Gå til innhold

Oktoberfest 2015 - Juliess - 50mm f/1.8 STM


Anbefalte innlegg

Som JorunT og Thebon sier - bra portrett med dybde.

 

Fint portrett dette,hun leder oss på en måte inn døren som gir litt "story" til bildet,som alltid er bra:)

 

Jeg synes det ble et fint portrett av din mamma, likte at døren er på gløtt og du så vidt ser mørket innenfor

 

Takk :) . Ja, vi tenkte døra kunne bidra til en slags historie, har lest og sett at det kan gjøre bildet mer interessant. I dette tilfellet virket det.

Kan jo forresten nevne at hun tok dette som profilbilde og har fått 96 likes på det, og nesten 30 kommentarer. Jeg sammenlignet med gamle bilder og der var det maks rundt 20-30 på det mest likte. Hyggelig at mange syns mammaen min er fin på bildet da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser det med fokusen 7. oktober, men det synes bare når det blir blåst opp stort. Eller synes jeg den mursteinsbuen fungerer fint som innramming av hovedmotivet.

 

Portretter ser muligens best ut i portrettformat (overraskelse?). Derfor ser det best ut for meg med beskjæringen på høyre side. Men jeg synes også at redigeringsforslaget til flagerborg ellers ble en smule over-the-top.

Lenke til kommentar

Takk for de siste kommentarene her!

 

Har ikke fått tatt noe bilder av andre folk siden sist, så idag tenkte jeg at jeg får bare dra med meg svigermors ekstremt korte selvutløser ut (1m) og prøve å ta noen SELFIER! Jaaaaaa..... har ikke følt noe kleinere på lenge. 

 

Utfordring 1: få fokus til riktig sted

Utfordring 2: den alt for korte snora på selvutløseren

Utfordring 3: ikke så flink på lys enda

 

Jeg fikk prøvd meg på fire forskjellige typer lys og vinkler, og holdt på en stund (faktisk til sola duppet ned over horisonten).

Erfaring 1: ble veldig fint lys og myke skygger når jeg stod i skyggen og tok bilde inn i skyggen.

Erfaring 2: hjernen min sliter med å tenke riktige vinkler mtp hvor kameraet står hvis jeg vil bruke reflektor (jeg fikk reflektor til bursdagen min! En med to håndtak som det går an å holde rett ut, uten at den bøyer seg.. Phottix tror jeg). 

 

Legger ut et bilde fra idag, et typisk motlysbilde. Fokus har bommet grovt da, men jeg velger dette bildet likevel. 

 

post-104005-0-65362200-1444943655_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ganske så strevsomt å treffe 100% med fokus når du ikke kan se gjennom kamerasøkeren, jeg har forsøkt dette selv. Jeg brukte imidlertid forsinket selvutløser i kameraet, og ikke snor. Da var jeg ikke låst til noen bestemt avstand fra kameraet. Kanskje litt brutalt kutt i toppen(?). Motlyset fungerer bra.

Lenke til kommentar

Det ble enda et fint portrett-bilde - fine myke linjer og gråtoner.

Takk for det :)

 

Ganske så strevsomt å treffe 100% med fokus når du ikke kan se gjennom kamerasøkeren, jeg har forsøkt dette selv. Jeg brukte imidlertid forsinket selvutløser i kameraet, og ikke snor. Da var jeg ikke låst til noen bestemt avstand fra kameraet. Kanskje litt brutalt kutt i toppen(?). Motlyset fungerer bra.

Ja, jeg vurderte det, men følte at jeg kanskje fikk tatt flere bilder og ikke så mye frem og tilbake med selvutløser. Men ja, da ble jeg jo satt i en situasjon med andre utfordringer da, litt pest eller kolera det der.

Enig i at det ikke er det beste kuttet, men originalfilen ble dessverre sånn fra kamera. 

 

Ser ut til at du håndterer 50mm-eren bra! Synes selfieresultatet ble såpass bra at jeg ikke hadde gjettet selfie om det ikke ble opplyst i teksten.

Supert, det må jo være målet med en skikkelig selfie ;D !

 

Du kom nå helt greit fra det selvportrettet, da! Liker at du bruker s/h... :)

Takker. Ja, syns det er litt spennende å prøve innimellom, ikke alltid så lett å få til gode toner. 

 

Jeg synes du er modig, jeg, som presenterer en selfie, og du behøver ikke være misfornøyd med resultatet. Men jeg er enig i at det hadde vært en fordel å unngå skalpering.

Takk :)

 

Flott selvportrett :)

I tilfeller som dette er det praktisk med wifi og mobilapp. Fikk testet det litt på 70d, men jeg kjøpte 6d uten wifi. Savner det ikke stort, men praktisk når det trengs.

Det er helt sikkert sant! Jeg har aldri prøvd det på et kamera før, så jeg vet liksom ikke helt hva jeg eventuelt går glipp av der :D

 

 

Jeg legger ut et bilde til fra samme serie, jeg har litt dårlig samvittighet over at det ikke blir flere bilder her. Syns det er litt skummelt å ta bilde av andre + ting kommer i veien hele tiden. Unnskyldninger, unnskyldninger.. har kikket litt på noen av portrettforedragene som ligger ute fra fotomessen nå da, og tatt med meg noen gode tips. 

 

Bildet var veldig rødt så jeg har prøvd å roe det litt ned, uten å ta vekk varmen i det som kommer naturlig i den typen lys. 

 

post-104005-0-29578000-1445275150_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...