Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil til 10.000kr


TomTucker

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Har lagt ut bilen min for 10.000kr, å det er en kjøper som er intr.

Bilen har gått langt, er verken fin eller i bra stand, noe jeg har poengtert både i annonse å gjentatt det i SMS med han som ønsker å kjøpe den.

 

- Det klunker og klinker når jeg kjører over hull

- Rister i rattet ved bremsing og når jeg kjører 

- skrangler litt ved et visst turtall

 

"selges som den står" funker ikke særlig bra, da selger fortsatt står ansvarlig for mangler som han ikke vet om. At det klinker og klunker og rister og skrangler er jo en ting, men jeg vet jo ikke hva dette er. Kjøper sier han forstår at bilen er slik, men hvordan går jeg frem for å faktisk beskytte meg selv i et evnt tvist?

 

Bilen er jo i daglig drift, å har vært det i 12mnd, men for alt jeg vet, så sprenger bilen i morgen kl 16. Lite trolig, men dere forstår tegningen.

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, at den selges "som den er" er jeg klar over ikke holder, men om jeg skriver at den selges som et rep.objekt med liste over mangler, så burde det jo være nok. Problemet er at jeg ikke kan definere hva "dunke lyder over hull i veien" kan være.

 

Ja, dunking og klunking i bilen over vei hull kan foringer og endeledd, men om ny eier har mista motoren langs veien, så kan han jo hevde at det var klunkinga jeg beskrev.

 

Jeg har pratet med kjøper, sagt alle feil og mangler, å han sa også at han var vant med gamle biler, å alle hadde feil og mangler. Det er en grunn til at jeg selger den billig, å jeg bruker den hver dag, å syns egentlig den er OK, men hva FTU synes vet nå ikke jeg.

Lenke til kommentar

Hvis du i tillegg har sms (?) hvor disse feilene blir framlagt og han godtar det så er det en ekstra sikkerhet for deg, vil jeg tro.

Det er helt horribelt å vanskelig det skal være å selge bruktbil privat for tiden, folk tror og forventer de får en bil som holder i 10 år uten påkost for 10 lapper....

Lenke til kommentar

Så lenge den selges for 10.000 og med beskrivelsen "omfattende feil og problemer", bør prisen være lav nok til at kjøper ikke kan påberope seg "dårligere stand enn man kan forvente ut fra pris og beskrivelse". 7-10.000 er jo "minstepris" for EU-godkjent bil som sviver, så markedet er klar over at det er høkkert man da kjøper.

Lenke til kommentar

Hvis du i tillegg har sms (?) hvor disse feilene blir framlagt og han godtar det så er det en ekstra sikkerhet for deg, vil jeg tro.

Det er helt horribelt å vanskelig det skal være å selge bruktbil privat for tiden, folk tror og forventer de får en bil som holder i 10 år uten påkost for 10 lapper....

 

Dessverre ringte han meg, å jeg sa det som det var. Jeg sa også at om han blir stoppet i en teknisk kontroll, så vil han nok ikke kjøre derfra. For all del, bilen er bra, å det er nye bremser foran og bak, å service er gjort osv, men det er jo kritiske feil som 1 dekk som er blankslitt, å på stria, å slitte endeledd og foringer. Bor ved et pukkverk, så ruta er også fått juling her om dagen.

 

Alle vet at en bil som er EU godkjent til 10.000kr ikke er toppers. Men det er hva FTU mener som faktisk teller, da det er de som kan sende meg en faktura.

 

Jeg får skrive en drøy kontrakt.

Lenke til kommentar

Det er ikkje tvingandes nødvendig å skrive ein veldig omfattande kontrakt for å sikre deg.

 

Det er heilt korrekt at å berre skrive "selges som den er" ikkje kan brukast som ei universal-frase som fritar selger for alt ansvar.

 

Så lenge du som selger gir korrekte beskrivelsar av kjøyretøyet som skal selgast, og at prisen også avspeilar den reelle verdien av kjøyretøyet så har du gjort det du kan gjere.

 

Det ein derimot ikkje kan gjere er å selge ein bruktbil til same pris som andre bruktbilar utan slike feil og gjøyme seg bak at ein skreiv i annonsa at det var ein delebil, eller selges som den er.

 

Selger du denne bilen til det som praktisk sett berre er litt over vrakpanten (vrakpanten er på 3000 kr) så vil ikkje kjøparen ha ei spesielt sterk sak om bilen sluttar å virke etter overtakelsen.

Du selger eit vrak, og krever betalt for eit vrak, og då får kjøparen det produktet som ein hadde grunn til å forvente å få.

 

Selger du eit vrak til overpris så ville du ligge tynt ann ved ei eventuell klagesag sidan kjøparen då hadde grunn til å forvente å få meir bil for pengane, men så lenge du setter ein realistisk pris i forhold til tilstanden på bilen så treng du ikkje ei veldig omfattande kontrakt for å sikre deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, absolutt. Jeg har også valgt å selge bilen til 10.000 kr, å har også sagt meg villig til å betale omregistrering. Så total pris for ny eier er 8800kr. Jeg mener nå at det burde være rom for å faktisk forstå at dette ikke er i nærheten av noe som kan omtales som bra stand.

 

Men man vet aldri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...