Gå til innhold

TEST: AMD Radeon R9 Fury


Anbefalte innlegg

 

Her lukter det NVIDIA fanboy på lang avstand må jeg si. NVIDIA har hatt problemer med DX12 og win10 og det er ikke benchmarkene/win10 sin feil siden AMD har hatt mye mindre problemer og bedre resultater. Også tror du virkelig AMD har bare brukt ALL sin tid på Fury serien, som faktisk er på linje med eller bedre enn 980/980ti noe annet er bare tull, og ikke gjort noe for neste generasjonen? Det blir litt for dumt.

 

 

Jeg beklager, men det blir bare latterlig. Jeg skriver ingenting som ikke er begrunnet med fakta, jeg har begrunnelse for alt jeg skriver om AMD og NVIDIA. Hvis du skal påstå noe som helst, så kom med faktisk begrunnelse. Ellers blir det bare et forsøk fra din side på å sverte meg personlig, og et personangrep mot meg.

 

Jeg lurer på hvordan du vet at nvidia har problemer med DX12? Du må nesten komme med en kilde her. Annet en tidlige tech demoer selvfølgelig. Noe som ville kreve at du enten jobber for NVIDIA eller en game dev som utvikler DX12. I så fall vil du lekke konfidensiell informasjon.

 

Kom med kilde som sier at nvidia drivere er dårlige for windows 10. Merkelig at du kan si dette når alle forumer overalt er fult med folk som sier NVIDIA har bedre drivere enn AMD. Når NVIDIA er tidligere ute med å støtte win 10, linux, SLI profiler for spill osv osv.

 

Jeg skriver de har brukt mye tid, noe de må ha gjort. Jeg skriver aldri all tid. Åpenbart at du er ute etter å omskrive det jeg sier for å passe til din påstand om at jeg er fanboy. Er dette måten du takler det på når noen kommer med ubehagelige fakta om AMD? Gå ut med personangrep mot dem og kalle dem fanboys?

 

Det ser litt dumt ut når den ene parten har massevis av bevis og begrunnelse for det han skriver, mens den andre kommer med påstander tatt ut av luften, og endrer på det den andre har skrevet for å passe til sin egen påstand om den andre brukeren.

 

Ville også vert fint om du ikke tok med så lange sitat, og selvfølgelig ikke skrive ting du ikke har grunnlag for, eller endre på det andre skriver......

 

 

Unnskyld for at du føler deg angrepet, viste ikke at du var så følsom for ordet "fanboy" selv om du ikke har noe problem med å slenge det ut mot andre selv. Du sier jeg må komme med kilder når alt du har av kilder er "forumer overalt"... Da kan jeg også si at jeg har hørt, sjett og lest i fra streamere på twitch, forumsider og yt videoer at NVIDIA har strevd MYE mer med drivere på win10 enn AMD. Det at NVIDIA kommer med drivere fortere kan kanskje være rett, men på de fleste spill forum/reddit/etc så hører jeg mer om NVIDIA problemer enn AMD. Selv har jeg en 7970ghz som kjører på win10 med nyeste driverne uten noe problem i det hele tatt. Ta et lite google søk så finner du lett mer enn nok kilder som bekrefter at AMD har så langt gjort det bedre med DX12 og win10, men det kan selvfølgelig endre seg.

 

Du sier også at det blir feil å vise eksempler i fra spill som er laget spesielt for AMD, men trur du virkelig NVIDIA viser til noe annet enn spill laget for NVIDIA i sine tester? Spill laget for AMD kommer til å kjøre bedre på AMD kort og spill laget for NVIDIA kommer til å kjøre best på NVIDIA kort, er da ikke så rart det. Desverre på grunn av at NVIDIA har hatt forspranget opp til nå er det mye mer spill laget for NVIDIA enn AMD, noe som kommer godt frem når du drar frem hairworks og all den dritten der.

 

Alt du sier er bare pro-NVIDIA og anti-AMD, uten å engang drøfte og innse at NVIDIA er ikke konge på alt lenger. For meg selv kommer nok mitt neste kort til å bli NVIDIA, men håper virkelig AMD kan ta seg opp. Derimot det å si at NVIDIA er best på ALT bortsett fra pris er noe i fortiden og rett og slett ikke sant lenger.

 

Også jeg kan da sitere så lange sitat som jeg vil, det har ikke du noe med og endrer ikke noe i diskusjonen...

Endret av samobil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Da tror jeg du har lest feil.

Kortet er på ingen måte en flopp , R9 Fury X derimot innfridde ikke 100% i forhold til forventningene , men er uansett et bra produkt som leverer ytelse på nivå eller over Nvida sitt 980 ti.

 

Dette kortet er billigere , har lavere OC potensiale  og trekker mindre strøm enn Fury X uten at det påvirker ytelsen i alt for stor grad. Justerer man også strømforbruket i forhold til ønsket fps så ser man også at det totale effektforbruket faktisk blir langt bedre enn før , dette er funksjonalitet som jeg har testet ut nå i de siste 2-3 driverne og ser ut til å fungere bra uten at det går utover ytelsen i spill ( I forhold til skjermen man bruker).

 

Dette er også en ting jeg gjerne hadde ønsket at Smedsrud og tek sine journalister har kunnet utdypet og ikke minst har de gjort en liten blemme når de sammenligner både 980 og 980 TI som har forskjellig TDP , henholdsvis 175 og 250 , det høres nesten ut som at man kun sammenligner med 980 (selv om grafene har med 980 TI ) og siden sistenevnte kort er den direkte konkurrenten til Amd så hadde det vært greit å sammenligne med denne (eller i det minste påpeke TDP på begge Nvidia kortene i tekstformat).

 

Det hadde også vært fint å fått med strømforbruket ved overklokking som er et av ankepunktene mange entusiaster påpeker for å nettopp kjøpe et Nvidia kort kontra et Amd kort , utifra hva jeg har sett så går dette kraftig opp for begge partene , såpass mye at Nvidia kortene faktisk trekker svært mye mer strøm , men igjen fint å fått testet ordentlig.

 

Jeg beklager, men bare en fanboy ville sagt at dette kortet leverer ytelse på nivå med GTX 980 Ti. AMD har et kort over dette, og DET kortet er alle enige om at leverer lik ytelse som GTX 980 Ti. Det går utrolig godt frem av alle tester at dette kortet er MELLOM 980 og 980 Ti. Det at du trekker frem ashes of singularity og shadow of mordor blir jo bare dumt. 

Du har sett på spill som ashes of singularity åpenbart.

 

Sitat fra anandtech-testen:

To say that a preview benchmark is somewhere from 50% to 90% representative of the final product is not much of a bold statement to make in these circumstances, but between those two numbers can be a world of difference.

 

Personlig venter jeg på faktiske benchmarks av vanlige DX12 titler, ikke disse preview benchmarksene. Det representerer ikke virkelige scenarioer. Spesielt IKKE ashes of singularity. Det å bare nevne spillet som en sammenligning er AMD fanboy. Skal vi kanskje se hvordan AMD gjør det i Project: CARS? Skal vi ta en liten test med Hairworks i Witcher 3? Så ikke ta spilltitler som blir presentert på scenen sammen med fury kort.

 

Jeg ser veldig mye av typen benchmarks som viser at fury serien skulle bli utrolig bra. AMD sin nye gen med GPUer kommer til å få dem tilbake. Zen kommer til å slå ut Intel osv osv. Så kommer virkeligheten, og AMD er plutselig ikke så fantastisk lengre. Dermed tror jeg det er best å vente med konklusjoner, til vi faktisk har skikkelige svar. Hvordan kan vi og vite at Pascal ikke er bygd for DX12 og knuser AMD? Det eneste vi har er tester som indikerer at AMD kommer til å ha bedre ytelse i DX12 vs NVIDIA.

 

 

Du bør kanskje lese igjen og se hva jeg skriver.

I de første settningene snakker jeg om FURY X , 4 rader lenger ned skriver jeg derimot "DETTE kortet  har lavere OC potensiale og trekker mindre strøm enn Fury X uten at det påvirker ytelsen i alt for stor grad."

Jeg regner med du ser forskjellen?

 

I forhold til kommentaren din om TDP så kan du være litt mer saklig , jeg påpekte at dette ikke kom godt nok fram i artikkelen og siden man sammenligner både 980 og 980 ti så er det greit for forbrukeren å se at disse også har forskjellig strømforbruk. TDP på Nvidia sitt kort og Amd sitt kort er -25W i favør av Nvidia (om jeg ikke blingser helt her da jeg mener TDP er på 275W på Amd Fury ) , hva kortene faktisk trekker derimot av strøm kan variere og dette er noe man bør være flink til å teste ut.

 

Det som er ganske utrolig er at når man faktisk uttaler seg basert på den kunnskapen man har tilgjengelig og i tillegg er åpen om det ( "Personlig utifra DX12 tester så ser det ut som at Amd rett og slett fungerer bedre enn Nvidia på Windows 10 , om det fortsetter sånn i fremtiden er vanskelig å si." ) så blir jeg ganske imponert over at folk blir så blinde og flyr i tottene på hverandre når man påpeker at ytelsen akkurat nå i DX12 ser ut til å gagne Amd produktene og at det ikke lenger er så stor forskjell mellom Nvidia og Amd der.

 

Siden du sier at du har lest innleggene mine , har du da lagt merke til at jeg også anbefaler Nvidia produkter? Jeg prøver faktisk å gi gode råd utifra bruksmønster og litt preferanser til de som til syvende og sist skal sitte med skjermkortet og spille X titler... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er ganske utrolig er at når man faktisk uttaler seg basert på den kunnskapen man har tilgjengelig og i tillegg er åpen om det ( "Personlig utifra DX12 tester så ser det ut som at Amd rett og slett fungerer bedre enn Nvidia på Windows 10 , om det fortsetter sånn i fremtiden er vanskelig å si." ) 

 

så blir jeg ganske imponert over at folk blir så blinde og flyr i tottene på hverandre når man påpeker at ytelsen akkurat nå i DX12 ser ut til å gagne Amd produktene og at det ikke lenger er så stor forskjell mellom Nvidia og Amd der.

Kunnskapen sier vel at det fremdeles er flere måneder til det kommer noen særlige spillbare DX12 spill. Så vidt jeg vet er det to techdemoer ute nå.

 

Klarer ikke å se hvordan AMD "fungerer bedre" i Fable Legends for eksempel. Greit, I følge AnandTech ligger 980 Ti ca. 10% over Fury X med untak av i 720p, der ser det ut som at AMD sin driver er bedre optimert. AMD leverte vel også en "optimert" driver til denne techdemoen, noe Nvidia så vidt jeg vet ikke prioriterte.

 

AnandTech konkluderer også med at AMD og Nvidia har hver sine sterke sider også i DX12 (slik også er tilfellet i DX11):

 

When we do a direct comparison for AMD’s Fury X and NVIDIA’s GTX 980 Ti in the render sub-category results for 4K using a Core i7, both AMD and NVIDIA have their strong points in this benchmark. NVIDIA favors illumination, compute shader work and GBuffer rendering where AMD favors post processing, transparency and dynamic lighting.

Hvis man på må trekke noen konklusjoner ut i fra disse datapunktene så har AMD uten tvil prioritert DX12 driver. Etter min mening var dette en dårlig avgjørelse. Det er enda lenge til det kommer noe særlig som bruker DX12. Majoriteten av spill det neste året kommer til å bruke DX11.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

ingen er helt nøytrale og kun se på hva som teknisk sett er best ol. Ingen. Noen er mere fan av ett selskap en andre, men ingen er helt nøytrale.

 

Selv er jeg litt mere mot AMD, men jeg vet at jeg er det, men vet også at Nvidia har noen produkter som er bedre en AMD.

Lenke til kommentar

 

Du bør kanskje lese igjen og se hva jeg skriver.

I de første settningene snakker jeg om FURY X , 4 rader lenger ned skriver jeg derimot "DETTE kortet  har lavere OC potensiale og trekker mindre strøm enn Fury X uten at det påvirker ytelsen i alt for stor grad."

Jeg regner med du ser forskjellen?

 

I forhold til kommentaren din om TDP så kan du være litt mer saklig , jeg påpekte at dette ikke kom godt nok fram i artikkelen og siden man sammenligner både 980 og 980 ti så er det greit for forbrukeren å se at disse også har forskjellig strømforbruk. TDP på Nvidia sitt kort og Amd sitt kort er -25W i favør av Nvidia (om jeg ikke blingser helt her da jeg mener TDP er på 275W på Amd Fury ) , hva kortene faktisk trekker derimot av strøm kan variere og dette er noe man bør være flink til å teste ut.

 

Det som er ganske utrolig er at når man faktisk uttaler seg basert på den kunnskapen man har tilgjengelig og i tillegg er åpen om det ( "Personlig utifra DX12 tester så ser det ut som at Amd rett og slett fungerer bedre enn Nvidia på Windows 10 , om det fortsetter sånn i fremtiden er vanskelig å si." ) så blir jeg ganske imponert over at folk blir så blinde og flyr i tottene på hverandre når man påpeker at ytelsen akkurat nå i DX12 ser ut til å gagne Amd produktene og at det ikke lenger er så stor forskjell mellom Nvidia og Amd der.

 

Siden du sier at du har lest innleggene mine , har du da lagt merke til at jeg også anbefaler Nvidia produkter? Jeg prøver faktisk å gi gode råd utifra bruksmønster og litt preferanser til de som til syvende og sist skal sitte med skjermkortet og spille X titler... 

 

Ser jeg blandet litt der ja. Beklager det. Det du skriver er helt korrekt med at Fury er på nivå og av og til yter bedre enn 980 Ti.

 

Som sagt, forskjellen i strømforbruk er på alle testsider større enn 25W. Så det å bringe inn TDP hjelper jo lite, da det viser et dårlig bilde, siden produsentene åpenbart bruker forskjellige kriterier for TDP ratingen sin. Ellers enig i at de kunne påpekt strømforbruk til 980 og 980 Ti, siden dette kortet er mellom disse to kortene.

 

 

"Rett og slett bedre enn Nvidia" blir jo feil uansett. Som HKS skriver så viser anandtech sine tester at de er gode på forskjellige ting. Det vi har av materiale til nå er et så svak og dårlig grunnlag at det ikke kan brukes som annet en pekepinn. Det kan godt være at Nvidia hadde hatt 5% ledelse hvis en skikkelig DX12 tittel ble sluppet i morgen. Det er godt innenfor marginene det. Anandtech skrev ve 50-90% sikkerhet?  Så da må du se fra en spesiell side hvis du kan gjøre deg opp en mening om at den ene har en fordel, når testsiden selv ikke kan konkludere med noe pga usikkerheten. Annet enn at det er tydelig hvilke kategorier de ulike satser på. 

 

 

Unnskyld for at du føler deg angrepet, viste ikke at du var så følsom for ordet "fanboy" selv om du ikke har noe problem med å slenge det ut mot andre selv. Du sier jeg må komme med kilder når alt du har av kilder er "forumer overalt"... Da kan jeg også si at jeg har hørt, sjett og lest i fra streamere på twitch, forumsider og yt videoer at NVIDIA har strevd MYE mer med drivere på win10 enn AMD. Det at NVIDIA kommer med drivere fortere kan kanskje være rett, men på de fleste spill forum/reddit/etc så hører jeg mer om NVIDIA problemer enn AMD. Selv har jeg en 7970ghz som kjører på win10 med nyeste driverne uten noe problem i det hele tatt. Ta et lite google søk så finner du lett mer enn nok kilder som bekrefter at AMD har så langt gjort det bedre med DX12 og win10, men det kan selvfølgelig endre seg.

 

Du sier også at det blir feil å vise eksempler i fra spill som er laget spesielt for AMD, men trur du virkelig NVIDIA viser til noe annet enn spill laget for NVIDIA i sine tester? Spill laget for AMD kommer til å kjøre bedre på AMD kort og spill laget for NVIDIA kommer til å kjøre best på NVIDIA kort, er da ikke så rart det. Desverre på grunn av at NVIDIA har hatt forspranget opp til nå er det mye mer spill laget for NVIDIA enn AMD, noe som kommer godt frem når du drar frem hairworks og all den dritten der.

 

Alt du sier er bare pro-NVIDIA og anti-AMD, uten å engang drøfte og innse at NVIDIA er ikke konge på alt lenger. For meg selv kommer nok mitt neste kort til å bli NVIDIA, men håper virkelig AMD kan ta seg opp. Derimot det å si at NVIDIA er best på ALT bortsett fra pris er noe i fortiden og rett og slett ikke sant lenger.

 

Også jeg kan da sitere så lange sitat som jeg vil, det har ikke du noe med og endrer ikke noe i diskusjonen...

 

Jeg er ikke følsom, jeg bare advarer deg om at personangrep ikke er greit. Setningen din sier litt om ditt forhold til personangrep....

 

Jeg brukte det som argument fordi det er utrolig vanlig at folk skriver at NVIDIA har bedre drivere enn AMD. Selv om det ikke stemmer lengre, så er det veldig mange som synes at det er slik likevel. Du kan og se på diskusjoner her på forumet og se det samme. Men jeg prøver ikke å bevise noe med dette, jeg sier bare at de fleste er av den oppfatning. Så hvis du skal komme og si at AMD er best, da må du komme med kilder.

 

Det er lett å google og finne frem kilder? Hvorfor gjør du det ikke da? Jeg er også på forum. Forum med masse NVIDIA brukere, som skriver om problemer hvis de har dem. Folk som bytter sitt 970, når de fikk vite at de siste 512 mb var saktere... Likevel, ikke en eneste sak om dårlige nvidia drivere i windows 10, ikke noe om problemer med nvidia.

 

Det finnes ingen kilder for at noen er bedre enn andre i DX12.

 

Det blir ikke rett å vise til nvidia eksempler heller. Så du viser til nøytrale tester. Ganske enkelt og greit...

 

Igjen så sier du at jeg sier mye pro-NVIDIA og anti-AMD, men du har ingen mulighet til å vise hvor jeg gjør det. Hvorfor? Fordi jeg gjør det ikke. Igjen så skriver du noe jeg aldri har skrevet: " Derimot det å si at NVIDIA er best på ALT bortsett fra pris er noe i fortiden og rett og slett ikke sant lenger."

Jeg synes det er merkelig at folk kan skrive hva de vil om andre på forumene, og aktivt gå på person for å sværte dem uten noen konsekvenser. Burde ikke diskusjoner her gå på sak?

 

Jeg sa det med sitat slik at det blir enklere for alle å holde oversikt, og å finne det de vil og lese det de vil. Igjen viser setningen litt om dine tanker rundt andre på forumet...

 

Jeg har ellers aldri kalt noen en fanboy heller. Jeg skrev at bare en fanboy ville sagt at Fury har samme ytelse, og i noen tilfeller over GTX 980 Ti. Jeg skriver ikke at folk er fanboys uten videre, fordi jeg vet hvor lett det er at jeg leser feil, en misforståelse, eller at noen andre gjorde en feil, denne gangen viste det seg at jeg hadde lest feil og blandet fury/fury x. Så da har altså ingen sagt at Fury yter likt som 980 Ti, så da er det altså ingen fanboys :)

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Jeg er ikke følsom, jeg bare advarer deg om at personangrep ikke er greit. Setningen din sier litt om ditt forhold til personangrep....

 

Jeg brukte det som argument fordi det er utrolig vanlig at folk skriver at NVIDIA har bedre drivere enn AMD. Selv om det ikke stemmer lengre, så er det veldig mange som synes at det er slik likevel. Du kan og se på diskusjoner her på forumet og se det samme. Men jeg prøver ikke å bevise noe med dette, jeg sier bare at de fleste er av den oppfatning. Så hvis du skal komme og si at AMD er best, da må du komme med kilder.

 

Det er lett å google og finne frem kilder? Hvorfor gjør du det ikke da? Jeg er også på forum. Forum med masse NVIDIA brukere, som skriver om problemer hvis de har dem. Folk som bytter sitt 970, når de fikk vite at de siste 512 mb var saktere... Likevel, ikke en eneste sak om dårlige nvidia drivere i windows 10, ikke noe om problemer med nvidia.

 

Det finnes ingen kilder for at noen er bedre enn andre i DX12.

 

Det blir ikke rett å vise til nvidia eksempler heller. Så du viser til nøytrale tester. Ganske enkelt og greit...

 

Igjen så sier du at jeg sier mye pro-NVIDIA og anti-AMD, men du har ingen mulighet til å vise hvor jeg gjør det. Hvorfor? Fordi jeg gjør det ikke. Igjen så skriver du noe jeg aldri har skrevet: " Derimot det å si at NVIDIA er best på ALT bortsett fra pris er noe i fortiden og rett og slett ikke sant lenger."

Jeg synes det er merkelig at folk kan skrive hva de vil om andre på forumene, og aktivt gå på person for å sværte dem uten noen konsekvenser. Burde ikke diskusjoner her gå på sak?

 

Jeg sa det med sitat slik at det blir enklere for alle å holde oversikt, og å finne det de vil og lese det de vil. Igjen viser setningen litt om dine tanker rundt andre på forumet...

 

Jeg har ellers aldri kalt noen en fanboy heller. Jeg skrev at bare en fanboy ville sagt at Fury har samme ytelse, og i noen tilfeller over GTX 980 Ti. Jeg skriver ikke at folk er fanboys uten videre, fordi jeg vet hvor lett det er at jeg leser feil, en misforståelse, eller at noen andre gjorde en feil, denne gangen viste det seg at jeg hadde lest feil og blandet fury/fury x. Så da har altså ingen sagt at Fury yter likt som 980 Ti, så da er det altså ingen fanboys :)

 

 

Hvis du tar ordet "fanboy" som personangrep da er du jaggu mæ følsom, ikke mer å si om det.

 

Du sier at det er utrolig vanlig at folk skriver at NVIDIA har bedre drivere, men hvor er kildene dine på det? Hvis jeg trenger kilder da trenger du kilder like mye som meg, å si noe annet er bare reint hykleri. Jeg har sett og hørt klart å tydelig at flere har hatt problemer med NVIDIA drivere på win10 til det punktet at de har vurdert å gå tilbake til 7/8.1. Disse problemene kan godt være fikset nå, men det endrer ikke at AMD har hatt en mye mer smooth lansering av sine win10 drivere som jeg har hørt. Igjen, kommer ikke du med kilder trenger ikke jeg det heller :)

 

Ashes of singularity liker du jo så godt så hvorfor tar vi ikke det som et eksempel. Nei, vent. Kan ikke det fordi det blir urettferdig mot NVIDIA fordi den beviste at NVIDIA ikke var like klar for DX12 som AMD, altså så må grunnen være at den var laget spesifikt for AMD ikke sant fordi AMD kan umulig gjøre noe bedre enn NVIDIA...

 

Ingen tester er helt nøytrale, alle spill nå til dags er bedre optimalisert for det ene eller det andre merket, spesielt med NVIDIA's proprietære grafikk løsninger som hairworks. Det er rett og slett umulig desverre.

 

"Derimot det å si at NVIDIA er best på ALT bortsett fra pris er noe i fortiden og rett og slett ikke sant lenger." er det jeg skrev, og det du skrev; "Det AMD vinner på er det eneste AMD klarer og har klart å vinne på de siste årene, pris." Vil ikke du si at det da er en ganske saklig setning? Og en ganske rett setning med tanke på resultatene i fra disse testene.

 

Hvor har jeg skrevet noe negativt om andre på dette forumet? Jeg tok med et sitat for at det skulle bli enklere for andre å se sammenhengen, er ikke det rett bruk av et sitat? Akkurat som deg selv, eller nei? Hvis det er noen her som ikke er på sak så er det deg som konstant syter om at du blir angrepet og har sterke meninger om hvordan jeg behandler eller har tanker om folk på dette forumet. Igjen du ble meget fornærmet når jeg skrev at du var en fanboy, for det virker det veldig klart som du er, mens du slenger det ut uten å engang lese ordentlig over en post. Ikke kom her å sleng all mulig dritt tilbake når du selv gjør en feil.

 

Jeg bryr meg veldig lite om å fortsette, men bare vit at selv om du har "hørt, lest, sett" at NVIDIA er bedre på ditt og datt på forumer og diverse gjør det ikke mer rett enn at jeg har "hørt, lest, sett" det samme om AMD så lenge du ikke har kilder selv. 

 

Takk for meg og ha en god kveld :)

Endret av samobil
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt fantastisk at AMD er på banen igjen! Dette trenger dem!

 

Litt finpuss på driverene så passerer dem nok Nvidia her :)

Vel, er de virkelig på banen igjen? Til prisen av et R9 Fury får du et EVGA GTX 980 SC som går forbi det. AMD er dessverre langt bak i effektivitet som er grunnen til at de trenger en enorm varm brikke for å konkurrere med en langt mindre brikke fra Nvidia. Overordnet trekker Nvidia fremdeles det lengste strået her, og nok en gang er det eventuelle AMD-vennlige spill som avgjør et valg i favør av AMD.

 

Det er riktig at AMD har mye å hente ut på driverfronten. Nvidia har oppnått litt ved å generalisere driveroptimaliseringene for Direct3D 12 til alle APIer, siden de kjører på en felles driverstruktur. AMD kunne forsøkt det samme, og noen prosenter jevnt over er mer verdt markedsføringsmessig enn spesialoptimaliseringer for enkelte spill.

 

-----

 

Med mindre visse personer her sitter på et bredt tallgrunnlag for lanserte Direct3D 12-spill som jeg ikke har sett så vil jeg oppmode alle (AMD-)fans til å vise moderasjon og realisme i sine forventninger. Jeg har ikke sett noe som tyder på at den GCN-optimaliserte "tech-demoen" Ashes of the Singularity i alpha-versjon er et godt grunnlag for å bedømme Direct3D 12s egenskaper og respektive driverimplementasjoner. I tillegg vil jeg minne om at dette spillet er kronisk dårlig designet, og det er vel de godt designede spillene som bør danne grunnlaget for å vurdere driverkvalitet.

 

Det ser ut til at noen har alt glemt den voldsomme optimismen som sirkulerte i dagene før Fury X ble lansert, og basert på én håndplukket benchmark ble mange som vurderte GTX 980Ti sittende og vente. Som vanlig var ikke resultatene i samsvar med forventningene.

Lenke til kommentar

-Snip

 

Det er viktig å påpeke at selv om Fury X langtifra innfridde i forhold til forventningene i ytelse / effektforbruk så er det på ingen måte et dårlig kort. Det har faktisk en del fordeler i forhold til formfaktor og ytelsen man får i denne størrelsen som gjør at det ikke er så ille allikevel...

 

Nå har jeg heller ikke sagt at Ashes eller andre DX12 benchmarks er noe man skal ene og alene holde seg til når man kjøper et skjermkort , det gir en indikasjon på hvordan ytelsen blir men er som mange vet , ofte misvisende da en del andre faktorer spiller inn.

Men ja , trolig har Nvidia denne gangen mer å gå på når det gjelder optimalisering mens det er vanskelig å si hvor mye Amd har å gå på...

 

Det som derimot er et godt grunnlag for å vurdere Nvidia sine Windows 10 drivere er alle problemene som har dukket opp i det siste og som sakte men sikkert ser ut til å løse seg. SLI har vært problematisk en stund nå , en del BSODS har dukket opp på eldre kort (måtte hjelpe til med et 960 nylig der det ordnet seg ved å gå tilbake til en eldre driver) og dette gir jo oss også en indikasjon på hvor ståa er for både Amd og Nvidia drivermessig.

 

Jeg kan jo også påpeke at i visse situasjoner så stiger strømforbruket til Nvidia kortene ganske så bra og har endt opp med å ha en Wattage mot eller til og med over TDP , det samme gjelder forsåvidt også Amd i noen konkrete situasjoner. Skal se om jeg finner testen hvor dette ble påpeket ( mener det var toms).

 

Hadde noen som har eid et Nvidia skjermkort spurt meg om de skulle oppdatere til Win 10 så hadde jeg trolig bedt dem vente en måned til eller to da det er noen småting som bør fikses. En litt mer seriøs feil ( som dukket opp på siste  driver versjon med et 960 kort ) var relativ høy belastning på skjermkortet selv i menyene inne i spill ( Witcher 3 ) noe som løste seg ved å gå tilbake til en versjon som var mer stabil i dette spillet og noen andre for denne brukeren. Dette kombinert med en vifteprofil som var på trynet (viften spinnet ikke opp over 50-60%) førte til BSODS og andre problemer. En ordentlig rensing av alle driverne og reinstall fikset dette problemet og noen andre.

 

Sånn sett mener jeg selv at per dags dato er dette mindre problematisk for Amd eiere , ting fungerer for en gangs skyld bedre på flesteparten av skjermkortene til Amd under Windows 10 og man ser også at Fury kortene gir gjør jobben sin , selv om de ofte er utkonkurrert av Nvidia sine toppkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er viktig å påpeke at selv om Fury X langtifra innfridde i forhold til forventningene i ytelse / effektforbruk så er det på ingen måte et dårlig kort. Det har faktisk en del fordeler i forhold til formfaktor og ytelsen man får i denne størrelsen som gjør at det ikke er så ille allikevel...

Så lenge det ikke gjør det bedre på ytelse for pengene, ytelse i sin klasse osv. så er det ikke nok at det "ikke er et dårlig kort". AMD må rett og slett gi en bedre "deal" for å vinne tilbake markedsandeler.

 

Nå vet vi alle at AMD ikke har i nærheten av så fancy arkitektur som Nvidia har, men det burde strengt tatt vært en fordel for AMD siden de fleste spill anvender GPUer på langt mindre avansert vis enn typisk CUDA-last gjør, så Nvidia "kaster" dermed bort mange transistorer på funksjonalitet ingen spill noen gang bruker. AMD har en enorm teoretisk ytelse, og hadde de hentet ut noe av denne så kunne de fint vært konkurransedyktige for spilling. En del av dette kunne trolig vært hentet ut dersom AMD hadde en stort sating på driveroptimaliseringer, og noe vil nok kreve justeringer av GPU. AMDs GPU-avdeling har "stått stille" de tre siste årene (med unntak av litt "finpuss" på GCN), og det er bare AMDs egen skyld at de har havnet i den situasjonen de er i dag. Med fornuftig ressursbruk og riktige prioriteringer burde de vært i stand til å konkurrere med en enklere arkitektur. Selv 5-10% bedre generell ytelse hadde hjulpet med å vippe noen kjøpere i favør av AMD, og de burde være teoretisk i stand til å gjøre ennå mer enn dette.

Lenke til kommentar

 

Det er viktig å påpeke at selv om Fury X langtifra innfridde i forhold til forventningene i ytelse / effektforbruk så er det på ingen måte et dårlig kort. Det har faktisk en del fordeler i forhold til formfaktor og ytelsen man får i denne størrelsen som gjør at det ikke er så ille allikevel...

Så lenge det ikke gjør det bedre på ytelse for pengene, ytelse i sin klasse osv. så er det ikke nok at det "ikke er et dårlig kort". AMD må rett og slett gi en bedre "deal" for å vinne tilbake markedsandeler.

 

 

Nå er jo både formfaktoren og kjøleløsningen til Fury X en bra deal , Fury i seg selv har dog en redusert pris på 5300 Kr og legger seg i mellomsiktet mellom 980 og 980 ti ytelsemessig. Det er omtrent 1000kr billigere enn Nvidia sitt 980 ti.

 

Forsåvidt enig med resten av innlegget ditt bortsett fra at jeg tror at den økonomiske situasjonen til Amd er årsaken til at ting ikke har blitt gjort som du sier, selv om selskapet trolig har ønsket det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den økonomiske situasjonen har de selv skapt ved hjelp av dårlig styring, de har rett og slett skutt seg selv i foten. Alt for mye av ressursene har gått til APU-satsingen samt flere ARM-satsinger(deriblant "Skybridge") som er dyre prosjekter i markeder med mye konkurranse og små marginer. AMD har holdt koken på GPU-fronten til og med ~2012, men deretter har de gjort fint lite. Dette er ganske rart siden GPU-markedet har ganske grei inntjening. Men så er nok noe av grunnen at ledelsen og aksjonærene foretrekker ambisiøse og "innovative" løsninger fremfor "kjedelige" GPUer som de behersket greit.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Den økonomiske situasjonen har de selv skapt ved hjelp av dårlig styring, de har rett og slett skutt seg selv i foten. Alt for mye av ressursene har gått til APU-satsingen samt flere ARM-satsinger(deriblant "Skybridge") som er dyre prosjekter i markeder med mye konkurranse og små marginer. AMD har holdt koken på GPU-fronten til og med ~2012, men deretter har de gjort fint lite. Dette er ganske rart siden GPU-markedet har ganske grei inntjening. Men så er nok noe av grunnen at ledelsen og aksjonærene foretrekker ambisiøse og "innovative" løsninger fremfor "kjedelige" GPUer som de behersket greit.

Litt offtopic, men Nvidia har skutt seg selv i foten også et par ganger, for eksempel med 970 kortene. Med potensiell svak RAM ytelse uten å opplyse kundene om dette. Samme med Gameworks, som "forgifter" spill for AMD brukere som må gjøre endringer på config-filer osv for å begrense skaden. Selv om AMD kort har høyere TDP er det en pris jeg vil betale for å ikke støtte Nvidia. Selv 970 brukere forsvarer seg selv, noe som viser lojalitetsgruppen på det sterkeste.

 

Jeg har også et Nvidia kort i media-pcen min som ikke klarer å overføre lyd over HDMI etter dvale.

Endret av spots
Lenke til kommentar

Litt offtopic, men Nvidia har skutt seg selv i foten også et par ganger, for eksempel med 970 kortene. Med potensiell svak RAM ytelse uten å opplyse kundene om dette.

Om Nvidia hadde gjort en bedre jobb med å markedsføre forbedringen så hadde selv du forstått at de gjorde det beste designvalget for GTX 970. I de fleste situasjoner vil uansett GPU-ytelsen bli en flaskehals lenge før minneytelsen blir et problem.

 

Samme med Gameworks, som "forgifter" spill for AMD brukere som må gjøre endringer på config-filer osv for å begrense skaden.

Den var for drøy. AMD har ikke renere hender enn Nvidia her.

 

Selv om AMD kort har høyere TDP er det en pris jeg vil betale for å ikke støtte Nvidia.

Så du oppfordrer til AMD-støtte av ideologiske grunner, det rett og slett ordbokdefinisjonen på en fanboy.

 

Selv 970 brukere forsvarer seg selv, noe som viser lojalitetsgruppen på det sterkeste.

Hvem forsvarer seg mot hva?
Lenke til kommentar

 

Litt offtopic, men Nvidia har skutt seg selv i foten også et par ganger, for eksempel med 970 kortene. Med potensiell svak RAM ytelse uten å opplyse kundene om dette. Samme med Gameworks, som "forgifter" spill for AMD brukere som må gjøre endringer på config-filer osv for å begrense skaden. Selv om AMD kort har høyere TDP er det en pris jeg vil betale for å ikke støtte Nvidia. Selv 970 brukere forsvarer seg selv, noe som viser lojalitetsgruppen på det sterkeste.

 

Jeg har også et Nvidia kort i media-pcen min som ikke klarer å overføre lyd over HDMI etter dvale.

 

 

Du vet åpenbart ikke hva du skriver om. For det første, Nvidia har ingen opplysningsplikt om alle detaljer ved deres produkter. Ingen merket at det var noe problemer med ytelse, før noen gitt og leste ut at verdier var lave. Ytelsen som vist i tester er altså den du får, og ytelsen vist i tester var imponerende. Noe som sammen med den utrolige prisen, den utrolig energieffektiviteten osv førte til at GTX 970 ble nvidias MEST SOLGTE GPU. Det kommer sikkert til å være det mest solgte noensinne, om det ikke allerede er. Skutt seg selv i foten? Tror ikke det nei. Så du ikke at Nvidia gikk fra ca 60% til 80% markedsandel etter 970 kom ut? GTX 970 er for NVIDIAs økonomi, noe av det beste de noengang har gjort. AMD har enda til gode med å komme med et kort som kan konkurrere skikkelig med GTX 970 (med mindre du har freeSync, spiller AMD titler osv.) Og forbrukerne er veldig klar over det. Hvorfor har ikke AMD et svar? De rebranda den gamle serien sin, og brukte all tiden sin på lav-volum serien Fury. Istedenfor å oppgradere mainstream kortene sine, og det de virkelig selger av, istedenfor å prøve å ta toppytelseskrona fra Nvidia, noe de uansett ikke klarte.

 

Gameworks forgifter ikke spill, det gir muligheten til å få til grafikk som er langt bedre en noen annen teknologi. Hvorfor? fordi ingen andre lager teknologier som er så tunge å kjøre, og det er bare NVIDIA som har muligheten til det siden de vet nøyaktig hvordan arkitekturen deres er. Det kan jo skrus av i spill som Wither 3, så ser ikke problemet med at NVIDIA pusher grensene for grafikk? Det er ikke bare AMD det runner dårlig på, Kepler osv sliter og mye med Gameworks. Det er designet for Maxwell.

 

Du viser ditt hat ved NVIDIA når du kommer med slike uttalelser som er direkte feil, og aktivt forsøker å svekke NVIDIA, selv om det betyr du må finne opp "fakta" selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du tar ordet "fanboy" som personangrep da er du jaggu mæ følsom, ikke mer å si om det.

 

Du sier at det er utrolig vanlig at folk skriver at NVIDIA har bedre drivere, men hvor er kildene dine på det? Hvis jeg trenger kilder da trenger du kilder like mye som meg, å si noe annet er bare reint hykleri. Jeg har sett og hørt klart å tydelig at flere har hatt problemer med NVIDIA drivere på win10 til det punktet at de har vurdert å gå tilbake til 7/8.1. Disse problemene kan godt være fikset nå, men det endrer ikke at AMD har hatt en mye mer smooth lansering av sine win10 drivere som jeg har hørt. Igjen, kommer ikke du med kilder trenger ikke jeg det heller :)

 

Ashes of singularity liker du jo så godt så hvorfor tar vi ikke det som et eksempel. Nei, vent. Kan ikke det fordi det blir urettferdig mot NVIDIA fordi den beviste at NVIDIA ikke var like klar for DX12 som AMD, altså så må grunnen være at den var laget spesifikt for AMD ikke sant fordi AMD kan umulig gjøre noe bedre enn NVIDIA...

 

Ingen tester er helt nøytrale, alle spill nå til dags er bedre optimalisert for det ene eller det andre merket, spesielt med NVIDIA's proprietære grafikk løsninger som hairworks. Det er rett og slett umulig desverre.

 

"Derimot det å si at NVIDIA er best på ALT bortsett fra pris er noe i fortiden og rett og slett ikke sant lenger." er det jeg skrev, og det du skrev; "Det AMD vinner på er det eneste AMD klarer og har klart å vinne på de siste årene, pris." Vil ikke du si at det da er en ganske saklig setning? Og en ganske rett setning med tanke på resultatene i fra disse testene.

 

Hvor har jeg skrevet noe negativt om andre på dette forumet? Jeg tok med et sitat for at det skulle bli enklere for andre å se sammenhengen, er ikke det rett bruk av et sitat? Akkurat som deg selv, eller nei? Hvis det er noen her som ikke er på sak så er det deg som konstant syter om at du blir angrepet og har sterke meninger om hvordan jeg behandler eller har tanker om folk på dette forumet. Igjen du ble meget fornærmet når jeg skrev at du var en fanboy, for det virker det veldig klart som du er, mens du slenger det ut uten å engang lese ordentlig over en post. Ikke kom her å sleng all mulig dritt tilbake når du selv gjør en feil.

 

Jeg bryr meg veldig lite om å fortsette, men bare vit at selv om du har "hørt, lest, sett" at NVIDIA er bedre på ditt og datt på forumer og diverse gjør det ikke mer rett enn at jeg har "hørt, lest, sett" det samme om AMD så lenge du ikke har kilder selv. 

 

Takk for meg og ha en god kveld :)

 

 

Ordet "fanboy" er ikke personangrep, du vet åpenbart ikke hvilken del av det du skrev som er personangrep engang.

 

Som sagt, jeg skal ikke bevise noe som helst, så det er irrelevant om det jeg skriver er sant eller ikke. Det er DU som skal bevise noe. Samme gjelder for @Malvado år han påstår at win 10 har vært problematisk. Det er ikke noe jeg, eller noen jeg kjenner, eller noe jeg ar lest på forum. Du prøver i hver post å unngå dette, så da går jeg utifra at du ikke kan bevise det.

 

Kommentaren din om Ashes of Singularity er ikke verdt å diskutere engang. Alle andre nøytrale mennesker vet at det er utviklet sammen med AMD som en tech-demo. De har kodet det på en forferdelig måte, slik at den får et enormt behov for en forbedring i DX12, og spesialisert dette opp mot AMD arkitektur.

 

Du innrømmer altså selv at du med vilje feilsiterer meg, bra at du hvertfall gjør dette. Hvis du gjør dette igjen kommer jeg likevel til å rapportere deg. Selv om det virker som om moderatorene ikke bryr seg om at enkelte brukere prøver å vri å endre på det andre sier for å stille dem i et dårlig lys og gjøre at de må bruke tid på det istedenfor å diskutere sak.

 

Hvilke grunner er det til å velge AMD fremfor NVIDIA, bortsett fra pris/ytelse?

Har AMD bedre drivere? Bedre SLI/CF? Bedre strømforbruk? Stillere kort? Kjøligere kort? Flere AMD titler? Flere tilleggsfunksjoner (som DSR)? Bedre programvare? (Som GeForce Experience)

Den største faktoren når du kjøper GPU, og er nøytral, er jo nettopp pris/ytelse, siden det andre teller langt mindre for de fleste.

 

"Jeg tok med et sitat for at det skulle bli enklere for andre å se sammenhengen, er ikke det rett bruk av et sitat?"

Tror du på dette selv engang? Du tok et sitat UT AV SAMMENHENGEN, og ENDRET DET DRASTISK, slik at folk skal få et bilde av at jeg hater AMD, som igjen er helt ok på dette forumet åpenbart. Selv om det er ganske tydelig at det går på person og ikke sak.

 

Som sagt, videre forsøk på å forsvare personangrep, eller komme med dem kommer jeg ikke til å svare på.

Lenke til kommentar

Kommer tek.no til å teste DX12 spill løpet av nærmeste fremtid? Litt spent på om maxwell Støtter DX12 fullt ut som nvidia påstår!

Linken som LoveAmiga la ut, så ser det ikke så bra ut for 960, 970, og 980 på dette tidspunktet. R9 285 gruser 960 til de grader i DX12, og selv 290 serien slår 980... Og nå har AMD kommet med nye drivere som gir enda bedre ytelse i de spillene som er blitt testet i DX12.

For min del så venter jeg spent på testresultater i DX12 spill når neste generasjon kommer på markedet løpet av neste år :) Maxwell 2 er et bevis på at nvidia ikke henger etter AMD i DX12! Men Nvidia sin fordel i DX11 ser ut til å forsvinne med DX12...

Endret av Koven
Lenke til kommentar

Kommer tek.no til å teste DX12 spill løpet av nærmeste fremtid? Litt spent på om maxwell Støtter DX12 fullt ut som nvidia påstår!

 

Linken som LoveAmiga la ut, så ser det ikke så bra ut for 960, 970, og 980 på dette tidspunktet. R9 285 gruser 960 til de grader i DX12, og selv 290 serien slår 980... Og nå har AMD kommet med nye drivere som gir enda bedre ytelse i de spillene som er blitt testet i DX12.

 

For min del så venter jeg spent på testresultater i DX12 spill når neste generasjon kommer på markedet løpet av neste år :) Maxwell 2 er et bevis på at nvidia ikke henger etter AMD i DX12! Men Nvidia sin fordel i DX11 ser ut til å forsvinne med DX12...

 

Hei,

Vi ønsker selvsagt å teste dette så fort det lar seg gjøre, men noen grundig test - med flere generasjoner skjermkort og flere spill - blir det neppe før i februar/mars, om denne listen holder seg:

http://www.tek.no/artikler/snart-kommer-disse-directx-12-spillene/192920

 

/Anders

Lenke til kommentar

Som moderator som er aktiv i denne diskusjonen kan jeg rett og slett ikke gripe inn i de fleste tilfellene (med mindre det er noe alvorlig )

Jeg har lov til å ha mine egene meninger og oppfordrer derfor således brukerne i denne tråden til å rapportere de innleggene som de mener bryter med forumets retningslinjer , off topic , eller av andre grunner er skrevet for å provosere andre brukere. 

 

 

 

Siden det blir etterspurt et par ganger bevis på at Nvidia har hatt problemer etter skifte til Windows 10 må jeg nesten bla opp et par sider :

 

1 : Dette er et problem som satte mange maskiner ut av spill , flere som måtte ta med maskinen på service pga det

 
Numerous Windows 10 users are reportedly facing issues with Nvidia driver installations and various display problems after the free upgrade, as mandatory Windows 10 updates are apparently conflicting with Nvidia's native driver system.
 
Folks at Bidness ETC have reported that the system's display output crashes after Windows 10 automatically updates the Nvidia graphics card drivers via Windows update.

 

 

 

 

2 : Windows 10 og Sli problemer , Hotfix kom omtrent den 27 August men var langtifra løsning for alle som slet med SLI

Users had been complaining of crashes when running dual graphics card configurations while playing games in Microsoft’s new operating system, and Windows 10’s automatic updates have made driver stability and compatibility a bit confusing. This hotfix driver from Nvidia is at least a partial fix.

 

 

3 : Noen eldre skjermkort som har problemer 780 Ti

 

I have blue screen with the latest driver version 355.60 and gtx 780 lightning, does anyone know how to solve?

 
Blue screen Windows 10 Pro 64
*nvlddmkm.sys
*PAGE FAULT IN NONPAGED AREA (win32kll.sys)

 

Så da er spørsmålet hvor detaljert skal jeg være på disse problemene Tkongen? 

Er det kanskje rart at jeg sier at Amd ser ut til å ha bedre og mer stabile drivere på Windows 10 som faktisk gir en grei indikasjon på ytelsen som kortene vil få i DX12? 

 

Det er heller ikke til å unngå at Nvidia sine drivere nå begynner å fungere langt bedre , men jeg hadde personlig ikke anbefalt noen med et noe eldre Nvidia skjermkort å oppgradere enda til Windows 10 da det virker for meg som at ting fortsatt er litt for ustabilt og sitter man i en situasjon hvor man har et valg mellom Fury eller 980 / ti og skal bruke Windows 10 per dags dato hadde jeg selv valgt og anbefalt Fury nettopp pga denne problematikken og en del andre småting som jeg mener er viktige.

 

Uansett så vil jeg tro at vi bør gi DX12 litt tid til å få ut et par spill, inntill da har vi jo kun "eksempler" som kan ha store avvik fra virkeligheten , men som også kan gi oss en god indikasjon på ytelsen som vi kan forvente. Så får det bli opp til enkeltbrukeren som skal spytte ut noen tusenlapper hva han / hun ønsker å prioritere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...