Gå til innhold

TEST: Samsung Galaxy S6 Edge+


Anbefalte innlegg

Siden når ble anmeldelser mer verdt en brukererfaringer? Hjelper jo fint lite for thklinge og andre om telefonen gjør det bra i tester om dette er noe som ikke oversettes i praksis for disse brukerne?

 

Nå har jeg blandet S6 / S6 Edge og S6 Edge+ i tidligere innlegg, og det må jeg bare beklage. Regner med at Edge+ har endel bedre batteri i og med at den innehar et større batteri enn hva S6 og S6 Edge har. Men når jeg leser her i tråden og over på XDA-Developers og AndriodAuthority så virker det jo som en hel del brukere ikke fremstår så superfornøyde med batteritiden.

 

 

Batteri er jo en fryktelig vanskelig ting å "teste" i en anmeldelse, da folk bruker telefonene sine helt forskjellig og bruksmønster blir en helt essensiell del av batteriforbruket på en smarttelefon. Det at man plutselig skal avfeie Anandtech sine målinger for batteri og strømforbruk kjøper jeg ikke, spesielt ikke fra deg TKongen som vel har referert til Anandtech ved flere anledninger tidligere? Enten så må du si deg enig at Anandtech er en veldig troverdig kilde med gjennomgående og objektive tester av mobiltelefoner og dermed godta at de også tester batteriet og at de tallene da også burde være reelle i en diskusjon, ellers så må du nesten slutte å referere til Anandtech i det hele og store om du mener de ikke er troverdige og seriøse.

 

 

Nå har vel uansett ikke Anandtech anmeldt / testet Galaxy S6 Edge+?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skriver vel også at batteriet er avhengig av bruk? Jeg har skrevet at det er mulig at han har et bruksmønster som gjør at batteritiden blir langt dårligere enn Z3, selv om de gjør det veldig likt i generelle tester. Så det strider ikke med noe av det jeg sier? At en app stjeler mye er jo utelukket, da thklinge sjekket dette. Altså er de mest sannsynlige årsakene bruksmønster eller en feil i SW. Store mobiler er jo mye mer utsatte for forskjellig batteritid pga bruksmønster siden de har så store skjermer som trekker mye strøm. Som jeg også nevnte.

 

Det er ingenting galt med anandtech sine tester. Alt de tester er helt korrekt. Likevel må du se på hva de tester.

 

De første testene er utelukkende web-browsing. En oppgave som er kjent for å ha utrolig mye hvit på skjermen. Altså så mye at LCD er mer effektivt enn OLED er. Alle OLED skjermer scorer derfor lavere i web-browsing sammenlignet med alle andre tester. Dermed funker bare denne testen hvis du utelukkende driver med web-browsing, der alt du leser er hovedsakelig hvitt. Sider som dette:

http://worlds.lolesports.com/en_US

I en loop-test slik som disse ville gjort at Galaxy S6 hadde absolutt knust konkurrentene.

 

Så har du batteritid under benchmark. Exynos 7420 er en kraftig SoC, den kan trekke mye strøm = dårlig resultat. Du må ha en blanding av svak HW og mye batteri for å vinne her. Denne testen er jo så langt ifra real-world som du på noen måte kan få det.

 

Selv om testene er veldig gode og skikkelige, så må du fortsatt se på hva som testes! Anandtech sine Wi-Fi og 4G tester kan være gode til å sammenligne LCD mobiler, men de er dårlige til å sammenligne OLED og LCD modeller. Akkurat som en ren video-playback test ikke fungerer til OLED vs LCD, da OLED vinner lett her.

 

EDIT: Det kan være viktig å vite om det er bruksmønster eller noe annet. HVis det er bruksmønster så er det knyttet til skjermstørrelsen sannsynligvis. Så hvis thklinge da skal kjøpe en Sony, så vet han at selv om en mulig stor Sony modell har bedre batteritid enn edge +, så vil den fortsatt være dårligere for hans bruk enn standard størrelse utgaven. Trist at Sony ikke har like god batteritid lengre da, pga SD 810. Får nok ikke skikkelig god-batteri mobiler i vanlig størrelse før SD 820. Samsung + Apple lager dem tynne, og resten er stuck med Qualcomm SoCer.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

For en gangs skyld kan jeg si meg enig med TKongen, det er bruksmønster som er avgjørende for hvordan en dings dekker eller ikke dekker behovet til kunden. Det er noe som kan brukes om mye mer enn batteritiden, faktisk omtrent alle ting ved en datadings kan man si dette om.

 

Nettopp derfor blir tester lite relevante for de alle fleste. Det er vel stort sett bare de få som er opptatt av spesifikasjoner og teoretiske ytelser som bryr seg om sånne tester, og samtidig tror at man kan legge testene til grunn for å sammenligne dingser og finne ut hvilken som er "best".

Lenke til kommentar

Vel, har sjekket apps, og skjerm er høyt på lista, men ikke ekstremt. Ingen apper annet enn system-relaterte innen de første 6 strømtyvene. Har deaktivert 4G, men ellers trenger jeg Bluetooth (bruker Android Wear), wifi (her mangler Samsung en feature som skrur av/på wifi etter lokasjon), osv.

Klart batteritid avhenger mye av bruken, og jeg kan ikke uttale meg om noe annet enn mitt eget ståsted og med samme bruksmønster, apps og tjenester som før så er altså Edge+ elendig sammenlignet med Z3. Så får vi se om Z5 gjør det bedre når den kommer. Om jeg blir å beholde Edge+ fram til da får vi se på.


 

Lenke til kommentar

Når jeg hadde en app som stjal utrolig mye strøm (den hadde ingen grunn til å bruke en eneste milliwatt med strøm engang). Den kom på 9% av forbruket. Etter at jeg avinstallerte fikk jeg nærmere dobbel batteritid (altså samme som før den appen plutselig ville stjele strøm). Da er det ganske åpenbart at den 9% målingen ikke akkurat var helt nøyaktig, og gjerne fordelt på andre system-tjenester. Det er jo svært vanskelig å måle slike ting, men som oftest gir den et ganske ba estimat.

 

Så selv om skjerm ikke er så høyt, så er det fortsatt mulig at skjerm står for en del. Det at apper kommer så langt nede hos deg gjør nok at du trygt kan si at det ikke er problemet.

 

Ellers ville jeg ikke hatt altfor store forhåpninger til Z5, eller andre toppmodeller fra kjente produsenter når det kommer til batteritid. Produsenten som inntil nylig lagde CPU osv (SoC) for alle toppmodeller, måtte ty til et nytt design de ikke har brukt før, fordi de ikke hadde sitt eget ferdig. I et forsøk på å slå Samsung som hadde både mer erfaring og langt bedre produksjonsteknikk bare klokket de CPUen sin høyt. Noe som har ført til at mobiler som Z3+, som er ganske identisk til Z3 har langt lavere batteritid. Ganske iskker på at dette gjelder uansett bruksmønster, men vet ikke hva som er verst. Det er bare Samsung og Apple som ikke er påvirket av dette, og de er jo ikke akkurat kjent for å sette inn større batterier enn de må.. Galaxy S6 active har faktisk ekstremt god batteritid(ligger helt øverst på gsm Aarena sin batterirating), virkelig ekstremt god. Den veier mye, den er ikke den tynneste eller minste, og har jo det spesielle designet, men et 3500 mAh batteri i en helt vanlig S6 hjelper mye! Meeen den selges ikke i Europa. Så slik som markedet er akkurat nå er jeg ikke sikker på om du kan  få tak i en toppmodell med skikkelig god batteritid engang...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Etter å ha levd med Z5 Premium i to uker er fasiten klar: S6 Edge+ ligger på Finn (løp og kjøp!).

Batteritiden er milevis foran på Sonyen, ellers er de begge lynraske og gode i bruk. Jeg setter stor pris på å få rett plassering på back og app-knappen, og software homeknapp. Ellers er Edge+ veldig lekker, men desverre håpløs på batteri.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...