Gå til innhold

Bernie Sanders, Amerikas neste president? (Bernie 2020)


Thoto79

Anbefalte innlegg

Hva minstelønnen burde være er vanskelig å svare på. Det kommer selvsagt an på hva man ønsker å oppnå. Effekten vil variere fra marked til marked. I Manhattan går det kanskje helt fint med $15/h, i rurale områder i sørstatene kan det bli fatalt. Jeg anbefaler deg å gjøre deg kjent med økonomisk litteratur om emnet, start med å søke opp publikasjoner av Dube.

 

Tallene dine er svært misvisende. Jeg tror ikke jeg orker en lang diskusjon om hvorfor, men her er noen av faktorene:

 

1. Det er forskjell på antall dollar utbetalt og total kompensasjon. De siste tiårene har andre former for kompensasjon enn direkte utbetalt lønn vokst mye raskere enn selve lønnen (frynsegoder, forsikringer etc.). Å bare se på utbetalt lønn, som disse tallene nærmest alltid gjør, er derfor ikke veldig hensiktsmessig.

2. Antall personer per husholdning er lavere enn før. Det drar selvfølgelig tallet for inntekt per husholdning nedover, uten at det sier noe som helst om lønnsnivået generelt.

3. Slike sammenligninger over tid benytter seg ofte av KPI for å justere for inflasjon. Det er godt dokumentert at KPI overvurderer inflasjonen, og over flere tiår blir denne forskjellen markant. I tillegg til at KPI generelt overvurderer hvor mye prisene stiger, så overvurderer den ekstra mye for de med lavest kjøpekraft.

 

Edit. Her er en rapport fra LSE som viser at reallønn mer eller mindre har fulgt økning i produktivitet i USA og UK siden 1970.

 

Decoupling of Wage Growth and Productivity Growth?

Myth and Reality av João Paulo Pessoa og John Van Reenen (2013).

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva minstelønnen burde være er vanskelig å svare på. Det kommer selvsagt an på hva man ønsker å oppnå. Effekten vil variere fra marked til marked. I Manhattan går det kanskje helt fint med $15/h, i rurale områder i sørstatene kan det bli fatalt. Jeg anbefaler deg å gjøre deg kjent med økonomisk litteratur om emnet, start med å søke opp publikasjoner av Dube.

 

Tallene dine er svært misvisende. Jeg tror ikke jeg orker en lang diskusjon om hvorfor, men her er noen av faktorene:

 

1. Det er forskjell på antall dollar utbetalt og total kompensasjon. De siste tiårene har andre former for kompensasjon enn direkte utbetalt lønn vokst mye raskere enn selve lønnen (frynsegoder, forsikringer etc.). Å bare se på utbetalt lønn, som disse tallene nærmest alltid gjør, er derfor ikke veldig hensiktsmessig.

2. Antall personer per husholdning er lavere enn før. Det drar selvfølgelig tallet for inntekt per husholdning nedover, uten at det sier noe som helst om lønnsnivået generelt.

3. Slike sammenligninger over tid benytter seg ofte av KPI for å justere for inflasjon. Det er godt dokumentert at KPI overvurderer inflasjonen, og over flere tiår blir denne forskjellen markant. I tillegg til at KPI generelt overvurderer hvor mye prisene stiger, så overvurderer den ekstra mye for de med lavest kjøpekraft.

 

Du har nok helt rett i at jeg har pleid å velge helt annet lesestoff enn økonomisk litteratur så sikkert mye jeg ikke har kontroll på, men derfor er det heller ikke mine tall jeg presenterer. De kom herifra:

 

https://www.youtube.com/watch?v=VePpQBCbKBw

 

 

Men en innsigelse har jeg, dette at familier skal ha krympet siden 1999 skjønner jeg ikke og ser ingen umidelbar grunn for at det skulle være tilfelle.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke med meg at du skrev 1999, det gikk litt fort. Jeg kommer ikke til å se videoen, men hvis du finner noe skriftlig, helst med kildehenvisninger, så skal jeg ta en titt.

 

Ok. Videoen varer bare i 8 min da og er ganske forklarende, men uten at jeg personlig kan gå god for kildene han har brukt forståss.

Lenke til kommentar

Syntes ikke en minstelønn på kr 120,- timen i verdens rikeste land er for mye å forlange. Men hvis det så er slik, hva burde evnt minstelønna ligge på? Som det er nå så har ikke fast food ansatte råd til å kjøpe en av burgerne de flipper for en timeslønn engang. Det er som at en Maccern medarbeider i Norge skulle tjent under 50 lappen, ikke akseptabelt for oss og naturligvis ei heller for dem.

USA er et av verdens rikeste land hvis du justerer for kjøpekraft, men hvis du måler i ujustert BNP per capita så er ikke USA så rikt.

 

F.eks. Norges ujusterte BNP per capita er 97K, mens den er 55K i USA. Ergo, $15 i USA er det samme som 210 kroner i Norge. Det blir for høyt, spesielt for fattige områder i USA.

Lenke til kommentar

 

Syntes ikke en minstelønn på kr 120,- timen i verdens rikeste land er for mye å forlange. Men hvis det så er slik, hva burde evnt minstelønna ligge på? Som det er nå så har ikke fast food ansatte råd til å kjøpe en av burgerne de flipper for en timeslønn engang. Det er som at en Maccern medarbeider i Norge skulle tjent under 50 lappen, ikke akseptabelt for oss og naturligvis ei heller for dem.

USA er et av verdens rikeste land hvis du justerer for kjøpekraft, men hvis du måler i ujustert BNP per capita så er ikke USA så rikt.

 

F.eks. Norges ujusterte BNP per capita er 97K, mens den er 55K i USA. Ergo, $15 i USA er det samme som 210 kroner i Norge. Det blir for høyt, spesielt for fattige områder i USA.

 

 

Ok, den gode gamle Big Mac indeksen sier vel litt om dette:

 

http://www.economist.com/content/big-mac-index

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Når alternativet til trump (Carson) grenser til tilbakestående i norsk målestokk og så kristenkonservativ at en gjennomsnittelig norsk biskop føler seg som satan sjøl, så skal du ikke se bort ifra at valget faller på ren kynisme framfor idioti og at det tilslutt da står om Bernie og Trump. Dette om Bernie mot formodning skulle komme foran Clinton da, noe som skal litt til når det nå er slik at penga tross alt rår i statene. Tiden for vise.

 

En liten Carson smagebit....

Jeg er ingen Carson supporter, men det eneste han gjorde feil, var at han ikke visste at de baltiske statene er med i NATO. Jeg lurer på hvor mange norske politikere, vet hvilket region i Sør-Amerika som er med i NATO?

 

Ergo, han er ingen idiot, men jeg er enig at han ikke kan nok til å bli president.

Det finnes ikke dumme hjernekirurger i USA. At de kan mangle kunnskap i et eller annet er klart, men de er alle intelligente, og kan lære det de trenger, akkurat som de fleste andre presidenter.

 

Eksperter blir ikke alltid de beste politiker, andre egenskaper enn kunnskap om NATO er viktigere. Obama for eksempel har stor kunnskap om mye, men han manglet evnen til å overbevise kongressen til å jobbe sammen og styre landet retningen hans. Det klarte Reagan uten god kunnskap om mye. Den siste presidenten som hadde både kunnskap og politiske evner var Clinton

Syntes du ikke dette at han ikke har satt seg inn i politikken, ikke vet hvem som er medlem av forsvarsalliansen USA er så tung inne i, og alikevel utroper seg til presidentkandidat vitnet om manglende selvinnsikt og klokskap? Og dette er ikke alt om man trodde det, han bedriver rene vekkelsesmøter hvor han framstår som profeten selv, rene galematias hele mannen.

 

Forøvrig er det ny republikansk presidentdebatt ikveld så kan man jo se selv, bare å dra fram popcorn og gjøre seg klar for komedie :)

Jeg, som de fleste amerikanere vet lite om Carson. Det er grunnen til å bli skepsis mot meningsmåler akkurat nå. Folk kjenner Bush, Clinton og Trump men ellers er kunnskapen lavt

Likevel er lysten for en "outsider" veldig stort, særlig blant de politiske aktive(de eneste som deltar akkurat nå). Videre, så religiøse presidenter skremmer få amerikanere fordi det har aldri vært et problem, ingen president har etablert en statskirke som andre land eller tatt skattepenger til å betale biskoper og prester

 

Vi lærer som barn at Amerika har alltid vært et land som ble etablert med hensikten til å tillate "outsidere " bli mektige hvis de jobber hardt og flink nok, selv bli president uansett bakgrunn, og vi kan nå si-uansett hudfarge. Det er hovedgrunnen til at Carson er populær. Senere når vi bli kjent med han, kan du få en annen reaksjon. Akademiker, erfarne politiker som mange nordmenn mener bør lede er lite populær. Hverdagsmannen liker vi mer enn eksperter, særlig folk som Carson som gikk fra ghetto gutt tl hjernekirurg

 

Januar:februar får du vite hvem har god sjanse. Jeg er sikkert du, som mange amerikanere blir ganske misfornøyd med valget

Lenke til kommentar

Syntes ikke en minstelønn på kr 120,- timen i verdens rikeste land er for mye å forlange. Men hvis det så er slik, hva burde evnt minstelønna ligge på? Som det er nå så har ikke fast food ansatte råd til å kjøpe en av burgerne de flipper for en timeslønn engang. Det er som at en Maccern medarbeider i Norge skulle tjent under 50 lappen, ikke akseptabelt for oss og naturligvis ei heller for dem.

Hvor mye tror du minstelønn i Norge ligger på da, om 50-lapp på "Maccern" ikke er nok?

Lenke til kommentar

 

Syntes ikke en minstelønn på kr 120,- timen i verdens rikeste land er for mye å forlange. Men hvis det så er slik, hva burde evnt minstelønna ligge på? Som det er nå så har ikke fast food ansatte råd til å kjøpe en av burgerne de flipper for en timeslønn engang. Det er som at en Maccern medarbeider i Norge skulle tjent under 50 lappen, ikke akseptabelt for oss og naturligvis ei heller for dem.

Hvor mye tror du minstelønn i Norge ligger på da, om 50-lapp på "Maccern" ikke er nok?

 

 

Minstelønn i Norge varierer jo ifra bransje til bransje, faglært eller ufaglært, arbeidstid, alder and so on, men jeg kan tenke meg at ingen over 18 år som jobber hvitt har en lønn på under 100 kroner idag og standard minstelønn ligger nok godt over 150,- i de fleste yrker. Derfor kan man jo skjønne at Amerikanere føler seg avspist og at de ikke får det til å gå rundt om de får noe særlig under dette nye minstelønn forslaget på 15 dollars i timen.

Lenke til kommentar

 

Minstelønn i Norge varierer jo ifra bransje til bransje, faglært eller ufaglært, arbeidstid, alder and so on, men jeg kan tenke meg at ingen over 18 år som jobber hvitt har en lønn på under 100 kroner idag og standard minstelønn ligger nok godt over 150,- i de fleste yrker. Derfor kan man jo skjønne at Amerikanere føler seg avspist og at de ikke får det til å gå rundt om de får noe særlig under dette nye minstelønn forslaget på 15 dollars i timen.

Du vil trolig bli utrolig skuffet når du oppdager at der ikke eksisterer noen generell minstelønn i Norge.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Minstel%C3%B8nn

Lenke til kommentar

 

Minstelønn i Norge varierer jo ifra bransje til bransje, faglært eller ufaglært, arbeidstid, alder and so on, men jeg kan tenke meg at ingen over 18 år som jobber hvitt har en lønn på under 100 kroner idag og standard minstelønn ligger nok godt over 150,- i de fleste yrker. Derfor kan man jo skjønne at Amerikanere føler seg avspist og at de ikke får det til å gå rundt om de får noe særlig under dette nye minstelønn forslaget på 15 dollars i timen.

Du vil trolig bli utrolig skuffet når du oppdager at der ikke eksisterer noen generell minstelønn i Norge.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Minstel%C3%B8nn

 

 

Fullstendig klar over at det ikke er en satt minstelønn på tvers av alle bransjer i Norge (om man ikke er meldem av ett fagforbund vel og merke). Det er ikke dermed sagt at noen flipper burgere for under 100,- i  timen i Norge av den grunn.

Lenke til kommentar

Fullstendig klar over at det ikke er en satt minstelønn på tvers av alle bransjer i Norge (om man ikke er meldem av ett fagforbund vel og merke). Det er ikke dermed sagt at noen flipper burgere for under 100,- i  timen i Norge av den grunn.

Det er ingen generell minstelønn i Norge punktum.

 

Lønningene avtales (relativt) fritt mellom arbeidsgiverorganisasjoner og fagforeninger. At denne avtalen innehar lønnsvilkår og en eller annen plass er det en (minimum) grunnlønn har absolutt ingenting med minstelønn å gjøre i hendhold til det som diskuteres i USA.

 

A minimum wage is the lowest daily or monthly remuneration that employers may legally pay to workers.

https://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_wage
Lenke til kommentar

 

Fullstendig klar over at det ikke er en satt minstelønn på tvers av alle bransjer i Norge (om man ikke er meldem av ett fagforbund vel og merke). Det er ikke dermed sagt at noen flipper burgere for under 100,- i  timen i Norge av den grunn.

Det er ingen generell minstelønn i Norge punktum.

 

Lønningene avtales (relativt) fritt mellom arbeidsgiverorganisasjoner og fagforeninger. At denne avtalen innehar lønnsvilkår og en eller annen plass er det en (minimum) grunnlønn har absolutt ingenting med minstelønn å gjøre i hendhold til det som diskuteres i USA.

 

A minimum wage is the lowest daily or monthly remuneration that employers may legally pay to workers.

https://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_wage

 

 

I praksis blir det det samme, problemet i USA er at arbeidsgivere ser sitt snitt til å betale folk med knapper og glansbilder slik at de også trenger å få en lovfestet minstelønn. I Norge så takker man enten bare nei til jobben og dermed "presser" arbeidsgiver til å øke grunnlønna evnt at de må tilpasse lønnsnivå til tilsvarende jobber, eller at arbeidstaker melder seg inn i ett fagforbund og får da en minstelønn i henhold til avtalen de har med bransje/arbeidsgiver.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Så lovfestet minstelønn er det samme som ikke lovfestet minstelønn, fordi kapitalistene i Norge er snillere enn kapitalistene i USA. Javel.

 

Arbeidstakerne i USA er i en langt mer desperat situasjon da arbeidsmarkedene ikke kan sammenliknes, derfor trenger også Amerikanske arbeidstakere en lovfestet minstelønn mens å gjøre det samme i Norge blir uhensiktsmenssig pr nå.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

New faces same fate for the human race :(

 

 

I think our fate is that we`ll all eventually drown in stupid pointless youtube vids...

 

 

 

Uansett, etter disse retarde republikaner debattene vi nå har bevitnet så skal det forhåpentligvis bli en befrielse å overvære den første demokratiske presidentdebatten, er det noen som vet når de er planlagt?

 

Og er det egentlig andre seriøse kandidater enn Clinton, Sanders, og da evnt Biden som stiller? Ser Webb og Chafee også er kandidater uten at jeg kan si jeg har hørt stort om dem eller hvor de ligger i det politiske landskapet.

Lenke til kommentar

 

New faces same fate for the human race :(

 

 

I think our fate is that we`ll all eventually drown in stupid pointless youtube vids...

 

 

 

Uansett, etter disse retarde republikaner debattene vi nå har bevitnet så skal det forhåpentligvis bli en befrielse å overvære den første demokratiske presidentdebatten, er det noen som vet når de er planlagt?

 

Og er det egentlig andre seriøse kandidater enn Clinton, Sanders, og da evnt Biden som stiller? Ser Webb og Chafee også er kandidater uten at jeg kan si jeg har hørt stort om dem eller hvor de ligger i det politiske landskapet.

 

 

When someone shares something, anything, you can choose to find out why, or you can decide not to. That is your choice, but it can still mean something to someone else.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...