Gå til innhold

TEST: Huawei Honor 7


Anbefalte innlegg

IMX230 brikken er brukt i Xperia Z3+ (Den er også brukt i motorola moto x play, og trolig i elephone vowney som også er nevnt i tråden).

 

Jeg vet ikke om navnet på brikken i Z5 er spesifisert? Ett kjapt google søk gir masse svar som bare går rundt grøten. Som at det er en oppdatert IMX230 utgave med 23mpx oppløsning og forbedret bildestabilisering i Z5, om brikken får ett nytt navn eller om det bare blir en oppdatert utgave av IMX230 med samme navn fant jeg ikke noe info om.

 

Linse og prosessering/bildebehandling er dog minst like viktig som sensoren når det kommer til bildekvalitet.....

 

Noen tester på nettet omtaler kameraet i honor 7 som bra med lite støy, mens andre tester omtaler det som bra, men med en del støy....... subjektivt er subjektivt.

IMX230 har fått små endringer uten navneendring: PDAF-piksler og økt hastighet. PDAF-pikslene er ikke endringer på silisiumet, men på fargefilteret som legges på brikken og litt på utlesingsmønster.

 

Z5 sin sensor har samme størrelse som IMX230, men de har dyttet inn flere piksler. Pikseltettheten har altså økt. Antagelig fra 1,12 mikron til 1,06 mikron. Det vil ikke jeg kalle noen forbedring siden den gamle pikseltettheten var tett nok til å skape en del problemer. De burde heller øke størrelsen.

 

Det kan godt hende de har gjort endringer på oppbygningen av kameramodulen i tillegg. Sånt som bedre stabilisering.

 

 

Jeg vet ikke hvor bra Z3+ kameraet er, men det er vel stort sett det samme som har vært i Z2 og Z1 har jeg lest et sted. Dvs en ganske gammel kamerabrikke, og den var sikkert bra da den satt i Z1, men tiden har faktisk gått og Sony har ikke fulgt med.

 

Hvorvidt en dårligere linse eller annen systembrikke i Honor 7 gjør en slik kamerabrikke enda dårligere kan jeg bare spekulere i, men mange videoer på youtube viser hvordan videopptakk hakker, lagger, er ute av fokus og generelt er helt dass. 

 

Så jeg vil si det er uvesentlig hva slags brikke som sitter der, hvis den ikke gjør det den skal på en tilfredstillende måte.

At Sony ikke har fulgt med er i hvert fall ikke riktig. Det er velkjent at Sony er ledende i hele bildebrikke-industrien på alt fra små sensorer for mobiltelefoner til systemkamera. Sony er også de som øker mest i markedsandel og kvalitet. Årsaken til at IMX230 har vært på topp i flere år er nettopp det at den var knallbra i utgangspunktet og fortsatt henger med i svingene.

 

Hakking, lagging og ute av fokus skyldes ikke bildebrikken men en kombinasjon av prosessoren og programvare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Ser hva dere sier, men vil allikevel mene at Sony ikke følger helt med. Det er jo litt rart da at Apple og LG har Sony bildebrikker og begge de har bedre kameraer i telefonene sine enn Sony klarer å ha. Sony burde jo absolutt kunne få til noe bedre med sine telefoner ettersom det er de selv som har laget bildebrikken.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Både Apple og Samsung benytter andre SoCer. Usikker på hva som brukes i Apple sine grunnet hemmelighold, men Samsung bruker en egenutbiklet ISP i exynos 7420. I tillegg har jo Sony høyere oppløsning enn både Samsung og Apple på sitt kamera. Det hjelper jo heller ikke. Ellers er det jo og dlik at selv om en produsent lager det beste, så bruker de det nødvendigvis ikke.

Lenke til kommentar

 Samsung har vel ikke brukt Sony bildebrikker i sine telefoner noen gang? Samsung lager egne som presterer bra (men ikke fult så bra som Sony sine).

 

Samsung bruker både egne ISOCELL bildebrikker og sony IMX240 i galaxy S6 og note 5. Årsaken kan man bare spekulere i, men det har vel med pris og/eller produksjonskapasitet å gjøre.

 

Så vidt jeg vet er det ingen måte å vite hva man får før man har kjøpt telefonen.

 

De aller fleste (og alle i tidlige produksjonsserier) har dog sony IMX240 brikke og de aller fleste tester er derfor fra telefoner med Sony IMX240 brikke, og vi vet jo at Galaxy S6 tar meget bra bilder.

 

Her er en del bildesammenligninger mellom samsung ISOCELL sensor og Sony IMX240 i galaxy s6:

 

http://www.sammobile.com/2015/05/05/heres-the-difference-between-samsung-and-sony-camera-sensors-on-the-galaxy-s6-and-s6-edge/

 

Generell konklusjon er vel at Sony IMX240 gir bilder med ørlite "varmere farger" enn Samsung ISOCELL. I mange bilder på siden syns jeg Sony IMX240 gir det beste resultatet, unntaket er det nest siste bildet - brobildet, der sony har får mye blåskjær, samsung bildet er mer naturlig. Ved innzoomet utlkipp viser dog Sony litt skarpere detaljer.

 

Dette viser at det ikke er sony sine brikker det er noe galt med, det er prosessering/SOC/Linse som utgjør kvalitetsforskjellene.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sony har jo ikke mulighet til å gjøre like mye med prosesseringen. Apple kan gjøre mer enn Sony, men igjen mindre enn Samsung.

 

Likevel er jo LG G4 et eksempel på at det er fult mulig å gjøre det bedre, selv med Snapdragon SoC og uten kontroll over HW. Det må jo derfor komme av SW. Kameraappen i LG sin G4 er jo svært god, så det er vel en mulighet for at SW som kommuniserer med bildebehandlingsbrikken er tilsvarende svært god. Noe som gjør at de får bedre resultater. 

 

Ellers er det vel og i konklusjonen av ISOCELL at den tar bedre bilder år det er lite lys, mens Sony sin er best når det er godt med lys?

 

Men uansett grunn så er det jo veldig skuffende at sony faller bak når det kommer til biler. De leverer jo bedre kameraer enn det Samsung leverer, og LG selger vel ikke kameraer engang. De burde jo ha alle muligheter til å markere seg som produsenten som har best kamera. Samsung utnytter jo helt tydelig fordelene de har med at de produserer mye selv. Når alle andre ble stuck med den dårlige SD 810, så slo Samsung til med sin langt bedre SoC. De bruker joint venturen med Corning til å komme med sterk og buet glass til sine telefoner. Skjermen de har er jo enda et punkt. Så jeg ser ikke hvorfor Sony kan gjøre det samme? Komme med et helt nytt kamera, som brukes i deres telefoner, og ikke kommer hos andre før en del måneder. Og litt ekstra jobb med SW hadde nok ikke skadet heller. Det er jo ikke som om Sony sine telefoner flommer over av grunner til å kjøpe dem, slik at de ikke trenger dette. Det er jo nettopp slike ting de trenger for å øke salgene sine, og klare seg.

Lenke til kommentar

Generell konklusjon er vel at Sony IMX240 gir bilder med ørlite "varmere farger" enn Samsung ISOCELL. I mange bilder på siden syns jeg Sony IMX240 gir det beste resultatet, unntaket er det nest siste bildet - brobildet, der sony har får mye blåskjær, samsung bildet er mer naturlig. Ved innzoomet utlkipp viser dog Sony litt skarpere detaljer.

Det ser ut som en bommert på hvitbalanse. Det er noe som skjer fra tid til annen uansett sensor og er nok mer programvarens skyld enn sensoren. Det kunne like gjerne vært en bommert i motsatt favør.

Lenke til kommentar

Kjøpte denne i går,er fornøyd.

MEN,mulig jeg er veeeldig prikete her...

Når jeg kliper lett i nedre del av tlf kommer det litt knirkelyd fra nedre del av bakdeksel.

Samme om jeg holder den i begge ender og klemmer sammen,da kommer det en annen knirkelyd fra området rundt ladeinngangen.Som sagt.mulig dette er pirkete,men lurer på om dere andre som har kjøpt den har lyd også.

Kan ikke tenke meg Elkjøp ser på dette som en grunn til å bytte den inn..

Lenke til kommentar

Kjøpte denne i går,er fornøyd.

MEN,mulig jeg er veeeldig prikete her...

Når jeg kliper lett i nedre del av tlf kommer det litt knirkelyd fra nedre del av bakdeksel.

Samme om jeg holder den i begge ender og klemmer sammen,da kommer det en annen knirkelyd fra området rundt ladeinngangen.Som sagt.mulig dette er pirkete,men lurer på om dere andre som har kjøpt den har lyd også.

Kan ikke tenke meg Elkjøp ser på dette som en grunn til å bytte den inn..

 

Ingen knirking her! Aner ikke om de vil anse det som noen garantisak, men tviler vel på det ja.. :hmm:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nettopp kjøpt 64Gb fra Singapore, inkl. NFC.Å kjøpe 16Gb i dag er ubrukelig da appene beslaglegger masse internminne

Kameraet er nok ikke godt nok sammenlignet med merker som iphone6...Samsung...selv om det står 20Mpix...zoomer man inn ser man forskjellen. Optisk stabilisering savnes også da det gjør at bildene blir klarere og at utløseren knipser bildet raskere.

Fingeravtrykk-sensoren og den programmerbare hurtigknappen på siden er helt fantastisk for den som ikke gidder å bruke tid på å slå på å lete etter de mest brukte appene. Angrer ikke kjøpet i det hele tatt. Det er noen apper på kinesisk som man ikke får avinstallert, men det er ikke noe problem da man bare deaktiverer dem. Har ikke sjekkekt enda, MEN det bør finnes et program for sikkerhetskopiering av apper og telefonen i sin helhet. Oppsett gikk veldig greit. Det står i "speccen" på den norske modellen at den ikke har IR, men det har denne. Bruker den til remote av TV'n. GooglePlay må lastes ned da den pre-installert kinesiske "play-appen" leverer kinesisk tekst som du ikke skjønner noe av selvsagt. Føles solid, men er litt tung.Hisiute lastes ned for backup: http://www.huawei.com/minisite/HiSuite_en/index.html

Lenke til kommentar

1: Kameraet er nok ikke godt nok sammenlignet med merker som iphone6...Samsung...selv om det står 20Mpix...zoomer man inn ser man forskjellen. Optisk stabilisering savnes også da det gjør at bildene blir klarere og at utløseren knipser bildet raskere.

 

 

 2: Føles solid, men er litt tung.

Det handler ikke bare om kamera, men også behandlingen av bildene som skjer etterpå. Hvis du ser på markedet av toppmodeller, så bruker mange den samme sensoren, men bildene de tar er forskjellige. Du hadde ikke oppnådd noe med en bedre kamerasensor i denne mobilen, uten også å ha bedre bildebehandling. Hvis du f.eks  ser på tester, så gjør Samsung det veldig bra, og bedre enn andre. Grunnen er at mens alle andre bruker en Qualcomm Snapdragon med lik bildebehandling, så har Samsung sin egen Exynos SoC, med sin egenproduserte bildebehandlingsenhet, som de da har langt større kontroll og tilpassningsmulighet for å lage bedre bilder enn de andre. Så kamera er ganske sammensatt.. Nå kommer det jo mer og mer som tar i RAW format, og da blir det stort sett sensor og linser som betyr noe, men for de fleste vil fortsatt bildebehandling og komprimeringen til jpg format være viktig.

 

2:

Den er nok litt tynge enn andre mobiler på samme størrelse, grunnen er jo at den også har et større batteri enn andre mobiler på sin størrelse. Den veier 19g mer enn en Galaxy S6, samtidig er den 0.1" større og 3100 mAh batteri mot et 2550 mAh i S6. Honor 7 har bedre effektivitet på skjerm hvis det er mye lyst content på skjermen, og sikkert dårligere med mørkere. Prossesoren i Honor derimot er ikke like effektiv som i S6. Så hos GSM Arena har S6 bedre endurance rating (altså batteritid), men det vil nok variere mye ved bruk hvem som har best. Honor 7 har mye batteri, og S6 er strømeffektiv. Samtidig er jo ikke 19g mye (selv om det kan føles slik ut for mobiler). Så du kommer vel muligens fra en telefon som er enda lettere. Tykkelse påvirker og vår subjektive følelse av vekt. Er den stor og tynn, føler vi at den gjerne er lettere. Er den litt tykk, så føles den også gjerne tyngre. Uten at den nødvendigvis er det.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...