Gå til innhold

Her er Microsoft Surface 4 og Surface Book


Anbefalte innlegg

Surface Book... hvorfor i all verden droppet de USB-C? Nå kommer telefoner tablets of alt mulig med det, veldig lite fremtidsrettet å kjøpe en laptop som skal vare i ~5 år som mangler det.

 

Og 512 GB SSD kun på den ekstremt dyre toppmodellen, som bl.a har 16 GB RAM som jeg ikke trenger. Og fingeravtrykk eser mangler.

 

Sukk. Så nærme å være en perfekt laptop. Jaja, får gå tilbake til den originale planen min om å vente på den nye Dell XPS 15-modellen.

 

 

Er noe merkelig valg, spesielt når Microsoft selv gjorde et såpass stort nummer ut av USB Type-C på de nye mobiltelefonene noen minutter før de viste frem Surface 4 Pro og Surface Book.

 

Det er vel en vanskelig overgang, for blant annet den nye Surface Docken skal jo fungere med Surface 3, Surface 4 og Surface Book og det kunne den jo ikke ha gjort om de gikk for USB Type-C.

 

Microsoft har jo fått endel pepper tidligere for at de ikke har vært flinke nok til å sørge for at legger opp til støtte for eldre generasjoner mot nyere tilbehør spesielt lenge, så de ønsket vel ikke å bryte opp helt med tanke på Surface 3 allerede nå.

 

 

Men samtidig så skulle man jo tro at om docken hadde kjørt USB Type-C, så kunne samme dock bli benyttet mot Surface 4, Surface Book OG de nye telefonene. Det hadde vel egentlig være en enda bedre og mer attraktiv løsning for alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers så fremstår Surface Book som et fantastisk produkt, dette var nøyaktig det jeg etterlyste førstegang jeg så diverse "2-in-1" maskiner fra diverse selskaper og Microsoft sin første generasjon av Surface. Og dette er noe jeg har etterlyst fra Apple i flere år nå, og noe jeg trodde kanskje ville komme med nye MacBook-modellen, altså en modell hvor du har det tradisjonelle ultrabookdesignet, kvaliteten, ytelsen og utførelsen men hvor man kan fjerne skjermen og hvor skjermen i seg selv har mye maskinvare og kan fungere som et separat produkt og for Apple sin del da ha X86-maskinvaren i tastaturet og full OS X, mens skjermen har maskinvaren til en kraftig iPad og fungerer med iOS så fort du fjerner den fra tastaturet.

 

 

Her har jo Microsoft levert akkurat dette, eneste som er spennende å se nå er jo hvorvidt Windows Store og "Universal Apps" kommer til å ta av og vi endelig kan få en inntog av gode touchoptimaliserte applikasjoner aka "apps" til Windows Store så det faktisk er mulig å bruke nettbrettbiten av et slikt produkt som en konsumentenhet ala en iPad eller om det vil forbli en veldig clunky og kronglete løsning forbeholdt de som er avhengig av å kunne kjøre legacyprogramvare.

 

 

 

Grunnen til at jeg har ønsket en MacBook Air, hvor man kan ta av skjermen og vips så fungerer den som en iPad er nemlig fordi mitt bruksmønster og behov på en ultrabook / PC og mitt bruksområdet på et nettbrett er temmelig forskjellig. Per i dag så klarer ikke Windows på grunn av total mangel på touchoptimaliserte apps via Windows Store å gi meg den nettbrettbrukeropplevelsen jeg har blitt vandt med og ønsker og derfor håpet jeg at Apple skulle trylle frem en kombinasjon som ville passet meg midt i blinken.

 

 

Nå tror jeg vel heller at håpet ligger i det at Windows 10 blir såpass stort, at kanskje utviklere får finger'n ut av ræva og begynner å satse på "Universal Apps" og Windows Store så man endelig kan få et oppegående økosystem av touchoptimaliserte app til Windows og at et produkt som Surface Book fort kan bli noe jeg vil gå for i fremtiden.

 

 

 

Men per dags dato så syntes jeg prisen blir alt for stiv, 15'500-16'000 kr for en dobbeltkjerne i5 ULV-prosessor, 8GiB RAM, 128GB SSD og integrert Intel HD 520 blir litt i overkant for meg, hvertfall inntil at jeg ser at økosystemet rundt Windows Store faktisk slår an.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Surface book er dyrere enn Macbook Pro faktisk (dog har ikke sistnevnte oppgradert til skylake enda). 

 

Ser ut til at Apple produkter ikke lenger er så overpriset alikevel..

Sammenligner man

 

Macbook Pro Retina 15" vs Surface Book

- Begge har firekjerner, dog har microsoft sin nye arkitektur

- macbooken har ikke dGPU, det har microsoft

- samme størrelse på harddisk

- mindre oppløsning på macbooken

- og ikke avtagbar skjerm (hvis dette er viktig)

 

pris: 1999 dollar vs 2099 dollar surface book

 

Men ja, du har rett, "premium" laptor koster uansett, og har blitt lei av å høre at Apple er så dyrt.

 

 

Macbook Pro Retina 15" vs Surface Book

- MBP 15" har firekjerner i7 (i7 4770HQ), Surface Book etter alt å dømme to-kjerner i7 (15W TDP -> Core i7 6500U eller 6600U)

- macbooken har ikke dGPU, det har microsoft - uten at vi vet noe om ytelsen

- samme størrelse på SSD

- marginalt mindre oppløsning på MacBooken (2880x1800 vs 3000x2000)

- og ikke avtagbar skjerm (hvis dette er viktig)

- MBP har 16 GB RAM, Surface Book har 8 GB

- To Thunderbolt 2/Mini DisplayPort tilkoblinger på MBP

 

pris: 1999 dollar vs 2099 dollar Surface Book

 

Ser ut til at Apple leverer konkurransedyktige produkt, som vanlig. Så får vi huske at Surface Book fortsatt er uker unna lansering i markedet, at det enn så lenge er forrige generasjon prosessorer i Apples maskiner, og se om ikke Apple har ett og annet i ermet når de oppdaterer MacBook-ene sine til neste generasjon... ;)

Lenke til kommentar

Hva gjelder det dedikerte skjermkortet så er det jo ingen grunn til å konkludere ene eller andre veien enda. I MacBook Pro 15-tommer så får du jo "Intel Iris Pro" med dedikert EDRAM. Ytelsen ligger vel på rundt GeForce GT 930 nivå om jeg forstår det riktig, og med Haswell-refresh så blir det rundt GT 940 nivå.

 

Så inntil vi vet hva dette ukjente GeForce kortet tilsvarer så er det jo ikke enkelt å konkludere den ene eller andre veien. Det er vel grunn til å tro at på grunn av plass, kjøleevne og oppgitte batteritiden så er det snakk om modifisert utgave av GT 920 eller 930 med 1GiB GDDR5 fremfor GDDR3.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Surface book er dyrere enn Macbook Pro faktisk (dog har ikke sistnevnte oppgradert til skylake enda). 

 

Ser ut til at Apple produkter ikke lenger er så overpriset alikevel..

Sammenligner man

 

Macbook Pro Retina 15" vs Surface Book

- Begge har firekjerner, dog har microsoft sin nye arkitektur

- macbooken har ikke dGPU, det har microsoft

- samme størrelse på harddisk

- mindre oppløsning på macbooken

- og ikke avtagbar skjerm (hvis dette er viktig)

 

pris: 1999 dollar vs 2099 dollar surface book

 

Men ja, du har rett, "premium" laptor koster uansett, og har blitt lei av å høre at Apple er så dyrt.

 

 

Macbook Pro Retina 15" vs Surface Book

- MBP 15" har firekjerner i7 (i7 4770HQ), Surface Book etter alt å dømme to-kjerner i7 (15W TDP -> Core i7 6500U eller 6600U)

- macbooken har ikke dGPU, det har microsoft - uten at vi vet noe om ytelsen

- samme størrelse på SSD

- marginalt mindre oppløsning på MacBooken (2880x1800 vs 3000x2000)

- og ikke avtagbar skjerm (hvis dette er viktig)

- MBP har 16 GB RAM, Surface Book har 8 GB

- To Thunderbolt 2/Mini DisplayPort tilkoblinger på MBP

 

pris: 1999 dollar vs 2099 dollar Surface Book

 

Ser ut til at Apple leverer konkurransedyktige produkt, som vanlig. Så får vi huske at Surface Book fortsatt er uker unna lansering i markedet, at det enn så lenge er forrige generasjon prosessorer i Apples maskiner, og se om ikke Apple har ett og annet i ermet når de oppdaterer MacBook-ene sine til neste generasjon... ;)

Det er forøvrig 16GB på SB, men kun i7 versjonen har det. den har også dGPU.

 

Ville forøvrig heller ikke undervurdert verdien av pennen, den er fantastisk å skrive med i situasjoner som krever det, og kombinert med OneNote så fungerer det veldig bra!

(Forøvrig skrevet etter lang erfaring med Surface Pro 1 og nå Surface 3)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Macbook Pro Retina 15" vs Surface Book

- MBP 15" har firekjerner i7 (i7 4770HQ), Surface Book etter alt å dømme to-kjerner i7 (15W TDP -> Core i7 6500U eller 6600U)

- macbooken har ikke dGPU, det har microsoft - uten at vi vet noe om ytelsen

- samme størrelse på SSD

- marginalt mindre oppløsning på MacBooken (2880x1800 vs 3000x2000)

- og ikke avtagbar skjerm (hvis dette er viktig)

- MBP har 16 GB RAM, Surface Book har 8 GB

- To Thunderbolt 2/Mini DisplayPort tilkoblinger på MBP

 

pris: 1999 dollar vs 2099 dollar Surface Book

 

Ser ut til at Apple leverer konkurransedyktige produkt, som vanlig. Så får vi huske at Surface Book fortsatt er uker unna lansering i markedet, at det enn så lenge er forrige generasjon prosessorer i Apples maskiner, og se om ikke Apple har ett og annet i ermet når de oppdaterer MacBook-ene sine til neste generasjon... ;)

 

Regner med de sammenlignet med MBP13", ikke 15". Det er jo der eneste som gir mening mtp. vekt og skjermstørrelse.
Lenke til kommentar

Hade denna vart kompatibel med Dell sin gpu box hade jag redan förhandsbeställt en.

Snart kommer forhåpentligvis mange eksterne grafikk bokser (egpu) som kan bli koblet til med Thunderbolt 3. Diskutert det her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1675253

 

Surface book er vel bare ett nettbrett med en docking stasjon med grafikk, tastatur, batteri osv. Lignende den Dell sin for bærbare

Endret av ili
Lenke til kommentar

Blir fjernt å sammenligne Surface Book med 15" Macbook Pro. Leste for øvrig at noen hadde spurt MS på livechat of fikk bekreftet at GPU'en er tilsvarende en GTX960m. I såfall er det i en heeeelt annen klasse enn hva som sitter i Macbook Pro (Også 15 tommeren)

 

Prisen er stiv, men det finnes ingenting tilsvarende idag, så har man bruk for et sånt produkt så er det kanskje ikke så ille?

Lenke til kommentar

Første norske pris på Surface Pro 4:

https://www.komplett.no/product/858389/pc-nettbrett/nettbrett/nettbrett/microsoft-surface-pro-4-123?cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87

 

10.000,- for billigste variant mot 900$.

 

Da kan vi vel bruke ca. 11-gangen for å få de øvrige prisene...

 

Merk også denne (usikker på hvor seriøs datoen er):

"Ikke på lager, forventes inn 16.nov.2015"

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Mye spennende. Dog...

* SP4:

--- batteritid opp til 9 t... regner med at det er med icore m3, og endel dårligere med icore i5/i7??

--- hvorfor lister ikke MS Norge 1TB-versjonen?

--- kun fingerprint-leser på Type Cover??? For meg som er vant til Thinkpad tastatur, er Type Cover en kriseløsning som bør erstattes med et bluetooth-basert tastatur (Thinkpad? Logitech?) ved seriøs jobbing. Men da mister man MS Hello... Litt klønete.

 

* SB:

---Thinkpad Helix-klone, 2 1/2 år etter...

--- Ok... trolig bedre design enn Helix, som har tendens til "hikke" ved avtak av skjerm (evig gnål om feil på en USB-port...)

--- Selv om MS skryter av erfaring med tastaturproduksjon: tviler på at tastaturet er i nærheten av kvaliteten på Thinkpad-tastaturet...

--- 3 t batteritid i tablet-drift?? Ikke veldig imponerende... (Helix har ca 5-6 t, og 9 t m/batteri i tastatur)

--- Supert m/ SD-kort... for de som driver med foto

--- Tipper maskinen er akkurat litt for stor til å gå ned i min fotobag --- som rommer min (jobb-) XPS 13.

Lenke til kommentar

Komplett har nå lagt ut den svakeste utgave av SF4 til 10k, trodde kanskje SB kunne bli aktuell, men den svakeste utgaven havner vel nå minimum på 20k som gjør det lite aktuelt.

Tviler på at den svakeste utgaven havner på 20k.

SF4 koster 7414 i USA legger vi på moms havner vi på 9267. + fortjeneste til komplett. (avhengig da av komplett sin innkjøpspris, dog har jeg mine tvil på at den er så mye lavere enn den amerikanske utsalgsprisen.)

 

SB koster per skrivende stund 12362 kr. i USA, + moms så får vi 15452. Jeg vil se for meg en pris rundt 15999,- eventuelt 16499,-.

 

Er forøvrig også lite glad i komplett sine forhåndsbestillings vaner, da de har en fæl tendens til å gjette seg frem til en pris og leveringsdato, uten mye hold i virkeligheten.

Endret av ZweiNor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...