Gå til innhold

Bernie Sanders, Amerikas neste president? (Bernie 2020)


Thoto79

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Istedet for å bare stille seg komplett på bakbena burde dere begynne å lese dere opp på Amerikas forfall de siste 40 årene.

 

Fengselspolitikken, økonomipolitikken og utdanningspolitikken Bernie fronter er et forslag om radikal endring. Og godt er det, for tar man vekk dorullbrillene folk har på seg her og ser på det store bildet ser man hvor håpløst ræva de systeme har blitt.

 

Amerikanere er verdens tjukkeste mennesker, de er tidenes rikeste land men sliter med u-landsproblemer. 40% av republikanske stemmer hadde gått til Trump idag. De valgte bush jr 2 ganger!

 

På tide å våkne opp folkens

Du glemte en annen stereotype om oss amerikanere-vi er religiøse. Så mange fordommer-så lite kunnskap!

 

Sanders gjør kanskje en bra jobb til å utdanne noe amerikanere om europeiske sosialdemokratier(noe som fungerer bra, andre ikke så bra) men ikke mye annet

Hadde du noe kunnskap om USA sin historie og kultur og forhold til "government" og hverandre ville du vite at Sanders ville få lite eller ingen fremgang. Det er svært tvilsom at hans ideer ville fungere like bra som flere små homogene europeisk land med en felles historie og kultur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Istedet for å bare stille seg komplett på bakbena burde dere begynne å lese dere opp på Amerikas forfall de siste 40 årene.

 

Fengselspolitikken, økonomipolitikken og utdanningspolitikken Bernie fronter er et forslag om radikal endring. Og godt er det, for tar man vekk dorullbrillene folk har på seg her og ser på det store bildet ser man hvor håpløst ræva de systeme har blitt.

 

Amerikanere er verdens tjukkeste mennesker, de er tidenes rikeste land men sliter med u-landsproblemer. 40% av republikanske stemmer hadde gått til Trump idag. De valgte bush jr 2 ganger!

 

På tide å våkne opp folkens

Det er svært tvilsom at hans ideer ville fungere like bra som flere små homogene europeisk land med en felles historie og kultur.

 

Russland sin helsesektor er gratis for alle innbyggerene. Tyskland sin helsesektor er gratis for alle innbyggere (inkludert tannlege). Er dette små homogene land? Det blir for tøvt å si at ting ikke vil fungere uten å gi en grunn til hvorfor, ikke kom med kultur eller lignende, gi meg en reell grunn til at slike tiltak overhodet ikke kan fungere i USA. 

 

Jeg sier ikke at det definitivt er løsningen, men min mening er at det hvertfall er verdt et forsøk, for du er vel enig i at sånn det er nå fungerer det ikke optimalt? Dette gjelder også fengselspolitikken og andre tjenester. 

Lenke til kommentar

 

Istedet for å bare stille seg komplett på bakbena burde dere begynne å lese dere opp på Amerikas forfall de siste 40 årene.

 

Fengselspolitikken, økonomipolitikken og utdanningspolitikken Bernie fronter er et forslag om radikal endring. Og godt er det, for tar man vekk dorullbrillene folk har på seg her og ser på det store bildet ser man hvor håpløst ræva de systeme har blitt.

 

Amerikanere er verdens tjukkeste mennesker, de er tidenes rikeste land men sliter med u-landsproblemer. 40% av republikanske stemmer hadde gått til Trump idag. De valgte bush jr 2 ganger!

 

På tide å våkne opp folkens

Du glemte en annen stereotype om oss amerikanere-vi er religiøse. Så mange fordommer-så lite kunnskap!

 

Sanders gjør kanskje en bra jobb til å utdanne noe amerikanere om europeiske sosialdemokratier(noe som fungerer bra, andre ikke så bra) men ikke mye annet

Hadde du noe kunnskap om USA sin historie og kultur og forhold til "government" og hverandre ville du vite at Sanders ville få lite eller ingen fremgang. Det er svært tvilsom at hans ideer ville fungere like bra som flere små homogene europeisk land med en felles historie og kultur.

Altså, jeg vet mer om amerikansk politikk enn den vanlige amerikaner. Det er det første de amerikanske i familien sier også når vi diskuterer politikk. Du BOR ikke her så ikke døm OK?

 

Og du hat nok rett, han vil nok ikke få igjennom slike radikale endringer i et land som tviholder på å kjøre seg selv i grøfta.

 

Men som du ser da er vi tilbake på mitt innlegg nr 1 her inne. Det er rett og slett blitt for sent for en endring. Fattige stemmer på presidenter som jobber for å få større forskjeller, altså imot sitt eget beste.

Lenke til kommentar

Obama har nå minket underskuddet med rundt 75% på 6,5 år da. USA er nødt til å velge en ny demokratisk president som kan videreføre deres økonomiske politikk for å få landet opp og gå.

Obama har krympet underskuddet til Bush med en 'trillion dollar', altså tusen milliarder dollar på norsk, per år.

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

 

Den gjennomsnittlige amerikaner blir dummere og dummere, noe man ser veldig tydelig i amerikansk kultur og politikk. Du kan jo vise til en sak som motsier at den gjennomsnittlige intelligensen ikke er på et rekordlavt nivå?

 

Bernie prøver å snu tradisjonen ved å gjøre utdannelse lettere tilgjengelig og jevne ut forskjellene. Veldig smart!

Hvilke av Sanders policies, spesifikt, er det USA trenger? Hvordan skiller han seg fra andre kandidater?

 

 

Det at man er en selutnevnt sosialdemokrat holder vel lenge for å skille seg ut ifra samtlige av de andre kandidatene :)

 

Det er betryggende å se at meningene hans sammenfaller med denne herren her som var Bill Clintons arbeidsminister (men som trakk seg da han selvfølgelig ble motarbeidet av det meste og de fleste). En dokumentar som anbefales og som gjør at man skjønner litt mer av hvor meningene til Bernie kommer fra:

 

https://tv.nrk.no/program/KOID25007215/kapital-oekonomi-i-ubalanse

 

 

I min bok er det ingen tvil i verden, middelklassen symboliserer velstanden i ett land og holder også økonomien igang.Amerika har gjort en stor feil å forsømme dem til fordel for de rike som selvføløgelig aldri vil kunne bidra med samme kjøpekraft som arbeider og middelklassen. Både politikere og "overklassen" skyter seg selv i foten her og det er på høy tid at Amerika forstår at en arbeidstaker er vel så viktig for økonomien og den generelle velstanden som jobbskaperne. Foreløpig er det utrolig nok kun en mann som har insett og som kompromissløst forfekter nettopp dette, og det er godeste Sanders.

 

At han ikke har gjort seg avhengig av nettopp corporate money, gjør at han står fritt til å fortelle om hvordan dette virkelig henger sammen uten å måtte frykte sanksjoner eller interessekonflikter slik som samtlige av de andre kandidatene må passe seg for. Man skulle tro også at amerikanere flest ser hadde ønsket seg en president som ikke er i lomma på noen andre enn velgerne selv. Men en president som ikke er korrupt sees vel enda på som en utopi for de fleste, lite vet de hvor nærme de faktisk er en verdig leder for første gang på en årrekke.

Lenke til kommentar

 

Det ser ut som CNN fadesen med fjerning av Bernievennlige kommentarer, fjerne folkets avstemning av hvem som vant og tapetsere forsidene med Hillary Won! skapte problemer for Hillary. Det er langt fler som setter et spørsmålstegn vedrørende hennes donorer og hva de egentlig har gått med på.

 

Bernie Sanders kan bli akkurat det Usa trenger, men med den amerikanske intelligensen på rekordlavt nivå antar jeg at det er for sent for en snuoperasjon.

Hvis de hadde stemt Sanders, ville de vært enda dummere...

Det er ikke Sanders USA trenger. Det USA trenger er Rand Paul...

 

 

Amerika (og verden) trenger altså en ny republikaner for å få styr på økonomien i dine øyne.. vei ikke om jeg skal humre eller gråte en skvett. Rand Paul står for alt som er feil med Amerika (kanskje med unntak av utenrikspolitikken), men hva bryr vel du deg om det så lenge dere har sammenfallende ideologier? Survival of the fittest tror jeg selv amerikanerne nå skjønner ikke er bærekraftig ei heller etisk på noen måte og at det tilhører fortiden.

 

Men slike idioter som Paul må altså Bernie hanskes med, stakkars mann:

https://www.youtube.com/watch?v=uc7wzV1IBOw

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du leser ikke hva som blir skrevet her jo? Jeg synes du skal lese deg opp på hjemmesidene hans. Det kan virke som du ikke skjønner hva ordet policies betyr.

Du sier at amerikanere er idioter som ikke stemmer på Sanders, da forventer jeg noe konkret. Hva er hans syn på innvandring, og hvordan skiller dette seg fra Clinton og Bush? Handel? Utdanning? Arbeidsmarkedet? etc. etc.

 

Selvfølgelig kan jeg lese meg opp, men jeg spør deg. Du vet bedre enn de fleste, da bør du kunne forklare det til meg også.

Lenke til kommentar

Det at man er en selutnevnt sosialdemokrat holder vel lenge for å skille seg ut ifra samtlige av de andre kandidatene :)

 

Det er betryggende å se at meningene hans sammenfaller med denne herren her som var Bill Clintons arbeidsminister (men som trakk seg da han selvfølgelig ble motarbeidet av det meste og de fleste). En dokumentar som anbefales og som gjør at man skjønner litt mer av hvor meningene til Bernie kommer fra:

 

https://tv.nrk.no/program/KOID25007215/kapital-oekonomi-i-ubalanse

 

 

I min bok er det ingen tvil i verden, middelklassen symboliserer velstanden i ett land og holder også økonomien igang.Amerika har gjort en stor feil å forsømme dem til fordel for de rike som selvføløgelig aldri vil kunne bidra med samme kjøpekraft som arbeider og middelklassen. Både politikere og "overklassen" skyter seg selv i foten her og det er på høy tid at Amerika forstår at en arbeidstaker er vel så viktig for økonomien og den generelle velstanden som jobbskaperne. Foreløpig er det utrolig nok kun en mann som har insett og som kompromissløst forfekter nettopp dette, og det er godeste Sanders.

 

At han ikke har gjort seg avhengig av nettopp corporate money, gjør at han står fritt til å fortelle om hvordan dette virkelig henger sammen uten å måtte frykte sanksjoner eller interessekonflikter slik som samtlige av de andre kandidatene må passe seg for. Man skulle tro også at amerikanere flest ser hadde ønsket seg en president som ikke er i lomma på noen andre enn velgerne selv. Men en president som ikke er korrupt sees vel enda på som en utopi for de fleste, lite vet de hvor nærme de faktisk er en verdig leder for første gang på en årrekke.

- Hvordan vil middelklassen i USA få det bedre under Sanders enn Clinton?

 

- Jeg har ingen grunn til å tro at Sanders er mer eller mindre korrupt enn andre. Han er ikke akkurat den første kandidaten som blir beskrevet som ærlig.

Lenke til kommentar

Hvorfor unngår du innlegget mitt med eksempler? Som jeg tidligere nevnte, hans politiske syn på utdanning og økonomi virker gode. Han ønsker å jevne ut forskjellene i et land hvor det er store forskjeller, dette ved bruk av skatt.

Hva er hans syn på utdanning og økonomi? Hvordan vil han jevne ut forskjeller? Hvilken effekt vil det ha å jevne ut forskjeller, og hvordan fungerer mekanismen?

 

Dette bør være uproblematisk å svare på hvis valget er så klart som du vil ha det til.

Lenke til kommentar

 

Hans syn på utdanning er at det ikke burde være kun de med penger som får gå skole.

 

Hans syn på økonomi er at skattesystemet er feilprioritert og vil øke skatten for de rikeste og senke den for de fattigste.

 

Jeg tror effekten av dette vil bli flere utdannede amerikanere, færre som havner på sosialen og en langt bedre økonomi.

 

Altså, jeg merker du bare maser fordi du tar feil. Du er sint fordi det jeg skriver stemmer og du har feil i dine synspunkter. Jeg skriver i korte drag pga dette er et forum. Om du ønsker videre info anbefaler jeg å lese og lære litt, noe du tydeligvis ikke liker. Man skulle tro du var Amerikansk :)

Lenke til kommentar

Jeg maser fordi du ikke svarer, og jeg er ikke sint. Jeg er forbløffet over hvor lite info du kommer med når du vet bedre enn hundre millioner mennesker.

 

- Det er ikke bare de med penger som får gå på skole.

- Hva vil Clinton gjøre med skattesystemet? Hvordan vil Clinton og Sanders gjøre dette? Hva vil effekten være? Hvilke skatter er viktigst å forandre?

 

Hva mener Sanders om minstelønn? Clinton? Hvordan samsvarer dette med samfunnsøkonomisk litteratur? Hva er deres syn på handel?

 

At jeg spør om hva Sanders vil betyr ikke at jeg ikke har peiling. Jeg er interessert i dine svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Amerika (og verden) trenger altså en ny republikaner for å få styr på økonomien i dine øyne..

En liberalist, eller libertarianer, ja.

 

vei ikke om jeg skal humre eller gråte en skvett. Rand Paul står for alt som er feil med Amerika

Faktisk står han for alt det som er bra med Amerika. Sanders og Hillary etc, står for alt det som er feil.

 

 

(kanskje med unntak av utenrikspolitikken), men hva bryr vel du deg om det så lenge dere har sammenfallende ideologier? Survival of the fittest tror jeg selv amerikanerne nå skjønner ikke er bærekraftig ei heller etisk på noen måte og at det tilhører fortiden.

Det er jo du som støtter den sterkestes rett, ikke jeg.

Den sterkeste er staten. Det er flertallet i et demokrati. Du støtter den sterkestes rett. Jeg støtter individets rettigheter. Individets rett til å bestemme over sitt eget liv.

 

Men slike idioter som Paul må altså Bernie hanskes med, stakkars mann:

Det er jo Bernie som er idioten. Den idioten som vil totalt rasere hele USA om han får makt...

Kommer til å gjøre ubotelig skade.

 

 

Endret av тurbonєℓℓo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Amerika (og verden) trenger altså en ny republikaner for å få styr på økonomien i dine øyne..

En liberalist, eller libertarianer, ja.

 

vei ikke om jeg skal humre eller gråte en skvett. Rand Paul står for alt som er feil med Amerika

Faktisk står han for alt det som er bra med Amerika. Sanders og Hillary etc, står for alt det som er feil.

 

 

(kanskje med unntak av utenrikspolitikken), men hva bryr vel du deg om det så lenge dere har sammenfallende ideologier? Survival of the fittest tror jeg selv amerikanerne nå skjønner ikke er bærekraftig ei heller etisk på noen måte og at det tilhører fortiden.

Det er jo du som støtter den sterkestes rett, ikke jeg.

Den sterkeste er staten. Det er flertallet i et demokrati. Du støtter den sterkestes rett. Jeg støtter individets rettigheter. Individets rett til å bestemme over sitt eget liv.

 

Men slike idioter som Paul må altså Bernie hanskes med, stakkars mann:

Det er jo Bernie som er idioten. Den idioten som vil totalt rasere hele USA om han får makt...

Kommer til å gjøre ubotelig skade.

 

 

At sosialdemokrati ikke fungerer faller på sin egen urimelighet her vi sitter og velter oss i velstand og frihet -i nettopp ett sosialdemokrati!

 

Er det ikke innafor at Amerikanerne snart får sjansen til å smake litt på samme kake som alle vi andre vest-europeiske land har kost oss med i en årrekke? Er det ikke greit at den vanlige amerikaner blir hørt? At arbeiderklassen får smake litt av overskuddet som de selv jobber hardt for hver dag? Tror du arbeidstakerrettigheter og en god fordelingspolitikk trylles fram helt av seg selv?

 

At liberalistene står for frihet til folket er en ren fornærmelse. En slik tankegang fører til ett kappløp om å få melet sin egen kake, og som alle burde klare å tenke seg til så stiller det seg litt dårlig for de som verken da har mel eller egg..

 

Du vil nok forstå mer av hvor Bernie kommer ifra og hvorfor dette er så viktig og riktig om du tar deg tid til å se denne dokumentaren:

https://tv.nrk.no/program/KOID25007215/kapital-oekonomi-i-ubalanse

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg maser fordi du ikke svarer, og jeg er ikke sint. Jeg er forbløffet over hvor lite info du kommer med når du vet bedre enn hundre millioner mennesker.

 

- Det er ikke bare de med penger som får gå på skole.

- Hva vil Clinton gjøre med skattesystemet? Hvordan vil Clinton og Sanders gjøre dette? Hva vil effekten være? Hvilke skatter er viktigst å forandre?

 

Hva mener Sanders om minstelønn? Clinton? Hvordan samsvarer dette med samfunnsøkonomisk litteratur? Hva er deres syn på handel?

 

At jeg spør om hva Sanders vil betyr ikke at jeg ikke har peiling. Jeg er interessert i dine svar.

 

Jeg forstår ikke helt hvor du vil, vil du ha meg til å ramse opp alle de politiske sakene jeg mener Sanders kommer med som er fordelaktig for landet, sette de opp mot Clinton sine og ut ifra det jobbe meg frem til konklusjoner og forskjeller, vær vennlig og godta at det blir litt vel mye jobb for meg på et forum. Å skrive en essay til en sint forumbruker skjer ikke dessverre. Jeg kan klippe ut partiprogrammene deres, jeg kan til og med skrive de om til norsk? Det er klart ikke det du ønsker, du ønsker å fortsette "krangelen" på nett, og det ønsker ikke jeg.

 

 

 

Jeg vet bedre enn 100 millioner? Jeg tror det tallet er langt høyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hans syn på utdanning er at det ikke burde være kun de med penger som får gå skole.

 

Hans syn på økonomi er at skattesystemet er feilprioritert og vil øke skatten for de rikeste og senke den for de fattigste.

 

Jeg tror effekten av dette vil bli flere utdannede amerikanere, færre som havner på sosialen og en langt bedre økonomi.

 

Altså, jeg merker du bare maser fordi du tar feil. Du er sint fordi det jeg skriver stemmer og du har feil i dine synspunkter. Jeg skriver i korte drag pga dette er et forum. Om du ønsker videre info anbefaler jeg å lese og lære litt, noe du tydeligvis ikke liker. Man skulle tro du var Amerikansk :)

Du svarer med overfladiske fordommer og viser lite kunnskap som ligner de dumme, feite amerikanere som du klager på

 

Det er en god fantasi at alle får gratis universitets utdannelse men det skjer ikke uten penger.

Når jeg gikk på universitet i Michigan kjente jeg ingen rikinger, men kjente de fleste fra middelklassen og noe som kan beskrives som fattige som hadde fått stipend fordi de var fattige.

 

Sanders klarer ikke å gi gratis utdannelse til alle ikke uten å øke skatter til middelklassen, det er noe han ikke ønsker å innrømme enda

 

Hittil har du bare presentert han som en Gud som savner USA fra helvete. Slike overfladiske påstander gir lite mening til en saklig vurdering av kandidaten som må betale for velferdsgodene han lover. Hvordan skal han betale for sine gratis ditt og datt og hva slags effekt har det på økonomien. Vi merker at ikke alle europeiske land er like produktive med høy levestandard. Hvordan vet vi at Sanders ikke skaper en ny Hellas med sine gratis utdannelse og andre velferdsgodene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...