Gå til innhold

Nynorsk tekster på bokmål oppgaver?


heipameg

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurer på en ting.

 

Jeg har fritak fra nynorsk, og forstår nesten ikke noe, spesielt ikke det litt mer eldre form for nynorsken. Jeg har nå om norrøn tid, og alle diktene er på nynorsk.

 

Før når jeg hadde nynorsk, så fikk alle de med fritak fra nynorsk nogenlunde samme oppgaver som de med nynorsk, bare at vi hadde tekster og oppgaver på bokmål. 

 

Det jeg da lurer på er; Er det riktig at norsklæreren din gir deg oppgaver (oppgavene er på bokmål, spørsmålene svarer du på bokmål) tilknyttet nynorske tekster? De ber oss svare på ting i de nynorske tekstene, analysere tekstene osv, mens vi hverken kan de ordene som faktisk er ganske annerledes, eller grammatikken. Er dette i strid mot noe som helst?

 

Norsklæreren sier også at vi som har bokmål får nynorske tekster vi ofte må analysere osv på eksamen, stemmer det?

 

Dette var kanskje veldig dårlig formulert. Jeg fikk i fjor ganske gode karakterer i norsk, men blir trukket ned utrolig mye nå da jeg får nynorske tekster jeg må gjøre oppgaver til, og læreren gir meg da disse karakterene på bokmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg som somlet.

 

Vi har om norrøne tid, med litt gammelnorsk "grammatikk?", men alt er skrevet på nynorsk. Vi får oppgaver å analysere, forstå og svare på oppgaver på bokmål til dette.

 

Men det er alt for tungvint å følge med da du ikke forstår noe. Det jeg lurer på om det da er rett at vi med fritak må svare på spørsmål som er stilt på bokmål, til nynorske tekster?

 

Og stemmer det at vi får nynorske tekster vi må lese eller analysere eller noe lignende på bokmål eksamen?

Lenke til kommentar

Det vil svært sannsynlig bli gitt tekster på nynorsk på hovedmåleksamen. Har sett på alle hovedmåleksamenene siden 2010, og det var bare én som ikke hadde noen tekster på nynorsk. Alle eksamensoppgavene siden 2009 ligger på udir.no.

 

Du vil nok likevel greie å velge en oppgave der teksten er gitt på bokmål, så det er nok ikke slik at du MÅ analysere en nynorsk tekst. 

Endret av olealX
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at du har "fritak fra nynorsk". Dette er enormt sjeldent at man har.

 

Fra merknadene til opplæringslovforskriften § 3-22 om fritak fra vurdering med karakter i norsk sidemål:

 

 

 

Et eventuelt fritak fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål gir ikke eleven fritak fra å lese tekster på sidemål eller opplæring i språkhistorie eller norsk språkutvikling på sidemål. Fritak fra skriftlig sidemål dekker for eksempel ikke de muntlige delene av faget norsk. Det understrekes at en elev som er fritatt fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål etter bestemmelsen her, skal delta i opplæringen i skriftlig sidemål og har rett til en vurdering uten karakter. Dette betyr at en elev som er fritatt fra vurdering med karakter, skal delta i opplæring i skriftlig sidemål. Det er kun elever som er fritatt fra opplæring i skriftlig sidemål etter § 1-11, som ikke deltar i dette.

 

Fritak fra opplæring i norsk sidemål, og fritak for vurdering med karakter i norsk sidemål, fritar altså ikke fra å måtte lese tekster på norsk sidemål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at du har "fritak fra nynorsk". Dette er enormt sjeldent at man har.

 

Fra merknadene til opplæringslovforskriften § 3-22 om fritak fra vurdering med karakter i norsk sidemål:

 

 

 

Et eventuelt fritak fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål gir ikke eleven fritak fra å lese tekster på sidemål eller opplæring i språkhistorie eller norsk språkutvikling på sidemål. Fritak fra skriftlig sidemål dekker for eksempel ikke de muntlige delene av faget norsk. Det understrekes at en elev som er fritatt fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål etter bestemmelsen her, skal delta i opplæringen i skriftlig sidemål og har rett til en vurdering uten karakter. Dette betyr at en elev som er fritatt fra vurdering med karakter, skal delta i opplæring i skriftlig sidemål. Det er kun elever som er fritatt fra opplæring i skriftlig sidemål etter § 1-11, som ikke deltar i dette.

 

Fritak fra opplæring i norsk sidemål, og fritak for vurdering med karakter i norsk sidemål, fritar altså ikke fra å måtte lese tekster på norsk sidemål.

 

Tidligere hadde elever med minioritetsbakgrunn fritak fra karaktersettning i nynorsk, men ikke fra undervisningen.  Denne regelen er opphevet, og er omformulert til at elever som ikke er født i Norge har fritak fra nynorsk (karaktersetning).

 

Uansett må TS, kunne lese nynorsk tekster både i arbeidslivet og på skolen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hadde samme problem når jeg gikk på videregående, og har enda det problemet! Ble ferdig med VG3 I år, men besto ikke norsk eksamen på grunn av en ekkel kortsvarsoppgave skreven på gsmmel norsk som jeg ikke forsto noe av.. Nå må jeg ta opp eksamen på nytt 24. November for å få vitnemålet slikt at jeg kan gå videre til høyere utdanning ( universitet) og føler meg sykt bekymret for å ikke bestå IGJEN.. Sykt ekkel følelse :/ hater at alle tekstene må stå på nynorsk / gammelnorsk .. Forferdelig

Lenke til kommentar

Hadde samme problem når jeg gikk på videregående, og har enda det problemet! Ble ferdig med VG3 I år, men besto ikke norsk eksamen på grunn av en ekkel kortsvarsoppgave skreven på gsmmel norsk som jeg ikke forsto noe av.. Nå må jeg ta opp eksamen på nytt 24. November for å få vitnemålet slikt at jeg kan gå videre til høyere utdanning ( universitet) og føler meg sykt bekymret for å ikke bestå IGJEN.. Sykt ekkel følelse :/ hater at alle tekstene må stå på nynorsk / gammelnorsk .. Forferdelig

 

Det er flott at du lærer deg det, slik at du ikke møter samme situasjon igjen i arbeidslivet eller i studiet. Lykke til med eksamen.

Lenke til kommentar

 

Hadde samme problem når jeg gikk på videregående, og har enda det problemet! Ble ferdig med VG3 I år, men besto ikke norsk eksamen på grunn av en ekkel kortsvarsoppgave skreven på gsmmel norsk som jeg ikke forsto noe av.. Nå må jeg ta opp eksamen på nytt 24. November for å få vitnemålet slikt at jeg kan gå videre til høyere utdanning ( universitet) og føler meg sykt bekymret for å ikke bestå IGJEN.. Sykt ekkel følelse :/ hater at alle tekstene må stå på nynorsk / gammelnorsk .. Forferdelig

 

Det er flott at du lærer deg det, slik at du ikke møter samme situasjon igjen i arbeidslivet eller i studiet. Lykke til med eksamen.

 

Klart! Det er kjempe viktig å ikke gå i samme fella igjen :) Trenger sånn sett ikke norsk, for har ingen planer om å fortsette mitt studie i Norge, men whatever haha! Tusen takk og lykke til du også med resten av studieåret :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...