Gå til innhold

SAMLETEST: Bør du betale mange hundrelapper mer for disse?


Anbefalte innlegg

Jeg skulle oppgradere til GTX 980 Ti, så det ble litt prøving og feiling.

 

Kjøpte først Gigabyte G1 kortet , men ble ikke helt fornøyd.

De skrøyt med "hand picked gpu bla bla best selection" , og 2x 8pin power og custom VRM , men det kortet klarte jeg ikke få stabilt på 1390mhz i 3dmark engang, og hadde ASIC på 66%.

Kortet kjølte veldig bra, men syntes at de 3 viftene lagde litt mer høyfrekvent lyd ved høyere rpm.

Kortet er ikke Nvidia referance, og krever egen tilpasset GPU / vannblokk (for de det er aktuelt)

 

Kort nummer to, var Zotac AMP! edition, men etter å ha lest mye omtaler på NewEgg der mange klagde på at de ikke fikk den "fancy bakplaten med logo" og veldig dårlig kjølepasta, så var jeg litt skeptisk. Kortet er forøvrig NVIDIA referansedesign, så vanlig Titan X vannblokk passer på denne.

Kortet klokket bra (1510 ca) , men elendig kjølepasta gjorde at det var rett opp i 70C+ etter 15 sekunder, og vifta gikk som et uvær. fikk heller ikke bakplaten fra bildene (eller, som reviewers pleier å få..) fikk den kjipe sorte versjonen. ikke no sån å si ,en når produktet du kjøper til 7000kr , ikke matcher bildet eller review sample, så sier det litt om QC . og elendig kjølepasta, kortet ble returnert.

 

Kort nummer tre, falt på MSI Gaming kortet.

Jeg må si , det er kortet jeg er mest fornøyd med, og endte med å beholde.

Jeg stiller meg litt uforstående til at det er det mest støyete kortet, men kanskje på DB målinger eller slikt, men jeg opplevde at både Zotac og Gigabyte kortet med sine 3 vifter, føltes mer støyete, en dette kortet med to litt større vifter.

Msi kortet var og den beste klokkeren, jeg kunne kjøre benchmark på 1540 core , og stabilt på 1510 ca i timevis i spilling. Var og heldig med "gpu lotteriet" og fikk ett med ASIC 77,7% , så det kjører på lavere vcore en begge de to andre. og et bra utgangspunkt for en høy stabil klokk på luft / vanlig vann. men jeg var vel heldig med dette eksemplaret, som likegodt kunne vært et annet merke.

 

Mitt idler og på 30c, da jeg satt viften til å gå på 25% heller istedetfor å stå stille. Dette gjøres enkelt i afterburner. Kortet er ikke "hørbart" før du nærmer deg 50% og oppover, dette sammenlignet i en pc med normale kabinettvifter på rundt 800rpm / 120mm.

 

 

Men ja, GM200 gpu er GM200 gpu. mange opplever og at kortene basert på referansedesignen er noen av de bedre klokkerne, da gpuen er veldig følsom for vrm'en . Gigabyte G1 kortet var jeg iallefall veldig uheldig med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle oppgradere til GTX 980 Ti, så det ble litt prøving og feiling.

 

Kjøpte først Gigabyte G1 kortet , men ble ikke helt fornøyd.

De skrøyt med "hand picked gpu bla bla best selection" , og 2x 8pin power og custom VRM , men det kortet klarte jeg ikke få stabilt på 1390mhz i 3dmark engang, og hadde ASIC på 66%.

Kortet kjølte veldig bra, men syntes at de 3 viftene lagde litt mer høyfrekvent lyd ved høyere rpm.

Kortet er ikke Nvidia referance, og krever egen tilpasset GPU / vannblokk (for de det er aktuelt)

 

Kort nummer to, var Zotac AMP! edition, men etter å ha lest mye omtaler på NewEgg der mange klagde på at de ikke fikk den "fancy bakplaten med logo" og veldig dårlig kjølepasta, så var jeg litt skeptisk. Kortet er forøvrig NVIDIA referansedesign, så vanlig Titan X vannblokk passer på denne.

Kortet klokket bra (1510 ca) , men elendig kjølepasta gjorde at det var rett opp i 70C+ etter 15 sekunder, og vifta gikk som et uvær. fikk heller ikke bakplaten fra bildene (eller, som reviewers pleier å få..) fikk den kjipe sorte versjonen. ikke no sån å si ,en når produktet du kjøper til 7000kr , ikke matcher bildet eller review sample, så sier det litt om QC . og elendig kjølepasta, kortet ble returnert.

 

Kort nummer tre, falt på MSI Gaming kortet.

Jeg må si , det er kortet jeg er mest fornøyd med, og endte med å beholde.

Jeg stiller meg litt uforstående til at det er det mest støyete kortet, men kanskje på DB målinger eller slikt, men jeg opplevde at både Zotac og Gigabyte kortet med sine 3 vifter, føltes mer støyete, en dette kortet med to litt større vifter.

Msi kortet var og den beste klokkeren, jeg kunne kjøre benchmark på 1540 core , og stabilt på 1510 ca i timevis i spilling. Var og heldig med "gpu lotteriet" og fikk ett med ASIC 77,7% , så det kjører på lavere vcore en begge de to andre. og et bra utgangspunkt for en høy stabil klokk på luft / vanlig vann. men jeg var vel heldig med dette eksemplaret, som likegodt kunne vært et annet merke.

 

Mitt idler og på 30c, da jeg satt viften til å gå på 25% heller istedetfor å stå stille. Dette gjøres enkelt i afterburner. Kortet er ikke "hørbart" før du nærmer deg 50% og oppover, dette sammenlignet i en pc med normale kabinettvifter på rundt 800rpm / 120mm.

 

 

Men ja, GM200 gpu er GM200 gpu. mange opplever og at kortene basert på referansedesignen er noen av de bedre klokkerne, da gpuen er veldig følsom for vrm'en . Gigabyte G1 kortet var jeg iallefall veldig uheldig med.

 

Hadde du putta inn "køstom" bios i det første kortet du kjøpte, så hadde du nok klart 1550mhz. :p

 

Etter å ha hatt 6 stk GTX 980, så vet jeg at det hele handler om lotteri. Det jeg hadde som overklokka best var faktisk et Evga 980 referansekort. 1610mhz fikk jeg klemt ut av det. Synn jeg ikkje bruker single kort, fordi man er ikkje like heldig med alle kort man kjøper. Dermed ble det 1550mhz på 3-way gtx 980. Det dårligste kortet jeg har testet klarte ca 1540mhz

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det er enkelte som fortsatt tror at GPU-en, eller selve skjermkortbrikken, som sitter i premiumkortene er en mer stabil eller generelt bedre versjon av brikken som finnes i referansedesignet. Dette stemmer ikke. Det er nøyaktig samme skjermbrikke som sitter i Nvidias referansedesign og et hvilket som helst premiumkort

...

Nei. Dette er helt feil. Premiumkortene er riktig nok ofte noe overklokket ut av esken, men tredjepartsprodusentene benytter de samme grafikkbrikkene (GM200) i sine premiumkort som Nvidia benytter i sine referansekort.

Her har dere virkelig tabbet dere ut, dere vet ikke hva binning går ut på en gang. Blant alle GPUer som er klassifisert som "GTX 980Ti" fra Nvidia er det små variasjoner i termiske egenskaper. Noen av skjermkortprodusentene tester GPUene for få finne ut hvilke som er bedre eksemplar enn andre. De bedre GPUene fabrikkoverklokkes lengst og kan tilbys med samme garantivilkår som referanseversjonene, siden produsenten har større tiltro til disse brikkene. Hvis det ikke var forskjell på eksemplar så hadde produsentene overklokket alle produktene.

 

Slike håndplukkede eksemplar kan ha stor verdi siden mange kjøpere ikke er villig til å overklokke selv og gi opp stabilitet og garantivilkår (dvs. de fleste av oss). I en rekke tilfeller kan fabrikkoverklokkede kort gi mye ekstra ytelse for pengene (f.eks. enkelte GTX 970 som måler seg med R9 390X til en lavere pris), mens det i andre tilfeller er bare bortkastede penger.

 

I tillegg har en del premiumkort forbedret kjøling og strømstyring som kan bidra til mer stabilitet over tid, som er viktig for de som ikke stadig bytter skjermkort eller bare ønsker mer stabilitet.

 

Med dagens raske teknologiske utvikling, hvor en – oftest høyst frivillig – bytter skjermkort hvert tredje til femte år, vil nok svært få merke noen forskjell mellom komponentene som benyttes i premiumkortene og referansekortene før det uansett ligger på dynga.

Billig elektronikk kan få stabilitetsproblemer lenge før det har gått fem år. Riktig nok er slike ting sjelden et problem for de som bytter kort hvert år, men allerede etter 2-3 år med hard bruk vil det kunne merkes forskjell på kvalitetsprodukter av skjermkort, hovedkort, osv.

 

Ytelsesmessig er premiumkortene og referansekortene nær identiske, så den ekstra kostnaden er ikke verdt pengene om du kun er ute etter høyere bildeflyt i spillene dine.

Vel, deres egne målinger viser nettopp at det kan være forskjell, selv om testgrunnlaget deres var fryktelig tynt. Men det er ikke første gang at Tek.no ikke klarer å forstå sine egne resultater. I større og mer seriøse tester er det tydelig at fabrikkoverklokkede kort drar fra, f.eks. MSI GTX 980Ti Gaming som er ~12% overklokket og er ~12-17% raskere. Hvis en butikk har et referansekort til ~6.800 kr og dette til ~7.500 kr så gir det faktisk mer ytelse for pengene, noe faktisk Techpowerup har påpekt i sin test.

 

Over 10% ekstra ytelse er ikke å fnyse av. Overskriften på artikkelen er direkte feil, og jeg råder dere til å utbedre dette snarest. Vi har sett i lang tid i større seriøse tester at det kan være stor forskjell på fabrikkoverklokkede versjoner kontra referansedesign, så hvis det er noe sted det er galt så er det i deres tynne test.

 

 

Potensielle fordeler:

- Noe bedre ytelse, gjerne 5-15%.

- Rikelig dimensjonerte kjølere kan være stillere ved middels last, og helt stille ved idle.

- Med holdbar/stabil over tid (caps, chokes, osv.).

- Kan trekke mindre effekt, hvis den er et godt eksemplar som ikke er spesielt overklokket.

- Kan i noen tilfeller gi mer ytelse for pengene.

- Kan ha bedre komponentvalg som reduserer coilwhine-problematikk o.l. (caps, chokes, osv.)

 

Så hva er argumentet for å gå for referansedesignet? I de fleste butikker finnes det greie custom-design et ubetydelig tillegg, så da ser jeg få grunner til å insistere på et dårligere referansedesign. Det største unntaket vil være overklokkere som skal sette på vannkjøling og som ikke bryr seg om coil whine, langtidslevetid eller stabiliet over tid (noe ekstreme overklokkere sjelden gjør).

 

Så må det bli opptil den enkelte å vurdere hvilke prioriteringer som er viktigst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Føler at det passer å poste denne igjen:

 

k|ngp|n
 

 

Honestly speaking, I think most end users don't even realize how maxwell gpus are voltage capped at ambient type cooling. I can tell by many of the comments at OC.net, elsewhere, and also here in these card XOC bios threads. Especially compared to kepler. KP 780ti scaled great on voltage with air/water temps. Basically, more voltage = more clocks no matter what temperature.

With 980 and later gpus including titanX, the scaling on air/water has all but almost gone. I would say about 95% of all maxwell 980,titan-X, and 980ti gpus NO MATTER what vga brand pcb it is on, DO NOT SCALE with more voltage than 1.25v-1.275v at temps warmer than 25c or so. There is no magical bios that can effectively remove this.
 
This is exactly why almost every moderate-good asic titanX, 980, and yes 980ti clock around 1550mhz MAX AVERAGE at say 45-60C loading temps.
If you put 0c and colder on the card, you will see MUCH different behavior than what you see on air (green garbage all over screen when raising volts over 1.23-1.25vv or so)
Cards with very good ASIC value (75% and up) will tend to have the most "overclocking", but just like about every other maxwell gpu, they cannot overvolt past 1.23v-1.25v.
So highest asic cards like 80% +are almost always going to be the ones that can 1600+ on air/water, and again they do it pretty much WITHOUT overvolting over 1.23v-1.25v. Maxwell gpus with lower asic value like 65% will not be so great at air/water because these low asic gpus need voltage to scale compared to match the overclock of the high asic gpus( USING SAME USABLE VOLTAGE 1.23-1.25v)
 
The bios's I posted basically allow you to set a higher voltage on air/water. Some gpus can scale more, some cant, some actually will NEED more voltage than was previously needed to run same frequency. All different.
 
Have a better understanding now?
Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nizzen ja det er en god artikkel , og jeg har lest mye av det i andre artikler ;)

 

Derfor jeg skrev "normal vannkjøling" . dvs ingen waterchill , og vanntemp rundt 25-40 grader. Det hadde vel heller ikke vært noe særlig å hente med det G1 kortet, pga det var rett og slett ustabilt uansett hva over 1390, og ja pga lav ASIC så møtte det 1.2+ allerede da, så det var ikke noe bra utgangspunkt. Er du derimot litt mer pro og kjører subzero, så er det jo et helt annet utgangspunkt..

 

Og jeg er og klar over at en ikke får noe mer OC potensiale ut av kortet med vanlig vann på 980 ti'en, det jeg derimot får er at jeg kan kjøre samme stabile klokk, rundt 40-45 grader , og tilnærmet lydløs pc,. det er det jeg aimer mot. om jeg eventuelt får 10-15 mhz ekstra pga 40c og ikke 80c load, er bare en bonus isåfall ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Mine 3 siste skjermkort har alle vært fra Gainward og det ser det ut til at mitt neste blir å

Gainward er noe herk.

 

 

Ok, skal huske å si det til mine 3 feilfrie Gainward skjermkort. 7 år uten noen problemer :)

 

Har aldri hatt problemer med Asus, men betyr det at de dermed er 100% feilfrie?

 

 

Hvem har påstått det?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Mine 3 siste skjermkort har alle vært fra Gainward og det ser det ut til at mitt neste blir å

Gainward er noe herk.

 

 

Ok, skal huske å si det til mine 3 feilfrie Gainward skjermkort. 7 år uten noen problemer :)

 

Har aldri hatt problemer med Asus, men betyr det at de dermed er 100% feilfrie?

 

 

Hvem har påstått det?

 

Tja, du sier jo at Gainward er perfekt, så da er vel Asus perfekt også siden jeg ikke har hatt noen problemer..

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Mine 3 siste skjermkort har alle vært fra Gainward og det ser det ut til at mitt neste blir å

Gainward er noe herk.

 

 

Ok, skal huske å si det til mine 3 feilfrie Gainward skjermkort. 7 år uten noen problemer :)

 

Har aldri hatt problemer med Asus, men betyr det at de dermed er 100% feilfrie?

 

 

Hvem har påstått det?

 

Tja, du sier jo at Gainward er perfekt, så da er vel Asus perfekt også siden jeg ikke har hatt noen problemer..

 

 

"mine"

Lenke til kommentar

En ting som dere hopper helt over er om disse premiumkortene har med egen software kun for disse kortene og om dette gir noen forskjell.

 

Vet at noen produsenter gir deg verktøy som har utrolig mye funksjonalitet som å :

 

*Kunne justere på spenninger på det meste på skjermkortet.

*Verktøy for å justere enkelt og trygt på firmwaren med en oppdatering eller to.

*Egne vifteprofiler som er enkle å justere.

*Real time temperatur overvåkning osv.

 

Hadde vært fint å vite i alle fall.

Utover det så vil jeg si at en bedre kjøleløsning og at man har sørget for at kortene ikke har Coil Whine er svært viktig , kan ikke komme på at dere nevner noe angående Coil Whine men det er mange kort i 970 / 980 og ti serien som sliter med det så hadde vært fint om dere hadde nevnt dette også da det kan være en avgjørende faktor for noen brukere.

 

Tja. mitt EVGA 980 Ti har en del coil-whine, men bare over 2000 fps

Lenke til kommentar

 

 

Så ved vannkjøling kan man likeså kjøpe nvidias

Lite vits å betale for et kort med bedre kjøleløsning visst du allikevell skal vannkjøle det. Eneste forskjellen er at de har overklokket kortet litt fra fabrikk å satt på bedre vifter.

De forandrer på mer enn kjølinga

 

Fikk aldri svar. De setter på bedre kjøling som støyer mindre og overklokker kortet litt. Ellers er det akkurat samme innmaten som i et referansekort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...