Gå til innhold

Spørsmål om HMKG


Phoxec

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg var på sesjon del 2 igår å kom inn i Hans Majestet Kongens Garde (HMKG) i Januar 2017.

Jeg var egentlig ikke forberet på at jeg skulle komme inn på grunn av at jeg trodde jeg hadde for dårlig syn. Men de viste seg at jeg hadde bra nokk. så jeg valgte HMKG ved å se raskt gjennom alternativene

 

Så spørsmålene mine er:

1. Hva gjør man i Garden? Jeg har hørt at man bruker masse av tiden i førstegangstjenesten på vakt ved slottet eller lignende plasser. Er dette sant? Kan noen med erfaring si hvor mange prosent (grovt avrunda) man bruker som vakt?

 

Og hva annet enn vakt gjør man.. er man mye på skytebanen, skogen eller lignende?

 

Mvh Magnus

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! 

 

Jeg var på sesjon del 2 igår å kom inn i Hans Majestet Kongens Garde (HMKG) i Januar 2017.

Jeg var egentlig ikke forberet på at jeg skulle komme inn på grunn av at jeg trodde jeg hadde for dårlig syn. Men de viste seg at jeg hadde bra nokk. så jeg valgte HMKG ved å se raskt gjennom alternativene

 

Så spørsmålene mine er:

1. Hva gjør man i Garden? Jeg har hørt at man bruker masse av tiden i førstegangstjenesten på vakt ved slottet eller lignende plasser. Er dette sant? Kan noen med erfaring si hvor mange prosent (grovt avrunda) man bruker som vakt?

 

Og hva annet enn vakt gjør man.. er man mye på skytebanen, skogen eller lignende?

 

Mvh Magnus

De aller fleste skal gjennom rekruttskolen som varer 8-12 uker. Her får du grunnleggende soldatutdanning. Kort sagt er det lange dager med mye vasking, skytetrening, masjering i skogen o.l. Du blir bygd opp psykisk og fysisk til å bli en god soldat. Du kan lese mer om det her: https://forsvaret.no/rekruttperioden. 

 

En vanlig vaktgardist har omtrent 50% vaktuker og 50% feltuker om jeg husker rett. Hvis du søker deg til andre stillinger som f.eks. kompaniassistent får du ofte mer administrative oppgaver, og mindre av vakt og felt. En del stillinger står ikke vakt i hele tatt, men du må kanskje regne med å stå parade. Les mer om det her: https://forsvaret.no/fakta/organisasjon/Haeren/Hans-Majestet-Kongens-Garde

Lenke til kommentar

 

Hei! 

 

Jeg var på sesjon del 2 igår å kom inn i Hans Majestet Kongens Garde (HMKG) i Januar 2017.

Jeg var egentlig ikke forberet på at jeg skulle komme inn på grunn av at jeg trodde jeg hadde for dårlig syn. Men de viste seg at jeg hadde bra nokk. så jeg valgte HMKG ved å se raskt gjennom alternativene

 

Så spørsmålene mine er:

1. Hva gjør man i Garden? Jeg har hørt at man bruker masse av tiden i førstegangstjenesten på vakt ved slottet eller lignende plasser. Er dette sant? Kan noen med erfaring si hvor mange prosent (grovt avrunda) man bruker som vakt?

 

Og hva annet enn vakt gjør man.. er man mye på skytebanen, skogen eller lignende?

 

Mvh Magnus

De aller fleste skal gjennom rekruttskolen som varer 8-12 uker. Her får du grunnleggende soldatutdanning. Kort sagt er det lange dager med mye vasking, skytetrening, masjering i skogen o.l. Du blir bygd opp psykisk og fysisk til å bli en god soldat. Du kan lese mer om det her: https://forsvaret.no/rekruttperioden. 

 

En vanlig vaktgardist har omtrent 50% vaktuker og 50% feltuker om jeg husker rett. Hvis du søker deg til andre stillinger som f.eks. kompaniassistent får du ofte mer administrative oppgaver, og mindre av vakt og felt. En del stillinger står ikke vakt i hele tatt, men du må kanskje regne med å stå parade. Les mer om det her: https://forsvaret.no/fakta/organisasjon/Haeren/Hans-Majestet-Kongens-Garde

 

Takk for informasjonen :) Har du vært i garden? :)

Lenke til kommentar

 

sesjon offiseren min sa det var 1 uke vakt, 1 uke fri, 1 uke felt, men det er hvis du blir vanlig vakt soldat tipper jeg.

Takk for informasjonen ;)

 

 

Dette stemmer ikke helt.

 

Det er riktig at man i avdelingsperioden sin (de siste 6 månedene av førstegangstjenesten) varierer mellom å gå vakt/være på beredskap og ren soldatutdanning, men lengden på hver del (vakt, utdanning og fri) er ganske flytende.

 

I vaktuker varierer man mellom det å gå vakt ved de kongelige residensene (slottet, skaugum, bygdø), akershus festning og i leir, være på beredskap (hovedstadsforsvaret, se forsvaret.no) samt ha utdanning. Dvs at man i en rolig vaktperiode kan man 1 dag være på vakt, neste dag være på beredskap og siste dag kanskje ha skyting, nærkamp eller annen utdanning.

 

I resterende uker forbereder man seg enten mot øvelser, vedlikeholder ferdigheter, fysisk trening og annen utdanning.

 

Permisjon (altså fri) får man som regel hver helg utenom i vaktukene. Lengre permisjoner får man minst 7 ganger i året, men det er ikke uvanlig at man gis kanskje en langhelg en gang i blant.

 

 

Håper dette var litt mer oppklarende! 

Lenke til kommentar

 

 

sesjon offiseren min sa det var 1 uke vakt, 1 uke fri, 1 uke felt, men det er hvis du blir vanlig vakt soldat tipper jeg.

Takk for informasjonen ;)

 

 

Dette stemmer ikke helt.

 

Det er riktig at man i avdelingsperioden sin (de siste 6 månedene av førstegangstjenesten) varierer mellom å gå vakt/være på beredskap og ren soldatutdanning, men lengden på hver del (vakt, utdanning og fri) er ganske flytende.

 

I vaktuker varierer man mellom det å gå vakt ved de kongelige residensene (slottet, skaugum, bygdø), akershus festning og i leir, være på beredskap (hovedstadsforsvaret, se forsvaret.no) samt ha utdanning. Dvs at man i en rolig vaktperiode kan man 1 dag være på vakt, neste dag være på beredskap og siste dag kanskje ha skyting, nærkamp eller annen utdanning.

 

I resterende uker forbereder man seg enten mot øvelser, vedlikeholder ferdigheter, fysisk trening og annen utdanning.

 

Permisjon (altså fri) får man som regel hver helg utenom i vaktukene. Lengre permisjoner får man minst 7 ganger i året, men det er ikke uvanlig at man gis kanskje en langhelg en gang i blant.

 

 

Håper dette var litt mer oppklarende! 

 

Takk :D Har du vært i Garden? Har blitt litt usikker på om de kommer til å bli en god periode ifølge andre tråder som kommer opp når jeg søker på temaet.. 

Lenke til kommentar

 

 

 

sesjon offiseren min sa det var 1 uke vakt, 1 uke fri, 1 uke felt, men det er hvis du blir vanlig vakt soldat tipper jeg.

Takk for informasjonen ;)

 

 

Dette stemmer ikke helt.

 

Det er riktig at man i avdelingsperioden sin (de siste 6 månedene av førstegangstjenesten) varierer mellom å gå vakt/være på beredskap og ren soldatutdanning, men lengden på hver del (vakt, utdanning og fri) er ganske flytende.

 

I vaktuker varierer man mellom det å gå vakt ved de kongelige residensene (slottet, skaugum, bygdø), akershus festning og i leir, være på beredskap (hovedstadsforsvaret, se forsvaret.no) samt ha utdanning. Dvs at man i en rolig vaktperiode kan man 1 dag være på vakt, neste dag være på beredskap og siste dag kanskje ha skyting, nærkamp eller annen utdanning.

 

I resterende uker forbereder man seg enten mot øvelser, vedlikeholder ferdigheter, fysisk trening og annen utdanning.

 

Permisjon (altså fri) får man som regel hver helg utenom i vaktukene. Lengre permisjoner får man minst 7 ganger i året, men det er ikke uvanlig at man gis kanskje en langhelg en gang i blant.

 

 

Håper dette var litt mer oppklarende! 

 

Takk :D Har du vært i Garden? Har blitt litt usikker på om de kommer til å bli en god periode ifølge andre tråder som kommer opp når jeg søker på temaet.. 

 

 

Hva legger du i "på om de kommer til å bli en god periode"? Hvis du mener at du er usikker etter av å ha lest andre tråder så ville jeg anbefalt å uansett hvor du havner, HMKG, GSV, MP, KESK, ARTBN, 2BN, PBN eller noe annet, om å gå inn i det med et åpent sinn. Førstegangstjenesten blir ikke bedre enn det du gjør det til selv. Jeg kan jo påpeke at det du leser av tråder angående Garden per dags dato er utdatert da avdelingen har undergått flere endringer de siste 10 årene. De som var inne i 2005 vil ikke kjenne Garden slik som den var da de var inne på flere områder.

Lenke til kommentar

Har vært i Garden for noen år siden, og det er mye hva man gjør det til selv... Var selv i 1. Gardekompani. Som nevnt over, først har man rekruttperiode på 8-12 mnd. Her lærer du basic felt og hva som kreves for å være soldat. Lange dager på skytebanen, ut å gå i skogen osv... Kan være litt hat til tider, men, om du er innstilt og tenker litt positivt får du gode venner som varer livet ut...

 

Etter rekruttperioden er det inn til Oslo og Huseby leir og først ha 1 mnd med gardeperiode. Lære å masjere, stå i rett, vaktavløsning osv. Gardeperioden avsluttes med en test hvor en eller annen offiser skal godkjenne at kompaniet er skikket for vakt + du må ha luelløp... (vekket mitt på natta, ut å løpe i gjørma osv).

Etter gardeperioden er det ca annen hver uke på vakt. Vaktstedet du står på varierer. Vakt uken går du på vakt klokken 14:00. Vakt 2 timer, av 4 timer, i ett døgn...

 

Etter vaktuken er det ofte felt. Vi hadde vertfall det. 1 uke ute i en eller annen skog/mark. Ligge i telt, sitte fyringsvakt, leke krig.

Vi var og 3 uker på ColdRespons oppe i nord. Gøy opplevelse. 

Om du ikke liker felt så mye kan du søke en adm. stilling. f.eks Vognfører, Vaktskriver, ammo ansv. o.l.

 

Men ja, det er hva du gjør det til. Mye er HAT. Men prøv å gjør det til noe gøy. God trening, mye gode venner, mange gode minner....

Lenke til kommentar

Har vært i Garden for noen år siden, og det er mye hva man gjør det til selv... Var selv i 1. Gardekompani. Som nevnt over, først har man rekruttperiode på 8-12 mnd. Her lærer du basic felt og hva som kreves for å være soldat. Lange dager på skytebanen, ut å gå i skogen osv... Kan være litt hat til tider, men, om du er innstilt og tenker litt positivt får du gode venner som varer livet ut...

 

Etter rekruttperioden er det inn til Oslo og Huseby leir og først ha 1 mnd med gardeperiode. Lære å masjere, stå i rett, vaktavløsning osv. Gardeperioden avsluttes med en test hvor en eller annen offiser skal godkjenne at kompaniet er skikket for vakt + du må ha luelløp... (vekket mitt på natta, ut å løpe i gjørma osv).

Etter gardeperioden er det ca annen hver uke på vakt. Vaktstedet du står på varierer. Vakt uken går du på vakt klokken 14:00. Vakt 2 timer, av 4 timer, i ett døgn...

 

Etter vaktuken er det ofte felt. Vi hadde vertfall det. 1 uke ute i en eller annen skog/mark. Ligge i telt, sitte fyringsvakt, leke krig.

Vi var og 3 uker på ColdRespons oppe i nord. Gøy opplevelse. 

Om du ikke liker felt så mye kan du søke en adm. stilling. f.eks Vognfører, Vaktskriver, ammo ansv. o.l.

 

Men ja, det er hva du gjør det til. Mye er HAT. Men prøv å gjør det til noe gøy. God trening, mye gode venner, mange gode minner....

 

 

Høres bra ut :) Takk igjen for informasjonen :)

Er positivt instilt så tror dette blir bra :D

 

Kan nevne at det som PerAndre123 nevner ift utdanningsløpet ikke lenger gjelder.

 

Avdelingen gjennomgår en omfattende prosess når det kommer til utdanning. Det er riktig at man har ca 8-10 uker med rekrutt før overføring, men man avslutter rekruttperioden med lueløpet.

 

Ved overføring Huseby starter man på fagperioden som varer i 10 uker. Etter fagperioden blir samtlige testet i bl.a nærkamp + case, pakningsløp, infanteriløp, teoriprøver og ikke minst det seremonielle (hovedavløsning, høytidelig audiens og flagg). Denne perioden innebærer svært mye variert tjeneste; en uke er du gjerne på øvelse, neste er du i garnison og driver med nærkamp, uken etter har du våpenkurs og skarpskyting uken etter der igjen. Innimellom har man da sluttet orden, fyfo og flaggtrening. 

 

Etter fagperioden er bestått vil man da være kvalifisert til å kunne gå vakt. De siste 5-6 månedene vil man da være i sin avdelingsperiode som består av videreutdanning i sin tjenestestilling samt vakt- og beredskapsoppdraget.  

 

Jeg kan også nevne at hvor lenge man står vakt og hvor mange døgn man er på et vaktsted kan variere, til forskjell for hva det var når PerAndre123 var inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var ikke jeg i garden. Og hadde heldigvis ikke mere en 2 leirvakter i hele førstegangstjenesten.

 

For min del er det å stå vakt drepende kjedelig. Hadde jeg fått valget mellom å stå vakt eller en 10 dagers øvelse på finnmarksvidda om vinteren så hadde jeg dratt på øvelse.

 

Det sikkert noen som storkoser seg som vakt og er du usikker på du vil like vakttjeneste bør du vurdere det ganske nøye. Litt kjipt å ødelegge førstegangstjenesten med å havne en plass man ikke trives.

 

Tenk over hvilken stilling/tjeneste du tror du vil trives best i og prøv heller å oppnå det.

 

Jeg angrer enda at jeg ikke hadde tenkt igjennom alle de ulike tilbudene forsvaret hadde da jeg var inne på slutten av åttitallet og endte opp som vanlig infanterist, heldigvis kom jeg meg over i lagførerskola og merka at jeg trivdes utrolig godt med å bli piska rundt, endte tilslutt opp som lagfører i GSV og avsluttet de 3 siste månedene som grensejeger.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...