Gå til innhold

Erfaringer med dell 500m?


antevalante

Anbefalte innlegg

halla!

Har fådt i oppdrag å kjøpe bærbar maskin til min samboer (ser på det som en viktig og ærefull oppgave... :love: )
har sett på dell sin 500m og synes den ser bra ut. men er i tvil siden jeg leste testen ti barbara. 6 av 10 er jo ikke hurra akkurat...
men det som frister er det med complete care, det høres jo genialt ut!
har konfigurert en 500m ti ca 13250,- med complete care, printer, combo brenner, 512mb, og ryggsekk.

så lurer jeg på:

-er det noen som har erfaringer me denne maskinen? positivt og negativt?

-enn med complete care?

-finnes det bedre maskiner (andre levrandører) ti den prisen, med kvalitet, lite
støy og som er lett og liten?


-ante-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting du ikke har informert spesielt godt om er bruksområdet for maskinen. Det kan jo godt hende du klarer deg FINT med en maskin til 7995,- fra elkjøp. De har forøvrig forsikring i 3 år de også for ca 1000-1200 spenn ekstra (på en så rimelig maskin).

 

Ellers er IBM kongen på haugen når det gjelder kvalitet etc, men de tilbyr ingen complete care pakke (skadeforsikring vel å merke, de tilbyr 3 års garanti).

 

Mvh,

Kim

Lenke til kommentar

Bare positive ting å si om den og complete care herfra. Fikk samme oppgave som deg av en av mine mindre datakyndige kompiser, som trengte en laptop til skole og arbeid.

 

Jeg bruker en IBM T22 selv, men må innrømme at jeg nok ble litt misunnelig på 500m'en.... :)

 

Anbefaler at du går for den beste skjermen, da dette vil øke bruksverdien betraktelig. (1024x768 er i minste laget allerede i dag...)

 

Dette er i mine øyne en perfekt maskin for web, mail og office. Den er liten, lett, så godt som helt stille, utvikler nada varme og er rimelig kjapp. Skjermen er god, og det er også tastaturet. Rett og slett mye for pengene.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Synes 500m har fått et ufortjent godt rykte når det kommer til størrelsen. Den er ikke særlig liten og lett. Men i den prisklassen den opererer i er jeg enig i de som sier man får mye igjen for pengene. Kjøpte nettopp ei Dell maskin til min far. Tenkte jeg skulle ta 500m, men valgte i8600 istedet. Forsåvidt veldig glad for det. Selv om jeg aldri hadde kjøpt Dell om jeg fikk velge en gang til. Min første Dell opplevelse var faktisk å bli infisert av virus gjennom en av deres drivere, resten har ikke vært så positivt heller. Jeg anser Dell som useriøse i forhold til norsk standard. Velg deg ei Centrino maskin. Men ikke tro at du får ei veldig lita og kvalitetsmessig god maskin om du velger 500m. Vil anbefale deg å lese tester på nettet. Finnes en del engelske sider som er meget omfattende. www.anandtech.com er blant annet glimrende. Selv om de ikke har testet så veldig mange maskiner.

Lenke til kommentar

Synes vel kanskje tvert imot at m500 har fått et ufortjent dårlig rykte når det gjelder vekt...

 

Dell m500 - 2,26kg (14,1" - 70g mer med 6cell batteriet)

Acer 291LCi - 2,84kg (15")

Toshiba Tecra M1 - ca2,5 (14,1")

HP/COMPAQ nx7000 - 2,9kg (15,4" ws)

FS Amilo M7400 - 2,6kg (15")

 

Gadd ikke undersøke flere...

 

500m får man nå fra ca 10.500. Den nest billigste maskina på lista over er Acer 291LCi, den får man for rett under 13.000kr inklusive frakt.

 

Knut

 

Edit: m500 veier 2,46kg viser det seg...

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

Har hatt Dell 500m i ca 3 mnd.

Bare gode erfaringer.

 

Brukes den endel på batteri anbefales ekstra batteri.

Kjører da ca. 5 timer på batteri m/trådløst nettverk.

 

Den fikk trekk for billig kvalitet, det stemmer forsåvidt.

Men det merker man bare om man kjenner etter eller tenker på det.

Som i en test f.eks.

Maskinene er liten og lett nok om man ikke skal ha ultraportabel.

Lenke til kommentar
Synes 500m har fått et ufortjent godt rykte når det kommer til størrelsen. Den er ikke særlig liten og lett. Men i den prisklassen den opererer i er jeg enig i de som sier man får mye igjen for pengene. Kjøpte nettopp ei Dell maskin til min far. Tenkte jeg skulle ta 500m, men valgte i8600 istedet. Forsåvidt veldig glad for det. Selv om jeg aldri hadde kjøpt Dell om jeg fikk velge en gang til. Min første Dell opplevelse var faktisk å bli infisert av virus gjennom en av deres drivere, resten har ikke vært så positivt heller. Jeg anser Dell som useriøse i forhold til norsk standard. Velg deg ei Centrino maskin. Men ikke tro at du får ei veldig lita og kvalitetsmessig god maskin om du velger 500m. Vil anbefale deg å lese tester på nettet. Finnes en del engelske sider som er meget omfattende. www.anandtech.com er blant annet glimrende. Selv om de ikke har testet så veldig mange maskiner.

Må bare svare på denne:

 

- I en annen tråd om ultraportable ble en eller annen Zepto på 2,5 kilo anbefalt, og som i svaret lenger opp er den lettere en de fleste i sitt segment (pris).

 

- Virus fra drivere? Tøv.

 

- Når du sier at Dell er useriøse i forhold til norsk standard, hva mener du egentlig da?

 

- 500m er ei Centrino-maskin.

 

Såh til mitt inntrykk. Fikk låne ei maskin ei lita uke, og ble positivt overraska, spesielt av kvaliteten på skjermen, men også ytelsen på det integrerte grafikkortet (måtte teste, og det var bedre enn jeg trodde). Syns ikke den blå plastikken rundt pekeplata var særlig pen, men det er en smakssak.

Bra batteri har den også, syns jeg.

Men jeg har ikke råd til å kjøpe enda, men vi får se...

 

Tror kona di blir fornøyd med den, jeg.

Lenke til kommentar
Dell m500 - 2,26kg (14,1" - 70g mer med 6cell batteriet)

 

Feil. Dvs. det der er vekta uten cdstasjon.

 

Skal du ha Dell 500m med cdstasjon og normalt batteri. Vil med andre ord vekten bli høyere og batterilevetiden vil sannsynligvis ligge rundt 2.5t (oppgitt på dell.no). Barbara har selv testet og oppgir batterilevetid til å være 208min.

Lenke til kommentar

Hmm, dette kom ikke frem så veldig tydelig på dell sine sider, men det er riktig at 2,26kg er vekt uten cdrom, vekt med er oppgitt til 2,46kg. Tar man med 6cell batteriet som gir rett over 3,5t batteritid så veier denne rett over 2,5kg. Fortsatt ikke veldig tung. Veier ca det samme som Tecra maskina, og den koster rundt 20k.

 

K

Lenke til kommentar

Jeg går selv å tenker på en bærbar i samme prisklasse. Men jeg liker ikke helt dell.

Multicom har foresten senket prisene på sin green551 serie idag. Tror selv jeg blir å kjøpe en slik. Gamle priser i parantes.

 

Green C1300 12195,- (12495)

Green C1400 13195,- (13995)

Green C1500 14995,- (15995)

Green C1600 Uforandret

Lenke til kommentar

Til xstian:

 

Skrev aldri at 500m ikke er ei Centrinomaskin. Men jeg ser at den kan misforståes i innlegget mitt. Poenget var at velg noe annet enn 500m, men ikke velg noe som ikke er Centrino.

 

Og når det kommer til virus på driver så er nok det korrekt at jeg ble infisert. Driveren jeg fikk med på cd funket ikke. Dermed måtte jeg laste ned en. En driver som inneholdt et virus. Hvordan du kan lage et poeng av at det er tøv fatter jeg ikke.

 

Når det kommer til useriøse handler det om deres strategi. Men alltid nye tilbud. Problemet er at deres tilbud ikke er tilbud. For når et tilbud går ut dukker det alltid opp et nytt et. Gjerne et som er bedre. Nesten vanskelig å kjøpe ei Dellmaskin til "full" pris. De gir med andre ord kunden en følelse av å få noe på tilbud som ikke er det.

Lenke til kommentar

Sitter her med en 500m, har fundert på å gå over til en iBook. Men har hver ganger kommer frem til at denne løsningen fungerer meget bra for meg. Går siste året på videregående og har maskinen med meg til skolen hver dag i sekken. Har laget en kasse til den av tre som den ligger i, da er skjermen beksyttet mot støt fra bøker ol. Maskinen er ikke den mest robuste, men det er også det eneste jeg har å ustette på denne maskinen. Alt annet fungerer som det er tenkt. Hvis maskinen skal benyttes mye der det kan være vrient å få tak i strøm anbefaler jeg at hun kjøper med ekstra batteri med en gang. Jeg har over 6 timers batteritid selv med full lys styrke og wlan aktivert. Er det noe du lurer på så spørr her eller send PM.

Lenke til kommentar

Veide min 500m nå! Den kom på litt over 2,3 kg. Dinside.no kaller faktisk maskiner under 2,5 kg for ultraportable faktisk.

 

500m er også en maskin som er bygget rundt en 14,1 tommers skjerm dvs at det ikke er en maskin tilpasset en 15" skjerm som har blitt degradert med 14,1" skjerm som de aller flesta andre maskiner med 14,1" skjermer er. Dvs at derfor er den blitt liten og kompakt.

 

Så vidt jeg vet finnes det ingen andre maskiner i denne klassen.

 

Plasten kan virke litt billig det skal jeg innrømme men man kan ikke vente alt til den prisen heller.

 

Skjermen er meget lyssterk og bra.

 

Det største plusset med en 500m er at det finnes ett program som styrer viften. Vifta på centrino maskiner pleier å være veldig stille men ikke stille nok for meg. Jeg vil ha det helt lydløst. Nå har jeg stilt den inn så vifta starter ved 60 grader celsius. Det vil se at vifta så og si ALDRI starter. Kun ved dekoding av mpeg4 over lengre tid starter den nå! PROSESSOREN KAN IKKE TA SKADE AV DETTE NEI.

Lenke til kommentar
Prisene vil vel trolig gå enda mer ned mot/over jul, da den nye prosessoren kommer for fullt... *har is i magen, venter til etter jul*

Tvilsomt om prisene kommer til å sunke noe særlig før jul.

I juletiden er det stor etterspørsel.

 

 

Og maskiner med de nye CPU'ene trenger noen uker før de finner veien til Norge.

 

 

Tror ikke prisene kommer til å gå noe særlig ned før januar.

Lenke til kommentar

THANK YOU GAYS!

 

har lært masse!

men og fådt flere spm:

 

Equinox:

Bruksomerådet ti maskinen hennes: primert lekser, surfing, dvd spiller ti tven,

rippping av private dvd filmer og litt spilling... og maskinen må holde et par år når det gjelder kvalitet og hardware... og tråløst nettverk er jo viktig.

 

-hvor mange rpm har 30gb hdd`en?

 

-funker ekstern hdd greit på 500m?

 

-og hvilket er best av maxtor og western?

 

-hvordan er dvd film kvaliteten på skjermen eller tven?

 

-noen som har erfaringer med den eksterne audigy2 lykortet?

 

-også det med garanti og reklamasjons rett... så litt på dell`s hjemmeside, men det va veldig uoversiktelig og det stod på engelsk:/

hvor mange år er det egentlig?

 

-jeg hadde tenkt å ta 3 års complete care, 1724 stod det i brosyren jeg har, men da jeg pratet med dell sa dem at det ikke går, at jeg må ta på-stedet-service neste arbeidadag og hente henteservice får å få 3 års complete care, og ble det jo nesten 5k ekstra!

noen som har 3 års complete care uten det andre dilldallet??

 

-noen med erfaringer fra de nye dell printerne A920 eller A940?

 

 

 

:woot:

Lenke til kommentar

Har sett en del på 500m jeg og, men etter jeg så Green C1400 frsiter den mye mer.

 

Dell 500m er en skikkelig plast haug med et lite fengende grått utsende. det integrerte skjermkortet er bånn - gir ca 1900 poeng i 3dmark2001 Green pcene gir over 7000 med Rad9000 kortet. Dette er ikke alle som har bruk et 3d kort sef. , men de fleste ønsker vel en maskin som er litt allsidig slik at den også kan brukes til multimedia inneimellom.

 

Dell 500m er også en tjukk liten kar etter min mening, like tjukk som en typisk celeron basert maskin. :shrug: legger man til dårlig batterilevetid er det lett å forstå at man absolutt ikke får mer en man betaler for når det gjelder 500m. 500m har dessuten vært veldig lenge på markedet nå og blir sikkert snart erstattet eav en annen maskin.

Lenke til kommentar

kanskje han mener alle dell sine knall tilbud med forbehold om trykkfeil :lol: . Heh så ringer man etter å ha lest dell blekka og sier du skal bestille en 500m maskin til en bra pris (7000eks mva) og får til svar: "ehhhh det er desverre en skrivefeil, men hva med en lattitude d400 til 5-6000 kr. mer ?", "jeg skal være ekstra grei og fiske deg en cd combo løsning også hvis du ikke forteller andre her på huset om det". haha teite folk. Og så nøyaktig en uke senere ringer de deg og spørr om du har tenkt noe mer på den /(%¤# d400 maskina. :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...