Gå til innhold

DSLR med seriefotografering


Anbefalte innlegg

Har per idag et Sony Alpha5000 jeg er meget fornøyd med. Elsker menyene, brukergrensesnittet, etc. Nå har jeg derimot fått et nytt "krav" jeg ikke har hatt tidligere: Jeg har begynt å ta bilder på sportsarrangement (på svært hobbybasis but still). Det er hovedsaklig golf, frisbeegolf og litt fotball og innebandy. Jeg trenger et kamera som tar OK bilder i serie, helst mer enn 5pr. sek. Mitt a5000 klarer 3,5. 

 

Jeg har sett litt på a58 men utifra testene jeg har lest blir ikke bildene bra ved 8 pr. sek. Hva anbefaler dere? Jeg har et budsjett på 6000kroner, ikke over. Objektiv (bortsett fra kitlinse) blir kjøpt ved et senere tidspunkt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukt Canon 7D generasjon 1 og en brukt Canon 70-200 f/4, da får du et kamera som klarer kontinuerlig JPG og et meget bra fokussystem, samt et objektiv som er lett, sylskarp og raskt, men begynner og slite når det mørkner grunnet kun f/4.

Du burde kunne klare og finne disse to for rundt 6000.- tilsammen hvis du er tålmodig og bruker litt til på bruktmarkedet hos foto.no og finn.no.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ta det som en utfordring. :)

 

Jeg begynte å fotografere sport med 3 bilder pr sek. Etter en del trening, så fikk jeg det til. En stund så hadde jeg kameraer som klarte å ta flere bilder pr sek, men idag så fotograferer jeg badminton, verdens raskeste ballsport, med en 5D mark II, som klarer 3,9 bilder pr sek. Og fordi jeg ikke hadde det lett i starten, så treffer jeg veldig ofte med når jeg tar bilde idag, ikke bare på sport, men også andre typer bilder der mennesker/ting er i bevegelse.

Lenke til kommentar

....Jeg trenger et kamera som tar OK bilder i serie, helst mer enn 5pr. sek. Mitt a5000 klarer 3,5. 

Jeg har sett litt på a58 men utifra testene jeg har lest blir ikke bildene bra ved 8 pr. sek. Hva anbefaler dere? 

 

Du trenger et system med skikkelig AF....antall bilder holder med 3 fps for action

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Du trenger et system med skikkelig AF....antall bilder holder med 3 fps for action

Et system med bedre AF er jeg helt enig i.

Antall bilder er jeg heller uenig i - det er mye lettere å få "det" bildet i golferens sving når du har høy skuddtakt - og der er 3bps langt fra godt nok. Det er en grunn til at proffenes sportkameraer har over 10bps.

Lenke til kommentar

Sony A6000 regnes som bruktbart bra på seriebilde og er vel eneste alternativ hvis du vil fortsette med Sony og har 6000 å bruke. Gamle (eldre) Sony modeller med A-fatning - som A58 - ville jeg styrt unna da Sony ser ut til å satse primært på kameraer med E-fatning for tiden.

 

Gå du for speilrefleks ville jeg sett på Canon og Nikon. For 6K er du begrenset til modeller som D5300, 700D og 750D hvis du skal ha nytt og ikke finner noe eksepsjonelt bra tilbud. Disse modellene har helt OK AF-system og burde fikse ikke alt for krevende actionbilder uten problemer.

Lenke til kommentar

Spray & Pray.....sykt mange som benytter den metoden....

Ja - deriblant sportsfotografer - ofte er det å panne og følge motivet mens man holder utløseren på full auto den beste løsningen. Du som liker bilfoto burde kikke litt på det. :)

Viktig der er ikke bare skuddtakt, men også hvor godt kameraet holder autofokus på full hastighet, og hvor stort bufferet er, så du vet hvor lange serier du klarer. Også denne sammenhengen hvor det er viktig med et ekstra raskt minnekort, så kameraet fortere er klar til ny serie.

 

Høy skuddtakt er et verktøy og et virkemiddel, som mange bør ha i arsenalet.

Lenke til kommentar

Sony A6000 som se# nevner er jo full på høyde med speilreflekser i samme prisklasse når det kommer til AF, og har en mye høyere skuddtakt. Så hvis du har litt eksisterende utstyr til E-fatning så er det et bra alternativ.

 

På speilrefleksfronten, så må du gjerne litt opp i pris før du får høy seriebildehastighet og den beste følgefokusen. Canon og Nikon gir deg stort sett 5 bilder i sekundet med D5x00 eller 7x0D. Nikon har kanskje en fordel på AF-fronten, de har litt mer fancy AF-moduler på de rimelige husene sine. Pentax har K50 som gir 6 bilder i sekundet, men det har en mindre avansert AF-modul igjen.

Lenke til kommentar

Har diskutert litt med fruen i kveld og hun har gått med på å øke budsjettet litt, Max er 10 000, og det er virkelig max :p . Etter å ha sett litt kjapt på nett fant jeg http://www.japanphoto.no/sony-alpha-a77-ii--dt-18-55mm-f-35-56-sam-sonya7721855-007#.VfXkH_ntlBcsom så fristende ut. Er det noe annet dere anbefaler, evt. bør jeg gå for noe brukt? Er litt skeptisk til brukt, men det er vel den indre skeptikeren i meg som bremser litt for mye. 

Lenke til kommentar

 

...Det er en grunn til at proffenes sportkameraer har over 10bps...

Spray & Pray.....sykt mange som benytter den metoden....

 

 

Det er da bare en av mange metoder for å sikre seg et blinkskudd. Hvilken metode man bruker må da være opp til hver og en.

 

Da trenger man et kamera med betydelig høyere skuddtakt enn 3fps, jeg vil foreslå minimum 8 for å sikre gode resultater fra hurtige idretter.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

Det er da bare en av mange metoder for å sikre seg et blinkskudd....

Ok....så det er en metode for de med middels AF-system...men det blir vel mye ekstra-arbeid med sletting i post....

Det blir helt sikkert en fod del sletting i etterbehandlingen. Det tipper jeg det blir dersom man tar færre bilder også. Men noen ganger kan volum være veien til blinkskudd.

 

Jeg så en video av en profesjonell bryllupsfotograf for en stund siden, han tok typisk mellom 3000-5000 eksponeringer i et normalt bryllupsoppdrag. Han hadde veldig mye sletting i etterarbeid ja, men valgte den metoden fremfor å ta færre bilder med større risiko for å ikke få blinkskuddene.

 

Jeg kjenner til noen som har helt annen tilnærming til dette også. De er gjerne opptatt av å trykke en - 1 - gang på knappen pr motiv...:-)

 

 

Selve bildet som til slutt velges står uansett på egne ben og sier absolutt ingenting om hvor mange det ble valgt ut blant...

Lenke til kommentar

Ok....så det er en metode for de med middels AF-system...men det blir vel mye ekstra-arbeid med sletting i post....

Middels AF? Nei - du vil ha god AF, som klarer å holde fokus gjennom høy skuddtakt. Og ja - selvfølgelig med mer sortering i post.

 

Men hei - hvis du ikke vil høre på meg og andre, så kanskje du hører på Ken Rockwell?

http://www.kenrockwell.com/tech/frames-per-second.htm

Lenke til kommentar

 

Ok....så det er en metode for de med middels AF-system...men det blir vel mye ekstra-arbeid med sletting i post....

Middels AF? Nei - du vil ha god AF, som klarer å holde fokus gjennom høy skuddtakt. Og ja - selvfølgelig med mer sortering i post.

 

Men hei - hvis du ikke vil høre på meg og andre, så kanskje du hører på Ken Rockwell?

http://www.kenrockwell.com/tech/frames-per-second.htm

 

 

Ja, Kenny boy legger vekt på ETT motiv som skiller seg ut - mennesker, med alle sine "kropps-språk" som forandrer seg på brøkdelen av et sekund....unntaket.

 

Til alle andre action-motiver holder det med 3 fps....

Lenke til kommentar

Ja, Kenny boy legger vekt på ETT motiv som skiller seg ut - mennesker, med alle sine "kropps-språk" som forandrer seg på brøkdelen av et sekund....unntaket.

 

Til alle andre action-motiver holder det med 3 fps....

Du vet at de fleste typer sport involverer mennesker? Og at "actionmotiver" også inkluderer viktige sjangre som dyrefoto?

Jeg påstår heller at "unntaket" i actionfotografi er når motivet ikke endrer seg.

 

Forøvrig, fra OP:

Det er hovedsaklig golf, frisbeegolf og litt fotball og innebandy.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ok....så det er en metode for de med middels AF-system...men det blir vel mye ekstra-arbeid med sletting i post....

 

Middels AF? Nei - du vil ha god AF, som klarer å holde fokus gjennom høy skuddtakt. Og ja - selvfølgelig med mer sortering i post.

Men hei - hvis du ikke vil høre på meg og andre, så kanskje du hører på Ken Rockwell?http://www.kenrockwell.com/tech/frames-per-second.htm

 

Ja, Kenny boy legger vekt på ETT motiv som skiller seg ut - mennesker, med alle sine "kropps-språk" som forandrer seg på brøkdelen av et sekund....unntaket.

 

Til alle andre action-motiver holder det med 3 fps....

Nei. Det er en tullete påstand. Det holder kanskje for DEG, men det er på ingen måte belegg for å påstå det du gjør som en generell påstand.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...