Gå til innhold

Trekke campingvogn som har totalvekt 50 kg over det som står i vognkortet?


retningslinjene

Anbefalte innlegg

Ser at det er en annen tråd her med spm ang tilhenger men jeg vil bare ha et kjapt svar hvis noen har kompetanse på området...

 

Jeg har førerkort med klasse B96 pr i dag

 

Jeg skal kjøpe en campingvogn som har totalvekt på 1750 kg

 

I mitt vognkort står det at jeg kan trekke maks 1700 kg med brems.

 

Selger av vogn mener jeg kan kjøre vogna med min bil når jeg har klasse B96 så lenge jeg ikke laster over 1700 kg.

 

Stemmer dette?

 

Er jo i all hovedsak ikke ute etter å måtte kjøpe ny bil bare fordi det er snakk om 50 kilo på vogna...

Endret av retningslinjene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, du laster jo automatisk overvekt sekundet du setter hengeren på bilen. Så kommer vatn i tanken, bagasje, mat, o.l.

Blir fort eit par hundre kilo over og da sliter du om du blir tatt :)

Maksvekt er der for ein grunn. Bilen er konstruert for å sikkert kunne trekka 1700kg. Nåke over kan skape uheldige situasjoner.

EDIT: LESTE FEIL . 

 

det iriterer meg at de ikke har en kalkulater man kan manulet plotte inn i .

 

EDIT2: 

Endret av Mato
Lenke til kommentar

Vell, du laster jo automatisk overvekt sekundet du setter hengeren på bilen.

Les førsteposten en gang til. Det er tillatt totalvekt på vogna som er 1750 (mot bilens tillatte hengervekt på 1700), ikke egenvekta.

 

Last 50 kg mindre bagasje i vogna enn det står som tillatt nyttelast i vognas vognkort, så er det innenfor.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vell, du laster jo automatisk overvekt sekundet du setter hengeren på bilen.

Les førsteposten en gang til. Det er tillatt totalvekt på vogna som er 1750 (mot bilens tillatte hengervekt på 1700), ikke egenvekta.

 

Last 50 kg mindre bagasje i vogna enn det står som tillatt nyttelast i vognas vognkort, så er det innenfor.

 

Totalvekt teller alltid, ikke hvor mye vekt hengeren har i det øyeblikket (Gjelder ikke for de som tok BE før 2013)

Lenke til kommentar

Totalvekt teller alltid, ikke hvor mye vekt hengeren har i det øyeblikket (Gjelder ikke for de som tok BE før 2013)

Tull. Verken med B eller BE, uansett når det er tatt, er det (og har heller aldri vært) noe problem at tillatt totalvekt på henger er høyere enn tillatt hengervekt på bilen, så lenge aktuell vekt på henger er innenfor. Frem til 19. januar 2013 var det et krav på klasse B at tillatt totalvekt på henger måtte være lavere enn bilens egenvekt (men ikke nødvendigvis under bilens tillatte hengervekt, om den var lavere enn egenvekten!), men det er også fjernet.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hilux med 3.5 tonn hengerfeste

 

B: Maks tillatt totalvekt: 770 kg

 

B96: Maks tillatt totalvekt: 1520 kg

 

BE: Maks tillatt totalvekt: 3500 kg

Maks tillatt totalvekt for tilhenger 3500 kg gjelder bare hvis klasse BE er tatt for første gang etter 18. januar 2013. Hvis klasse BE er tatt før 19. januar 2013, behøver du ikke sjekke om tilhengerens tillatte totalvekt er over 3500 kg.

 

Dermed, har du tatt BE før 2013 så kan du trekke henger som har tyngre totalvekt, men ikke ellers

Lenke til kommentar
Dermed, har du tatt BE før 2013 så kan du trekke henger som har tyngre totalvekt, men ikke ellers

Henger som har tyngre tillatt totalvekt enn 3500kg, må du ha tatt BE tidligere enn 19/01/13 for å kunne trekke, ja... Men det har nøyaktig ingenting med at den aktuelle bilen har 3500kg tillatt hengervekt å gjøre, det er en ren tilfeldighet.

 

BE før 2013 gjaldt bil inntil 3500kg pluss ubegrenset tilhenger; BE etter 2013 gjelder for bil inntil 3500kg pluss tilhenger inntil 3500kg, maksimalt 7000kg vogntogvekt. Tilhengeren kan også etter 2013, og også på klasse B, ha høyere tillatt totalvekt enn bilens hengervekt, men aldri over 3500kg. (på B er det summen av bil og henger som må være under 3500kg.)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ta fram teskjeen:

 

Førerkortreglene bestemmer hva sjåføren kan trekke med et gitt førerkort:

Klasse B: Tillatt totalvekt bil+ tillatt totalvekt henger må være under eller lik 3500 kg. (eller henger må være under 750kg.)
 

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.

2. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3 500 kg.

 

Klasse BE etter 2013: Tillatt totalvekt bil inntil 3500 kg, tillatt totalvekt henger inntil 3500kg.

Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg.

 

Klasse BE inntil 2013: Tillatt totalvekt bil inntil 3500 kg, ingen vektgrense på henger.

For førerett i klasse BE ervervet før 19. januar 2013, gjelder ikke begrensningen på tilhengerens tillatte totalvekt i § 3-11. Rettigheten påføres førerkortet med kode 79.06 tilknyttet klasse BE.

 

 

Ingen av disse reglene forbyr deg å trekke henger med høyere tillatt totalvekt enn bilens tillatte hengervekt, men så kommer vi til neste regel: Forskrift om bruk av kjøretøy som bestemmer hvor mye man lovlig kan trekke bak bilen, og der er det kun aktuell hengervekt som gjelder.

 

4. Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med aktuell totalvekt som er større enn den vektgrense for tilhenger som er fastsatt for motorvognen. Fastsatt vogntogvekt for motorvognen må ikke overskrides.
Endret av Inge Rognmo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enkelt sagt så er det to ting å passe på når en henger skal hektes på.

 

1. Førerkortets begrensning. (Dette er repetert utallige ganger, så det dropper eg)

 

2. Kjøretøyets begrensning.

 

Oppfyller du punkt 1, så kan du ta utgangspunkt i aktuell vekt for å passe på at punkt 2 blir oppfylt.

 

I mitt hode er det ein enkel måte å tenke på. Kanskje det hjelper noen andre og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

er da det jeg skrev sist, selv om henger veier 200 kilo kan du ikke trekke den om totalvekten er over førerkort grensen, med mindre du tok BE før 2013

Om den tillatte totalvekten  er over førerkortgrensen (enten det er summen for bil+henger på 3500kg på B, eller 4250kg på B96, eller kun henger på 3500kg med BE), ja, nå begynner vi å nærme oss en enighet... Men i innlegg #8 påstod du at det ikke er lovlig å trekke tilhenger med 1750 kg tillatt totalvekt (lastet til under 1700kg aktuell totalvekt) bak en bil med tillatt hengervekt på 1700kg, og det er altså fremdeles feil...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...