Gå til innhold

Best likte prosessorprodusent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv tror jeg folk flest kjøper der og det de har god erfaring med. Jeg har alltid hatt intel fordi jeg vet at det funker. Jeg handler ikke på itbutikken.dk lenger fordi jeg hadde en dårlig kjøpsopplevelse der nylig. Pris tror jeg har mest å si for 1. gangskjøpere, som de fleste er i ung alder.

.

Kjenner folk som kjører noen km til dagligvarehandelen selv om de bor ved siden av rimi, rett og slett fordi de har hatt dårlige opplevelser på Rimi'n ved siden av.

.

Hvis du f.eks leser på harddisk forumet finner du spm oom hvilket merke en skal kjøpe. Da har du mange som banner over merker som andre har anbefalt, og så nevner de som oftest den dårlige opplevelsen de har hatt med merket.

.

Eller hva tror dere om det? Noe som har det nogenlunde slik?

.

Det er derfor service er slikt et stort tema innenfor bedrifter nå til dags.

.

Spm om AMD og Intel er opp til hver enkelt, og tråder med slikt tema burde slettes i framtiden :grin: da det blir for "følelsesmessig" som artikkelen så fint sa det.

.

Å skjære alle over samme kam med slike uttalelser blir for smålig. Slike er bare å overse, kommer ikke noe sted av å diskuere dem.

.

P.S jeg har faktisk tenkt til å bruke AMD i min neste pc ;)

Lenke til kommentar
Hva som er best likt og hvem som liker hva kan man diskutere i den originale artikkelen.

 

Forøvrig kan folk holde seg for gode til å gå rundt å snakke omfjortisser. Dette sier mest om de som snakker om det, og ikke den gjennomsnittlige tilhenger av hverken det ene eller det andre.

 

Vel vet at jeg i en tidligere artikkel var så uheldig å bruke utrykket fjortiss jeg skrev " pussig og se "fjortis" klubben til amd" dette har jeg fått mye pes for og blitt beskyldt for å kalle alle som har amd for fjortisser. Dette er IKKE korekt da jeg med fjortissklubben til amd mente og mener fortsatt de som poster feks " AMD ER BEST2 og AMD RULES, det er fjortisklubben det.

Men at mange har gått ut og kalt meg for en FANATIKER er det ikke kommet mange reaksjoner på, mon tro om det samme hadde skjedd om jeg var amd fan.

Gjør oppmerksom på at fjortis er en tilstand, men å kalle noen fanatiker er personangrep, bare til ettertanke. :cool:

Lenke til kommentar

jeg må være enig i det som Snekker`n skriver. Hadde prisen vært den samme på Intel og Amd prosessorer, så tror jeg mange flere hadde kjøpt Intel. I det siste har tendensen nemlig vært at Intel systemer har en litt bedre generell ytelse enn Amd systemer.

Nå har jeg selv Amd, og har valgt det ut ifra hva jeg får igjen for kronene. Det er nå faktisk slik at selve cpuen ikke er det som koster mest når man skal kjøpe en pc. Man skal ha penger til å kjøpe god Ram, et ok skjermkort, cd/dvd brennere, fancy kabinett og masse lagringsplass. I tilleg er det greit å ha en god skjerm å se hva du gjør på.

 

Defor prioriterer man etter hva man syns man har råd til. Kan man skjære ned på noen punkter uten å miste mye ytelse, så kan man gå opp på andre punkter og få noe som behager en mer. Her kommer Amd svært godt ut, da de (i mellomklassen) typisk bare koster halvparten av det en Intel gjør. Derfor liker jeg Amd. De gir meg muligheten til å velge uten å tape noe på det :-)

Lenke til kommentar

Intel rules! (wannabe intel-fjortiss)

 

JK... lol

 

Uansett, jeg kan ikke si meg enig i det at fattigfolk har AMD og de som har penger har intel. Det koster ikke spesielt mye å kjøpe seg en p4 2,4 GHz og et i865 hovedkort i forhold til en AMD XP2500 (boxed, siden vifte følger med i p4) og et Abit AN7. Det er omlag 500 kr forskjell...

 

En annen ting er at AMD sine toppmodeller ligger jo på akkurat samme prisnivå som intels toppmodeller, og folk kjøper jo faktisk begge firmaenes toppmodeller.

 

En tredje ting er jo at AMD nå har kommet med Athlon 64 og FX51 prosessorene sine: er AMD fortsatt billig-cpuer? Nei...

 

Uansett hvordan man vrir og vender på det kommer man frem til at hvilken cpu man velger avhenger av to ting: Hvilken som gir mest ytelse i den prisklassen du ser etter, og hvilken produsent du liker best - som regel avhenger den andre av den første.

 

For å avslutte dette, ettersom jeg kanskje virker litt pro-AMD her, jeg har nå en intel 3,0 GHz cpu og et Abit IC7-G hovedkort, men hadde jeg fått solgt cpu, hk, og minne (1024MB Corsair TwinX PC3700 Platinum) til en fornuftig pris hadde jeg gjerne prøvd meg på Athlon 64, eller kanskje til og med Athlon 64 FX51 :)

 

 

PS: JK = just kidding. Jeg sa intel rules som en spøk for å parodiere de som skriker ut amd rules... mener ingenting med det bortsett fra at jeg ønsker å latterligjøre de som faktisk skriker ut med sånne tåpelige uttalelser 100% seriøst.

Lenke til kommentar

"Før i tiden" var jeg Intel-tilhenger. Pentium var synonymt med kvalitet og hastighet, mens AMD havnet litt på sidelinjen. Men så begynte jeg å lese på diverse forum at AMD hadde kommet med en ny CPU - en CPU som var overlegen P3. Athlon var navnet, og utseendet var like stilig :-D Prisen var litt høyere enn et tilsvarende (med samme klokkefrekvens, BX-hovedkort) p3-system, men ytelsen og imaget var verdt det. Athlon var symbolet på rå kraft, og *alle* datablader omtalte det som noe guddommelig.

*Det ble litt høytidelig dette, men for å statuere et eksempel...*

 

Nå ligger det til historien at jeg på denne tiden skulle sette sammen en PC for første gang, og det var liten tvil om hva jeg ville ha: AMD Athlon! Siden den gang har jeg holdt meg til AMD, selv om de til tider har ligget marginalt etter i ytelse :-)

 

Tanken er: Hvorfor betale en høvding mer for noe som yter det samme?

 

Og nå som Athon 64 er ute på markedet ser det ut til at "Athlon-eraen" er tilbake!

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Naturligvis velger mange amd fremfor Intel grunnet pris.

 

Selv er jeg 16 år, men valgte ikke amd pga pris. Jeg hadde først en amd dc. Så kjøpte jeg en pentium pc, og skulle begynne å klokke masse. Jeg kjøpte det mest overklokkingsvennlige hovedkoret på markedet, en god overklokker cpu (det var p4 2,4ghz fsb533, nesten toppen i sin tid) og god ram. Alt lå i orden for å klokke langt, men må ha vært uheldig med cpu, for stoppet totalt på 2,9ghz. Ble derfor så irritert at jeg solgte det å kjøpte amd istendenfor. Da fikk jeg klokket cpu ca 62,5% høyere enn orginalhastiget. Amd foretrekke jeg :yes:

 

Neste gang jeg kjøper nytthk/cpu ser jeg ann om det bilr p4 eller amd. Hvis det blir slik at amd eller intel stopper overklokking, kommer jeg naturligvis til å kjøpe det motsatte merke.

 

AMD er også en overklokkers venn.

Lenke til kommentar
Mange brukere som skuffer meg her.

Trodde virkelig dere hadde mer peiling en og kalle AMD kjøpere "fjortisser".

 

Utrolig skuffende og se på at folk jeg har hatt respekt for i dette forumet, poster slike useriøse påstander.

 

Og psilocybe, er du virkelig så opptatt av alder?

Jepp. Jeg er hellig overbevist om at flertallet (merk: flertallet, ikke alle) av AMD-kjøpere er folk med dårlig økonomi (studenter, fjortiser, etc..), og at flertallet (merk, igjen: flertallet, ikke alle) av disse ville gått over til Intel hvis de hadde lagt seg på samme prisnivå som AMD.

 

Så, ja, jeg er fortsatt interessert i å se en alder-poll for de som har AMD og de som har Intel.

Lenke til kommentar

[quote name=psilocybe' date='16/11/2003 : 13:37

Jepp. Jeg er hellig overbevist om at flertallet (merk: flertallet, ikke alle) av AMD-kjøpere er folk med dårlig økonomi (studenter, fjortiser, etc..), og at flertallet (merk, igjen: flertallet, ikke alle) av disse ville gått over til Intel hvis de hadde lagt seg på samme prisnivå som AMD.

 

Så, ja, jeg er fortsatt interessert i å se en alder-poll for de som har AMD og de som har Intel. [/quote]

Det du i alle fall kan slå fast er at de som bruker hardware.no, jevnt over, er langt mer avanserte og kompetente brukere enn den "jevne bruker" innen data.

 

Videre at de aller fleste som bruker prisguiden vår søker etter AMD CPU-er (vi har statistikk på dette 80% AMD, 20% Intel). Betyr det muligens at de som kjøper AMD maskiner, jenvt over, er mer avanserte brukere enn de som kjøper Intel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...