Gå til innhold

slippe fortolling på varer over 200,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Play.com regner ikke portoen inn i prisen som du sier, de sender gratis.

 

"Free shipping" er stikkordet. Derfor kan du ikke trekke fra portoen.

 

*snipp*

"When in stock, discs are usually dispatched within 24 hours and are sent First Class. Remember postage and packing is completely FREE. "

 

Se link for mer info:

http://www.play.com/play247.asp?page=ordering

Endret av Ghostrider
Lenke til kommentar

Grensen på 200kr er uten porto ja, men play.com er ett litt spesiellt tilfelle.

Play.com har GRATIS porto. Dette betyr at de 214kronene du skal betale faktisk ikke inkluderer porto likevel.

 

Edit: Ok, så var det visst nevnt tidligere.. Og hvorfor får jeg ikke slettet poster? :roll:

Endret av Domino
Lenke til kommentar

Så jeg må altså betale norsk moms oppå? Slik at det i realiteten blir 550 kroner i stedet?

 

Edit: Sorry, reply'a før du fikk edit'a.  ;) Men hvordan blir regnestykket da, hvis jeg kjøper et spill til 30£?

Enkeste er å gå inn å se selv på et spill, som jeg har gjort.

 

Spillet koster på amazon sine sider £29.99

 

Legger det inn som om jeg skal kjøpe det

Subtotal of Items: £25.52

Giftwrap: £0.00

Postage & Packing: £4.98

Promotional Certificates: -£0.00

 

Total Before VAT: £30.50

VAT: £0.00

 

Total: £30.50

Gift Certificates:  -£0.00

Order Total: £30.50

(Approx: NOK 367,78)

 

Dette er hva en må betale til amazon. Så kommer posten med toll &moms og helle den smørja oppe på det hele...

 

 

Hvordan reglene er ved gave vet jeg ikke.

Edit: Men det går jo an å sette prisen eller verdi lavt nok til at det ikke er noe problem når en kamerat sender det. Vet ikke om det kan bli problem å overbevise toll folka om at det virkelig er så lav verdi.

Endret av pertm
Lenke til kommentar

Ja, du betaler alltid moms på dvd/spill.

 

Dersom en vare koster £25 (ca 300 kr).

Da må du betale moms: 300 + 24% = 372

Og tollgebyr: 149 eller 62 kr.

 

Dvs at dersom du lar posten fortolle varen, blir det totalt på 521 kr. Fortoller du selv, kommer det på 434 kr.

 

Egentlig skal du få VAT (engelsk moms) tilbake, men det er svært få nettbutikker som bryr seg om det.

Lenke til kommentar
Subtotal of Items: £25.52

Giftwrap: £0.00

Postage & Packing: £4.98

Promotional Certificates: -£0.00

 

Total Before VAT: £30.50

VAT: £0.00

 

Total: £30.50

Gift Certificates:  -£0.00

Order Total: £30.50

(Approx: NOK 367,78)

 

Dette er hva en må betale til amazon. Så kommer posten med toll &moms og helle den smørja oppe på det hele...

Så jeg legger på 25% moms på 367kr og kommer opp i 458kr og legger på ca 100kr i frakt, og bing er vi på en lite hyggelig pris. Vel, så dropper jeg Amazon igjen... :roll:

Lenke til kommentar
Hvordan er det egentlig med å sende pakker som en "gave" ? Har en kompis i canada som har noen eksospotter jeg gjerne skulle hatt.. de er litt store.

 

Sender han dem og skriver "gift" på dem så går dem rett igjennom tollen ?

be han sende den som gave med en Proformafaktura på Kr 0 :D

 

Det har funket genialt de ganger jeg har testa :D

Lenke til kommentar
Hvordan er det egentlig med å sende pakker som en "gave" ?  Har en kompis i canada som har noen eksospotter jeg gjerne skulle hatt.. de er litt store.

 

Sender han dem og skriver "gift" på dem så går dem rett igjennom tollen ?

nope desverre...

 

for å unngå fortolling så må pakken være på under 200 kr,

får man påskrevet gave på pakken så er vel grensen 500kr

er ikke helt up to date på ditta no, husker det var mye frem og tilbake på en post på hw.no...

 

 

I ditt tilfelle der du har en kompis som skal sende noe og ikke en bedrift burde det vel gå greit???

 

naboen min var i USA der han da kjøpte alt for masse til å ha med seg hjem. tok dermed bare å sendte det som pakker i posten hjem til seg selv, slapp tollavgift for det var jo ikke noe priset vare som gikk gjennom...

 

man må ikke betale toll på pakker som ikke er kjøpt men som er sendt fra private såvidt jeg har forstått. med mindre det er en bil, da kommer masse reg. kostnader! :wow:

Endret av svennand
Lenke til kommentar
Jeg har allerede fått filmen i posten, med en lapp fra posten: "ufortollet gods"... Jeg må med andre ord fortolle den. Men lurte på om jeg skulle sende en mail til tollvesenet og forklare at Play.com regner portoen inn i verdien på varen. Det er jo opplagt at de betaler noe i porto for å sende den til meg, men de har gjort det enkelt både for kunden og seg selv ved å regne inn portoen i prisen...

Jeg ville helt klart klaget slik at du slipper å fortolle den.

 

http://php.dinside.no/php/art.php?id=32641

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=31906

 

Her ser du hva du bør gjøre.

Forsøker denne løsningen. Har akkurat sendt en formell klage til Posten via e-mail. La ved både link til artikkelen på DinSide og til RoyalMail i England. Får håpe de svarer i løpet av kort tid. Skal gi tilbakemelding når jeg hører noe fra de.

Lenke til kommentar
Frakt trenger du ikke å legge til det er med i regnesstykket under Postage & Packing og blir betalt til amazon

 

Til posten betales moms, toll & avgift

 

Edit typo

Edit pressesering

Jeg er jo bare blind, da. Godt du kan rette på meg.

 

Så det vil si at hvis jeg kjøper noe hos amazon til f.eks. 30£, så betaler jeg til amazon:

 

30£ + 5£ (frakt) x 12 = 420kr

 

Så når jeg har fått pakka, må jeg betale moms på 105kr og gebyr til posten på 60kr. Er dette riktig? (Ja jeg er skikkelig langsom, men jeg vil gjerne forstå det her. :roll:;) )

Lenke til kommentar

Vil bare føye til at jeg handler fast hos Play.com og alltid holder meg under grensen, men at jeg også handler hos DVDboxoffice.com. Siste filmen jeg fikk derfra for noen dager siden (Initial D), kom i en lignende type foret konvolutt, med GIFT merket av på utsiden, og 0,- som pris på innsiden.. :woot: gjett hvem som kommer til å kjøpe dyrere filmer derfra.. DVDboxoffice er uansett billigere enn Play.com på en rekke titler, og de har også gratis frakt til norge. Eneste ulempen er den vanvittig trege leveringen (nesten en måned i dette tilfellet, og sist var det 2-3 uker.. Play.com leverer som regel til min postkasse på 5 dager eller deromkring, suverent bra).

Lenke til kommentar
Hvordan er det egentlig med å sende pakker som en "gave" ? Har en kompis i canada som har noen eksospotter jeg gjerne skulle hatt.. de er litt store.

 

Sender han dem og skriver "gift" på dem så går dem rett igjennom tollen ?

I Norge er det hvertfall slik at når du skal sende en pakke ut av norge så klistrer de en lapp på hvor du må krysse av hva det er og hvilken verdi det har. Hvis du krysser av gift så kan pakken ha en verdi på under 1000,- før den må fortolles

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å bestille noen t-skjorter fra usa, de koster ca 100,- per stk, eller rundt 10$ til 15$, må jeg da betale momser og slik? Og hvor mye vil portoen komme på ca?

Skal bestille ca 6-7 t-skjorter...

Det du kan gjøre er å sende disse t-skjortene som 3 enkelt pakker, slik av hver pakke holder seg under 200,- (2 t-skjorter = 200,-) eller du kan sende en mail til butikken/firmaet og spørre om de kan sende pakke markert som gift.

Lenke til kommentar
Frakt trenger du ikke å legge til det er med i regnesstykket under Postage & Packing og blir betalt til amazon

 

Til posten betales moms, toll & avgift

 

Edit typo

Edit pressesering

Jeg er jo bare blind, da. Godt du kan rette på meg.

 

Så det vil si at hvis jeg kjøper noe hos amazon til f.eks. 30£, så betaler jeg til amazon:

 

30£ + 5£ (frakt) x 12 = 420kr

 

Så når jeg har fått pakka, må jeg betale moms på 105kr og gebyr til posten på 60kr. Er dette riktig? (Ja jeg er skikkelig langsom, men jeg vil gjerne forstå det her. :roll:;) )

Du har nok tatt litt feil nå igjen, jeg for prøve å forklare det bedre.

 

 

Pris med VAT er £29,99(Det du måtte betale i varen hvis du bor i England)

 

 

Pris fra amazon(uten VAT) £ 25.52

Frakt blir £4.98

Pris frakt blir ca £25,52 + £4.98 (frakt) = £30.50

 

 

Prisen blir 30,5x 12 kr = 366kr

 

Så kommer moms & gebyr til posten :shrug:

moms 92kr

gebyr 60kr

Resulatet blir 508kr

 

 

Da ville jeg heller kjøpt spillet fra en norsk butikk. Det er neppe billigere enn å kjøpe et spill fra Norge, men tar nok lenger tid en å en butikk å kjøpe det. Jeg håper det er mer klart nå.

 

 

Forsten '£' skal skrives før beløpet slik som jeg har gjort og ikke etter.

Lenke til kommentar

Dessverre, men hvis du skal kjøp tillegspakker til spill er det glimrene. De koster gjerne ca 300kr i Norge.

 

Bestille dem fra amazon er billigere. Sist gang jeg bestilte kostet det uten frakt ca 180kr, men med frakt ca 230. Dermed slapp jeg moms og hele greia.

 

Det er prisen uten frakt de beregner om du skal betalle moms, men prisen med frakt du må betale moms på hvis prisen går over 200kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...