Gå til innhold

Adjø Project Morpheus – hallo PlayStation VR


Anbefalte innlegg

Om du hadde lest litt mer så ville du lest at målet er spill som kjører i 60fps på PS4 for å oppnå et bra resultat ved bruk av reprojection som dobler antall bilder pr sek slik at en får en 120fps opplevelse. Det skal ikke stort til for å lage en virtuell virkelighet. Ved bruk av min telefon og et VR skall så får en rimelig heftige VR opplevelser.

 

Om du tror at du vil få VR spill som er som GTA,AC:U i VR så har du ikke fulgt med i timen. VR er ekstremt krevende og type spill vi vil se er en smule annerledes og begrenset en normale spill. Dette gjelder PC og PS4. Men PS4 vil selvfølgelig være ekstra begrenset pga sin hardware.

 

Epic Games laget en heftig demo nylig som heter Showdown. Det er en slags benchmark i hva dem får til med Oculus og hardware idag med 90fps. Krever et 980Ti og matchende hardware for å oppnå dette. Bare for å gi deg et innblikk at GTA og AC:U er noe du kan se lenge etter.

 

 

Så PS4 vil på ingen måte klare å hamle opp med hardware som koster 13-16000kr nei. Og det er kanskje ikke så rart med en konsoll til snaue 3500kr? 

 

 

Som Playstation fan vil jeg at plattformen skal ha så mange fordeler og stor kundebase som overhode mulig ja. Og det ved å sikre unike opplevelser en kun kan få på Playstation. Og igjen så er jeg ikke ute etter å bli populær. Men nå er vel dette en diskusjon om hardware osv ikke person?

 

 

Jeg leste det det sto, og det å lage frames og sette inn imellom er IKKE 120 fps. Det er bare et dårlig forsøk på kompansering, fordi de vet de aldri kan få til skikkelige framerates som kreves for VR. Så de går for en halvveis løsning, akkurat som motion blur i film. Da blir det sånn halvveis som virkeligheten. 

 

Så har den en oppløsning på 1080p, som er latterlig. Hvis den OLED skjermen er PenTile, som den godt kan være, da dette er normalen er det enda verre. Det blir bare svært pikslerert, og dårlig flyt. I tillegg til at alle spill kommer til å se dårlige ut med lave grafikksettings. Konsoll er jo i mange spill allerede på den settingen som heter low på PC. Konsoll kan langt ifra ha alle spill på dette heller, da svært mange spill til konsoll er 30 fps.

 

 

Du er klar over at GTA på høyste settings, men med normale textures og FXAA kjøres på 100 fps med et GTX 980 Ti i 1080p? Så til denne elendige Playstations VRen, så kunne en 980 Ti på svært høye settings kunne kjøre GTA 5 i VR. Med de nye kortene i starten av 2016, og de enorme forbedringene så er ikke GTA 5 på høye settings i 4K et problem for enkeltkort, langt mindre SLI oppsett. Folk kommer ikke til å kjøpe en PC til 4000 kr og spille VR, fordi det kommer ikke til å føles som VR. Akkurat som at det ikke kommer til å være bra for konsoll. VR er noe som har vært utviklet lenge, det har høye krav og er langt inn i fremtiden før det blir mainstream. Da fungerer rett og slett ikke svake mainstreambokser. Du trenger en skikkelig PC til det. Det er jo ingen som gidde å kjøpe VR, hvis de får en elendig opplevelse som PS vil gi.

 

Jeg snakker om den generelle holdningen om få det bedre på platformen du velger på bekostning av alle andre, som ikke er på den platformen. I motsetning til platformer som gir alt til alle, som PC. Det er en lovlig holdning å ha, at du vil få det bedre på bekostning av andre. Jeg synes likevel ikke det er noe galt med å kritisere meningen din angående dette? Du er langt ifra den eneste som mener dette. Jeg forstår bare ikke hvorfor det skal være noe positivt at et spill blir eksklusivt for en platform. Hvordan skader det at de utvikles til andre? Vel når det allerede er lagd for en konsoll, hvordan skader det andre? Fordi konsoller skader helt klart PC spill. Alle de begrensningene som de må tenke på....

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ellers ganske interessant. I PC markedet snakker folk om den store GPU oppdateringen, med nye arkitekturer og overgang til 14 nm som GPUene som kan muliggjøre VR. I konsollverdenen så er det ikke noe problem å få dette til på en maskin som sliter med å få titler i 1080p@60 ved launch, og stort sett ender på 30 fps.

 

Med vanlige spill er hvertfall gameplay stort sett likt, selv om spilling i 30 fps ikke er like optimal. I VR derimot, så skal det liksom være en virituell virkelighet. Det blir lite overbevisende hvis det er i dårlig kvalitet, lav oppløsning og lav fps. Det skal være overbevisende, og være som å gjøre ting i virkeligheten. Da funker ikke lav kvalitet, lav ytelse, lav oppløsning. De kommer ikke til å lansere 1440p versjoner av Oculus. De kommer til å kreve kraftig maskinvare.

Lenke til kommentar

Ser det er ett par ingeniører i kommentarfeltet her som burde ha jobbet for Sony, for da kunne de ha spart selskapet for flere hundre millioner kroner på utvikling av VR teknologi til sin playstation da det vil jo aldri fungere uansett. hehe

 

Annbefaler dere og sende en mail til Sony`s tech utviklere og opplyse dem om realiteten og dele litt av deres kvalifiserte sofa ekspertise på emnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det er ett par ingeniører i kommentarfeltet her som burde ha jobbet for Sony, for da kunne de ha spart selskapet for flere hundre millioner kroner på utvikling av VR teknologi til sin playstation da det vil jo aldri fungere uansett. hehe

 

Annbefaler dere og sende en mail til Sony`s tech utviklere og opplyse dem om realiteten og dele litt av deres kvalifiserte sofa ekspertise på emnet.

Det vil jo fungere, men opplevelsen vil være svært dårlig i forhold til det du kan oppnå på Oculus/HTC Vibe. Du trenger ikke å ha noe utdanning for å skjønne at en maskin til 4000 kr, ikke kan konkurrere med maskiner som er 10.000 - 20.000 kr. Det skal heller ikke noe utdanning til for å skjønne at en maskin som allerede i dag gir en opplevelse som ligger på minimum når det kommer til framrate, vil oppleves langt dårligere med VR. Du trenger ikke noe kunnskap for å skjønne at VR er langt mer krevende enn vanlig 1080@60, eller 1440p@60 gaming.

 

Sont vet jo selvfølgelig dette, men det betyr ikke at de ikke har en mulighet til å tjene penger på det. Selv om noe er dårlig, så gjør det ikke nødvendigvis at det ikke selger. Ellers så går det jo ikke akkurat oppover for Sony for tiden, og det har det ikke gjort på en stund heller. Og de trenger andre folk enn ingeniører for å gjøre noe med det.

 

Jeg ser at du prøver å være morsom, men det fungerer ikke helt. Alle tallene er jo fritt tilgjengelige, og alt dette som står her er et kjapt google-søk unna. Du prøver her å fremstille Sony som om de vet hva de driver med, bare fordi de er store. Du prøver og å fremstille det som om Sony tror de lager en konkurrent på nivå med Oculus/Vibe. Det gjør de jo åpenbart ikke. Det lager jo bare en billigversjon, som bare støtter svært svak HW, som sikkert ikke kommer til å være billig engang.  Det finnes likevel mange som sikkert kommer til å kjøpe. Hvis det går dårlig med playstation, kan de bare lansere teknologien sin for PC. Hvis det går bra, kan de levere mer skikkelig VR med PS5. Som du ser er ikke ting bare svart hvitt. Så før du prøver å være morsom på denne måten neste gang, kan det være lurt å lese over hva jeg FAKTISK skriver, og tenke på det fra Sony sitt perspektiv. Når det kommer til penger, og ikke kommer til å lage de beste produktene. Det er penger som teller. Spesielt for et selskap som har problemer med penger. Da skal det ofte mer til at slike prosjekter startes.

Lenke til kommentar

Viss man skal høre på di som har prøvd fleire VR-kit kjem PSVR betre ut av det enn OR. Poenget med VR er ikkje at det skal være realistisk. Poenget er at man skal få ein følelse av å bli ein del av opplevelsen i spillet. Da er 1080/60 nok, men for å få vekk det mange opplever som kvalme(sjøsjuke) bør oppdateringsfrekvensen ligge fra 90 og oppover. Ved at PSVR får oppdateringsfrekvensen opp på 90/120 vil kvalme ikkje bli eit problem og man kan glede seg over opplevelsen spillet gir.

 

Det som kjem til å selge PSVR er opplevelsen i spill samt andre opplevelser som tilbydere kan gje via PS4. Spill som allereie gir ein jamn opplevelse i 1080/60 på PS4 kan godt tenkast å komme i VR-utgvelse der di som allreie har spillet får det ekstra rimelig. Av det man hittil kan konkludere med rundt PSVR er dette jaffal eit godt produkt som vil gje ein god VR-opplevelse på konsoll. Muligens er det tungt å svelge for di som henfaller til mikke-mus drops og spilling på dyre PC'er. Ta det med ro. Det er håp om at OR kommer i mål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1080p60FPS vil kreve mer i VR da det blir 2 bilder som skal rendres (et for hvert øye). Det blir pixelmessig det samme som 1080p (halve oppløsningen for hvert øye), men geometri arbeidsmengden dobles (spørs om hva som kan gjenbrukes). Likevel vil PS4 kunne levere ganske kurant grafikk, men alt er jo relativt.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Jeg går utifra ingen her har prøvd PSVR enda så det er litt dumt å argumentere bombastisk at det ikke blir bra nok. Akkurat som det blir argumentert at 30 fps ikke er bra nok i dem fleste PS4 spillene. Og at alt må være i 60fps. Ikke missforstå meg nå...60 fps er bedre. Men rundt 25.000.000 solgte PS4 maskiner og rundt 14.000.000 solge XBO maskiner tilsier at 30 fps fungerer bra nok for veldig mange mennesker.

 

Personlig tror jeg Playstation VR kommer til å bli en mye større suksess en Oculus Rift dem første årene. Pga konsoll opplevelsen er mye mer mainstream og enkelt. Og ikke minst en lav inngangsbillett både i pris og teknisk terskel. 

 

Men jeg tror ikke VR kommer til å bli virkelig gigantisk før en får kjøpt VR headset som er billig og som vil virke på din mobiltelefon og nettbrett. (og da tenker jeg av bedre kvalitet en hva du får kjøpt idag,samt et vesentlig større utvalg av applikasjoner og fks filmer)

Endret av LarZen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er ikke måte på hvor negative enkelte folk her inne var til Playstation VR.. 

 

Har en appell til dere som er forutinntatt negative til VR på konsoll. Vær vennlig å hold pessimismen for dere selv inntil dere har prøvd produktet for dere selv. 

 

Og en pekepinn til dere som klør dere i hodet over hvordan konsollspill vil fungere med VR:

 

-Det vil bli utviklet egne spill spesielt for VR på PlayStation.

 

-Spill utviklet for PSVR vil naturlig nok ikke se like pene ut som rene spill PC-er, men til gjengjeld vil de fungere optimalt for det de kjører på. De vil ganske enklet "fungere" (lite eller ingen fikling som på PC).

 

-Det vil være "VR for folket". Ganske likt Google cardboard, bare enklere, mer spisset, brukervennlig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...