Gå til innhold

Domoticz tråden - For oss som bruker Domoticz


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Har muligens solgt en kollega til djevelen, hvilken USB-kontroller er mest anbefalt å bruke med Domoticz nå?

Jeg kjøpte min aeotec Z-stick for snart to år siden, tviler på at den akkurat er "top-notch"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Er relativt ny med domoticz. Er veldig fornøyd så langt, men har kommet borti ett problem jeg ikke finner ut av. Har kjøpt en magnetkontakt av typen cotech på clas ohlson. (http://www.clasohlson.com/no/Magnetkontakt/36-6048). Problemet er at jeg ikke får satt riktig status på døra. Ønsker å vite om den er lukket eller åpen. Har funnet ut hvilke koder som trigger "åpen" og "lukket". Men jeg får ikke programmert det slik at jeg får det opp riktig i domoticz.

 

Dette kommer opp i loggen:

 

2016-03-23 20:23:32.298 (RFXTRX) Lighting 4 (Dør åpen 823C40)
2016-03-23 20:23:34.004 (RFXTRX) Lighting 4 (Dør lukket 839E20)
2016-03-23 20:23:35.309 (RFXTRX) Lighting 4 (Dør åpen 8BD9B0)
2016-03-23 20:23:37.153 (RFXTRX) Lighting 4 (Dør lukket 850390)
 
(Jeg har endret navn på de slik at jeg vet hvilke koder som er hva.)
 
Tenkte å lage en blocky for å trigge en dummy dør, men får ikke til å programmere det riktig da alle har status "on" og de endrer ikke status.
 
Log fra "show current states"
 
 
12 Dør åpen 823C40 On 2016-03-23 20:28:31 375 13 Dør lukket 839E20 On 2016-03-23 20:28:40 375 14 Dør åpen 8BD9B0 On 2016-03-23 20:28:45 375 19 Dør lukket 850390 On 2016-03-23 20:23:37 375

 

Noen som har hatt samme problemet og har tips til hvordan man kommer rundt det.  :hmm:

 

Mvh Trond

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blockly funker ikke helt sånn, man må sette det opp slik:

If [Dør åpen 823c40 = on] or if [Dør åpen 8BD9B0 = on]
Do [Set Hoveddør = Open]
 
PS: Hvorfor disse navnene på tingene?
EDIT: Du skriver vel det i innlegget ditt forresten
Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Hei

 

Takk for svar. Fant ut av at jeg måtte endre litt ja. Ble slik:

 

post-370165-0-96099000-1458909019_thumb.png

 

Men en annen ting som irriterte meg var at jeg ikke kan bruke "contact" som dummy switch. Jeg måtte ha en en vanlig on/off switch. Når jeg brukte "contact" så ble status rett og slett ikke endret. Noen som vet hvorfor?

 

Mvh Trond

Lenke til kommentar

Tips til de som har Harmony Hub og vil bruke apparat knappene til lys styring. Jeg kan nå slå av/på lamper og dimme fra Harmony fjernkontrollen. Man kan selvfølgelig sette knappene til å gjøre andre ting også. Dette gjelder ikke bare de som bruker Domoticz.

 

http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=21&t=11104&hilit=hue+java&sid=aac5b167a0eb89fe86298af2e6ec55f3

Endret av Archos
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva du spurte om, men kan komme med liten oppdatering på 84056. ^^

 

Etter jeg plasserte den på terrassen, så sluttet den å oppdatere, men når jeg tok den inn dagen etter så kom oppdateringene igjen. Etter det begynte domoticzen min igjen å tulle seg, så har koblet ned Rpi'en og RFLinken min og holder på å plassere komponentene i et eget skap. Så er det å begynne på nytt med Raspbian og kjøre domoticz på den, har fått USB wifi dongle så vet ikke annen måte å få kjørt via Wifi enn å kjøre et OS og domoticz i Os'et.

 

Så får teste rekkevidden igjen på sensoren når tingene er oppe og går igjen. Men fra hvor jeg la den på terrassen er det ikke mange meterene, så enten sliter jeg med dårlig rekkevidde på RFLinken eller så er det dårlig rekkevidde på sensoren. Håper på sistnevnte ;)

 

Fordelen med den kontra den andre biltema sensoren, er at den viser hva temperaturen er. Så den kan brukes som et "gammelt-og-kjedelig-termometer"

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva du spurte om, men kan komme med liten oppdatering på 84056. ^^

[.......]

 

Ser du beskriver sporadisk rar oppførsel, jeg ville ha sjekket strømforsyning du bruker til RPI.

Dette må minst være 1A, men helst +2A om du har flere USB enheter tilkoblet.

 

Dårlig strømforsyning kan forårsake ustabiliteter og korrupt filsystem på SD.

Lenke til kommentar

Ja ser nå at jeg ikke hadde byttet ut mobilladeren med strømforsyning jeg hadde bestilt fra rpihut. Og mobilladeren sleit med å lade mobilen om jeg ikke koblet ifra ledningen fra selve pluggen... håper det løser problemet når jeg kobler opp igjen. Venter på 90 graders antennekontakt til RFLinken min så jeg får skapet ferdig.

 

Får ta en format av minnekortet og begynne på nytt igjen, heldigvis ikke noe store automatiske greier jeg har stelt i stand i huset foreløpig, så styrer ikke på med backup,

Lenke til kommentar

Gå til: Oppsett --> Instillinger --> Aksepter ny maskinvare "Tillat i 5 minutter"

 

Trigg bryteren og den skal komme opp i "enheter". Hos meg kommer nye enheter opp som "unknown" som navn. Jeg bruker å sortere listen over "sist sett" Blir da enkelt å finne den siste som ble trigget.

 

Mvh Trond

Lenke til kommentar

Gå til: Oppsett --> Instillinger --> Aksepter ny maskinvare "Tillat i 5 minutter"

 

Trigg bryteren og den skal komme opp i "enheter". Hos meg kommer nye enheter opp som "unknown" som navn. Jeg bruker å sortere listen over "sist sett" Blir da enkelt å finne den siste som ble trigget.

 

Mvh Trond

Hei og takk for svar.

Har prøvd dette, men ingenting dukker opp i domoticz, jeg ser tellsticken lyser når jeg trykker på bryterne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...