Gå til innhold

Hvordan få beret i luftforsvaret?


Nuttery

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke operativ - heller ingen beret. Er ikke noen vei utenom enn å bestille noe på nettet. Du kan selvfølgelig ikke bruke bereten i vanlig tjeneste. Eneste er vel når du skal hjem. Men da kan du også gå uten, ingen som bryr seg.

 

Ser ikke hvorfor det er så viktig for de ikke operative å ha beret. 

 

Helt avhengig av hvilken base man er på. Enkelte av befalet på basen jeg var på, var nokså strenge. Spesielt når det kom til hodeplagg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er man operativ? Jeg hadde beredt, men vi gikk stort sett med feltlue.

 

Operativ er vel kanskje et dumt ord. Men var de kalte diverse stillinger som man kunne velge under førstegangstjenesten når jeg var inne. Mener sesjonoffiseren også brukte det ordet når jeg var inne for en samtale.

 

Operativ var stillinger som grensejeger, fotsoldat i 2. bataljonen, hundefører etc. Mens ikke operative var stillinger som velferdsassistent, IASS etc.

 

Hvilket hodeplagg man skal gå med blir ofte bestemt av troppen eller befalet. 

Jeg var på en liten tropp og befalet lot oss bestemme selv. Var dager hvor noen ville gå med gortex lua. Men ble fort nedstemt av flertallet som ville gå med beret.

Vi gikk nesten med beret uansett vær for å slippe å gå med gortex..

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Selvfølgelig ville alle se badass ut. Men eneste de operative har er jo akkurat bereten. De fleste ikke-operative har jo turnus.....

 

Vet du hva, det er ikke for å se "badass" ut engang, det er fordi nr 1: båtlua er upraktisk som f. blåser/faller av konstant. Nr 2: er på en leir hvor alle unntatt oss (ca) har beret. Vi blir regelrett mobba for den. Og jeg skjønner hvorfor.

Lenke til kommentar

Jeg brukte beret som sjåfør i marinen, vet ikek helt hvor operativ den er..

 

Nå er vel beret standard for sjøforsvaret, de blir vel gitt ut i løpet av rekrutten. Men sånn er det ikke for luft og hæren (tror jeg?).

 

Husker at det var velferdsassistenter fra luft som fikk beret pga at det var velferdsassistenter fra sjø med beret på samme base.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...