermer, må de nesten være på minst 100Hz. Har selv 2 skjermer med 120 hz og kunne ikke tenke meg noe lavere. 75 blir for dårlig. 

Lenke til kommentar

16 eller 32GB RAM mener du regner jeg med. 32GB er veldig overkill da de fleste programmer bruker relativt lite RAM, men kombinasjonen av alle programmer/ prosesser som kjører gjør at det blir en del til slutt. RAM bruk på CS og LoL er ikke så ekstrem og streaming bruker heller ikke noe særlig, men med alt oppe så bruker du nok ca 50% totalt på det meste hvis du har 16GB. Da regner jeg med noen faner i FireFox, litt andre ting som tittes på innimellom, spillet, streamingsoftwaren etc etc Jeg lager litt videoer og med spill som krever mye RAM (+ litt annen skit) så har jeg aldri vært oppe i mer enn 50%, har 16GB.

 

Du kan jo godt gå for 32GB hvis du har en tusing ekstra, men jeg hadde brukt den på noe mer nyttig, en rosa musmatte for eksempel :D

Lenke til kommentar

16 eller 32GB RAM mener du regner jeg med. 32GB er veldig overkill da de fleste programmer bruker relativt lite RAM, men kombinasjonen av alle programmer/ prosesser som kjører gjør at det blir en del til slutt. RAM bruk på CS og LoL er ikke så ekstrem og streaming bruker heller ikke noe særlig, men med alt oppe så bruker du nok ca 50% totalt på det meste hvis du har 16GB. Da regner jeg med noen faner i FireFox, litt andre ting som tittes på innimellom, spillet, streamingsoftwaren etc etc Jeg lager litt videoer og med spill som krever mye RAM (+ litt annen skit) så har jeg aldri vært oppe i mer enn 50%, har 16GB.

 

Du kan jo godt gå for 32GB hvis du har en tusing ekstra, men jeg hadde brukt den på noe mer nyttig, en rosa musmatte for eksempel :D

 

Takk for svaret. Nei, jeg er ikke så keen å kjøpe det aller aller beste. Jeg vil kjøpe noe bra som skal være en del men overkill gidder jeg ikke være med på. En del er det hennes penger også så hun er nok keen på å holde budsjettet nede :) Men takk for info igjen.

 

Updates overst på hva jeg har valgt. Tar de enkle tingene først. Mus og headset er valgt. 

Lenke til kommentar

Jeg har brukt godt over 20.000,- på PC og utstyr til videoer så jeg vet hva du snakker om når du vil holde budsjettet nede. Jeg brukte vel ca 15-16.000,- først, kun PC. Så noen tusen til skjerm, audioutstyr, programvare, trengte fler HDD'er etc etc. Tror nok du fint klarer å sprenge budsjettet selv om du går for 16GB RAM :)

 

Viktigste her er å velge en god CPU med relativt høy klokkefrekvens, siden du ikke vil klokke selv, men de jeg finner har bare 4-kjerner. K-versjonene har ganske lav klokkefrekvens fordi de er ment for å overklokkes, anbefaler deg å ha det i bakhodet. Du har CPU-meter gadgeten som ligger i Windows som du sjekker så ser du om du trenger å overklokke.

 

Jeg har 5820K, men den har jeg aldri hatt over 40% ved spill som krever mye CPU selv om jeg har den på stock. Når jeg rendrer så ligger den jo på 90%+ load hele tiden, men jeg vet desverre ikke hvordan det er når man streamer (siden man da teknisk sett rendrer videoen før den sendes).

 

Tror uansett det er lurt med 6-kjerner så belastningen blir spredt utover litt. Les litt på ting som dette før du bestemmer deg;

 

https://www.google.no/?gfe_rd=cr&ei=P3sVVsWTArKr8wfg0aGwDg#q=xsplit+cpu+usage

 

https://www.google.no/?gfe_rd=cr&ei=P3sVVsWTArKr8wfg0aGwDg#q=obs+cpu+usage

 

Er det en ting som er verdt å bruke 1.000,- på i "overkill" når du skal ha en streaming maskin så er det CPU og CPU-kjøler. Overklokking bør du ikke utelukke helt heller, det er veldig lett og de her på forumet kan gi deg en steg for steg veiledning. Det er rimelig vanskelig å ødelegge en maskin/ CPU ved å overklokke forsiktig/ gå forsiktig frem med volt etc.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt godt over 20.000,- på PC og utstyr til videoer så jeg vet hva du snakker om når du vil holde budsjettet nede. Jeg brukte vel ca 15-16.000,- først, kun PC. Så noen tusen til skjerm, audioutstyr, programvare, trengte fler HDD'er etc etc. Tror nok du fint klarer å sprenge budsjettet selv om du går for 16GB RAM :)

 

Viktigste her er å velge en god CPU med relativt høy klokkefrekvens, siden du ikke vil klokke selv, men de jeg finner har bare 4-kjerner. K-versjonene har ganske lav klokkefrekvens fordi de er ment for å overklokkes, anbefaler deg å ha det i bakhodet. Du har CPU-meter gadgeten som ligger i Windows som du sjekker så ser du om du trenger å overklokke.

 

Jeg har 5820K, men den har jeg aldri hatt over 40% ved spill som krever mye CPU selv om jeg har den på stock. Når jeg rendrer så ligger den jo på 90%+ load hele tiden, men jeg vet desverre ikke hvordan det er når man streamer (siden man da teknisk sett rendrer videoen før den sendes).

 

Tror uansett det er lurt med 6-kjerner så belastningen blir spredt utover litt. Les litt på ting som dette før du bestemmer deg;

 

https://www.google.no/?gfe_rd=cr&ei=P3sVVsWTArKr8wfg0aGwDg#q=xsplit+cpu+usage

 

https://www.google.no/?gfe_rd=cr&ei=P3sVVsWTArKr8wfg0aGwDg#q=obs+cpu+usage

 

Er det en ting som er verdt å bruke 1.000,- på i "overkill" når du skal ha en streaming maskin så er det CPU og CPU-kjøler. Overklokking bør du ikke utelukke helt heller, det er veldig lett og de her på forumet kan gi deg en steg for steg veiledning. Det er rimelig vanskelig å ødelegge en maskin/ CPU ved å overklokke forsiktig/ gå forsiktig frem med volt etc.

 

Takk for info. Skal ha det i bakhodet. Ja, budsjetten sprenges lett på dette. Husker når jeg skulle kjøpe pcene til meg selv for 5 år tilbake. Damn. Det gikk ikke mange timer før jeg var langt over det jeg tenkte å bruke. :) Men det var verdt penga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...