Gå til innhold

[Løst] Stor forskjell på kaffemaskiner? billig kontra dyr?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser etter en god kaffemaskin (automatisk) og ser jo at det er sinnsyke forskjeller i pris. Men så lurer jeg på hvor store forskjeller det egentlig er? i eksempel linken under så sammenlignes det en av de billigste mot en av de dyreste. Ser at den billigste får fantastisk kritikk..

 

 

http://www.lefdal.com/INTERSHOP/web/WFS/store-lefdal-Site/no_NO/-/NOK/ViewProductCompare-Remove?ProductRefId=CM6110BLACK@store-lefdal

 

 

Takke rpå forhånd for svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal jeg ikke påberope meg noe særlig kunnskap på forskjeller mellom kaffetraktere, men som med alt annet, du får det du betaler for. Når Lefdal selger en kaffetrakter til 99kr, og de skal ha en fortjeneste etter at moms og logistikk er betalt, så sier det seg selv at det er ikke mange kronestykkene igjen til å lage kaffetrakter av.

 

Byggkvalitet er én ting. Du får skjør plast istedenfor stål, dårligere kvalitetskontroll, billigere interne komponenter som vil gå i stykker fortere. Større svingning i temperaturer under brygging (det er et sweet point på litt over 90 grader, om jeg ikke husker feil), og temperaturen på den ferdige kaffen vil gjerne ikke holdes varm like lenge. En billig trakter kan gjerne også lage mer lyd.

 

På en generell basis er det bedre å legge litt ekstra i ting, istedenfor å kjøpe noe av det billigste flere ganger. Laptoper, vaskemaskiner, klær, kaffetraktere. 

Lenke til kommentar

Det er ofte at det billigere alternativet er bedre enn det dyre pga at den dyre bare har et "statusmerke" og/ eller at det er funksjoner som ikke brukes til daglig som trekker opp prisen unødvendig mye.

 

Når man ser på anmeldelser fra forskjellige firmaer (blader, webaviser, etc) og privatpersoner så tar de veldig ofte prisen i betraktning når de gir terningkast. Hvis du velger en god trakter til 3.000,- og eneste forskjellen opp til 10.000,- saken er (f.eks) at den er raskere, har kvern og kan brygge to kopper samtidig så er det ikke verdt det pga alt annet man kan kjøpe for å få god kaffe for de 7.000,- man sparer.

 

Det er utrolig forskjell på kaffebønner og det finnes mye gode, "dyre" bønner man kan kjøpe online som man ikke får i butikken. Da kan man heller kjøpe en kvern til 1.000,- og kvalitetsbønner for de resterende 6.000,-.

 

Linken funker ikke TS så jeg kan ikke gi noe svar på forskjeller på de du har sett på, har sikkert ikke brukt dem selv så det har vel ikke noe å si alikevel :p:D

 

Edit; Ble noe skikkelig surr i teksten der :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at enkelte merker blir statusmerker, bare så det er sagt. Moccamaster har f.eks. blitt en standard innenfor kaffetraktere, og personlig er det rundt det nivået jeg vil anbefale folk å legge pengene sine i. 1500kr er ikke mye penger nå om dagen, og en Moccamaster er noe du stort sett slipper å bytte ut på noen tiår. En god kvern ved siden av, så er man dekket. 

 

Dyrere deluxe-traktere som har innebygget kvern, trakter mer kaffe på samme tid, trakter doble kanner og denslags er for spesielt interesserte, og koster følgelig mer enn det 95% av befolkningen kjøper. Siden du (TS) fotograferer, kan du gjerne sammenligne det med objektiver. Et 50mm-objektiv får du f.eks. i tre utgaver, til ca. 750kr, 3000kr og 11.500kr. Objektivene gir det samme utsnittet, men hver oppgradering hever bildekvaliteten og brukeropplevelsen. Fokus er raskere, mer nøyaktig og stillegående, mer lys slippes inn, bakgrunnsuskarpheten blir penere, etc.

Lenke til kommentar

Det er ofte at det billigere alternativet er bedre enn det dyre pga at den dyre bare har et "statusmerke" og/ eller at det er funksjoner som ikke brukes til daglig som trekker opp prisen unødvendig mye.

 

Når man ser på anmeldelser fra forskjellige firmaer (blader, webaviser, etc) og privatpersoner så tar de veldig ofte prisen i betraktning når de gir terningkast. Hvis du velger en god trakter til 3.000,- og eneste forskjellen opp til 10.000,- saken er (f.eks) at den er raskere, har kvern og kan brygge to kopper samtidig så er det ikke verdt det pga alt annet man kan kjøpe for å få god kaffe for de 7.000,- man sparer.

 

Det er utrolig forskjell på kaffebønner og det finnes mye gode, "dyre" bønner man kan kjøpe online som man ikke får i butikken. Da kan man heller kjøpe en kvern til 1.000,- og kvalitetsbønner for de resterende 6.000,-.

 

Linken funker ikke TS så jeg kan ikke gi noe svar på forskjeller på de du har sett på, har sikkert ikke brukt dem selv så det har vel ikke noe å si alikevel :p:D

 

Edit; Ble noe skikkelig surr i teksten der :)

http://www.lefdal.com/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/ECAM22110B/delonghi-magnifica-kaffemaskin-ecam22110b-sort

 

og

 

http://www.lefdal.com/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/CM6310BLACK/miele-kaffemaskin-cm6310-sort

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil ha automatiske kaffemaskiner. Jeg skjønner enda mindre hvorfor folk vil ha billige automatiske kaffemaskiner. Du får det ikke stort bedre enn med en skikkelig kvern og Moccamaster, og da har du brukt 3000.

Jeg har faktisk en kvern fra wilfa, og en moccamaster. Er bare lei sur kaffe, får det til noen ganger. renset den her om dagen og det hjalp lite. Hvis noen av dere har en nøyaktig instruksjonsbok så tar jeg gjerne imot nøyaktige tips :-) Pleier å ta to skjeer på 10 gram mot en halv liter vann, samt satt filterholdern på halv.

Lenke til kommentar

Her er det vel plukket ut ytterpunktene. Blir som å sammenligne en billig FIat med en påkostet Mercedes. Mest fornuftige ville vel være å finne noe ca midt imellom.

 

Miele er (vanligvis) dyrest og har (nesten alltid) lengst levetid. Noen mener Miele er et overpriset merke, men det er ofte forskjell i levetid, finish, materialvalg og finesser. Den vanligste feilen på slike maskiner er feil eller slitasje på kvernen, og her tipper jeg Miele sin er i en helt annen kvalitet enn den billige fra DeLonghi.

 

DeLonghi leverer like dyre maskine som nevnet Miele og er vel en god produsent av kaffemaskiner som har modeller i alle prisnivåer. Hva med å filtrere ut alle modellene fra DeLonghi, så kan man se forskjellene i fuksjoner når prisen øker.

Lenke til kommentar

 

Her er det vel plukket ut ytterpunktene. Blir som å sammenligne en billig FIat med en påkostet Mercedes. Mest fornuftige ville vel være å finne noe ca midt imellom.

 

Miele er (vanligvis) dyrest og har (nesten alltid) lengst levetid. Noen mener Miele er et overpriset merke, men det er ofte forskjell i levetid, finish, materialvalg og finesser. Den vanligste feilen på slike maskiner er feil eller slitasje på kvernen, og her tipper jeg Miele sin er i en helt annen kvalitet enn den billige fra DeLonghi.

 

DeLonghi leverer like dyre maskine som nevnet Miele og er vel en god produsent av kaffemaskiner som har modeller i alle prisnivåer. Hva med å filtrere ut alle modellene fra DeLonghi, så kan man se forskjellene i fuksjoner når prisen øker.

 

Det jeg tenkte mest på var om smaker kaffen bedre for 10 lapper mer?

Lenke til kommentar

 

 

Her er det vel plukket ut ytterpunktene. Blir som å sammenligne en billig FIat med en påkostet Mercedes. Mest fornuftige ville vel være å finne noe ca midt imellom.

 

Miele er (vanligvis) dyrest og har (nesten alltid) lengst levetid. Noen mener Miele er et overpriset merke, men det er ofte forskjell i levetid, finish, materialvalg og finesser. Den vanligste feilen på slike maskiner er feil eller slitasje på kvernen, og her tipper jeg Miele sin er i en helt annen kvalitet enn den billige fra DeLonghi.

 

DeLonghi leverer like dyre maskine som nevnet Miele og er vel en god produsent av kaffemaskiner som har modeller i alle prisnivåer. Hva med å filtrere ut alle modellene fra DeLonghi, så kan man se forskjellene i fuksjoner når prisen øker.

Det jeg tenkte mest på var om smaker kaffen bedre for 10 lapper mer?

Javel. Jeg leste "Stor forskjell på kaffemaskiner? billig kontra dyr?" som spørsmål om maskinene. Står ingenting om smak...

 

Tror ikke det er så store forskjeller hvis man tilbreder det samme. Hvis man har i samme kaffebønnene så blir eventuell forskjell pga maling, temperatur og/eller tid. Og da kan det også bli litt subjektivt, folk kan ha forskjellig smak. Men dyre maskiner har vanligvis flere muligheter/typer. Kvalitet på kvern kan som sagt være forskjeller, kan jo være et regnestykke hvis en maskin koster dobbelt så mye og holder dobbelt så lenge.

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil ha automatiske kaffemaskiner. Jeg skjønner enda mindre hvorfor folk vil ha billige automatiske kaffemaskiner. Du får det ikke stort bedre enn med en skikkelig kvern og Moccamaster, og da har du brukt 3000.

Jeg har faktisk en kvern fra wilfa, og en moccamaster. Er bare lei sur kaffe, får det til noen ganger. renset den her om dagen og det hjalp lite. Hvis noen av dere har en nøyaktig instruksjonsbok så tar jeg gjerne imot nøyaktige tips :-) Pleier å ta to skjeer på 10 gram mot en halv liter vann, samt satt filterholdern på halv.

 

Minst 60 gram kaffe per liter vann. Selv bruker jeg vanlig ferdigkvernet Evergood og synes det blir helt topp. Tror Moccamaster-kaffe blir best hvis du lager en liter eller 1,25, det er det den er konstruert for. Måler du opp kaffen før du kverner er det nok best å bruke vekt. Den blir jo atskillig mer kompakt når den kvernes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, kaffen kan bli litt sur på Moccamaster. Tror det skyldes at den er for varm - prøv å legg ett kronestykke på plata der kanna står.

 

Når det gjelder dyre og rimeligere kaffemaskiner synes jeg ikke det er stor forskjell. Det som er mer irriterende er at folk kjøper kaffebønner til espressomaskinen og vice versa, det smaker skikkelig dritt uansett maskin. Så siden folk faktisk har problemer med å lage kaffe på helautomatiske maskiner kan en Dolce Gusto eller tilsvarende være ett vel så bra alternativ.

Lenke til kommentar

Gode råd for å lage god kaffe finnes her: http://kaffe.no/7-bud-for-god-kaffe/

 

For de som klager på Moccamaster: Gjør dere feilen som altfor mange gjør med vanlige kaffetraktere? Bare skyller glasskanna for så å bruke den for å fylle på nytt vann i vannbeholderen. Selv om det ikke synes, så ligger det igjen voks og smaksstoffer fra tidligere posjoner som blir med igjen og lager dårlig smak. Det vil også gjøre at det bygger seg opp "skitt" inne i trakteren som gjør at den må renses oftere. Fyll opp rent kaldt vann med noe annet som er helt rent/nyvasket. Skal man gjøre rent glasskanna holder det ikke å skylle i kaldt eller varmt vann, den må vaskes skikkelig med varmt vann og såpe som annen oppvask.

Kaffefilterene kan også utgjøre forskjell i smaken. Ikke bruk ublekede (brune) filtere.

Og som andre her har sagt, bruk riktig mengde (60-70g pr liter), og bruk god kaffe (-bønner) - men det litt subjektivt.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Til dere som kverner egne bønner på innebygget kvern eller ekstern:

I denne tråden har vi diskutert hvilken kaffemaskin eller trakter som er best, men kvernen som brukes er ofte like viktig. Selv om dere har maskiner med innebygget kvern eller bruker ekstern er det minst 2 ting dere må holde kontroll på om resultatet skal holde samme kvalitet hver gang.

  1. Er kvernsteinene sløve? Over tid bli kvernsteinene sløve, og da blir kverningen ujevn. Stor forskjell på størrelsen av kaffekornene kan gir variabelt resultat. Sløve steiner bruker også lengre tid på å male 60 g kaffe i motsetning til skarpe steiner. Har du innstilt kvernen til samme kverningsgrad og like mange sekunder som når maskinen var ny kommer du til å få et helt annerledes brygg.
  2. Forskjellig kaffe krever forskjellig kverningsgrad. Vi som er heldige å lage kaffe på "manuelle" espressomaskiner opplever veldig tydelig at hver kaffe krever forskjellig kverningsgrad for å bli så gode som mulig. Selv om vekten av kaffebønner er den samme så påvirker resultatet av brenningsgrad, ferskhet osv.

Om ikke du "leker" med innstillingene og bytter sløve kvernsteiner kan du få ustabilt resultat i koppen.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg fant ut av det, istedet for å ha den på halv åpning så satt jeg den på full (på filterholdern), selv ved halv kanne. Den smaker ihvertfall ikke surt lengre. :-) Fortsatt så kan man bruke espressomaskinene til å lage kaffe, de har ofte en egen knapp for større kopper enn espresso. tanken var om 10 lapper smaker bedre. Flere funksjoner er ikke viktig hvis kaffen smaker hærk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...