Gå til innhold

Oktoberfest 2015 - Juliess - 50mm f/1.8 STM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk tatt bilder nesten hver dag, og fokuset har vært på bakgrunn + å unngå harde skygger + naturlig lys. Min stakkars samboer har fått gjennomgå, og jeg har konkludert med at 80cm reflektor er ubrukelig å styre med alene. 

 

Poster et bilde hvor jeg er fornøyd med etterbehandlingen og selve svarthvitt, men han ser jo ikke helt fornøyd ut da :) . Bildet ble tatt i en helt vanvittig solnedgang og var veldig rødt.

 

Har klønet til ett eller annet under eksportering til jpg så det ser jo ikke bra ut i 100%. Jeg lover at det egentlig er skarpt!

 

post-104005-0-18055400-1443984398_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ble et helt greit portrett, det der..  :)

Enig. Helt greit!

 

Et godt portrett med godt lys. Gjør seg i S/H ☺

Takk :) . Ja, jeg ble overrasket da jeg konverterte, syns tonene ble veldig fine.

 

 

....jeg har konkludert med at 80cm reflektor er ubrukelig å styre med alene...

Feil konklusjon.....motivet har som regel et par armer som kan holde reflektoren mens du tar bildet? 

Joda, forsåvidt. Men blir det ikke litt klønete med folk man ikke kjenner f. eks? At det er enklere å gjøre personen komfortabel uten at de selv må holde reflektoren? Eller blir det motsatt, at de får noe å gjøre og kanskje slapper mer av?

....er det rart jeg har fått en bok om overanalysering....

 

----------

Her er et nytt bilde fra dagen etter det andre, jeg har klart å fjerne støy OG eksportere sånn at det ikke ser helt ræva ut. Hurra!

Syns uttrykket her er mye bedre, fikk han til å myse uten å miste øynene helt. Litt skrått med overkroppen, kunne vært mer skråstilt med skuldrene men jeg har jo ikke instruert eller tenkt noe over det mens vi holdt på. Er bakgrunnen kjedelig, grei eller intetsigende kanskje?

Jeg liker lyset veldig godt.

 

21355911073_f7370585fb_z.jpg

Christer 2 by Julie SS, on Flickr

Er det noen måte å få forhåndsvisningen i forum til å se skarp ut? Ser alltid mye bedre ut på Flickr, men jeg har jo sett at flere av dere andre har skarpe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

....blir det ikke litt klønete med folk man ikke kjenner f. eks? At det er enklere å gjøre personen komfortabel uten at de selv må holde reflektoren? Eller blir det motsatt, at de får noe å gjøre og kanskje slapper mer av?

.....jeg har jo ikke instruert eller tenkt noe over det mens vi holdt på. Er bakgrunnen kjedelig, grei eller intetsigende kanskje?

Jeg liker lyset veldig godt.

Som fotograf bør du lære deg å "styre" motivet slik at du får de resultatene du ønsker. God og avslappende kommunikasjon med motivet vil hjelpe deg mye lettere mot målet...

Mennesker trives best når man har noe å fikle med....de fleste sliter med å finne et sted å plassere armer og bein og da er det fint at du benytter situasjonen til å la motivet ha noen enkle oppgaver mens du instruerer og fotograferer.....

Når DOF'en er passe tynn blir bakgrunnen passe blurete så må du velge om du vil kombinere med litt kontrast.....

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se er da det første portrettet sylskarpt? Gråtonene er behagelige også. Kanskje ansiktsuttrykket er bedre på portrett nr. 2, men jeg likte bakgrunnen bedre på eneren. Tror ellers ikke jeg er den beste til å gi råd om portrettfoto, er temmelig blank på det siden jeg sjelden tar bilder av mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg synes nr. 2 ble bra. Lyset er fint, han virker avslappet og ikke tilgjort. Bakgrunnen er også rolig og fin.

 

Jeg har ikke så greie på portrettfoto, men jeg synes nummer 2 ble veldig bra. Godt lys, rolig bakgrunn, fin plassering av modellen, og et uttrykk der jeg nesten føler at han ser gjennom meg.

 

Enig med Keyzer28, dette ser bra ut. Godt og naturlig portrett. Og nå har du fått din første follower på flickr :)

 

Henning

Takk, det var da veldig hyggelig! Kanskje jeg skal begynne å legge ut litt mer bilder der da, og ikke bare testbilder eller bilder som skal hit.

 

Enig med foregående, det siste portrettet var best, føler at jeg får blikkontakt, og da blir det mer interessant. 

 

 

Ble jo skikkelig bra, det andre... Liker! :)

 

 

Likte stemningen i det siste bildet ditt!! Men ligger ikke fokuset på nesetippen her?? 

Jeg er litt usikker. Jeg tror kanskje jeg har ødelagt skarpheten i øyeområdet litt da jeg røret rundt i Photoshop.

 

Så vidt jeg kan se er da det første portrettet sylskarpt? Gråtonene er behagelige også. Kanskje ansiktsuttrykket er bedre på portrett nr. 2, men jeg likte bakgrunnen bedre på eneren. Tror ellers ikke jeg er den beste til å gi råd om portrettfoto, er temmelig blank på det siden jeg sjelden tar bilder av mennesker.

Ja, jeg tror det er det. Det ser veldig bra ut på skarpheten i full størrelse i originalfilen! :) Noterer bak øret at bakgrunnen er likt.

 

 

Takk for så mange kommentarer! Jeg har ikke noe greie på portrettfoto jeg heller, så jeg bare bruker dette for å øve meg.. det vises sikkert! Er like interessert i kommentarer fra dere andre som "ikke har greie" også, alt er nyttig for meg.

Lenke til kommentar

BjørnÅgeS: takk! :)
 
--------

7. oktober

Prøvde å ta noen bilder med min mamma idag. Det var ikke så lett! Endte opp med dette som en av mine favoritter for dagen. Har klart å bomme på fokus, så den sitter ikke 100%... duger som bilde på nettet da, syns jeg selv hvertfall.

Fant faktisk ganske mye fint lys inne i stallen ved døråpninger og vinduer + i det gamle hønsehuset.

Har gjort ett eller annet feil med konvertering igjen, og er for trøtt til å orke å trikse noe mer med det nå. Får prøve mer i morgen.

 

post-104005-0-62672300-1444253620_thumb.jpg

 

21405050113_031e80231c_z.jpg

My mother (resized) by Julie SS, on Flickr

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...