Gå til innhold

RYKTE: AMDs nye grafikk-monster kan hete Radeon R9 Gemini


Anbefalte innlegg

 

 

Dette er jo helt latterlig. Her ligger AMD nede med kniven på strupen, og så er det überkortklassen de har fokus på? Virkelig, AMD? Trenger dere rådgivning? Tror dere at satsning på et nisjemarked kommer til å redde dere? Hva med mainstream?

Du vet at disse "problemene" AMD har på skjermkortmarkedet har stort sett vært i hodet til uopplyste grønne fanboys? Helt fram til nVidia dyttet ut Maxwell har AMD vært bedre på ytelse per krone.

Men AMD kort yter dårligere pr watt

 

Det er helt åpenbart grunnen til at Nvidia hadde større markedsandeler for fem år siden der AMD gruset Nvidia på ytelse/watt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Dette er jo helt latterlig. Her ligger AMD nede med kniven på strupen, og så er det überkortklassen de har fokus på? Virkelig, AMD? Trenger dere rådgivning? Tror dere at satsning på et nisjemarked kommer til å redde dere? Hva med mainstream?

Du vet at disse "problemene" AMD har på skjermkortmarkedet har stort sett vært i hodet til uopplyste grønne fanboys? Helt fram til nVidia dyttet ut Maxwell har AMD vært bedre på ytelse per krone.

Men AMD kort yter dårligere pr watt

 

 

Joda, men hvor mye det har å si er en annen ting. Det er foreløpig ingen skjermkort som kan kjøre spill uten å være satt inn i en datamaskin. ;)

 

Si du har en datamaskin med en 5820K CPU, eller en overklokket 4790K, en SSD, et par HDD'er, RAM, noen vifter, fjortis-lys. Man havner fort på ~200W før man har puttet skjermkort i maskinen. Så bestemmer du deg for at du skal ha et skjermkort og kan tenke deg å bruke ~3500Kr. Altså enten GTX970, eller R9 390. Ser du på gjennomsnittsforbruket i spill så havner GTX970 på 163W mens R9 390 krever 231W. Det er ganske stor forskjell, men når du legger til resten av strømforbruket for hele maskinen, så krever maskinen med R9 390 "bare" ~20% mer strøm. Men i de fleste spill så er faktisk ytelsen til R9 390 også en del bedre enn GTX970. I Bioshock Infinite i 4K for eksempel, så er ytelsen faktisk mer eller mindre nøyaktig 20% bedre. Ytelse per Watt for hele systemet er altså identisk, men du får altså 20% flere fps for akkurat like mange kroner om du velger R9 390.

 

OK, dette er jo ekstrem "Cherry picking" fra min side, det finnes jo spill i den testen der GTX970 er over 50% raskere enn R9 390 i enkelte oppløsninger (men OpenGL ytelse er en litt annen diskusjon). Jeg synes likevel det illustrerer godt at det nok er ytelse per krone som er mest interessant for de fleste. Strømforbruk blir først virkelig interessant når man driver med multi GPU systemer.

 

Jeg mener at VSR, og FreeSync skjermer, har gjort AMDs skjermkort svært interessante i mellomsegmentene. R9 380 slår for det meste GTX960 og bruker vel omtrent 30W mer, R9 390 er i mine øyne altså bedre enn GTX970. Og man får R9 390X en tusenlapp billigere enn billigste GTX980. Samtidig som man kan spare minst en tusenlapp til på en FreeSync skjerm i stedet for en G-Sync skjerm.

 

Slik jeg ser det er det kun PR AMD sliter med... Dessverre er det jo faktisk det som er det aller viktigste...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er vitsen for AMD da å selge denne?

Med mindre den er beregnet på bedrifts markedet?

 

Eller vil konkurere mot amd firepro eller nvidia Quadro

 

Ingen vil kjøpe AMD med mindre de vil sette ned prisene sine.

For bedriftsmarkedet, og spesielt compute markedet så er 4GB minne per GPU alt for lite, så er begrenset hvilken appell de kan få der.

 

Når det gjelder high-end gaming så kan det bli et bra produkt. Spesielt hvis Nvidia ikke tar seg bryet om å montere en hybrid kjøler på dual-GM200 kortet som kommer. Når de allerede har Fury-brikkene så er kostnadene med å lage et slikt kort som dette ganske begrenset.

 

Dyrt blir det uansett... Tviler på en pris under 1000 dollar.

Lenke til kommentar

 

Dette er jo helt latterlig. Her ligger AMD nede med kniven på strupen, og så er det überkortklassen de har fokus på? Virkelig, AMD? Trenger dere rådgivning? Tror dere at satsning på et nisjemarked kommer til å redde dere? Hva med mainstream?

Du får sende inn en jobbsøknad. Du er sikkert en attraktiv kandidat.

 

 

Hadde du noe konstruktivt å komme med, eller? :)

 

 

Dette er jo helt latterlig. Her ligger AMD nede med kniven på strupen, og så er det überkortklassen de har fokus på? Virkelig, AMD? Trenger dere rådgivning? Tror dere at satsning på et nisjemarked kommer til å redde dere? Hva med mainstream?

Du vet at disse "problemene" AMD har på skjermkortmarkedet har stort sett vært i hodet til uopplyste grønne fanboys? Helt fram til nVidia dyttet ut Maxwell har AMD vært bedre på ytelse per krone.

 

 

It's all in my head, sure..

 

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-09-28/amd-said-to-have-held-stalled-investment-talks-with-silver-lake

 

Redigert: Såvidt jeg har hørt er det faktisk samarbeidet med Sony og Microsoft (konsollmarkedet) som har vært AMDs største seier de siste årene, og ellers går det nedover på alle fronter.

 

Heldigvis er jeg ingen fanboy - jeg er et oppgående menneske. Jeg vil ha konkurranse, jeg. Det gleder meg nada om AMD går nedenom.

Endret av litera
Lenke til kommentar

 

Hvis det er sånn at man legger på 2 kroner i kursverdi for å kompansere for noe her, må noen oppdatere meg på hva dette er, for her har jeg gått glipp av noe..

 

Forskjellen er bl.a. norsk garanti og norsk lønn.

 

Du får importere kortet selv om du vil.

Man lærer dette fort hvis man oppretter en nettbutikk i Norge :D

Lenke til kommentar

 

 

Dette er jo helt latterlig. Her ligger AMD nede med kniven på strupen, og så er det überkortklassen de har fokus på? Virkelig, AMD? Trenger dere rådgivning? Tror dere at satsning på et nisjemarked kommer til å redde dere? Hva med mainstream?

Du får sende inn en jobbsøknad. Du er sikkert en attraktiv kandidat.

 

 

Hadde du noe konstruktivt å komme med, eller? :)

Var vell omtrent like lite konstruktivt som ditt orginale innlegg. Bare fjas med andre ord.

Lenke til kommentar

 

 

 

Dette er jo helt latterlig. Her ligger AMD nede med kniven på strupen, og så er det überkortklassen de har fokus på? Virkelig, AMD? Trenger dere rådgivning? Tror dere at satsning på et nisjemarked kommer til å redde dere? Hva med mainstream?

Du får sende inn en jobbsøknad. Du er sikkert en attraktiv kandidat.

 

 

Hadde du noe konstruktivt å komme med, eller? :)

Var vell omtrent like lite konstruktivt som ditt orginale innlegg. Bare fjas med andre ord.

 

 

Du er velkommen til å fortelle hvorfor det er "fjas". Jeg registrerer at du er uenig - det kommer en rekke sure oppstøt fra deg - men du er ikke i stand til å motbevise meg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...