Gå til innhold

Samsung SM951/950Pro/SM961/960Pro/960EVO M.2 -tråden


Teodor1979

Anbefalte innlegg

Har akkurat stappa en 280 GB 900P inn i en maskin med et Z97 (!!) HK.

 

Har KUN skrudd av C-states og speedstepping i BIOS, clean install av W10, med alle oppdateringer, samt nødvendige .NET-framework filer for å få kjørt ASSSD.

 

Kjørte først verssjon 1.8, sammenlignet med Tweaktown og deretter ver 2.

Får litt merkelige verdier her.. Har på høy ytelse på strøminstillinger, ingen tweaks, endrede instillinger/policyer på disken. Alt er kort og godt på "default" som etter en clean install..

 

Noen som kan svare på den generellt høye totalen og de lave verdiene på 4K (burde ligge på over 200)??

 

post-207918-0-33496300-1522613129_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat stappa en 280 GB 900P inn i en maskin med et Z97 (!!) HK.

 

Har KUN skrudd av C-states og speedstepping i BIOS, clean install av W10, med alle oppdateringer, samt nødvendige .NET-framework filer for å få kjørt ASSSD.

 

Kjørte først verssjon 1.8, sammenlignet med Tweaktown og deretter ver 2.

Får litt merkelige verdier her.. Har på høy ytelse på strøminstillinger, ingen tweaks, endrede instillinger/policyer på disken. Alt er kort og godt på "default" som etter en clean install..

 

Noen som kan svare på den generellt høye totalen og de lave verdiene på 4K (burde ligge på over 200)??

 

p900 280.jpg

Er det m.2 eller pci-e 3.0 x4 du har?

Mulig du kjører pci-e 2.0 ;)

 

Riktig tråd:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1794063

 

Kjør en runde ned CDM - crystal Disk Mark også :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Er en PCIe 3.0 x4 som er satt rett i en 3.0x16 slot.

Hovedkortet ligger litt etter iflg dagens. Er et Asus Z97-DeLuxe kort med siste Bios som gir NVMe støtte.

 

Så på Atto at den henger "1 hakk etter" helt til den kommer til 32KB..

Skulle jeg ha endret på noen policyer på disken... (skriverhurtigbuffer)..

 

post-207918-0-42249000-1522615679_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er en PCIe 3.0 x4 som er satt rett i en 3.0x16 slot.

Hovedkortet ligger litt etter iflg dagens. Er et Asus Z97-DeLuxe kort med siste Bios som gir NVMe støtte.

 

Så på Atto at den henger "1 hakk etter" helt til den kommer til 32KB..

Skulle jeg ha endret på noen policyer på disken... (skriverhurtigbuffer)..

 

P900 280 test2.jpg

Ett av pci-e x16 spora på ditt hk er "1 x PCIe 2.0 x16 (x4-modus) " sikker på at du ikkje har satt det inn der? Test en annen port du :)

Lenke til kommentar

På mitt hovedkort, så er P900 montert på den øverste lange PCIe-slot'en som manualen sier er "PCIe 3.0/2.0 x 16_1 slot."

Jeg har 7 slot'er totalt. Nr 5 ovenfra  er samme som nr 2, mens nr 7 er et 2,0 x16.

 

De 4 resterende korte slot'en, er 2,0x1.

 

Men kan det faktum at jeg "bare" har DDR3 RAM noen innvirkning. Kjører 4 stk 8GB@2400 MHz CL9 (XMP profil1).

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

På mitt hovedkort, så er P900 montert på den øverste lange PCIe-slot'en som manualen sier er "PCIe 3.0/2.0 x 16_1 slot."

Jeg har 7 slot'er totalt. Nr 5 ovenfra er samme som nr 2, mens nr 7 er et 2,0 x16.

 

De 4 resterende korte slot'en, er 2,0x1.

 

Men kan det faktum at jeg "bare" har DDR3 RAM noen innvirkning. Kjører 4 stk 8GB@2400 MHz CL9 (XMP profil1).

Cou og minnehastighet har noe å si for 4k hastigheten. Også pci-e 2.0 vs 3.0.

3.0 har merkbart lavere latecy og høyere båndbredde.

 

Jeg kjører f.eks 4000mhz+ på minnet

Lenke til kommentar

 

På mitt hovedkort, så er P900 montert på den øverste lange PCIe-slot'en som manualen sier er "PCIe 3.0/2.0 x 16_1 slot."

Jeg har 7 slot'er totalt. Nr 5 ovenfra er samme som nr 2, mens nr 7 er et 2,0 x16.

 

De 4 resterende korte slot'en, er 2,0x1.

 

Men kan det faktum at jeg "bare" har DDR3 RAM noen innvirkning. Kjører 4 stk 8GB@2400 MHz CL9 (XMP profil1).

Cou og minnehastighet har noe å si for 4k hastigheten. Også pci-e 2.0 vs 3.0.

3.0 har merkbart lavere latecy og høyere båndbredde.

 

Jeg kjører f.eks 4000mhz+ på minnet

 

Spørs om det ikke er minnet mitt som skaper en viss reduksjon,

Jeg ligger på 6-9 nSec tregere aksesstid. På sekvensiell les/skriv vil jeg si jeg er spot on.

Ved å legge inn Intels dedikerte NVMe driver, økte 4K les/skriv med ca 10 MB/s til 170 les/158 skriv.

4K 64 tråders ligger på 4800 les, noe som er skyhøyt over normen. Skriv her, er innefor godkjent avvik på 1726.

 

Men hva gjør at jeg får så skyhøy 4K 64 tråders  leshastighet tro...... Får en total score på over 10000... Merkelig.

post-207918-0-13725100-1522619588_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg trenger litt hjelp til å få i gang min 960 pro. Jeg finner den i bios og enhetsbehandling,men ikke i diskbehandling. Nå har jeg windows installert på en 850 pro som pcen ikke har problemer med å identifisere i diskbehandling. Jeg innbiller meg at jeg har oversett noe i bios, men jeg er usikker på hva. Hovedkortet er Asus x99-pro med 3801. Jeg ser det er en beta-bios ute, men så lenge både windows og bios oppdager disken ser jeg ikke behov for å prøve den.

 

Har forsøkt:

Oppdatere bios.

Reinstallere windows to ganger.

Oppdatere firmware på disken, men den hadde allerede siste versjon.

Installere Samsung sin NVMe driver noen ganger.

Hente ut inf-filene fra C:\Program Files\Samsung og benytte de når jeg installerte windows, uten hell. Jeg har ikke klart å finne driverne utenom exe-filen på http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/consumer/960pro/.

Koble vekk alle andre SSDer og HDDer.

Aktivere og deaktivere noen ganger under egenskaper i enhetsbehandling.

 

Litt enkel info:

https://imgur.com/a/CMge6d0

 

Setter pris på all hjelp!

Lenke til kommentar

Takk. Oppfører seg dessverre likt. Med det mener jeg at jeg kun finner den under enhetsbehandling. Det nærmeste jeg opplever at jeg har vært var med INF-filen når jeg installerte Windows, for da fikk jeg feedback fra "installasjonen" at INF-filen var kompatibel med disken uten at den ville gjennomføre selve installasjonen. Finnes det kanskje et verktøy som kan gjennomføre en hard reset av disken?

Redigerte en setning.

 

Når jeg har googlet litt videre var det anbefalt å bruke easeus recovery. Jeg finner en "lost partition", men programmet vil ikke mer enn å søke etter filer. Filer har det aldri vært på disken, så det hjelper meg ikke så mye. Finnes det noe program som kan slette en tapt partisjon?

https://imgur.com/a/gxifz2m

Endret av Maaagnus
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Litt usikker på om denne hører helt hjemme her men

 

Samsung 983 ZET : https://www.tweaktown.com/reviews/8911/samsung-983-zet-nand-ssd-review/index.html

Passer ikkje her, men greitt nok :p

 

Hadde håpet at den skulle konkurrere med Optane 900/905p, men den er knapt halvparten så rask på 4k random read, og særlig billigere er den heller ikkje. Det viser seg at Intel har laget et utrolig bra produkt med Optane.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hvordan kommer samsung https://www.proshop.no/SSD/Samsung-SM951-SSD-M2-2280-NVMe-512GB/2519291 mot samsung 970 evo vs https://www.komplett.no/product/1168464/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/wd-blue-sn550-1tb-nvme-m2-ssd

er det merkbart forskjeller? for syns det er det, men usikker på hvorfor er samsung eldre en 970 evo elendig på oppstart og generielt ytelse? Får får kun 1500 mb\s på laptop men nesten 3000 mb\s med WD SSD blue usikker på hvorfor så dårlig resultat? Om dere tror ssd disken er ganske ny og brukt kun 34 gb mot 487 GB på den gamle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...