Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Fiesta 2009-2011


TomTucker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er student og ønsker en billig bil, nyest mulig, minst mulig forbruk og minst mulig kilometer.

For nå, så ser jeg at Ford Fiesta, 2009-2011 bensin ligger på en 55-65 tusen, mens 1.4 TDCI ligger på 60-75, og 1.6 TDCI ligger på 65-85 tusen kroner.

Spørsmålet er hvorfor de ligger så lavt i pris? De ser jo nesten OK ut, de har lavt forbruk, ihvertfall 1.6 TDCI, å de er "nye" i den forstand at det ikke er en VW Golf med 290.000km fra 2004 til samme pris.

 

Spørsmålet er hvorfor de selges for så lite, å samtlige har en 90-110 000km? 

 

Er det noen som har erfaringer med de? Jeg har hatt en fiesta 1.25 fra 1998, å den var helt superb, men rent teknologisk, så ligger de litt bakpå nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har ein Fiesta 2010 1.6 TDCI Titanium, ser dei ligg på rundt 100k. Ser du kanskje på dei med mindre utstyrspakke? 

Eg kan ikkje kalle meg sjølv ein bilkjennar, men når eg var ute etter bil for nokre år sidan ville eg ha ein liten bil som brukte lite drivstoff, og som likavel hadde kraft til å kunne køyre forbi ein gammal dame som køyrer 65 i 80-sona. Fiestaen var det beste alternativet då, og den har ikkje skuffa meg sida.

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne en Fiesta og en Golf. Fiesta er en mindre og mye billigere bil, og Golf er bruktbilen som "alle" vil ha, og den holder seg derfor godt i pris. 

 

Nei, jo ,men en liten, billig bil. Om du tar en hvilken som helst annen bil, så ser du at Golfen er ekstremt overpriset, å Fiestaen er tvert det motsatte; noe billigere, nyere og gjennomsnittlig minste km stand som er å få tak i. Derav spørsmålet om hva slags alternativer jeg har.

Fiat og Polo er omtrent i samme kategori hvis du først skal sammenligne :)

 

Om jeg setter Fiesta, Polo, Fiat, Clio, Yaris, Aygo opp mot hverandre, så kommer Fiesta best ut på nevnte kriterier

 

Hadde en 2010 sport 1.6 turbo diesel.

Ikke noe negativt å bemerke om den. God å kjøre. Føles mye større en den ser ut.

 

Fruen i huset er uenig. Hun har kjørt en 2009 Fiesta Diesel. Jeg har kjørt en Fiesta som hadde gått 20.000km, 1.0 turbo (bensin) (2013-2014modell) og likte den svært godt. Men vet ikke hvordan Diesel og bensin er opp mot hverandre.

Jeg ville styrt unna diesel. Joda, de bruker litt mindre drivstoff, men når noe ryker koster det mange ganger mer.

 

Jeg har 7mil, en vei, til skolen. Jeg har 2 mil til nærmeste dagligvare-butikk. Jeg vil ha en diesel for å kunne lurke på lavt turtall og ha et lavt forbruk. Hva mener du skal gå istykker på en Diesel kontra bensin? Diesel pumpe? Turbo? Partikkel-filter? Ved korte turer så går partikkel-filtret. Minste turen jeg kommer til å ta er på 4mil, å det kommer til å være svært sjeldent, type 10 ganger i året.

 

Jeg lurer oppriktig. Jeg hører ofte at diesel er dyrere å reparere, men jeg finner ikke noe god argumentasjon for det.

 

Eg har ein Fiesta 2010 1.6 TDCI Titanium, ser dei ligg på rundt 100k. Ser du kanskje på dei med mindre utstyrspakke? 

Eg kan ikkje kalle meg sjølv ein bilkjennar, men når eg var ute etter bil for nokre år sidan ville eg ha ein liten bil som brukte lite drivstoff, og som likavel hadde kraft til å kunne køyre forbi ein gammal dame som køyrer 65 i 80-sona. Fiestaen var det beste alternativet då, og den har ikkje skuffa meg sida.

 

Det gjør jeg helt sikkert. Finner en titanium til en 85-90.000 også, men jeg solgte min nåværende bil nå, som faktisk hadde servo og sentral-lås, så rent teknologisk så vil jeg tro at jeg klarer meg. Høytalere og radio hadde vært kjekt, å sentral-lås og servo.

Lenke til kommentar

Om jeg setter Fiesta, Polo, Fiat, Clio, Yaris, Aygo opp mot hverandre, så kommer Fiesta best ut på nevnte kriterier

...  

Fruen i huset er uenig. Hun har kjørt en 2009 Fiesta Diesel. Jeg har kjørt en Fiesta som hadde gått 20.000km, 1.0 turbo (bensin) (2013-2014modell) og likte den svært godt. Men vet ikke hvordan Diesel og bensin er opp mot hverandre.

Kjøpte i sommer en 2015-modell Fiesta 1.0L Ecoboost og er STRÅLENDE fornøyd.

Litt overgang for min del og måtte benytte 1 giret en del mere en hva jeg var vant til fra en gammel VW Passat 96 (1.9L Diesel). Kjøre ut ifra veiekryss i 2-giret er noe vanskelig/umulig med Fiestaen mens Passaten kunne det ganske greit.

 

Men, jeg føler ikke at bilen er på noe som helst måte treig, går som ei kule og jeg er ganske imponert over hva Ford har fått til med denne bittelille 1-liter motoren på 100 hester.

 

Og føler ikke at den utgaven jeg har mangler noe som jeg ønsker av bilen, var ikke ute etter en rullende vogntog, men en bil som er morro og Fiestaen er akkurat dette imo. Styringen er en fryd.

Z33MF0b.jpg

 

Manglende utstyr vil jeg ikke si at den mangler, ryggesensor, city stop (stopper ved hindringer under 30km/t), helt greit anlegg, handsfree, speil som blender automatisk for itdioter som kjører med langlys bak, varme i vinduer osv osv..

Lenke til kommentar

 

 

Hadde en 2010 sport 1.6 turbo diesel.

Ikke noe negativt å bemerke om den. God å kjøre. Føles mye større en den ser ut.

 

Fruen i huset er uenig. Hun har kjørt en 2009 Fiesta Diesel. Jeg har kjørt en Fiesta som hadde gått 20.000km, 1.0 turbo (bensin) (2013-2014modell) og likte den svært godt. Men vet ikke hvordan Diesel og bensin er opp mot hverandre.

 

Det er ulike versjoner og motoriseringer.

Altså jeg har eid en 2010 modell 1.6 TDCI 3dørs fra den var ny i to år.

Og den ble kjørt daglig av meg.

 

Jeg har også eid en ny modell Focus med 1.6 ecoboost 150hk (bensinturbo) etter dette.

 

Men som sagt fiestaen med motoren jeg hadde var god å kjøre og kraftig nok (95hk) og det var en sport utgave med 3 dører (litt senket/stivere). Ikke noen 0-100 racer riktignok men absoulutt ingen sinke.

Samme som denne http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=64114005&engine_effect_from=90&engine_fuel=0%2F2&year_from=2010&year_to=2010&sort=0&model=1.767.1052&make=0.767&ref=fas

Og det er ikke noen dårlig bil , tvertimot - mye for pengene . Om man vil ha diesel eller bensin får bli opp til hver enkelt. Man får sikkert gjort gode kjøp på diesel om dagen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

 

Hadde en 2010 sport 1.6 turbo diesel.

Ikke noe negativt å bemerke om den. God å kjøre. Føles mye større en den ser ut.

Fruen i huset er uenig. Hun har kjørt en 2009 Fiesta Diesel. Jeg har kjørt en Fiesta som hadde gått 20.000km, 1.0 turbo (bensin) (2013-2014modell) og likte den svært godt. Men vet ikke hvordan Diesel og bensin er opp mot hverandre.

 

Det er ulike versjoner og motoriseringer.

Altså jeg har eid en 2010 modell 1.6 TDCI 3dørs fra den var ny i to år.

Og den ble kjørt daglig av meg.

 

Jeg har også eid en ny modell Focus med 1.6 ecoboost 150hk (bensinturbo) etter dette.

 

Men som sagt fiestaen med motoren jeg hadde var god å kjøre og kraftig nok (95hk) og det var en sport utgave med 3 dører (litt senket/stivere). Ikke noen 0-100 racer riktignok men absoulutt ingen sinke.

Samme som denne http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=64114005&engine_effect_from=90&engine_fuel=0%2F2&year_from=2010&year_to=2010&sort=0&model=1.767.1052&make=0.767&ref=fas

Og det er ikke noen dårlig bil , tvertimot - mye for pengene . Om man vil ha diesel eller bensin får bli opp til hver enkelt. Man får sikkert gjort gode kjøp på diesel om dagen.

 

 

Ja, jeg tar sikte på 1.6, å ikke 1.4 TDCI. Spørsmålet er vel egentlig om jeg skal legge 60-80 tusen i en 09-10 modell Fiesta 1.6 TDCI enn om jeg skal kjøpe en feks corolla 1.3 bensin fra 1998 til 15.000kr som er gått 150.000km.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville styrt unna diesel. Joda, de bruker litt mindre drivstoff, men når noe ryker koster det mange ganger mer.

 

Jeg har 7mil, en vei, til skolen. Jeg har 2 mil til nærmeste dagligvare-butikk. Jeg vil ha en diesel for å kunne lurke på lavt turtall og ha et lavt forbruk. Hva mener du skal gå istykker på en Diesel kontra bensin? Diesel pumpe? Turbo? Partikkel-filter? Ved korte turer så går partikkel-filtret. Minste turen jeg kommer til å ta er på 4mil, å det kommer til å være svært sjeldent, type 10 ganger i året.

 

Jeg lurer oppriktig. Jeg hører ofte at diesel er dyrere å reparere, men jeg finner ikke noe god argumentasjon for det.

Om du skal kjøre 140km daglig er faktisk diesel noe å vurdere, men du bør ha bak øret å legge unna litt av fortjenesten. 

Moderne diesler i dag har blant annet ekstremt høyt drivstofftrykk for å forstøve drivstoffet nok til å klare enormt strenge avgasskrav, dette sliter. Dysene slites for vær eneste innprøytning de gjør. Til slutt forstøver de så dårlig at du har røykutvikling selv ved lett belastning. Det VIL tette et partikkelfilter. Så bytter du kanskje filteret som gikk tett, og så går det tett igjen etter 3 mnd fordi du har lindret symptom i stede for å løse problem. Ok, 10-20k der, så ryker du på nye dyser som gjerne er grunnen til at filteret går tett, eller så må de byttes fordi de har begynt å lekke. Litt usikker her, men du ryker fort på 10-20k for dysebytte. Deretter begynner høyttrykkspumpa å ikke levere nok pga slitasje og innvendig lekkasje. Når du gir full gass kneler bilen og går i limp-home fordi den ikke klarer drivstoffmengden den burde. En mekaniker feilsøker og bytter turboen på mistanke - 10-20k der. Det var ikke feilen, så du ryker på 5k i feilsøk og 5-10k i ny pumpe. Se lyst på det, nå skulle turboen ryke, men den har du jo allerede bytta på mistanke... Du får mye bensin for 70'000kr. 

Dette er selvsagt satt litt på spissen, men dog ikke helt usannsynlig. Jeg vil bare gi et lite bilde som viser at diesel ikke behøver å være løkka i livet. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Jeg ville styrt unna diesel. Joda, de bruker litt mindre drivstoff, men når noe ryker koster det mange ganger mer.

 

Jeg har 7mil, en vei, til skolen. Jeg har 2 mil til nærmeste dagligvare-butikk. Jeg vil ha en diesel for å kunne lurke på lavt turtall og ha et lavt forbruk. Hva mener du skal gå istykker på en Diesel kontra bensin? Diesel pumpe? Turbo? Partikkel-filter? Ved korte turer så går partikkel-filtret. Minste turen jeg kommer til å ta er på 4mil, å det kommer til å være svært sjeldent, type 10 ganger i året.

 

Jeg lurer oppriktig. Jeg hører ofte at diesel er dyrere å reparere, men jeg finner ikke noe god argumentasjon for det.

Om du skal kjøre 140km daglig er faktisk diesel noe å vurdere, men du bør ha bak øret å legge unna litt av fortjenesten. 

Moderne diesler i dag har blant annet ekstremt høyt drivstofftrykk for å forstøve drivstoffet nok til å klare enormt strenge avgasskrav, dette sliter. Dysene slites for vær eneste innprøytning de gjør. Til slutt forstøver de så dårlig at du har røykutvikling selv ved lett belastning. Det VIL tette et partikkelfilter. Så bytter du kanskje filteret som gikk tett, og så går det tett igjen etter 3 mnd fordi du har lindret symptom i stede for å løse problem. Ok, 10-20k der, så ryker du på nye dyser som gjerne er grunnen til at filteret går tett, eller så må de byttes fordi de har begynt å lekke. Litt usikker her, men du ryker fort på 10-20k for dysebytte. Deretter begynner høyttrykkspumpa å ikke levere nok pga slitasje og innvendig lekkasje. Når du gir full gass kneler bilen og går i limp-home fordi den ikke klarer drivstoffmengden den burde. En mekaniker feilsøker og bytter turboen på mistanke - 10-20k der. Det var ikke feilen, så du ryker på 5k i feilsøk og 5-10k i ny pumpe. Se lyst på det, nå skulle turboen ryke, men den har du jo allerede bytta på mistanke... Du får mye bensin for 70'000kr. 

Dette er selvsagt satt litt på spissen, men dog ikke helt usannsynlig. Jeg vil bare gi et lite bilde som viser at diesel ikke behøver å være løkka i livet. 

 

 

En liten update.

 

Kjøpte en Fiesta 2010mod. 1.6 TDCI, vinterdekk, servicehefte, 110.000km. Pruta 28.000kr, så jeg fikk den billig som flate.

Beste bilen noensinne. Kjørte flyttelass, å hadde full tank, hadde på trip teller og fylte etterpå, hadde et forbruk på 0,36liter/mil på en avstand på 21mil.

Har til nå aldri brukt over 0,45. Å jeg har også grisekjørt den.

 

Negativt er jo at den er jævlig liten, bråker som faen i kupen. Kjøpte ett sett med dynamatter for 500spenn inkl frakt. Solved.

 

Også er den såpass gammel at det er deler å finnne på skroten og jeg kan skru på det selv.

 

Takk for alle innspill!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...