Gå til innhold

Datafeil (CRC) - 4TB Seagate


Anzure

Anbefalte innlegg

https://i.gyazo.com/76dd03017bbd612a93776924b25baf43.png

På dette bilde forsøker jeg å frakoble harddisken for å deretter koble den til igjen.

 

Jeg har (naturligvis) hatt mye trøbbel med den eksterne harddisken min etter den datt ned fra skrivebordet 2 ganger (eller 3?). Den virker av og til, men noe er det noe som har gått enda mer galt. Jeg prøvde å formatere harddisken, så klikket den helt fordi jeg avbryt formateringen (måtte avbryte fordi det hadde tatt en uke å bli ferdig). I sta fungerte harddisken helt fint, hurtigformatering fungerte også i sta, men ikke nå lengre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er skrivebeskyttet fordi du ikke bruker en bruker som har skriverettigheter, dvs administratorbrukeren (vil jeg tro).

 

Hvis HDD'en datt i gulvet når den jobbet så kan skrive/ lesehodene ha fått en trøkk og ikke klarer å gjøre jobben sin skikkelig. Det er ekstremt små marginer inne i en HDD så hvis noe inni der bare flytter seg noen hundredels millimeter så kan hele disken feile. Da får man samme problemer som du har, at den oppfører seg rart siden delene fungerer, bare ikke helt 100% :p

 

Det kan også være at hodene har laget riper i platen når den falt som også skaper liknende problemer. Du kan glemme å bruke den disken mer, eneste du kan gjøre er å prøve å få ut filene med Photorec eller et tilsvarende program.

Lenke til kommentar

Det er ingen her som kan hjelpe å løse problemer med en ekstern harddisk som har ramlet i gulvet tre ganger. (enn henvisning til ibas)

Det er greit at man er objektiv og optimistisk :) men mistede harddisker (støtskadet internt) mens de spinner - det er døden for en mekanisk hard drive.

Får du ikke kopiert ut data er det egentlig bare å hive den på el-retur og kjøpe en ny som sagt over her.

 

Som siste utvei kan du åpne ekstern kabinettet og ta ut hdd fra det og montere den i en stasjonær pc for å undersøke videre (i tilfelle det kun er elektronikk feil i disk kabinettet etter fallene). Men lite trolig er det noe annerledes.

Lenke til kommentar

Sjekk harddisken med et program som kan lese av SMART-dataene. Se hvilke verdier du har på Reallocated Sector Count og Pending Sector Count. Disse bør være 0 eller veldig nære. Hvis ikke kan du bare skrote disken.

 

Du kan koble den til strøm/USB og høre om den jobber selv når du ikke aksesserer den. Hvis den gjør det lar du den bare stå og jobbe til den blir stille. Det kan ta timer og kanskje en hel dag eller to. Det harddisken gjør er å på egenhånd flytte rundt på data (reallocate sector) for å prøve å "fikse seg selv". Hvis den klarer det og du leser av 0 pending sector count kan du prøve å kjøre recovery-program og/eller formatering med større sannsynlighet for suksess. Det kan dog også være dråpen som får disken til å dø 100%.

 

Men disken vil aldri bli til å stole på igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...