Gå til innhold

iPhone 6S er ikke vanntett, men er den vanntett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes altså ett dokumentert tilfelle av der to eksemplarer av disse telefonene ligger stille i et fat med minimalt vanntrykk i en time. Og garantien er ikke lengre gyldig etter det. Og en av telefonene tar synlig skade av det. Eventuelle senskader som korrosjon eller kondensering er ikke tatt høyde for.

 

Ja, det er sikkert bra at telefonene ikke ble mer skadet selv om du overhode ikke kan stole på det samme skjer med ditt eksemplar. Men det hadde vært svært mye bedre om telefonleverandørene bare rett og slett tok fingern ut og fikk på plass sertifisering, og da gjerne bedre enn IP67. Slik at du faktisk *kunne* forvente at det samme skjer med ditt eksemplar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes altså ett dokumentert tilfelle av der to eksemplarer av disse telefonene ligger stille i et fat med minimalt vanntrykk i en time. Og garantien er ikke lengre gyldig etter det. Og en av telefonene tar synlig skade av det. Eventuelle senskader som korrosjon eller kondensering er ikke tatt høyde for.

 

Ja, det er sikkert bra at telefonene ikke ble mer skadet selv om du overhode ikke kan stole på det samme skjer med ditt eksemplar. Men det hadde vært svært mye bedre om telefonleverandørene bare rett og slett tok fingern ut og fikk på plass sertifisering, og da gjerne bedre enn IP67. Slik at du faktisk *kunne* forvente at det samme skjer med ditt eksemplar.

 

nå har vel noen av sony sine faktisk ip68 ?

 

Det er vel markedet som har avvist at vanntett er kjekt, da det har vært et mulig valg lenge. men som bergenser må jeg si at det var grunnen til at jeg valgte min.

Lenke til kommentar

Hvor mange journalister jobber for tek.no? Føler de oppdaterer sjeldent og oversetter bare artikler fra andre. Itavisen er jo bedre.

 

Digi.no er egentlig mer interessant, her handler det kun om forbruker teknologi og hype rundt urealistiske teknologier som kanskje kommer om 100 år.

 

ITavisen er ikke noe bedre der 100% av artiklene er oversatt. Det man leser på andre dagens teknologi nettaviser er morgendagens nyheter for ITavisen.

Lenke til kommentar

 

sier markedet virkelig nei til vanntette telefoner ?

Virker sånn i Europa ihvertfall, da det stort sett kun er japanske produsenter som har vanntette telefoner idag ( og av de er det jo bare Sony som selges her til lands)...

 

Det er jo merkelig for her i Norge har man faktisk bruk for telefoner som tåler å bli brukt i regnvær uten at man risikerer at den blir ødelagt

Lenke til kommentar

Nå selger også Sony sine modeller ekstra godt i Norge i forhold til hva de gjør på verdensbasis.

 

Selv om det regner mye, betyr det ikke at folk nødvendigvis trenger en mobil som kan brukes i regnet. Mange velger noe annet, selv om de trenger det og. Det er jo ikke alltid folk tar på seg klær etter vær osv. Mennesker gjør ikke alltid det som er av størst praktisk nytte. Det er jo en helt annen diskusjon selvfølgelig.

 

Så har du jo og at LCD-skjermer ikke tåler å bli kaldere enn -5C om jeg ikke tar feil?(Krystallene fryser) mens OLED klarer seg i nærmere -35C. Selv om det skal litt til før det skjer da de ofte er i lommer, og generer varme selv. Der det er veldig kaldt derimot, kan de bli ødelagt lett om de ligger ute.

Lenke til kommentar

Vel, i følge "den andre artikkelen", så selges det i mye høyere grad vanntette telefoner i Japan, som har en utbredt badekultur. I Norge er det derimot et fåtall modeller som er sertifisert som vanntett/resistent. For noen år siden måtte man kjøpe en telefon med helt forferdelig ytelse, men nå har altså bl.a. Sony noen modeller. 

 

Jeg valgte å kjøpe en Z2 og sertifiseringen var en av de avgjørende grunnene til at jeg valgte en modell fra denne leverandøren. 

 

En ting er regnvær, en helt annen ting er snø. Hvor ligger telefonen når man måker snø, får gjennomvåte klær og samtidig svetter under jakka? Inne?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Nå selger også Sony sine modeller ekstra godt i Norge i forhold til hva de gjør på verdensbasis.

 

Selv om det regner mye, betyr det ikke at folk nødvendigvis trenger en mobil som kan brukes i regnet. Mange velger noe annet, selv om de trenger det og. Det er jo ikke alltid folk tar på seg klær etter vær osv. Mennesker gjør ikke alltid det som er av størst praktisk nytte. Det er jo en helt annen diskusjon selvfølgelig.

 

Så har du jo og at LCD-skjermer ikke tåler å bli kaldere enn -5C om jeg ikke tar feil?(Krystallene fryser) mens OLED klarer seg i nærmere -35C. Selv om det skal litt til før det skjer da de ofte er i lommer, og generer varme selv. Der det er veldig kaldt derimot, kan de bli ødelagt lett om de ligger ute.

En mobil brukes over alt

skulle man være så uheldig å ikke nå bussen , og blir stående ute i regnet og må ringe etter noen så ønsker man jo ikke at telfonen skal bli vannskadet

 

Da er det nokk at den blir utsatt for kadensen når man  går mellom varme og kalde områder 

 

siste jeg så en kuldetest av mobiler så var det faktisk Apple sin som kom dårligst ut  til tros for at det er den som skal være mest oppjaget  i mediene

Lenke til kommentar

vel ikke stol på alt du ser .. jeg spør meg hva slags vann han brukte vis du tenke litt sån =P, først av alt så er det store forskjeller mellom regn og destilert vann(vis man senge telefon ned i destilert van så er det ikke mulig kortslutte komponenter da destilert van ikke lede strøm) i tilleg komme tetthet, bedre forklart blir det sån : hvor stor / hva slags hull kan fuktighet komme in på ? mindre åpning tette bedre for vann men når det regne får man en aen faktor i tilleg. luftfuktighet. luftfuktighet er faktisk verre en vann fordi den lett kan komme innom små åpninger i forhold til vann . og vis det er ikke destilert vann men regn som inholde gjerne litt syre og diverse så ser ting helt annerledigs ut. det kan fort ødelege en telefon. så din s6 Edge slitte med regne og det er stor fahre for at også disse iphone vil sliter meg regn.. når det kommer til senke den i vann er jeg ganske usikkert . ut ifra videoen ser det faktisk ut det klarte holde litt vann unna da det ikek var noe vann under skjermen osv . noe som betyr at det er ikke store åpninger vann kan komme inpå og derfor telefon ikke direkte med engang tar skader. men over tid når ting tørke in og vanne ikke var destillert så slitte det med vannskader senere akkurat som din s6 edge gjør. helle testen er bare tull fordi den fortelle ikke mye borstett ifra vann kommer ikke direkte in. så miste den rask i toalet gjør nok neppe noen skader .. derimot senke den i timervis i vann. eller utsette den for høy luftfuktighet som vi slitte mer med her i norge gjør saken noe helt aent og testen oppe bare urelevant og tull i forhold hva vi faktisk slite med her i norge og hovedårsaken til vannskader( somer ikke miste telefoner i doen ) det er derfor også de tidligere omtalte vann merker på telefonene ofte var utløst når den skulle til service for helt andre årsaker

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå selger også Sony sine modeller ekstra godt i Norge i forhold til hva de gjør på verdensbasis.

 

Har ennå ikke til gode å se noen reelle tall på at Sony har større markedsandeler i Norge enn hva de har f.eks i Sverige, Spania og Nederland (hvor jeg ser Sony-telefoner "overalt", noe jeg ikke gjør når jeg er hjemme i Norge).

 

Mitt inntrykk, etter å ha bodd rundtom Europa ( og ellers i verden) de siste 7-8 årene, er at "flokk-mentaliteten" ( uten å prøve å få det til å bli et veldig negativt ladd ord) er større i Norge enn ellers i Europa, og uten å ha tall på det ville jeg nesten trodd at det var Apple som hadde større andeler i Norge enn ellers i verden.

Lenke til kommentar

På Netcom og Telenor lister så gjør Sony det bra.

 

Du må huske på at på verdensbasis så er de så små, at de aldri kommer med i rapporter over de største, så de har ikke mer enn et par prosenter globalt. Om det er flere her som kjøper sony enn Sverige, Nederland, Spania, resten av vest-Europa vet jeg ikke.

 

Apple har veeeldig klart høyere andel her, sammen med Samsung. Norge er absolutt ett Apple-land.

Lenke til kommentar

siste jeg så en kuldetest av mobiler så var det faktisk Apple sin som kom dårligst ut  til tros for at det er den som skal være mest oppjaget  i mediene

Det var i en test fra 2012, og det var telefoner fra den tiden som ble testet. Hvordan dagens aktuelle modeller fungerer i kulde, ville vært mer interessant.

 

Når det gjelder vann så kan det godt være at iPhone 6s og andre mobiler tåler en regnskur, eller til og med bli senket i vann, på kort sikt. Men over tid kan vann skape irr og skape senskader på den måten.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Det er og interessant at de dual-sourcer SoC er fra både Samsung og TSCM. De er forskjellige i både størrelse og egenskaper. De har altså brukt mye tid på å designe rundt disse forskjellige versjonene av A9. Blir spennende å se hvilken forskjell det utgjør i praksis (med benchmarks selvfølgelig. Forskjellen er umerkbar i vanlig bruk)

Lenke til kommentar

Det er og interessant at de dual-sourcer SoC er fra både Samsung og TSCM. De er forskjellige i både størrelse og egenskaper. De har altså brukt mye tid på å designe rundt disse forskjellige versjonene av A9. Blir spennende å se hvilken forskjell det utgjør i praksis (med benchmarks selvfølgelig. Forskjellen er umerkbar i vanlig bruk)

 

Hvorfor er det spennende om forskjellen er umerkbar ved vanlig bruk?

Lenke til kommentar

 

Det er og interessant at de dual-sourcer SoC er fra både Samsung og TSCM. De er forskjellige i både størrelse og egenskaper. De har altså brukt mye tid på å designe rundt disse forskjellige versjonene av A9. Blir spennende å se hvilken forskjell det utgjør i praksis (med benchmarks selvfølgelig. Forskjellen er umerkbar i vanlig bruk)

 

Hvorfor er det spennende om forskjellen er umerkbar ved vanlig bruk?

 

hva om den ikke er det ?

Lenke til kommentar

Her er iallfall Anandtech sine benchmarks av iPhone 6s. Kortversjonen: Den knuser alt annet av telefoner på ytelse. Det eneste stedet den ikke er raskest er på 3dmark physics og sequential read/write, og tidvis er den nærmere Surface 3 pro enn den er andre telefoner. 

 

http://www.anandtech.com/show/9662/iphone-6s-and-iphone-6s-plus-preliminary-results

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

Det er og interessant at de dual-sourcer SoC er fra både Samsung og TSCM. De er forskjellige i både størrelse og egenskaper. De har altså brukt mye tid på å designe rundt disse forskjellige versjonene av A9. Blir spennende å se hvilken forskjell det utgjør i praksis (med benchmarks selvfølgelig. Forskjellen er umerkbar i vanlig bruk)

 

Hvorfor er det spennende om forskjellen er umerkbar ved vanlig bruk?

 

hva om den ikke er det ?

 

 

Jeg finner det svært lite sannsynlig at Apple ville produsert A- og B-telefoner med ulik ytelse, så la oss ikke spekulere i det før det faktisk viser seg å være sant.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...